Dolby Atmos zonder E arc?

Started by Alex1980, January 5, 2024, 11:01:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex1980

Ik wil graag een film of serie die in Atmos op Netflix staat ook in atmos luisteren. Mijn versterker (NAD T758V3) heeft alleen geen E arc, maar slechts ARC. Mijn TV heeft wel Earc. Ik kan natuurlijk een Apple TV kopen maar gaat devolgende optie ook werken?

Earc op de tv is HDMI2. En de NAD heeft maar 1 HDMI uitgang. Wat nou als ik de Earc van de TV aansluit op een ingang van de NAD, krijg ik dat Atmos geluid als ik een atmos serie op de tv selcteer?

De uitgang van de NAD sluit ik gewoon op een andere ingang aan op de TV, dan de Earc.

Voor als het uitmaakt: De TV is een LG77C25 oled. Alvast bedankt voor het meedenken.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Trabuca

Quote from: Alex1980 on January  5, 2024, 11:01:26Ik wil graag een film of serie die in Atmos op Netflix staat ook in atmos luisteren. Mijn versterker (NAD T758V3) heeft alleen geen E arc, maar slechts ARC. Mijn TV heeft wel Earc. Ik kan natuurlijk een Apple TV kopen maar gaat devolgende optie ook werken?

Earc op de tv is HDMI2. En de NAD heeft maar 1 HDMI uitgang. Wat nou als ik de Earc van de TV aansluit op een ingang van de NAD, krijg ik dat Atmos geluid als ik een atmos serie op de tv selcteer?

De uitgang van de NAD sluit ik gewoon op een andere ingang aan op de TV, dan de Earc.

Voor als het uitmaakt: De TV is een LG77C25 oled. Alvast bedankt voor het meedenken.

Dat gaat niet werken. De TV en NAD communiceren met elkaar en checken of er een ARC 'handshake' is. Als dat er niet is omdat je geen ARC HDMI poort op de NAD hebt genomen dan zal de TV geen audio uitzenden.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

DustinV

Je hebt geen earc nodig om atmos te luisteren van streaming diensten.

Alex1980

@DustiV: Dat wist ik niet. Ik dacht dat eARC nodig was voor atmos. Mijn receiver springt in ieder geval niet op atmos.

@Trabuca: Bedankt voor je reactie. Hoef ik in ieder geval niet met kabels aan de gang.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Littletycoon

Quote from: Alex1980 on January  6, 2024, 00:45:13@DustiV: Dat wist ik niet. Ik dacht dat eARC nodig was voor atmos. Mijn receiver springt in ieder geval niet op atmos.

@Trabuca: Bedankt voor je reactie. Hoef ik in ieder geval niet met kabels aan de gang.
Het ligt iets genuanceerder, als de bron Dolby digital plus is (compressed) met atmos dan gaat dat met arc. Als de bron truehd is met atmos of dts-x (uncompressed) dan heb je earc support nodig op jouw receiver.

Betekent dat je meestal met streamingdiensten nu goed zit omdat die vooral compressed audio doen. Mocht je echter een bluray rip met truehd atmos via de videospeler van jouw tv streamen dan houdt het op.


Fox

Als je Atmos van de "Legale" steamingdiensten wil beluisteren moet je TV instaat zijn om Dolby Digital+ (DD+) als bitstream door te kunnen geven via ARC naar je receiver.

Echter als get Tv alleen standaard Dolby Digital kan doorgeven is het een verloren zaak, want dat gaat niet werken.


Quote from: Littletycoon on January  6, 2024, 01:12:02Het ligt iets genuanceerder, als de bron Dolby digital plus is (compressed) met atmos dan gaat dat met arc. Als de bron truehd is met atmos of dts-x (uncompressed) dan heb je earc support nodig op jouw receiver.

Betekent dat je meestal met streamingdiensten nu goed zit omdat die vooral compressed audio doen. Mocht je echter een bluray rip met truehd atmos via de videospeler van jouw tv streamen dan houdt het op.



DustinV

Quote from: Littletycoon on January  6, 2024, 01:12:02Het ligt iets genuanceerder, als de bron Dolby digital plus is (compressed) met atmos dan gaat dat met arc. Als de bron truehd is met atmos of dts-x (uncompressed) dan heb je earc support nodig op jouw receiver.

Betekent dat je meestal met streamingdiensten nu goed zit omdat die vooral compressed audio doen. Mocht je echter een bluray rip met truehd atmos via de videospeler van jouw tv streamen dan houdt het op.



Netflix doet nooit atmos op basis van truehd. Dus het klopte prima. Tv moet wel atmos output ondersteuning hebben.

Alex1980

Kijk, met deze informatie kan ik iets. Dan denk ik dat het gewoon werkt. Er komt toch geluid uit de atmosspeakers, zij het zacht. Ik vond het alleen zo vreemd dat de receiver geen atmos aangeeft terwijl de tv zeg: "Atmos via soundbar". Maar dat komt dus waarschijnlijk doordat het een DD+ signaal is. Ik wil eens proberen of ik de atmosspeakers iets harder kan zetten. Al zal dat wel niet lukken omdat Dirac actief is.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Fox

Nee, niet correct verwoord.

Dolby Atmos zit namelijk in de container van DD+!
Dus wat je TV moet hebben is dat deze DD+ aan kan en DD+ als bitstream kan doorgeven (of omzet naar PCM).

Want Dolby Atmos is geen codec, maar een audioformaat dat gebruik maakt van twee bestaande codecs:
Dolby Digital+ en Dolby TrueHD (dus niet standaard Dolby Digital).

Atmos voegt extra data (laag)toe aan de datastroom en word bij apparatuur die geen Atmos aan kan, genegeer i.v.m. met de backwards compatibiliteit.

Quote from: DustinV on January  6, 2024, 10:32:50Netflix doet nooit atmos op basis van truehd. Dus het klopte prima. Tv moet wel atmos output ondersteuning hebben.

DustinV

Quote from: Fox on January  9, 2024, 10:58:16Nee, niet correct verwoord.

Dolby Atmos zit namelijk in de container van DD+!
Dus wat je TV moet hebben is dat deze DD+ aan kan en DD+ als bitstream kan doorgeven (of omzet naar PCM).

Want Dolby Atmos is geen codec, maar een audioformaat dat gebruik maakt van twee bestaande codecs:
Dolby Digital+ en Dolby TrueHD (dus niet standaard Dolby Digital).

Atmos voegt extra data (laag)toe aan de datastroom en word bij apparatuur die geen Atmos aan kan, genegeer i.v.m. met de backwards compatibiliteit.

Quote from: Fox on January  9, 2024, 10:58:16Nee, niet correct verwoord.

Dolby Atmos zit namelijk in de container van DD+!
Dus wat je TV moet hebben is dat deze DD+ aan kan en DD+ als bitstream kan doorgeven (of omzet naar PCM).

Want Dolby Atmos is geen codec, maar een audioformaat dat gebruik maakt van twee bestaande codecs:
Dolby Digital+ en Dolby TrueHD (dus niet standaard Dolby Digital).

Atmos voegt extra data (laag)toe aan de datastroom en word bij apparatuur die geen Atmos aan kan, genegeer i.v.m. met de backwards compatibiliteit.


Zo Dan
Netflix doet nooit atmos op basis van truehd. Dus het klopte prima. Tv moet wel Dolby MAT ondersteuning hebben.

Fox

Zucht  :(

De vraag en discussie gaat over of Dolby Atmos zonder eARC mogelijk is met Netflix en dat kan gewoon.
Gaat dus niet over over Dolby True-HD of of MAT.

Maar als je perse gelijk wil hebben, jouw feestje

Quote from: DustinV on January  9, 2024, 12:47:36Zo Dan
Netflix doet nooit atmos op basis van truehd. Dus het klopte prima. Tv moet wel Dolby MAT ondersteuning hebben.


DustinV

Quote from: Fox on January 11, 2024, 11:43:56Zucht  :(

De vraag en discussie gaat over of Dolby Atmos zonder eARC mogelijk is met Netflix en dat kan gewoon.
Gaat dus niet over over Dolby True-HD of of MAT.

Maar als je perse gelijk wil hebben, jouw feestje


Dat is toch letterlijk wat ik in mijn eerste antwoord zei. Zucht..