Sterkte V313 zwart MDF 22mm: bracing nodig?

Started by belgiansound, December 12, 2021, 16:52:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Vandaag mijn eerste kist (eindelijk) gebouwd in MDF en ben er niet zo tevreden van, het is grote doos, ik ga hem gebruiken om te testen, maar voor de woonkamer vind ik het niet ideaal dus ben nu een ander ontwerp aan het maken, een mengeling tussen gewoon blank MDF (dat gefineerd wordt) en zwart V313 MDF (dat zo gelaten wordt, als contrast). Heb dat ergens gezien en vond dat erg knap. Veel kost MDF gelukkig niet :pompom:

Dat blank MDF zou dan in 30MM zijn en het zwart MDF in 22mm dik.

Kort samengevat zou het een 'octagon' worden. Het MDF 30mm wordt recht verzaagd, het zwart MDF in verstek, wat dan een contactoppervlak van 31mm geeft, ik zou de zijkanten dan 1 mm laten uitsteken zodat ik het of vlak kan schuren, of de fineer zou laten samen vallen, dus valt mooi samen met het MDF en is stevig.

De kist zal een totale breedte van 55 op 55cm hebben, en 65cm diep zonder de eindplaten. in de 2 zijkanten komen er 12" woofers.

De eindplaten zijn opnieuw platen van 22mm MDF V313. Vooraan komt er een grote 18" passieve radiator, ik heb dus geen ruimte voor bracing van deze plaat (maar de plaat rust grotendeels al op de 30mm MDF van de kast zelf, veel vrije ruimte is er niet meer). de achterste plaat idem, maar heeft wel een grotere 'vrije plaat' dan de voorkant. Dubbel uitvoeren zou in zwarte MDF moeten zijn aangezien de zijkanten zichtbaar blijven, maar is mogelijk overkill? Is dat zwarte MDF zowiezo niet sterker dan gewoon MDF door de hogere persing? Ik kan de achterste plaat ook niet aan de voorste plaat bracen omdat daar die passieve radiator in zit.

Ik vraag me ook af of ik eventueel 'octagon' bracing zou gebruiken. aangezien de binnenkant overal mooi gelijk komt. Nadeel is wel dat deze dan tot op de mm perfect gezaagd moeten zijn. Ik dacht van alles plat te leggen, met plakband aan elkaar vast te maken, en dan 'op te rollen' als een worst, waarbij alle stukken mooi op elkaar zitten, en dan met een spantouw druk over heel de 'worst' te zetten. Lijmklemmen werken niet omdat ze de stukken uit elkaar zouden duwen.

Ik dacht trouwens dat op dit forum of een ander forum iemand een octagon gebouwd had, vond het niet direct terug.

Een tekening zegt uiteraard meer, ik heb alles uitgetekend en in bijlage de schets:



dice simulator d&d

Timvg


holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

belgiansound

Oei, er was inderdaad iets mis met de bijlages, ik heb ze extern opgeladen en zitten er nu bij!

Bedankt voor de link Holco, je topic op AVSforum was een inspiratie ook voor mij :clapping: mijn octagon zou wel ongelijke zijden hebben, ik heb alvast goedkeuring van de vrouw op dit ontwerp. Zou dus 'sterk afgeschuind' zijn met afwisselend fineer en zwarte MDF. Heb alvast eens een stuk zwarte MDF in 22mm gekocht, prachtig materiaal, zwaar, sterk, en ziet er goed uit (vrouw heeft op dit 'staal' ook goedkeuring gegeven). Stuk minder 'karton' achtig dan de gewone MDF, vind het helemaal geweldig :pompom:

Ik twijfel dus enkel of ik nu alles zelf in verstek zou zagen op mijn zaagtafel, alles in 22mm MDF, dan zou ik een hoek van 67,5 moeten zagen en zou het perfect passen. Ik weet alleen niet of mij dat gaat lukken op mijn zaagtafel, is maar een goedkoop ding, en een kleine fout zorgt voor afwijkingen.

'probleem' is ook de 2 drivers aan de zijkant, zou ik uiteraard flush willen plaatsen, dan blijft er nog maar 12mm 'vlees' over als baffle, zelfs met goede bracing lijkt mij dat weinig? ik vind geen zwarte MDF in 30mm (en lijkt mij véél te zwaar te worden dan ook)

Ik heb ook een bovenfrees, geen freestafel, maar zou ook graag die gleuven frezen zodat de bracing perfect past en ik een perfecte octagon heb. Ik zou dus eerst de plaat op lengte zagen, dan over de hele legte een gleuf frezen waar de bracing in moet en dan pas de plaat in stukken zagen en in verstek, zodat de gefreesde gleuven perfect overeen stemmen. Frees je dan ook exact in 18mm of iets groter op 20mm?

holco

Je kan het ook gewoon bestellen met het verstek er aan gezaagd  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Staaled

Achterplaat kun je wat stroken MDF op lijmen, zeg 50x30mm.
Die maken én de plaat stijver én verbinden met top en bodem indien je ze pas maakt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Imo neem je met dit ontwerp best een risico mbt de functie.
Ga je voor rechte hoeken valt het geheel gemakkelijker te bracen.

Daarentegen is het altijd leuk iets unieks te bouwen. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

belgiansound

#7
@Holco, klopt, maar dan heb ik 2 'problemen'.
eerste is een klein probleem, wordt moeilijker om al die lijnen mooi af te frezen. Ik kan in één keer de lijnen frezen en dan de plaat in stukken zagen.
tweede is een probleem gelinkt aan de webshop die ik meestal gebruik vermoed ik, maar tosize.be doet enkel een verstek in 45°

Tweede 'probleem' kan ik wel oplossen door te bestellen bij een lokale houthandel, dan moet ik wel alles in 22mm v313 doen aangezien ze enkel per volledige plaat verzagen (mooie van tosize.be is dat je een stukje 18mm, 30mm en v313 kunt bestellen apart, zonder verplichting om een plaat te nemen)
Het eerste 'probleem' overdrijf ik waarschijnlijk. Ik maak normaal nooit m'n kist met een voorgefreesde gleuf waar de bracing in past, maar omdat het zo'n ingewikkelde octagon is leek het mij handiger om uit te lijnen.

@Staaled: helemaal akkoord. Ik heb al een gewone 'recht op rechte' test kist gemaakt voor de drivers, staat boven op mijn zolder. Hout besteld voor 2 subs, 1 gebouwd, en vind het 'in persoon' er erg lomp uitzien. Hout kostte niet zoveel, in de 200 euro, dus ipv een 2de (lelijke) kist te maken zou ik inderdaad iets 'specialers' willen maken. Deel van het hout kan ik misschien hergebruiken voor de bracing, of om een testkist te maken of...

Ik vind dat V313 zwarte MDF er echt fantastisch uitzien, dus daar wil ik iets mee doen. Fineren vind ik ook mooi, zorgt voor wat afwisseling met het zwarte MDF. De octagon vorm maakt het wat 'lichter' in de huiskamer. Er komen 2 dergelijke subs...

PS Misschien moet ik eens alles kaderen zodat jullie goed advies kunnen geven en ook begrijpen waarom het zo lang duur(de) om te bouwen en waarom ik zoveel twijfel. Ik merk dat diezelfde vragen terecht komen, ik weet niet of ik ze hier in deze post moet plaatsen of een apart topic moet maken of wat de beste manier is. Ik ben nogal chaotisch :hehe:

Waarom heb ik al het materiaal maar nog niets gebouwd?
- Ik heb vroeger, toen ik vrijgezel was, subwoofers gebouwd (tapped horn) en vond het erg leuk, en het gaf voldoening. Ik doe ook veel ander 'doe het zelf werk' en heb heel wat materiaal en kennis verzameld de afgelopen jaren. Sinds 3 jaar is mijn leven helemaal omgeslagen en heb ik een huis gekocht, 2x vader geworden, en een 'home gym' buiten gebouwd om toch nog wat te kunnen sporten als vader. Nu is dat allemaal bijna klaar, en heb ik een beetje tijd om die subs (eindelijk) af te werken

Wat heb je dan van ervaring, die je kan gebruiken voor die subwoofer?
- Dus al een subwoofer gebouwd, maar ook massief parket gelegd, ramen geplaatst, dak getimmerd, deuren geplaatst, tussenwanden, valse plafonds, draagbalken afgetimmerd, ... Maar geen meubelwerk! Heb dus een volledige 'home gym' gemetst in mijn tuin, van de fundering tot het dak alles zelf gedaan, enkel laten bezetten en de beton laten komen en ook ons huis volledig verbouwd.
Heb een achtergrond als Ingenieur, maar niets met 'hout' dus.

Welk materiaal heb je?
- Een zaagtafel (redelijk goedkoop ding, niets fancy), bovenfrees, cirkelzaag (zonder geleider, dus kan er geen platen 'deftig' mee zagen, wel perfect om met de vrije hand OSB te zagen), bandschuurmachine, gewone schuurmachine, houtboren, beitels en winkelhaken.

Budget?
- Tsjah, heb er al heel wat ingestoken en ga ook wel wat verkopen. Versterkers heb ik al, bedoeling was altijd om voor 1500 euro de twee passieve subwoofers te bouwen. Budget maximaal is altijd 2000 eur geweest, de prijs van 2 monolith 15" THX subwoofers, maar dan wel met een nog betere performantie.

Wat heb je momenteel van subwoofers?
- In de leefruimte 2 Piega P SUB 1 subwoofers. Deze hebben een 10" peerless PR en driver, met een 500W versterker. Daarnaast ook 1 Dayton UM 18-22 in een niet gebracete gepoorte kist (zat gratis bij de driver, 2de hands) en een QSC EX 1600 (gebridged)
- In de home gym 1 Tuba HT met een 15" Dayton RSS390HF-4 en een QSC RMX 850 (niet zo tevreden van, is de enige versterker die ik heb die lawaai maakt). Is voor muziek, en 1 subwoofer zou voldoende moeten zijn.
- Sinds 2 jaar ook de onderdelen voor 2 subs die de Piega's zouden vervangen: 4x eminence lab 12C en 2x Dayton 460 18" PR. Ook uiteraard een versterker, QSC MX 3000a.
- ook 2 minidsp's, 1 voor de home gym, 1 voor de living.

Wat gaat er weg en waarom?
- De Piega's zien er geweldig uit, passen fantastisch bij mijn speakers, maar zijn meer gepast voor een muziek opstelling. Ik mis de impact die ik wel bij mijn UM 18-22 heb. Ik heb deze subs gekocht omdat ik geen tijd had om die andere subs te bouwen, was altijd al een 'tijdelijke' oplossing. Mijn vrouw vindt ze wel erg mooi...maar ze moeten weg
- In principe gaat de UM 18-22 weg eens de 2 andere subs gebouwd zijn (al is de vrouw momenteel al gewend dat hij er staat, zie foto's)

Waar gebruik je de subs voor?
Vooral HT, muziek is vooral in mijn home gym en daar heb ik de THT (papa moment :headbanging: :headbanging: :headbanging:)
Ik bouw meerdere subs om de curve vlak te krijgen, niet om aan 140db te luisteren (gaat ook niet met kids). De extensie is voor mij belangrijk, die 20Hz met 'authoriteit' voelen en geen 'boomy' bas door pieken en dalen.

Waarom dat complex ontwerp met 2 12" woofers en een 18" PR?
Tsah, is zo gegroeid. Er was een actie op de Eminence LAB 12C drivers, de GBP stond toen zwak, en betaalde 600 euro voor 4 drivers. Ik was van plan een gepoorte kist te maken, maar het ontwerp werd niet goedgekeurd door de vrouw wegens te groot ;D Dus toen kwam de PR naar boven drijven, maakte de kast net dat tikkeltje kleiner en het zag er ook een leuk, anders ontwerp uit. Toen getwijfeld, verkopen met verlies (zou misschien nog 400 krijgen voor die lab 12C) en 2 UM 18-22 kopen (was toen duurder, ik dacht 900 of 1000 eur) of een extra 400 investeren...dus werd het die extra investering. Toen alles besteld, en viel alles stil door (leuke!) omstandigheden.

Waar twijfel je dan nog over?
- Ik twijfel enkel of ik nog een UM 18-22 bij zou kopen (evt tweedehands) en al m'n andere reeds gekochte (nog in de verpakking) drivers zou verkopen, of de UM 18-22 zou verkopen OF gewoon alles houden en 3 subs zou plaatsen in de ruimte (de dayton en 2 keer mijn PR kisten)
- Financieel...maakt eigenlijk niet uit, is een dure hobby en ik probeer niet teveel mijn verlies te berekenen :hehe: ik zou het gewoon stom vinden om die lab 12c en PR eerst in te bouwen en dan niet tevreden te zijn en toch te moeten verkopen, waardoor ze niet meer 'nieuw in doos' zijn. Ik weet dat het niet uitmaakt, dat 'verlies' compenseer ik door een 2de handse UM 18-22 te kopen (voor 2 UM 18-22's betaal je ook rond de 500), maar toch vreet het een beetje aan me. Maar op zich heb ik momenteel inclusief de versterkers al 2500 euro geïnvesteerd in de subs in mijn leefruimte, wat vrij crazy is...ik hoop mijn Piega's voor een redelijk bedrag te verkopen, maar voor de gemiddelde persoon heb ik al 'veel' geld erin gestoken
- You can only do it once. Dat is mijn grootste 'probleem', de reden dat ik alles overdenk, eens ze er staan gaan ze er een tijd staan want ik heb het enorm druk met werk en gezinsleven. Ik wil dus niet denken 'had ik maar' ... Uiteindelijk zal ik heel wat werk steken in het perfect afwerken van die kist (dat is mijn ander probleem, ik ben een perfectionist :coffee:) dan zou het balen zijn dat er 2 'gaten' zitten als ik toch beslis om een UM 18-22 bij te kopen.
- WINISD geeft een quasi gelijke curve, -3db ligt wel iets lager (beter) bij de LAB12C en ze gaan ook luider. Power handling etc. is gelijk, iets meer surface area bij één 18" (1200 vs 1000 cm2) maar ik heb nog de PR ook natuurlijk. Een gesloten sub is wel eenvoudiger in te regelen.

Waar twijfel je niet over?
- Dat er minstens 2 subs gebouwd gaan worden, en dat de kist er zoals in de beginpost geschreven werd 'octagonisch' uit zou moeten zien met die zwarte MDF. Afmetingen ook niet, vooraan 55x55 en 65 diep (of 55 mocht het een UM 18-22 worden). Of er nu wel of niet 2 12" drivers in de zijkanten komen of enkel vooraan een 18" driver (ipv een PR) twijfel ik misschien nog over,

Wat heb je al gedaan?
-Ik heb al 1 kist gemaakt, het oorspronkelijke 'rechthoekige' ontwerp, maar niet afgewerkt. Ik zou eventueel om mijn twijfels weg te nemen hier de drivers in kunnen monteren en wat testen uitvoeren, om te zien hoe het klinkt ivm de UM 18-22 gesloten. Dan moet ik wel nog de 2de kist maken voor de UM 18-22 (het hout heb ik al) OF ik moet de poort in de huidige kist toemaken. Nadeel is dan wel dat die gepoorte kist helemaal voor de vuilbak is, als ik hem zou verkopen

mock up met zwarte mdf plaat van 55x55 cm:

Huidige situatie met de piega subs:

de huidige locatie van de dayton um 18-22 naast de zetel

mocht ik er een kist van 55x55cm zetten

small google logo png

Timvg

#8
Gefineerde platen gewoon recht laten zagen en de zwarte mdf in verstek (45°)? Dan past dat toch ook?

belgiansound

Wel niet exact, zie mijn eerste post, was het originele plan. Als je een 22mm plaat in 45° verstek zaagt heb je 31,1mm (driehoeksregel) op de schuine zijde. Dan moet je dus met 30mm 'recht' verzaagde MDF werken om overlap te hebben. Wanneer je ze zou vast kleven (as usual) en toeklappen zouden de bracings niet perfect passen, moet je eigenlijk 'gleuven' uitfrezen in de 22mm platen van 1.1mm diep zodat de bracing erin past en alles flush is.

Op zich kan ik ervoor kiezen om mij daar niet vanaan te trekken en enkel een bracing te doen van de 30mm platen (dat 'kruis' in mijn schets). In theorie lijkt mij dat allemaal mogelijk, in de praktijk weet ik het niet, zo'n octagonale (window) brace zou het monteren wel gemakkelijker maken, zoals ook Holco het gedaan heeft bij zijn subwoofer.

PS gefineerde plaat ben ik minder fan van, zou liever zelf fineren zodat de tekening mooi doorloopt. Dan heb ik ook nog wat 'marge' om lijmresten etc. weg te schuren en dan proper te fineren.

Timvg

Dat klopt wat je zegt, maar ik zou dan ook voor het kruis gaan - in de hoeken heeft bracing toch het minste nut. Monteren zal idd niet evident zijn.
Je lijkt me wel handig genoeg om zelfs evt de uitsparing van 1,1mm juist te frezen mocht je toch voor de octagon bracing willen gaan (ik zou een klein beetje marge nemen, lijm neemt ook plaats in)

En anders misschien toch in een invalzaag met rails investeren.. staat hier ook op de lijst. Dan frees je eerst de uitsparing(en- over de gehele plaat en vervolgens verzagen.




FrankBe

Leuk project!

Ik wil binnenkort ook opnieuw aan de slag en het zwarte MDF spreekt me ook sterk aan vanwege het uitzicht.

Verder zie ik wel weer een optelsom van audio componenten wat qua uitzicht nooit hoog scoort bij vrouwelijke levensgezellen. Waarom niet het grotere geheel bekijken en subs en meubel designmatig op mekaar afstemmen? Die kunnen dan nog los van mekaar staan om overdracht van trillingen te voorkomen.

Werktuigen voor precisiewerk blijven een dure aangelegenheid. Ik heb onze nieuwe bovenverdieping (2011) volledig zelf afgewerkt en heb hierdoor veel geld bespaard. Hiedoor beschik nu over een uitgebreide set Festool apparatuur.


belgiansound

Ik heb ook een tweede ontwerp waarbij ik een down firing sub naast de zetel zou zetten, zodat het ook als bijzettafel kan dienen. Iemand een idee van de krasbestendigheid? Hoe kan je het behandelen zonder dat het de natuurlijke matheid verliest?

Matte vernis die ook voor parket kan dienen?

Hansik

Ik heb nooit een vernis gevonden die echt krasbestendig is. Ik weet dat voorgeverniste parket wel krasbestendig is, en dat in de fabriek tot 11 lagen vernis aangebracht worden. Maar als DIY zou ik niet weten hoe dit te evenaren.

flakkees

Quote from: belgiansound on December 26, 2021, 18:31:14
Ik heb ook een tweede ontwerp waarbij ik een down firing sub naast de zetel zou zetten, zodat het ook als bijzettafel kan dienen. Iemand een idee van de krasbestendigheid? Hoe kan je het behandelen zonder dat het de natuurlijke matheid verliest?

Matte vernis die ook voor parket kan dienen?

probeer eens met owatrol
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx