Node 2 voorzien van externe dac of voor de nieuwe Node N130 gaan?

Started by Bertus69, December 10, 2021, 03:17:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bertus69

Ik stream al wat jaren, eerst begonnen met een Raspberry Pi en daar een dacje ingebouwd met 2x RCA uitgang. Leuk maar werd er ook niet heel enthousiast over. Had al eens naar de Node 1 gekeken maar vond dat zo'n rare kubus. Toen kwam de Node 2 uit die ik niet heel veel later heb aangeschaft en nog steeds heb.

Nu zag ik pas bij Alpha Audio een review over externe DAC's tussen de 1500-2500 euro. Daar kwam de Benchmark 3B verrassend goed uit.
Nu is de vraag, zal een Node 2 die over een Benchmark 3B DAC loopt beter zijn dan de nieuwe N130 die toch een stuk verbetert is zeker t.o.v. de Node 2.

Ik vind dit een lastige beslissing gezien ik geen enkele ervaring met externe DAC's heb en hun invloed op het uiteindelijke eindresultaat t.o.v. een interne vernieuwde DAC. Prijstechnisch gezien is een nieuwe N130 de beste oplossing maar gaat me die andere keuze die nog eens 1200 euro extra kost me dat ook dat uitbetalen in beter geluid?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Xander32

Een dac kan een wezenlijk verschil geven. Zo was de winst in sq fors te noemen wanneer ik in een voorgaande set een Node 2 over de dac van de Marantz NA11 liet lopen en in het verleden een Logitech SBT over de dac van een Marantz Sa15s2 LE. Mijn keuze zou een separate dac zijn. Ik lees goede dingen over Topping dacs welke volgens mij ook nog enigszins betaalbaar zijn.

Quote from: Bertus69 on December 10, 2021, 03:17:15
Ik stream al wat jaren, eerst begonnen met een Raspberry Pi en daar een dacje ingebouwd met 2x RCA uitgang. Leuk maar werd er ook niet heel enthousiast over. Had al eens naar de Node 1 gekeken maar vond dat zo'n rare kubus. Toen kwam de Node 2 uit die ik niet heel veel later heb aangeschaft en nog steeds heb.

Nu zag ik pas bij Alpha Audio een review over externe DAC's tussen de 1500-2500 euro. Daar kwam de Benchmark 3B verrassend goed uit.
Nu is de vraag, zal een Node 2 die over een Benchmark 3B DAC loopt beter zijn dan de nieuwe N130 die toch een stuk verbetert is zeker t.o.v. de Node 2.

Ik vind dit een lastige beslissing gezien ik geen enkele ervaring met externe DAC's heb en hun invloed op het uiteindelijke eindresultaat t.o.v. een interne vernieuwde DAC. Prijstechnisch gezien is een nieuwe N130 de beste oplossing maar gaat me die andere keuze die nog eens 1200 euro extra kost me dat ook dat uitbetalen in beter geluid?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... en Benchmark is uiteraard ook niet te versmaden (en via forumsponsor te verkrijgen).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bertus69

Ja, dat is waar ook, jij hebt ook de Node 2 gehad, dat was ik al helemaal vergeten. Had je die al tijdens de laatste M&G bij jouw thuis waar ik bij was.......is alweer een mooi poosje terug.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Xander32

Geen idee Bert. Ik heb maar even met een Node gespeeld toen tijdelijk de NA11 geen Spotify kon weergeven (later kon die Spotify Connect aan en verdween de Node weer).

En vorig jaar heb ik in afwachting van de levering van een Aries G1 de Node weer even ingezet.

Quote from: Bertus69 on December 10, 2021, 03:32:17
Ja, dat is waar ook, jij hebt ook de Node 2 gehad, dat was ik al helemaal vergeten. Had je die al tijdens de laatste M&G bij jouw thuis waar ik bij was.......is alweer een mooi poosje terug.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

musfed

Ik heb diverse samenstellingen gehad. Met een Node1, 2, met en zonder Dac. Node1 en 2 zonder dac speelde beduidend minder dan met mijn Naim Dac. Kon geen verschil ontdekken tussen 1 en 2 met de externe Dac.
Speel nu met mijn Node1 digitaal uitgestuurd naar mijn speakers (die een interne dac hebben).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dutch & Dutch 8c's

Bertus69

Thx Musfet, daarom vroeg ik me ook af of ik de Node N130 + DAC of de Node 2 houden en DAC aanschaffen. Heel simpel gedacht is de DAC verantwoordelijk voor de omzetting van digitaal naar analoog, dus waarom dan eerst een nieuwe Node? Maar misschien denk ik wel te simpel.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Xander32

Stel je gaat voor een Benchmark 3 dac, ik verwacht dat je dan voorts weinig verschil gaat horen tussen de ene en de andere Node.

Anderzijds was in mijn eigen set de stap van Aries G1 naar G2.1 een hele fraaie, ondanks dat de dac niet wijzigde. Maar dat was een stap naar een hoger geplaatst model, niet de stap naar een opvolger zoals in het geval van de Node's.

Quote from: Bertus69 on December 11, 2021, 04:23:44
Thx Musfet, daarom vroeg ik me ook af of ik de Node N130 + DAC of de Node 2 houden en DAC aanschaffen. Heel simpel gedacht is de DAC verantwoordelijk voor de omzetting van digitaal naar analoog, dus waarom dan eerst een nieuwe Node? Maar misschien denk ik wel te simpel.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bertus69

Inderdaad Xander, het is de opvolger met een nieuwe interne DAC en een iets ander bedieningspaneel op de bovenzijde, voor de rest heb ik me er nog niet in verdiept maar gezien de prijsstelling is dit geen "hoger" model maar de opvolger van de 2i.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

m@rcus

Maakt dat nou echt verschil zo'n DAC? Ik heb mijn BluOs middels een 'oude' Cambridge DACmagic aangesloten op mijn versterker en hoor echt wel verschil met de verschillende instellingen, maar volgens mij is dit gewoon  kleur geven aan een signaal en niet zozeer 'kwaliteit' verbeteren.

Let wel: ik vind het niet erg om geld uit te geven aan iets dat merkbaar datgene verbetert waar het om draait, namelijk het plezier dat ik beleef aan het luisteren naar muziek, maar als ik het verschil niet HOOR, geef ik mijn geld liever uit aan andere zaken.  Net als dat ik het niet erg vind om 5000 euro uit te geven aan nieuwe speakers, maar dan moet het wel een stuk beter klinken dan hetgeen wat ik nu heb...  Apparaten zijn geendoel maar een middel tenslotte.
Platenspeler: Rega P3
Versterker: Heed Obelisk S3 plus PS2
Mediastreamer: BluOS
Luidsprekers: Paradigm Monitor 9

Bertus69

Ja, zeg jij het maar, je hebt ze van 100 euro tot 40.000 euro en ze worden allemaal verkocht, de laatste waarschijnlijk iets minder frequent maar toch. Ik ben het met je eens dat speakers echt een verschil in klank laten horen omdat dit ook zo is. Daar zal niemand je tegenspreken.

Het is meer in de zin van, als men zegt dat de interne DAC niet zo goed is dan zou er een externe (betere DAC) toch voor moeten zorgen dat dit hoorbaar is, anders is het totaal zinloos.

Maar zeg het maar, ik kan hopeloos verdwalen in deze materie.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB

Xander32

Wanneer je geen verschil hoort zou ik het laten zoals het is.

Quote from: m@rcus on January 30, 2022, 14:01:24
Maakt dat nou echt verschil zo'n DAC? Ik heb mijn BluOs middels een 'oude' Cambridge DACmagic aangesloten op mijn versterker en hoor echt wel verschil met de verschillende instellingen, maar volgens mij is dit gewoon  kleur geven aan een signaal en niet zozeer 'kwaliteit' verbeteren.

Let wel: ik vind het niet erg om geld uit te geven aan iets dat merkbaar datgene verbetert waar het om draait, namelijk het plezier dat ik beleef aan het luisteren naar muziek, maar als ik het verschil niet HOOR, geef ik mijn geld liever uit aan andere zaken.  Net als dat ik het niet erg vind om 5000 euro uit te geven aan nieuwe speakers, maar dan moet het wel een stuk beter klinken dan hetgeen wat ik nu heb...  Apparaten zijn geendoel maar een middel tenslotte.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT