Gelijkstroom uit versterker

Started by sandervg, November 29, 2021, 20:44:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Als ik m'n versterker aan/uit zit hoor ik altijd een klein 'plopje' maar heb me daar nooit zorgen over gemaakt. Nu viel het me ineens op dat daarmee de conus van de luidspreker ook wat naar binnen gaat en daar stabiel blijft. Zet ik de versterker weer uit dan gaat de speaker conus weer terug naar de oorspronkelijke stand. Heb even met een multimeter gemeten en als ik de speakers ontkoppel meet ik 0,0 mV op de speaker uitgangen. Als ik de speakers heb aangesloten meet ik links 110 mV DC en rechts ca. 130 mV DC. Dus inderdaad een kleine gelijkspanning.

Is dit iets om me zorgen over te maken of niet?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Das best veel, reden om de dc offset even opnieuw af te regelen lijkt mij.

sandervg

Interessant.... kun je er nog wat meer over vertellen? Waar komt het door? Hoe stel je dat af? Wat is het nadeel/risico ervan?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

#3
Quote from: sandervg on November 29, 2021, 21:49:01
Interessant.... kun je er nog wat meer over vertellen? Waar komt het door? Hoe stel je dat af? Wat is het nadeel/risico ervan?
In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de in de versterker gebruikte componenten langzaam.
In de meeste versterkers kun je de dc offset instellen voor een zo laag mogelijke dc op je speakerklemmen.
Je woofer vind dc niet leuk, denk niet dat het in dit geval echt schadelijk is maar je krijgt er dus een plop door en mogelijk heeft het invloed op de geluidskwaliteit. Verder kan je versterker onnodig heet worden als de dc offset is verlopen. De oorzaak kan ook het gevolg van een defect component zijn.

toetertje

Ik dacht eens gehoord te hebben, dat je met gelijkspanning ook de spoel van de luidspreker kunt verbranden?

Mediator

Quote from: toetertje on November 29, 2021, 22:31:52
Ik dacht eens gehoord te hebben, dat je met gelijkspanning ook de spoel van de luidspreker kunt verbranden?

110 Millivolt is echt veel teveel. Ding uithouden en eerst bijregelen. Mijn buizen eindversterkers hebben geen autobias en kunnen wat driften. Een 25 mv is echt het maximum. Vaak check ik om de paar maanden zodat het nooit zover komt.

sandervg

Nog een vraag: op internet lees ik dat je om DC offset te meten je speakers moet ontkoppelen. Als ik de speakers ontkoppel meet ik 0,0 mV. Ik meet pas een DC spanning als ik de speakers aansluit. Dat is toch vreemd? (de spanning zou er moeten zijn los van de vraag of er wel of geen speakers zijn aangesloten? Ik zou eerder verwachten dat de spanning zakt als er speakers zijn aangesloten)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Mediator

Bij mijn buizenversterkers moet ik juist meetweerstanden gebruiken of de speaker aangesloten houden. Maar dat is uitzondering. Bij een reguliere versterker moet je inderdaad niets aansluiten en meten. Misschien even op audiofreaks forum je vraag stellen daar zitten ook een aantal techneuten. Of die hier ook zitten weet ik niet. Dat je speaker 'vooruit of achteruit' gaat als je een versterker aansluit hoort in ieder geval niet. Teveel DC is schadelijk dus een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad totdat je zeker weet dat het goed is.

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

sandervg

#9
Quote from: PascalP on November 30, 2021, 14:56:46
Zou even Jossie een PM sturen.
Done!

Quote from: Mediator on November 30, 2021, 14:40:47
... Misschien even op audiofreaks forum je vraag stellen daar zitten ook een aantal techneuten....
Ga ik doen! Thanks!

Verder heb ik 2 reparatiebedrijven gebeld die ervaring hebben met 47 Labs versterkers. Beide geven aan dat ik me er waarschijnlijk geen zorgen over hoef te maken. De versterker is sowieso niet in te stellen dus 'het is wat het is' was een beetje het antwoord. Mocht je het echt willen verhelpen, dan moet je naar een soort revisie gaan, maar dan gaat de versterker anders klinken, maar beide vonden dat onnodig.

Ik heb ook nog even een mail gestuurd naar de importeur in de VS. Wellicht dat ik daar nog wijzer van wordt.



Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PascalP

Quote from: sandervg on November 30, 2021, 15:56:21
Done!

Verder heb ik 2 reparatiebedrijven gebeld die ervaring hebben met 47 Labs versterkers. Beide geven aan dat ik me er waarschijnlijk geen zorgen over hoef te maken. De versterker is sowieso niet in te stellen dus 'het is wat het is' was een beetje het antwoord. Mocht je het echt willen verhelpen, dan moet je naar een soort revisie gaan, maar dan gaat de versterker anders klinken, maar beide vonden dat onnodig.

Ik heb ook nog even een mail gestuurd naar de importeur in de VS. Wellicht dat ik daar nog wijzer van wordt.

Ah, het gaat om je stereoset, dacht even dat het om de Arcam ging ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jossie

Quote from: sandervg on November 30, 2021, 15:56:21
Ik heb ook nog even een mail gestuurd naar de importeur in de VS. Wellicht dat ik daar nog wijzer van wordt.

Dit is het handigste, wellicht is het 'by design', zit je voor niks in je DC depressieput.

Ik ken dit merk ook niet van de werkbank dus iets zinnigs zeggen wordt erg lastig.

In het algemeen is het echter wel zo dat DC niet op de luidspreker hoort, stel je woofer trekt 1 mm naar binnen van de 5 die hij maximaal lineair kan uitslaan... vreselijk!

De meeste versterkers blijven binnen de 10 mV.
Omni !

sandervg

Thanks! Importeur laat nog niet van zich horen helaas.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rob_Dingen

100mv kan geen kwaad.
Natuurlijk had je liever 0mv.
Als het niet af te regelen is dan houd het toch op.
Welk type versterker is het?

Rob

sandervg

Okay, helder. Het is een 47 Labs Gaincard (type 4706) https://www.sakurasystems.com/reference/gaincard.html

Grouding, netfilter dat soort zaken helpt hier niet bij?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kingpin

Wat een prijs voor een kast met minder dan 9 onderdelen  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Zou je de ingang van de versterker eens kort kunnen sluiten en meten wat je dan hebt?
Op zich zit er ook DC terugkoppeling op het IC dus lijkt mij dat het beter moet kunnen.

Rob

sandervg

Quote from: Kingpin on December  3, 2021, 19:00:38
Wat een prijs voor een kast met minder dan 9 onderdelen  ::)
Zeker! En ook "Wat een klank voor een kast met minder dan 9 onderdelen ::)"   ;)

(wat niet helemaal waar is natuurlijk want een IC zit feitelijk prop vol onderdelen)

Quote from: Rob_Dingen on December  3, 2021, 19:11:15
Zou je de ingang van de versterker eens kort kunnen sluiten en meten wat je dan hebt?
Op zich zit er ook DC terugkoppeling op het IC dus lijkt mij dat het beter moet kunnen.
To be sure: je bedoelt dat ik een interlink bevestigen aan L en die zelfde interlink met de andere kant aan R? Is dat de ingang L en R met elkaar verbonden is? (even zeker weten dat ik geen hele stomme dingen doe  :))
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirk

Quote from: sandervg on December  3, 2021, 19:53:55
To be sure: je bedoelt dat ik een interlink bevestigen aan L en die zelfde interlink met de andere kant aan R? Is dat de ingang L en R met elkaar verbonden is? (even zeker weten dat ik geen hele stomme dingen doe  :))
neen, kortsluiten vd ingang doe je door "het gaatje" vd RCA met "de rand" te verbinden ;) 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Rob_Dingen

Quote from: sandervg on December  3, 2021, 19:53:55
To be sure: je bedoelt dat ik een interlink bevestigen aan L en die zelfde interlink met de andere kant aan R? Is dat de ingang L en R met elkaar verbonden is? (even zeker weten dat ik geen hele stomme dingen doe  :))


Nee zeker niet doen gewoon een interlink er in en de pin aan de rand verbinden met een draadje of krokodillen klemmetje.
Voordat je dat doet de versterker uitzetten.
Ben er zeker van dat het kortgesloten is voordat je hem aanzet.

Dacht je hebt een multi meter dus je snapt er wel iets van  :D

Rob

sandervg

Quote from: Rob_Dingen on December  3, 2021, 20:19:26
Dacht je hebt een multi meter dus je snapt er wel iets van  :D
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen :) Maar eens, als ik er drie tellen langer over had nagedacht, had ik het kunnen begrijpen  ;D  Ik ga het morgen doen en kom erop terug
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kwabbernoot

Quote from: Kingpin on December  3, 2021, 19:00:38
Wat een prijs voor een kast met minder dan 9 onderdelen  ::)
Dat is wel per kanaal, hè!

Kingpin

Quote from: Kwabbernoot on December  4, 2021, 00:48:13
Dat is wel per kanaal, hè!
Qua onderdelen wordt ik er niet warm van.
Maar het zal wel 'op het gehoor' gebouwd zijn  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

sandervg

Quote from: Rob_Dingen on December  3, 2021, 19:11:15
Zou je de ingang van de versterker eens kort kunnen sluiten en meten wat je dan hebt?
Op zich zit er ook DC terugkoppeling op het IC dus lijkt mij dat het beter moet kunnen.
Gedaan, maar geen enkel verschil. Heb linkse kanaal gemeten: 130mV bij de versterker, 110mV bij de luidspreker
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rob_Dingen

Quote from: sandervg on December  4, 2021, 12:44:54
Gedaan, maar geen enkel verschil. Heb linkse kanaal gemeten: 130mV bij de versterker, 110mV bij de luidspreker
Had het ook eigenlijk niet verwacht denk dat er wel een condensator in de ingang zit voor DC tegen te houden.
Als ik kijk wat er inzit moet dat eigenlijk wel beter kunnen.
Maar er is niets af te regelen dus het is wat het is.
Niet meer druk over maken dus.

Rob