Pioneer lx sc 78, defect HDMI board?

Started by jeepee, December 13, 2021, 11:43:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeepee

Mijn ouders hebben een Pioneer lx sc 78. Vorig jaar ging sta ontvanger kapot en werkte sar input op de Pioneer ook niet meer. Mogelijk door stroom piek op het lichtnet, nl Franse platteland. Nu beginnen ook andere inputs raar toedoen. Of er komt niets meer door, of een andere keer wel beeld en geluid en dan afwisselend blauwbeeld en dan weer gewoon beeld. Terwijl geluid wel door blijft lopen. Duidt dit op een defect of defect rakend HDMI board? Zo ja is vervanging nog zinvol of is dat de moeite niet waard? Ik kan verder niet evt testen want niet ter plekken en mijn bejaarde vader is daar niet handig in.

Kjelt

Als elektronica een echte spanningspiek gehad heeft bv bij bliksem dan kunnen er heel veel ic's beschadigd zijn zonder dat je dit meteen in de gaten hebt. Na verloop van tijd gaan ze dan een voor een kuren geven.
Ik zou het afschrijven want reparatie kan al snel een paar honderd euro voor het board en paar uur werkloon dus honderden euros kosten terwijl je dan later alsnog ellende kunt krijgen.

Eerste stap: een goede overspannings en bliksem beveiliging in die meterkast laten inbouwen, dat kost een aantal tientjes maar bespaard je voor de toekomst een hoop ellende.

Toni71

#2
Er schijnt met een bepaalde oudere gebruikte chip van Pioneer problemen te zijn.Die gaat gegarandeerd kapot in receivers Dit werkt door in diverse produkten van Pioneer.

Ik weet niet precies welke series, maar met een receiver die ik voor mijn moeder had gekocht, was dit euvel er ook.

Daar heb ik de receiver helemaal losgekoppeld van het hdmi gebeuren, en hem aangesloten via toslink. Zo kan ze hem nog gebruiken. Zij gebruikt hem alleen voor stereo en tv geluid. Misschien een optie?

jeepee

#3
Dank voor jullie replies. Repareren is dan waarschijnlijk geen optie. Idee van optisch uit tv naar versterker is is ook optie. Maar verlies je dan niet Dolby atmos mogelijkheden? Ik had speciaal in hun nieuwe woonkamer  4 plafondspeakers gezet.
Kan niet zo direct vinden of Dolby atmos ook via optisch/coax in kan worden doorgegeven.







PascalP

Met optisch ga je idd geen Atmos krijgen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Mokumer45

Ja, klopt. Optisch geeft geen Atmos door voor zo ver ik weet.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

jeepee

Quote from: Mokumer45 on December 14, 2021, 15:15:34
Ja, klopt. Optisch geeft geen Atmos door voor zo ver ik weet.

Ja ik lees het op een audioforum uit de VS ook net. Helaas.

En als je met. Dts neo of soortgelijk format speelt, dan gebruikt hinnik wel de plafond speakers toch? Al zal het natuurlijk minder zijn dan echte atmos natuurlijk.

Shadje60

Ik had een lcx 85 met hetzelfde probleem , versterker van meer dan 2000.- en na 3  jaar al naar de kloten en laten nakijken voor reparatie koste ook 125.- euries . Met advies niet te repareren . Dus hier komt nooit meer iets van Pioneer in huis echt de slechtste ondersteuning of hulp bij dit bedrijf.

jeepee

Quote from: Shadje60 on December 14, 2021, 15:38:17
Ik had een lcx 85 met hetzelfde probleem , versterker van meer dan 2000.- en na 3  jaar al naar de kloten en laten nakijken voor reparatie koste ook 125.- euries . Met advies niet te repareren . Dus hier komt nooit meer iets van Pioneer in huis echt de slechtste ondersteuning of hulp bij dit bedrijf.
Ja dat is schandalig. Ik had 10 jaar een Pioneer dvd recorder, perfect nooit problemen. Ook jaren een hele goede  zware Pioneer met slechts 2 HDMI in. Werkte ook perfect. Nu dus die la sc 78 van mijn ouders. En vorig jaar de lx 74 van mij die er mee op hield. Niet zo best die laatste jaren als we nu even onze ervaringen met 3 receivers naast elkaar leggen idd.

jeepee

Quote from: Kjelt on December 13, 2021, 12:38:12
Als elektronica een echte spanningspiek gehad heeft bv bij bliksem dan kunnen er heel veel ic's beschadigd zijn zonder dat je dit meteen in de gaten hebt. Na verloop van tijd gaan ze dan een voor een kuren geven.
Ik zou het afschrijven want reparatie kan al snel een paar honderd euro voor het board en paar uur werkloon dus honderden euros kosten terwijl je dan later alsnog ellende kunt krijgen.

Eerste stap: een goede overspannings en bliksem beveiliging in die meterkast laten inbouwen, dat kost een aantal tientjes maar bespaard je voor de toekomst een hoop ellende.
c. Dank die beveiliger is een goede tip. Werkt dat zelfs als er in het bovengrondse lichtnet bliksem inslag is? En hoe heet zo n ding precies?