receiver als hub of TV als hub

Started by elchor, December 6, 2021, 09:58:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

elchor

Ik gebruik zelf al jaren mijn (vorige) receiver als hub : Nvidia Shield, Televisie settopbox, PS4  met HDMI naar receiver, dan HDMI naar televisie (eARC).
Nu heb ik sedert enkele weken een nieuwe receiver en bij het "demonstreren" probeerde mijn schoonbroer me te overhalen om de bekabeling via de televisie te laten lopen : dus alle toestellen via HDMI naar televisie en dan 1 HDMI terug naar de receiver.

Ben zelf heel tevreden over beeld en geluidskwaliteit met de huidige opstelling, maar ben benieuwd naar de mening van mensen hier die waarschijnlijk meer expertise hebben op dat gebied.  Desgevallend moet ik enkele langere HDMI kabels aanschaffen.

Behalve de tv settopbox zijn de toestellen zijn een PS4 en een Nvidia Shield. Televisie is een Philips 65OLED (Dolby Vision, HDR10) , receiver is een Marantz SR 5015, bekabeling van RU.

Enig bijkomend advies ?

Dank bij voorbaat, en laat maar weten mocht ik hier op het verkeerde forumonderdeel zitten.

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Refie

Omdat de Marantz moderne HDMI in/outs bezit, zou mijn voorkeur uitgaan naar de Marantz als Hub, https://manuals.marantz.com/SR5015/EU/NL/RQIFSYmsgcwplo.php#
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Trabuca

#3
Reden voor mij om dat niet te doen is dat mijn receiver geen eARC ondersteund.

Als ik dan een bron - aangesloten op de TV - HD audio (DTS HD Master en Dolby TrueHD) af laat spelen dan wordt het geluid door de TV in een lagere kwaliteit doorgestuurd naar mijn versterker. Ik krijg dan max Dolby digital +.
Voor jouw Marantz geld dit niet.

Daarnaast een hoop kabels naar een TV die ik niet netjes weg kan werken. Liever alles in een kastje bij de receiver en de kabels uit het zicht. Één HDMI naar de TV scheelt een hoop.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

elchor

Alvast bedankt voor de reacties.

Heb daarstraks even zitten spelen met de bekabeling en alles over de tv laten lopen met dezelfde RU HDMI kabels.

Mijn voorlopige conclusie : Alles terug over de Marantz.  Beeldkwaliteit is m.i. hetzelfde, maar op een of andere manier vind ik het geluid op deze manier warmer klinken.  Daarbij klopte de CEC handshake van de tv settop niet helemaal (wat mij evenwel verwonderde) - is  dus terug uitgezet. Afstandsbediening blijft de "gouwe ouwe" Logitech Touch.

Alles draait nu weer zoals voorheen.

Mocht er nog raad komen verneem ik het graag

André_84

hier ook het liefst alles via de receiver. Misschien wel vooral omdat het anders een zooitje van kabels wordt naar de tv die ook in mijn situatie niet makkelijk weggewerkt kunnen worden. Daarbij heb ik ook een beetje de opvatting dat de receiver een beetje het hart van het geluid is en ik het geluid liever rechtstreeks van de bron op de receiver krijg. Vind ik ook belangrijker dan wanneer andersom het beeld eronder te lijden zou hebben.

Dat gezegd hebbende, mijn Marantz heeft soms wat HDMI kuren en dan kan ik deze setup met de Marantz als hub wel vervloeken! 
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

morca

Quote from: André_84 on December 13, 2021, 15:03:20
hier ook het liefst alles via de receiver. Misschien wel vooral omdat het anders een zooitje van kabels wordt naar de tv die ook in mijn situatie niet makkelijk weggewerkt kunnen worden. Daarbij heb ik ook een beetje de opvatting dat de receiver een beetje het hart van het geluid is en ik het geluid liever rechtstreeks van de bron op de receiver krijg. Vind ik ook belangrijker dan wanneer andersom het beeld eronder te lijden zou hebben.

Dat gezegd hebbende, mijn Marantz heeft soms wat HDMI kuren en dan kan ik deze setup met de Marantz als hub wel vervloeken!
Met linken bedoel je?

André_84

bedoel je met linken de HMDI issues? Wwat volgens mij gebeurd is dat de receiver níet getriggerd wordt alstie een signaal via arc binnenkrijgt. Dit lijkt echt willekeur te zijn. Soms doet ie het wel, soms niet. Meestal helpt het om de stekker eruit te trekken en opnieuw proberen, dan pakt ie m weer. Superirritant natuurlijk.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub


André_84

ja kan, maar ik vraag me af of dat acceptabel zou moeten zijn. als ik de tv instel op geluid via home cinema, zet de stroom eraf en dan weer aan, dan gaat het goed. als tv geluid staat ingeschakeld staat als de boel ingeschakeld wordt, krijg ik het daarna ook niet meer aan.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub