Epson eh-ls11000w

Started by J.A.F._Doorhof, November 30, 2021, 18:31:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Yes
Quote from: katwax on December  2, 2021, 15:41:35
Is de 11000 alleen in het wit verkrijgbaar en als je zwart wil moet je de 12000 nemen?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

katwax

Quote from: reza on December  2, 2021, 16:32:40
Yes
Omgekeerde wereld, vroeger moest je voor wit meer betalen  ;D
Wat is eigenlijk het prijs verschil tussen beide?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Guus2

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  1, 2021, 15:05:06
Waar zou het betere zwart dan vandaan komen ?
Meer ansilumens betekend meer licht dus als alles verder gelijk zou zijn.... ;)

Maar zoals gezegd in de review het is niet de eerste keer dat er 2 modellen zijn die iets duurder zijn en alleen verschillen qua uiterlijk en op papier.

200 ANSI lumens is echt helemaal niets op dat soort waardes ;) wil je meer licht moet je minimaal verdubbelen wil je het ook echt ervaren als wow meer licht ;)

Allereerst: Mooie review, dank ! Epson heeft toch weer iets moois neer weten te zetten.

Hier komen die betere zwartwaarden vandaan: https://youtu.be/UH9-yI4QuG8?t=345
Of kloppen deze beelden niet ?

Dan vallen de argumenten om te gaan voor een Sony/JVC grotendeels weg neem ik aan?
De 12000B lijkt, als je dit zo ziet; een betere optie dan de 11000 en de meerprijs meer dan waard. Eens? (even er vanuit gaande dat dit klopt)

Ook een vraag betreft het contrast: Is deze beter dan dat van de 9400 of minder of gelijk?

Betreft motion flow ben ik toch wel verbaasd dat je zegt "Op de Epson is motion flow altijd goed geweest maar zeker niet "perfect"", dat is toch echt niet het geval? De motion flow was echt slecht.
Ook bij de 9400 was deze zelfs op de laagste stand niet vrij van artifacts kan ik uit eigen ervaring zeggen(ik heb zelf de 9400 zoals je weet), ik ben daarom genoodzaakt om deze uit te laten voor 1080P content(aangezien deze niet verder dan dat komt), ik vind het echt onbruikbaar bij de 9400(en velen met mij).

Ik vind het daarom héél mooi om te lezen dat Epson hier grote stappen in heeft gemaakt! Dit is in mijn beleving de grootste verbetering van deze nieuwe Epson serie.

Maar ik zal het graag nog iets duidelijker van je willen hebben wat je mening hier exact over is:

Is de motion flow net zo goed als Sony, of doet deze toch nog NET iets onder?
Hoe lang/met hoeveel scenes heb je dit onderwerp getest/vergeleken?
Kan je hier nog iets dieper op ingaan? Is het dus echt perfect nu?(zo perfect als Sony op de laagste stand is) of zijn er toch nog hele lichte artifacten zichtbaar?

Dat het veel beter is begreep ik dus al maar het gaat mij erom of te weten of dit onderwerp écht op Sony-niveau zit.

Ik ben benieuwd!

RonG

Oja, dat deze Epsons geen 3D ondersteuning bieden mis ik in je review Ook als is het niet ieders ding :)

Ben ook benieuwd naar de echte verschillen tussen de 11000 en de 12000 als de laatste gereviewed wordt.

Kerre

#29
Mooie review, helaas mis ik wel hoe deze zich verhoudt kwa HDR tov de dynamische HDR van de JVC N5's. Kwa prijs zitten ze allebei toch er dicht bij elkaar. Maar kan me voorstellen dat het dynamische toch wel fijner werkt dan de statische HDR weergave van de Epson. (Tenzij ze dit ook aangepakt hebben.)
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

J.A.F._Doorhof

Ik geef in de review duidelijk aan hoe HDR werkt dacht ik ;)
Ik ben zelf totaal geen voorstander van het frame by frame principe maar meer scene by scene. Ik word echt gek van het gepomp bij bepaalde scènes als je frame by frame kiest. Scene by scene werkt dan veel rustiger en stabieler.

Onze test scènes zien er erg goed uit uit. Veel beter dan op de 9400. Voor een exact vergelijk met hdr kun je pagina's vol typen aangezien het per film en per scene anders zal zijn per projector en qua instelling.

Kort gezegd. HDR ziet er enorm goed uit.


Dan het verschil in zwart level
Ik heb de 1200 er nog niet naast gezien
Wel is dit al zeker 5x eerder gebeurt dat wij met welke test dan ook geen enkel verschil kunnen meten waar andere reviews soms beweren dat er een dag en nacht verschil tussen zit.

Ik denk dat je je goed moet realiseren dat op de ISF modellen vaak iets meer marge zit.... Ik zeg niet dat dit de reden is. Ik vind het alleen vreemd dat er nog nooit meer verschil is gemeten met dit soort series dan onderlinge verschillen.

Realiseer je wel dat als ik 5 11000s uit de doos haal er bij alle 5 verschillen zijn.

Ik zou ze dus naast elkaar moeten zien maar het lijkt me echt marketing dat er verschil tussen zit. Tevens omdat 200 ansilumens gewoon BS is. Dat scheelt echt helemaal niets.

Aan de andere kant.
Als je meer wil betalen.... We verkopen ze allebei en het prijs verschil is bij deze epsons erg weinig dus als je de 11000 mooi vind dan kun je blind de 12000 kopen als je waarde hecht aan een cover en een zwarte kleur en op papier betere specs


Nogmaals... Dit is speculatie puur gebaseerd op ervaringen met 5 andere series die exact hetzelfde patroon lieten zien. En ook later bevestigt is door de fabrikant dat het exact dezelfde units waren alleen of met geselecteerde componenten of alleen omdat er een cover of kleur anders was.

Bij alle commerciële reviews (inclusief die van mij) moet je altijd ook je gezonde verstand laten werken en dan zie je denk ik al snel dat er absoluut nooit een groot verschil kan zijn als je kijkt wat je meer betaald en wat je ervoor krijgt ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediasluis

#31
Leuk geschreven review Frank, met veel humor.
Je bent er al snel bij met je productiemodel LS11000W.
Ik krijg als het goed is mijn demomodel LS12000B aankomende week binnen.

Wat je schrijft over het Menu dat midden in het beeld staat, is inderdaad drama voor kalibratie en neemt gewoon veel extra tijd in beslag.
Wat ik mij dan afvraag,... is of de zwarte (zogezegd ISF Certified versie) opeens wel het menu links onder heeft staan, of dat deze gewoon verplaatsbaar is.
We gaan het zien.
Wat je al zei,... maakt het voor de klant niks uit, maar voor ons als ISF-servicedealers wel.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

RonG

#32
Is hier ook een soort "high lamp" modus van toepassing? Nu heeft hij geen 3D maar met HDR mogelijk nodig. Mijn x5000 spring vanzelf naar profiel "D" zeg maar maar het beeld is dan veel te donker.
Ik kan dat corrigeren door dus mee light output te kiezen met als resultaat dat hij harder gaat blazen.


Hoe doet deze Epson dat?
Ik heb al in een online review gezien dat men de lichtsterkte stapsgewijs met 5% hoger of lager kunt instellen en des te hoger des te meer hoorbaar is de ventilator blijkbaar.

En nog een vraagje,
Wanneer er een andere signaal wordt aangeboden, hoe is de HDMI handshake? De JVC is daar bv geen kampioen in, duurt vaak erg lang voordat ik weer beeld heb.

J.A.F._Doorhof

JVC is super traag. Tegen irritant aan
Zowel Epson als Sony is bijna direct.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  4, 2021, 17:45:48
JVC is super traag. Tegen irritant aan
Zowel Epson als Sony is bijna direct.

Vind de N-serie toch al een flinke stap tov mijn oud beestje... daar duurt het echt gewoon 10-15sec per switch
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

scoc

Quote from: PascalP on December  4, 2021, 18:59:36
Vind de N-serie toch al een flinke stap tov mijn oud beestje... daar duurt het echt gewoon 10-15sec per switch

Is bij de N(5) serie net zo traag hoor.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

J.A.F._Doorhof

N serie is wel sneller maar nog steeds erg traag.
Meestal stoorde we ons er niet aan maar bij series is het wel vervelend bij stoppen serie 10 seconden. Serie begint weer 10 seconden etc. Dat irriteert wel
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

Quote from: scoc on December  4, 2021, 19:25:45
Is bij de N(5) serie net zo traag hoor.

Heb de laatste maanden denk wel een stuk of 10 verschillende N-series gezien op diverse M&G's en verbaas me iedere keer weer hoe snel deze zijn ;)
Maar goed, dat Epson en Sony hier een streepje voor hebben ontken ik niet :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

In vergelijk met de oude jvcs zijn ze sneller inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

QuoteWat ik mij dan afvraag,... is of de zwarte (zogezegd ISF Certified versie) opeens wel het menu links onder heeft staan, of dat deze gewoon verplaatsbaar is.
We gaan het zien.

Wij hadden de zwarte LS12000 op onze HCH staan, en daar was het menu"probleem" exact hetzelfde, hoplijk passen ze dit aan via firmware.

vik

#40
Wat een verhaal Frank je had schrijver moeten worden je hebt me geraakt.  :D

Normaal gesproken lees ik dit soort reviews lekker weg op een toilet sessie (lees: door scrollen naar de conclusie) maar hier ben ik toch wel even voor gaan zitten. Op het bankje dan bedoel ik  :colgate:

Het valt me wel op dat hij out the box erg slecht is.

Zelf heb ik hem nog niet gezien maar lijkt mij een uitstekende projector en voor dit geld gewoon kijken naar de plus punten en niet op zoek gaan naar de minder goede punten. "There will be always an eye in the soup "  8)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

Mijn alter ego heeft een paar boeken geschreven ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

#42
Benieuwd wat de levertijden zijn :), van de 12000 dan.

Online reviews, bv die van heimkinoraum zeggen wel degelijk verschil in zwartwaardes te zien wanneer in een batcave.

https://youtu.be/UH9-yI4QuG8?t=297


J.A.F._Doorhof

#43
Zoals gezegd dat is al zeker 5x eerder gebeurt met dit soort minimale verschillen wat later ook door de fabrikant bevestigd werd dat er geen verschil zou zijn.

We hebben hier gewoon meters staan en die liegen niet en bij tot nu toe al die keren waren de reviews allemaal overtuigd van enorme verschillen en ik kon er echt niets van zien of meten.

Ik denk (met alle respect) dat er ook altijd een stukje commercie meespeelt. Ik probeer met ITC het zo eerlijk mogelijk te doen en hoewel ik de 12000 nog niet gemeten heb lijkt me dit letterlijk een herhaling van vroeger.

Op papier iets beter maar verwaarloosbaar (200 ansilumens is echt niet te zien en kan zelfs al tussen units onderling als verschil optreden) maar je betaald feitelijk voor de kleur en de cover.

Daarnaast is de isf versie vaak alleen via geselecteerde dealers te krijgen en de standaard versie niet.

Wil je meer betalen.... Be my guest. We leveren ze beide.
En zoveel scheelt het niet.
Zou het 1000 schelen zeg ik zonder twijfel dat er waarschijnlijk verschil zou zijn maar dit is bijna exact het prijsverschil van de vorige versies die in isf zwart en standaard wit te koop waren.

En bij al die versies dus nooit enig verschil gezien.
Nogmaals heb de 12000 nog niet gezien maar geloof niet alles wat je leest het is eerder gebeurd waarna die video's ook offline gingen ;)

Kijk gewoon naar de specs side by side
200 ANSI verschil in lightoutput
Nergens word gesproken over andere filters of een extra iris etc etc. Dus waar zou een beter black level vandaan komen? Bij gelijke projectoren zou degene met meer lightoutput zelfs een minder goed zwart moeten hebben ;)

Daarnaast zou het enorm dom zijn van Epson om voor 300 verschil een veel betere projector neer te zetten.

Maar het verschil wit en zwart/isf trekt wel veel HT eigenaren naar een iets duurdere unit met mooie cover voor de kabels.

Nogmaals ik kan het fout hebben maar in het geval van dit soort units..... Zoals gezegd elke keer is het exact hetzelfde ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Dan wachten we af tot je de 12000 zelf ook dan hebt, kun je het zelf ook echt zien als het nu wel beter is of niet in een batcave omgeving.

Ik zou het vreemd vinden dat ze enkel voor de kleur zwart 300 euro meer zouden vragen.

Ok, specs hier en daar, maar zullen het toch ook met eigen ogen moeten kunnen zien.
Ben dus zoals gezegd benieuwd naar de 12000 review, ook van de andere dealers.

Zover ik nu kan beoordelen is de 11000 meer een woonkamer beamer en de 12000 meer voor in een batcave.
Misschien heb ik het mis maar als ik alle reviews zo nu bekijk lijkt me dit wel zo te zijn.

Wanneer ik in de markt ben ga ik ze zeer zeker side by side bekijken. Interesse is iig gewekt, daarom mijn vragen en opmerkingen.


J.A.F._Doorhof

#45
Het is niet vreemd dat ze 300 vragen voor de kleur en een cover en een isf logo. Sterker een ander merk vroeg doodleuk 1500 meer voor een gouden rand en de claim "geselecteerde onderdelen" toen ik verschillende rapporten liet zien van geen verschil kreeg ik de opmerking dat dit absoluut kon maar dat je met de duurdere meer kans had op top prestaties door de betere "geselecteerde onderdelen"

Wel dan hebben heel veel klanten mazzel gehad want ook bij die serie heb ik nooit meer dan 5% gemeten (beide kanten op)

Het zou heel vreemd zijn als de projector voor 300 meer en zwart en een cover zou hebben en beter zou presteren op dat bedrag.

Zoals gezegd dit is niet de eerste keer. Het zou zelfs de eerste keer zijn dat ik echt een verschil zou meten tussen de 2 modellen.

Let wel dit is niet een N5 VS n7 welke totaal andere projectoren zijn ;)

Zou er nu een ander filter of andere lens op zitten dan geloof ik het echt direct. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en je afvragen of het realistisch is dat een bedrijf als Epson 2 projecten op exact hetzelfde moment released met gelijke bouw en onderdelen met maar 300 euro verschil waarbij de duurdere een cover heeft en een andere kleur ;)

Tijd zal het leren maar zoals gezegd dit is al een paar keer gebeurt in exact dezelfde situatie.

Maar we zullen zien als meer mensen ze serieus gaan meten zonder enig commercieel oogmerk ;)

Daarnaast zou de projector met meer lightoutput juist in het nadeel zijn in een batcave.

Het enige wat zou kunnen is dat in de firmware de automatische dimming aggresiever werkt maar dat heb ik letterlijk nog nooit meegemaakt bij dit soort projectoren.

Maar goed dit is allemaal speculeren ;)
Laten we het maar afwachten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediasluis

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  4, 2021, 20:08:34
N serie is wel sneller maar nog steeds erg traag.
Meestal stoorde we ons er niet aan maar bij series is het wel vervelend bij stoppen serie 10 seconden. Serie begint weer 10 seconden etc. Dat irriteert wel

Maar hoe kijk jij series dan?
Als ik bij Netflix of Disney+ overschakel van episode naar episode gaat er bij ons niks uit en weer aan.
Wel als ik van Disney+ overschakel naar Netflix, maar dat doet de Playstation en gehele HDMI keten toch wel, of ik nu een Epson, Sony of JVC aan heb staan.
Ik begrijp de irritatie wel als je via een HDD vanaf files kijkt en de volgende opstart.
Maar tegenwoordig kijken de meesten niet meer zo naar series denk ik.
Heb ik zelf ook gedaan, maar nu niet meer.

We gaan een nieuw jaar in met allemaal nieuwe modellen.
De nieuwe JVC NZ-serie van JVC is schijnbaar ook ongelooflijk veel sneller en ik verwacht dat dan ook wel met de nieuwe instapper NP5 wanneer die uitkomt.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

J.A.F._Doorhof

Als je switched van episode heeft hij soms ook een pauze.
En daarnaast kijken we inderdaad nog regelmatig dingen van een harddisk. Niet alles is online. ;)

Ik en annewiek houden ook van oudere series zoals the Munsters en die zijn (nog) niet te streamen.

Feit is gewoon dat een JVC enorm traag schakelt. Meestal geen probleem maar soms best irritant. Het betekent in ieder geval dat je bijna elke serie na starten meteen op pauze moet drukken anders mis je de eerste 10-15 seconden.

Irriteer je je daar niet aan mooi
Maar het kan mensen ook enorm irriteren
Wij zitten een beetje in het midden
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pameijer

Als je Netflix kijkt gaat de serie idd gewoon door zonder nieuwe handshake. Op Disney+ echter gaat ie ook automatisch naar de volgende aflevering maar moet ie wel 2x switchen. En dan heb je de pauzeknop wel echt nodig. Irritant, maar daarna gewoon weer 45 minuten van een geweldige beeldkwaliteit  O0
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Prime hetzelfde volgens mij.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"