Akoestiek zolderkamer verbeteren

Started by WhamW, December 3, 2021, 18:37:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WhamW

Alle tips welkom ter verbetering van de akoestiek.
Opbouw kamer: wanden en plafond gyproc, hierachter glaswol
Vloer laminaat op beton (zie foto)
Bedoeling is nog dat er sowieso een groot vloertapijt en een extra stoffen sofa komen.
Maar een eerste testsessie was een grote tegenvaller.
Veel galm, het hoog klonk zeer scherp, bijna pijnlijk in de oren bij hoger volume. weinig midden en laag te bespeuren.
Ik ben een absolute leek op het vlak van akoestiek. Er valt veel over te lezen, maar hoe meer ik lees hoe onduidelijker het wordt.
Dus alle tips en ervaringen zijn welkom.

Speakers komen tegen de muur waar het kastje nu staat.
Welke wanden of muren moet ik zeker eerst aanpakken?
Akoestisch, absorberende platen tegen het platte stuk plafond is goed haalbaar? De schuine wanden is moeilijker?
Wat met de muur achter de speakers en de muur tegenover de speakers?
Totem acoustic Sttaf, Rega Brio R

RalphH

Welkom hier :thumbs-up:

Ik zou beginnen met een flink kleed en vanaf daar uitbreiden
Wordt het een film of muziekkamer?

Wat experimenteren met dekens eerst wellicht (om een beeld te krijgen) en dan eens mooie panelen plaatsen. Reflectiepunten zijn doorgaans goed om te beginnen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

WhamW

Dag Ralph,
Dank je alvast voor jouw reactie.
Bedoeling is om er een muziekkamer van te maken.
Sorry voor de domme vragen wellicht  ::), kan je wat meer uitleg geven over reflectiepunten?
Tja, ik zei het toch he, een leek ben ik....
Totem acoustic Sttaf, Rega Brio R

RalphH

Een stukje theorie, volgens mij wel duidelijk omschreven.
Moet wel zeggen dat ik niet weet wat schuine wanden hier doen, je tweede reflectiepunten zijn doorgaans tegenoverliggende wanden, zou in jouw geval de vloer wel eens kunnen zijn.
Niet persé ongunstig denk ik.

https://advancedacoustics-uk.com/pages/what-is-the-first-reflection-point
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

FS249

Kun je de speakers ook voor 1 van de schuine wanden plaatsen? Ben benieuwd.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

WhamW

Tegen de schuine wand ga ik zeker proberen. Een beetje anders dan ik de indeling voor ogen had, maar wellicht gaat dat al beter klinken. Ik houd jullie op de hoogte.
Totem acoustic Sttaf, Rega Brio R

chansig

Eigenlijk ook hier: schaf een meetmicrofoon aan, laptop met REW en ga meten.

Ik heb mijn zolder redelijk vol gestopt met allemaal absoroptie materiaal. Mijn kamer is daardoor redelijk dood. Daarbij zit ik dicht op de luidsprekers (1.80 uit elkaar en 2 meter ervan af). Soort van near field achtige opstelling. Ik ben er erg tevreden mee. Anderen hebben het idee dat het geluid niet zo levendig is. Meestal zijn die mensen hier nooit geweest.

Ik ga vandaag wel even kijken wat er gebeurt met het geluid als ik de panelen aan de zijkant weg ga halen. Dit omdat het best wel koud kan worden op de kamer en achter de panelen de verwarming staat te draaien. Lekker hoor warme panelen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

minplus

Speakers tegen de schuine wand zal zeker een beter resultaat geven, is mijn ervaring.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right