De Oberon 7 klinken ook echt heel mooi , ik vind ze niet onder doen voor de R3’s.
Sterker nog toen ik de R3’s pas had was ik echt teleurgesteld in het klankbeeld. Stemmen klonken wat meer in de achtergrond en alle muziek klonk wat electronisch. Lastig uit te leggen maar je kon iig echt horen dat de drivers en tweeter van allu zijn itt de Oberon 7 die een silk dome tweeter en papier/houtvezel mid/bass driver heeft.
Nu na een goeie 50 uur inspelen klinkt alle muziek wel heel mooi. Dat elektronische geluid is verdwenen en nu kan ik wel zonder luistervermoeidheid uren muziek luisteren.
Ik ben blij dat ik ze niet terug gestuurd heb

Wat ook bijzonder is is dat ik de Oberon 7 niet op de plek kon zetten waar de R3 nu staan. Bij de Dali’s trok het stereo beeld scheef weg. De center image was wel mooi in het midden en alles tussen de luidsprekers in klonk op de goede plek alleen waar de muziek wel verder links van de linker speaker hoorbaar was was dat rechts niet het geval.
De Dali’s klonken echt op hun best zo hoe ze op de foto staan.
De R3’s klinken wel correct op de positie direct naast het tv meubel. Er is wel nog niet veel diepte in de soundstage , daarvoor moet ik nog gaan experimenteren met de plaatsing.
De subwoofers zijn ook wat aangepast in crossover en volume nu.
Best gek maar ik vond de subwoofers meer toevoegen bij de Dali Oberon 7 dan bij de KEF R3. In mijn woonkamer gaan de R3’s tot 32 hrz voordat ze snel afzwakken in volume. De REL T5i’s gaan ook tot 32 hrz. Ik heb de crossover op 75 hrz staan en kwa volume spelen ze subtiel mee om de KEF’s wat te ondersteunen in het laag.