Ruis uit speakers

Started by sandervg, November 29, 2021, 20:46:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Als ik de versterker aan heb staan maar niets afspeel, hoor ik een beetje ruis/brom uit de speakers komen. Het wordt iets sterker als de DA converter ook aan staat. De ruis wordt harder/zachter met de volume knop. Op zich heb ik er niet heel veel last van (ik hoor het niet op de luisterpositie), maar wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Is dit typisch is dat je zou kunnen verhelpen door bv. een netfilter te gebruiken?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

Misschien is het verstandig iets meer info over de set te geven en ook zelf wat meer onderzoek doen.

Set aan aarde?
Buis of solid state?
Op links en rechts even hard?
Andere bron geprobeerd?
Is het echt een ruis (heeft iedere set wel een beetje)
Of is het een brom?

Vanaf welke afstand tot speaker?
Etc.

Rowdy

Heb je als je alleen versterker en luidsprekers aansluit ook ruis, dus de rest volledig ontkoppeld?
Daarna verder opbouwen en luisteren.

DofN

Bijna geen enkele versterker is helemaal stil als je je oor bij de tweeter houdt en de versterker "open staat" op normaal volume zonder dat je het een signaal geeft. Dat is normaal. Hoor je ruis op je luisterplek dan is het niet normaal. Absolute stilte is het beste.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Peerless Monster

Het is ook afhankelijk van je sensitiviteit van de speakers.
Mijn JBL hoornsystemen ruisen zelfs op de luisterplek met 100 dB sentiviteit, maar met de beste oren hoor je mijn Acoustat electrostaten nooit ruisen op 1 meter afstand. Die zijn 77 dB.

Versterkers en bronnen ruisen altijd dus volkomen normaal. Dit ga je wellicht iets reduceren door je stroom aan te pakken, maar kijk eerst eens even of je kabels met elkaar interfereren. Dus onafgeschermde kabels die op elkaar inwerken.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

DofN

Ik wil niet vervelend zijn, maar mijn Lyngdorf versterkers zijn helemaal stil, zelfs met oor tegen de tweeter en versterker flink open. Is knap, weet ik.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

sandervg

Wat antwoorden op goede vragen:
- Set is op aarde aangesloten
- Solid state (opamp van 47 Labs)
- Links en rechts even hard
- Ik heb maar één bron  ;). Met en zonder bron in beide gevallen wat ruis, met bron ietsje harder.
- Ook als de bron ontkoppeld is hoor ik de ruis/brom, maar iets zachter / klinkt iets anders (moeilijk te omschrijven)
- Beide: wat ruis en een zachte brom
- Ik hoor het niet op de luisterplek, maar ik hoef ook m'n oor niet bij de tweeter te horen. Je kunt het horen als je op ca. een halve meter van de tweeter komt. Als volume maximaal staat hoor je het ook op de luisterplek (ca. 4 meter van de box verwijderd)
- Het zijn Audio Note luidsprekers (ca. 96 - 97 dB gevoeligheid)

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

En ik zie een ander topic dat je DC meet op je versterker?

sandervg

Ja klopt, heeft dat denk je met elkaar te maken?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Nlmike

Quote from: sandervg on November 29, 2021, 20:46:37
Als ik de versterker aan heb staan maar niets afspeel, hoor ik een beetje ruis/brom uit de speakers komen. Het wordt iets sterker als de DA converter ook aan staat. De ruis wordt harder/zachter met de volume knop. Op zich heb ik er niet heel veel last van (ik hoor het niet op de luisterpositie), maar wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Is dit typisch is dat je zou kunnen verhelpen door bv. een netfilter te gebruiken?

Idem qua heel lichte ruis. Klasse a eindversterker en monitor audio met ribbon tweeter. Vanalles geprobeerd maar het blijft. Echter je hoort niets in de luister positie en het het zachter dan alle achtergrond geluiden. Dus ik zou er niet te veel zorgen over maken.

Alles een keer nalopen kan uiteraard geen kwaad.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

gizmo2

#10
hier hetzelfde, als ik stekkers gebruik waarvan de aarde los is dan is het brommetje verleden tijd ook als ik bepaalde apparaten loskoppel.
een klein ruisje heb ik altijd wel maar niet te horen op de luisterplek.

zag trouwens in een ander topic van jouw over dc op de speaker terminals, ik heb dit ooit ook gehad dat er zo'n 100 millivolt dc op stond en de woofers iets naar voren kwamen met het aanzetten, na terugbrengen dc naar 0,15 millivolt kwamen ze toch nog ietsje naar voren met het aanzetten maar zeker niet meer zo veel als met 100 millivolt.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

FS249

Heb het ook gecheckt. Hier niks, alleen van de phono. Lichte brom. Komt van de draaitafel. Stekkers eruit en het is doodstil. Draaitafel ga ik nu maar eens checken. Is ook al een ouwetje.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

sandervg

Quote from: gizmo2 on November 30, 2021, 11:37:10
hier hetzelfde, als ik stekkers gebruik waarvan de aarde los is dan is het brommetje verleden tijd ook als ik bepaalde apparaten loskoppel.
een klein ruisje heb ik altijd wel maar niet te horen op de luisterplek.

zag trouwens in een ander topic van jouw over dc op de speaker terminals, ik heb dit ooit ook gehad dat er zo'n 100 millivolt dc op stond en de woofers iets naar voren kwamen met het aanzetten, na terugbrengen dc naar 0,15 millivolt kwamen ze toch nog ietsje naar voren met het aanzetten maar zeker niet meer zo veel als met 100 millivolt.
Ja, geen idee of er een link is tussen de DC offset en de ruis. Wat ik gek vind is dat ik de DC offset alleen meet als ik speakers heb aangesloten. Zonder aangesloten speakers meet ik geen DC offset.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

gizmo2

Quote from: sandervg on November 30, 2021, 12:00:43
Ja, geen idee of er een link is tussen de DC offset en de ruis. Wat ik gek vind is dat ik de DC offset alleen meet als ik speakers heb aangesloten. Zonder aangesloten speakers meet ik geen DC offset.
Met of zonder aangesloten speakers meet ik altijd hetzelfde.
Hoe dat kan dat je niets meet zonder weet ik zo niet.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Peerless Monster

Quote from: sandervg on November 30, 2021, 12:00:43
Ja, geen idee of er een link is tussen de DC offset en de ruis. Wat ik gek vind is dat ik de DC offset alleen meet als ik speakers heb aangesloten. Zonder aangesloten speakers meet ik geen DC offset.

Komt de dc van je speakers vandaan? 🤔
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

sandervg

Quote from: Peerless Monster on November 30, 2021, 12:33:01
Komt de dc van je speakers vandaan? 🤔
Kan dat? Speakers produceren toch geen spanning? (geen actieve speakers)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Peerless Monster

Quote from: sandervg on November 30, 2021, 12:44:04
Kan dat? Speakers produceren toch geen spanning? (geen actieve speakers)

Als je je driver op en neer beweegt. Maar dat gaat niet vanzelf. Maar je drivers krijgen een signaal van je versterker op moment dat ze zijn aangesloten en dat geeft weer feedback? Zoiets?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

vergeerr72

Quote from: Nlmike on November 30, 2021, 11:29:17
Idem qua heel lichte ruis. Klasse a eindversterker en monitor audio met ribbon tweeter. Vanalles geprobeerd maar het blijft. Echter je hoort niets in de luister positie en het het zachter dan alle achtergrond geluiden. Dus ik zou er niet te veel zorgen over maken.

Alles een keer nalopen kan uiteraard geen kwaad.
Ik heb ook een lichte ruis.  De interlinks hebben dicht bij de powercord van de eindversterker gelopen, bij het overschakelen op classe A was het erger.

Na het doorvoeren van een betere scheiding van de interlinks is dit verholpen, echter een licht ruis blijft.  Deze is alleen waarneembaar dicht bij de speaker.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

morca

#18
Intressante vraag.
Ik hoor mijn Denon POA 6600 amps ook iets ruizen.
En dacht ook al eens,komt dit omdat ze 30 jaar oud zijn??
En wat revisie of afsteling nodig hebben.
Dat hebben ze nodig ,dat weet ik.

Ik vroeg me alleen wel af of die ruis daardoor komt,of dat die er standaard inzit.

De MM van marantz ruist minder.
Maar ik denk dat juist de denon minder hoort te ruizen,nieuw uit de doos zeg maar.
De ruis is niet echt hard,je moet echt voor de tweeter luisteren.
Op de zitplek hoor je hem niet.

PS bijde amps hebben dezelfde speaker aangesloten(F/R),dus dit geeft een goeie vergelijk.


Nlmike

Quote from: vergeerr72 on November 30, 2021, 14:01:12
Ik heb ook een lichte ruis.  De interlinks hebben dicht bij de powercord van de eindversterker gelopen, bij het overschakelen op classe A was het erger.

Na het doorvoeren van een betere scheiding van de interlinks is dit verholpen, echter een licht ruis blijft.  Deze is alleen waarneembaar dicht bij de speaker.

Ik zal hier ook eens extra checken. Misschien hele audiokast naar voren halen en wat meer ruimte creeren. Gaat ,euk worden lol...staat op spikes haha
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

luistervinkje

Ik was dus ook van mening dat de apparatuur op een geaard stopcontact de oplossing zou zijn , speciaal een stekkerblok voorzien van 6 meter kabel en deze aangesloten op een doos van de aangrenzende keuken.
De kamer had namelijk geen geaarde wanddozen.
Dan dus nog veel meer brom . Waarschijnlijk van de keukenapparatuur. De boel weer aangesloten met een kortere kabel op gewoon een on geaarde contactdoos in de kamer en de luidsprekerkabels zo goed als mogelijk uit de buurt van de voedingskabels en ja hoor nagenoeg muisstil .
Je moet echt met je oor naar de tweeters wil je een heel klein ruis je horen .
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

minplus

M'n ouwe AU-111 buizenbak ruiste als ik hem op phono ver open had staan. De huidige sets zou ik opnieuw moeten testen met m'n oren er vlak voor op vol volume, maar er is me nog geen ruis opgevallen. Zal aan m'n oren liggen als de ruis op 15000 Hz of hoger zit.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Nlmike

Quote from: luistervinkje on November 30, 2021, 18:18:20
Ik was dus ook van mening dat de apparatuur op een geaard stopcontact de oplossing zou zijn , speciaal een stekkerblok voorzien van 6 meter kabel en deze aangesloten op een doos van de aangrenzende keuken.
De kamer had namelijk geen geaarde wanddozen.
Dan dus nog veel meer brom . Waarschijnlijk van de keukenapparatuur. De boel weer aangesloten met een kortere kabel op gewoon een on geaarde contactdoos in de kamer en de luidsprekerkabels zo goed als mogelijk uit de buurt van de voedingskabels en ja hoor nagenoeg muisstil .
Je moet echt met je oor naar de tweeters wil je een heel klein ruis je horen .

Ik herinner me een verhaal / uitleg dat een shielded stroom kabel (of welke dan ook) die aan beide kanten aangesloten is, deels functioneert als een antenne. En dus vanalles oppikt. Dit was deel van een uitleg dat geaarde kabels maar aan 1 kant aangesloten mogen worden.

Weet iemand of hier iets van klopt?
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

PascalP

Aarde aan beide zijdes, shielding bij de aarde knopen enkel aan de Schuko zijde.
Idee hierachter is dat alles wat de shielding oppikt afgevoerd wordt terug het stopcontact in ipv de andere kant op het apparaat in.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

sandervg

Quote from: PascalP on December  1, 2021, 12:55:08
Aarde aan beide zijdes, shielding bij de aarde knopen enkel aan de Schuko zijde.
Idee hierachter is dat alles wat de shielding oppikt afgevoerd wordt terug het stopcontact in ipv de andere kant op het apparaat in.
Als je aarde aan beide kanten aansluit (wat logisch is :)) en de shielding aan de aarde aan de Shuko kant, is deze toch ook automatisch verbonden met de aarde van het apparaat zelf?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian