Hoe sluit ik mijn componenten aan voor het beste (bas) resultaat?

Started by HJ2, December 1, 2021, 20:37:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ2

Beste forumgenoten,

Nu ik wat heb kunnen spelen met de NAD en de eerste kennismaking met DIRAC heb kunnen maken is het nu tijd om alles netjes aan te sluiten zodat ik mijn HT serieuzer kan inregelen.

Even de situatieschets:
Ik luister veel stereo, en af en toe kijk ik een film waarbij het (5.1) geluid minstens zo leuk moet zijn als de film :-) Dit alles doe ik in de woonkamer.
Ook niet onbelangrijk: Ik woon niet alleen, en wil dat graag zo houden, al heb ik met de aanschaf van de laatste speakers wel de grenzen opgezocht zeg maar   ;D

Sowieso wil ik eventuele uitruil met andere componenten even buiten de discussie houden, geen optie momenteel namelijk.

Dit alles doe ik met de volgende hardware:
* Hegel H360
* Marantz SR7012
* NAD C658
* Cambridge Audio CXUHD
* Samsung 'the frame' 65' (die mijn wederhelft dan weer te KLEIN vindt ?)
* Usher Mini Dancer 2 DMD (front)
* Monitor Audio Radius 25 (center)
* Sonus Faber Venere 2.5 (rear)
* Sumiko S.9 (sub)

Nu had ik het als volgt bedacht:
1. De NAD zit met balanced interlinks aan de Hegel
2. De NAD zit aan de Sumiko met een coax, en wel op de line-in.
3. De Ushers, nu ja, dat moge duidelijk zijn  ::)
4. Dan wil ik de boel op mijn gemakje met DIRAC inregelen totdat ik blij ben met het resultaat. Stereo zou dan 'klaar' moeten zijn.
5. Dan komt de Marantz aan de Hegel met rca interlinks: op de pre-out van de Marantz en de HT-pass through op de Hegel.
6. De Marantz met een COAX aan de Sumiko, op de LFE-in
7. De rest van het 5.1 circus op de Marantz as usual
8. Dan Audyssey op de Marantz draaien... Klaar!
9. CXUHD met de HDMI (ARC) op de Marantz en met de Coax rechtstreeks aan de Hegel (voor Audio Only) De HDMI Audio only van de CHUHD ook op de Marantz voor 5.1 SACD

Volgens mij kan ik op deze manier met DIRAC de integratie van de sub het beste regelen zo, of moet ik de Sub met de Neutrik High level aansluiten op de Hegel voor een (nog) beter resultaat?




If you always do what you always did, you always get what you always got...

toetertje

Ik weet niet of ik je verhaal goed lees, maar de marantz heeft volgens mij geen coaxial digital out.

HJ2

Sorry als ik niet duidelijk ben, maar Ik bedoel gewoon 1 van de 2 sub aansluitingen (rca) op de Marantz :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got...

HJ2

De eerste eigenaardigheden zijn al weer gepasseerd  :unsure:
Na alles te hebben aangesloten als hierboven heb ik in de NAD de sub geactiveerd en de crossover voorlopig op een voorzichtige 50Hz gezet (later ga ik 'm inmeten)

Bij het spelen viel me op dat hoe zachter ik speel, hoe meer bas er komt  :ohmy:
Dusss... even vergeten dat de sub niet met de volumeregeling van de Hegel meewandelt. Ik had de NAD op fixed volume staan om digitaal volume ongelukjes te voorkomen. Snel uitzetten maar weer en verder prutsen
If you always do what you always did, you always get what you always got...