Gebruik jij je projector in low of high lamp?

Started by Teejoo, December 11, 2021, 09:51:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lamp mode

Eco / low
21 (65.6%)
Medium
3 (9.4%)
High
8 (25%)

Total Members Voted: 32

Teejoo

Ik vroeg me af of er veel mensen zijn die hun projector in high lamp gebruiken?

Ik zelf wil dat niet omdat:

- De projector dan veel te veel lawaai maakt
- Er gelukkig voor mijn scherm voldoende licht uitkomt in low mode, ook met HDR
- Ik de lamp wissel als er naar verloop van tijd te weinig licht uitkomt.

Maar anderen vinden het juist een must voor HDR, wat met een groot scherm ook begrijpelijk is.

Geef ook je schermbreedte & projector aan. Zelf gebruik ik een JVC N7, schermbreedte 224cm

Ik weet niet hoe je een pol maakt?

Corne H

#1
Ik heb een JVC n5 en een 250 cm breed 16:9 scherm, en stoor me mateloos aan het harde blazen in High lamp bij HDR, maar dacht eerlijk gezegd dat dit niet anders kon (geen high lamp = geen HDR). Misschien helemaal de bedoeling van dit draadje maar hoe zijn de andere instellingen (contrast / iris enz.) als je de lamp op low zet ?

Teejoo

#2
Quote from: Corne H on December 11, 2021, 10:14:55
Ik heb een JVC n5 en een 250 cm breed 16:9 scherm, en stoor me mateloos aan het harde blazen in High lamp bij HDR, maar dacht eerlijk gezegd dat dit niet anders kon (geen high lamp = geen HDR). Misschien helemaal de bedoeling van dit draadje maar hoe zijn de andere instellingen (contrast / iris enz.) als je de lamp op low zet ?
Mijn projector is voor SDR en HDR gekalibreerd. Het verschil in licht (veroorzaakt door het filter bij HDR) compenseer ik door bij HDR de lamp iris iets van 3-4 stapjes verder open te zetten tov SDR. Want dat is wat je wilt: zoveel mogelijk gelijke lichtsterkte voor een HDR signaal als SDR. Dat heeft dus verder niets met contrast settings of zo te maken. Maar daar weten de calibrateurs onder ons meer over te vertellen.

Helaas heb je die mogelijkheid niet in de N5. Daar kun je alleen bijregelen met high lamp als SDR te weinig licht afgeeft omdat er geen lamp-iris in zit, waarbij je dus altijd verschil zult zien tussen SDR en HDR qua lichtsterkte lijkt me. Ik ben me wel aan het afvragen of op de N5 ook een filter zit?

Aanvulling: je kunt in het menu van de JVC sowieso aangeven of je met HDR signaal de lamp op high of low wilt hebben.

MLCinema

JVC N5 met een 280cm breed 21:9 scherm. Gebruik altijd low lamp voor alles.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

denoontje

#4
Quote from: Kamdioblitz on December 11, 2021, 11:16:02
JVC N5 met een 280cm breed 21:9 scherm. Gebruik altijd low lamp voor alles.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

2.60 breed, n7,  in hdr high lamp.
Projector direct achter me en ik stoor me er niet aan.
Iris ook helemaal open en op auto 2

sdr in lowlamp

Jean Sibelius

Hier een JVC NX9 icm met een 123" (~2.8 meter breed) scherm. De JVC zo ingesteld dat hij schakelt tussen de low lamp modus voor SDR en de high lamp modus voor HDR-materiaal. Als ik HDR kijk dan valt het geluid van de projector ondertussen (al snel) niet meer op, maar dat heeft wel even geduurd (normaal gesproken valt het geluid van de projector weg tov het surround geluid). Maar dit in mijn achterhoofd zou voor mij een reden zijn om er alles aan te doen om de projector in een andere ruimte te plaatsen mocht een projector nog meer geluid produceren ;).
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

De Sony 590 is ook zo ingesteld, high lamp voor HDR, SDR met low lamp. Maar ook een extra setting voor HDR met low lamp. Die gebruik ik vooral als het beeld er minder toe doet. Zoals bij series of bepaalde films die minder afhankelijk zijn van HDR. Moet wel zeggen dat ik toch wel snel een aan HDR met high lamp. Voor het fellere licht, maar vooral ook de kleurbalans. Had dat van tevoren niet gedacht.

Al is er ook nog veel te winnen in de keten vooraf. Vooral wellicht ooit een Lumagen. Tot die tijd de Panasonic maar eens wat beter instellen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

J.A.F._Doorhof

Pol aangemaakt
Wij altijd eco of laag op 2.85 breedte
Bij lasers meestal 70-75%
Ruimte is 100% donker
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pameijer

Verschil in lichtopbrengst tussen low en high op mijn X7900 vind ik echt nihil. Verschil in geluid is daarentegen echt mega. Dus voor geluid en levensduur vd lamp draai ik alleen in low, ook met HDR. Is allemaal toch echt fel genoeg.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

riwi

#9
Quote from: Teejoo on December 11, 2021, 10:44:54
Helaas heb je die mogelijkheid niet in de N5. Daar kun je alleen bijregelen met high lamp als SDR te weinig licht afgeeft omdat er geen lamp-iris in zit, waarbij je dus altijd verschil zult zien tussen SDR en HDR qua lichtsterkte lijkt me. Ik ben me wel aan het afvragen of op de N5 ook een filter zit?
Dat is niet waar he? Met de N7 heb je 1 iris instelling waarmee je zowel het lamp iris als het lens iris versteld. Met de N5 heb je dezelfde "instelling" maar verstel je alleen het lens iris. Bij de N5 is het lamp iris vast (open). De N5 heeft geen P3 filter en haalt net zoals de N7 zonder filter ongeveer 90% van de P3 color space.

Ik kijk met mijn N5 pas op high lamp als de lamp ver versleten is (dwz na +- 3000 uur). Dan accepteer ik het geluid van de fan. Maar liever kijk ik alles op low lamp.
Ik heb een 224cm breed scherm (constant width) met masking naar 1.78:1, 1.85:1, 2:1 en 21:9.

Teejoo

#10
Quote from: riwi on December 11, 2021, 13:53:50
Dat is niet waar he? Met de N7 heb je 1 iris instelling waarmee je zowel het lamp iris als het lens iris versteld.
Ik heb een 224cm breed scherm (constant width) met masking naar 1.78:1, 1.85:1, 2:1 en 21:9.
Nee hoor Richard. De N7&9 hebben echt 2 irissen. 1 'vaste' lamp iris die bij de 7& 9 op vaste posities is in te stellen, en bij de N5 door een dummy is vervangen. Alle modellen hebben de variabele iris die je in het menu uitschakelt, of mode 1/2. Weet je nog in het NX topic dat hier ook discussie over was?

Zie ook deze teardown van de N5: http://cine4home.de/exklusiver-tear-down-die-neue-jvc-n-serie-dla-n5-n7-nx9-in-der-dissektion/

Daar zie je dat de dummy een gewoon metalen plaatje is.

Wat dat betreft gaat de NZ7 er wel op vooruit omdat die ook laserdimming + iris heeft.

Nog een vraag over HDR op de N5. Dan heb je zonder filter ook geen helderheidsverschil lijkt me? Ik heb dat eigenlijk nooit getest op de N7.

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 11, 2021, 13:25:14
Pol aangemaakt
Wij altijd eco of laag op 2.85 breedte
Bij lasers meestal 70-75%
Ruimte is 100% donker
Thanks!


buckler

#12
SDR op Low lamp.
HDR op High lamp.
(Envy op 100 nits).
Screen Research SolidPix 1.0 , 2.40:1 ratio , 254,8 cm breed.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo


Valkyrie

JVC RS49 op een 292cm breed 21:9 scherm (125") en altijd low lamp
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

sandervg

JVC N5, 1,9m breed scherm (wel relatieve low gain), maar ga alles op Low lamp kijken om herrie van de fan te beperken. Heb Frank bewust gevraagd om HDR ook op low lamp modus te kalibreren. Ik vind overigens bij SDR en low lamp er al wat te veel licht uitkomen, dus dan zet ik de iris al ietsje dicht. Ruimte is 100% donker.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rob_Dingen

Projector Sony VW5000.
Scherm 4 meter breed 21:9 scherm.
SDR lage laser setting 30% 17ftl / 60 nit
HDR hoge laser setting 80% 25flt / 85 nit

riwi

Quote from: Teejoo on December 11, 2021, 17:19:03
Nee hoor Richard. De N7&9 hebben echt 2 irissen. 1 'vaste' lamp iris die bij de 7& 9 op vaste posities is in te stellen, en bij de N5 door een dummy is vervangen. Alle modellen hebben de variabele iris die je in het menu uitschakelt, of mode 1/2. Weet je nog in het NX topic dat hier ook discussie over was?
Volgens mij bedoelen we hetzelfde.
Maar jij zegt telkens (in andere posts) dat je het lamp iris versteld met de iris setting in het menu, en dat is niet zo. Met de iris instelling in het menu manipuleer je beide irissen van de N7. Met de N5 heb je dezelfde iris instelling in het menu en manipuleer je alleen het lens iris. Omdat in de N5 het lamp iris een fixed plaatje is, als het ware een "open iris".

PascalP

#18
Voor SDR heb ik heb op low lamp staan en de iris geknepen tot -7, dan kom ik op 18fL.
Voor HDR heb ik hem op high lamp en de iris vol open (0), dan kom ik op 36fL.
Dus ook geen dynamische/auto iris aanstaan.

Dat laatste zou wellicht nog wat lager kunnen en moet ik nog eens opnieuw meten, bovenstaande resultaten zijn gemeten op mijn oude 16:9 230cm breed scherm (Kingpin).
Ondertussen hangt er al een tijdje een 21:9 260cm breed scherm, ook van Kingpin.
En met een JVC RS400/X5000 met een custom Gamma curve voor HDR en 2.4 voor SDR
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

#19
Quote from: riwi on December 12, 2021, 13:53:36
Volgens mij bedoelen we hetzelfde.
Maar jij zegt telkens (in andere posts) dat je het lamp iris versteld met de iris setting in het menu, en dat is niet zo. Met de iris instelling in het menu manipuleer je beide irissen van de N7. Met de N5 heb je dezelfde iris instelling in het menu en manipuleer je alleen het lens iris. Omdat in de N5 het lamp iris een fixed plaatje is, als het ware een "open iris".
Hoi Riwi,

Dit is echt nieuw voor mij. Ik heb altijd gedacht dat je met de auto stand de dynamische iris aanstuurt en met de setting daaronder alleen de lamp iris vastzet op een bepaalde stand. Maar goed, het voordeel blijft in elk geval gelijk als je de lamp iris dus kunt sluiten. En weer wat geleerd op de zondagmiddag  ;)


papaleo

Vòòr dat ik de Lumagen had speelde ik SDR op low en HDR op high-lamp mode...nu beide op low-lamp waar HDR nu op SDR/2020 uitgestuurd word en je in stapjes de light output ook nog eens kan opkrikken...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

N1v3K

JVC N5
low lamp mode (ook voor HDR)
Projecta Homescreen Deluxe met HD progressive 0.9 doek (220x124cm)

Teejoo

Quote from: papaleo on December 12, 2021, 16:47:56
Vòòr dat ik de Lumagen had speelde ik SDR op low en HDR op high-lamp mode...nu beide op low-lamp waar HDR nu op SDR/2020 uitgestuurd word en je in stapjes de light output ook nog eens kan opkrikken...
Heb jij wel nog de oude software op de JVC dat hij goed omgaat met SDR2020?

papaleo

Nee,ik had/heb ook de laatste fw in de JVC.

Wat en hoe precies we mijn instellingen hebben staan....kan ik nu niet ff voor je nakijken en het is alweer bijna 'n jaar geleden dat we dit gedaan hebben.
Ik weet nog wel dat het lastig uitvogelen was wat nu de juiste instellingen moesten gaan worden..
Als ik de Lumagen een HDR >> SDR/2020 signaal aanbood en deze vervolgens naar de JVC stuurde dan ging de JVC dit signaal wederom tonemappen dit omdat er in dit signaal de HDR flag nog aanwezig was...
In de Lumagen kan je deze HDR flag uit het aangeboden HDR>>SDR/2020 deactiveren om zo nettjes een SDR/2020 uit de JVC te krijgen.

Ik weet niet of je het zo begrijp hoe ik het uitleg maar het komt er op neer dat het mogelijk is  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

Quote from: papaleo on December 14, 2021, 15:02:30
Nee,ik had/heb ook de laatste fw in de JVC.

Wat en hoe precies we mijn instellingen hebben staan....kan ik nu niet ff voor je nakijken en het is alweer bijna 'n jaar geleden dat we dit gedaan hebben.
Ik weet nog wel dat het lastig uitvogelen was wat nu de juiste instellingen moesten gaan worden..
Als ik de Lumagen een HDR >> SDR/2020 signaal aanbood en deze vervolgens naar de JVC stuurde dan ging de JVC dit signaal wederom tonemappen dit omdat er in dit signaal de HDR flag nog aanwezig was...
In de Lumagen kan je deze HDR flag uit het aangeboden HDR>>SDR/2020 deactiveren om zo nettjes een SDR/2020 uit de JVC te krijgen.

Ik weet niet of je het zo begrijp hoe ik het uitleg maar het komt er op neer dat het mogelijk is  ;)
Duidelijk! Het gaat dus om deactivering van de HDR vlag. Ik neem aan dat de Envy dit ook kan.

Het enige wat dan nog gebeurt is dat het filter geactiveerd wordt neem ik aan bij de N7?