Hegel H95 getest

Started by jahtari, November 26, 2021, 21:32:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Robiwan

Quote from: jahtari on November 26, 2021, 21:32:49
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hegel-h95-review-streaming-amplifier.28435/

Opvallend van dit redelijk gehypte merk.
[/q

Hier de H90 tijdje gehad. Ik vond het niks bijzonders qua klank. Had veel meer verwacht in combinatie met de Kefs Q550 omdat Hegel+Kef vaak de hemel in wordt geprezen. Vooral saai en niet echt krachtig. Helaas nogal overpriced zoals ook in de review aangegeven.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Toni71

#2
Ik heb de eer gehad om een hegel te beluisten op mijn ref 1 speakers in een woonkamer setting. Nu zal het waarschijnlijk aan mijn gehoor hebben gelegen, maar ik viel niet van de bank af van het wonderbaarlijke geluid. Voor het geld wat die Hegels kosten, zou er toch wel een beter resultaat verwacht mogen worden met een meting. Zeker in verhouding met de rest wat al gemeten is.

Nu geloof ik eigenlijk ook niet echt in flinke verschillen in versterking, na zoveel in huis te hebben gehad. Maar ook door objectiviteit aangevoerd door ASR.

Door advies en een meting van hetzelfde forum luister ik nu naar een x3700 (streamen met Heos) als pre met een eindbakje van 2x150w in stereo (waarschijnlijk ook overbodig). En dat klinkt eigenlijk prima. Geen gewissel van dacs meer en geen exotische of dure stereoversterking.

H&C Hifi

Quote from: jahtari on November 26, 2021, 21:32:49
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hegel-h95-review-streaming-amplifier.28435/

Opvallend van dit redelijk gehypte merk.


Iets waar ik heel veel klanten al eens van op de hoogte heb gebracht... super gehyped en de markt ''ingeduwd'' de laatste jaren.

Dura

Tjee, dat valt tegen. Hele slechte DAC, beroerde HP uitgang en als versterker redelijk maar niets bijzonders.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Nahpets

Quote from: Toni71 on November 27, 2021, 09:23:18
Door advies en een meting van hetzelfde forum luister ik nu naar een

S.M.S.L. Hoofdtelefoonversterker voor (relatief) weinig geld. Nog geen seconde spijt van gehad.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Peerless Monster

#6
Vond een Röst op B&W CM9 wel erg goed klinken, ondanks mijn aversie tov de B&W klank.
Ik vind dat je niet speciek kan zeggen dat een merk mooie spullen of minder mooie spullen maakt (vaak).
Neem mijn grote favoriet. Audio Research. Ook apparaten gemaakt die je liever bij het grof vuil zet, maar aan de andere zijde echt fantastische componenten heeft gemaakt.
Tuurlijk wordt alles gehypt en moet je niet alles geloven wat er is geschreven. Zelf ervaren. Anders niet oordelen (en daar is men erg goed in altijd).

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Xander32

Ik heb een H390 vergeleken met een Accu e380 en recent een dagdeel een H590, het topmodel aan het werk gehoord; niet mijn sound. Een gefragmenteerd geluid. Wel heel veel kracht, heel veel controle. Afstandelijk, kil met streaming, met content vanaf vinyl kwam er wat meer leven in.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Quote from: HcHifi.nl on November 27, 2021, 12:16:55

Iets waar ik heel veel klanten al eens van op de hoogte heb gebracht... super gehyped en de markt ''ingeduwd'' de laatste jaren.


Inderdaad.   

Supervervelend is dat.

In de Dynaudiogroep wordt er steevast bij iedere vraag over een passende versterker bij Dynaudio speakers luidkeels Hegel geblért..

En het liefst allemaal tegelijk.  En elkaar maar náblaten...

chansig

#9
Dat type adviezen moet je naast je neerleggen met als concequentie dat je juist geen Hegel koopt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mediator

#10
Quote from: Peerless Monster on November 27, 2021, 14:47:50
Vond een Röst op B&W CM9 wel erg goed klinken, ondanks mijn aversie tov de B&W klank.
Ik vind dat je niet speciek kan zeggen dat een merk mooie spullen of minder mooie spullen maakt (vaak).
Neem mijn grote favoriet. Audio Research. Ook apparaten gemaakt die je liever bij het grof vuil zet, maar aan de andere zijde echt fantastische componenten heeft gemaakt.
Tuurlijk wordt alles gehypt en moet je niet alles geloven wat er is geschreven. Zelf ervaren. Anders niet oordelen (en daar is men erg goed in altijd).

Ik sluit me hier bij aan. Er is weinig belangrijkers dan de synergie tussen een versterker en een luidspreker. Trouwens ook mijn ervaring met mijn eindtrappen. Hoe een apparaat meet zegt niet altijd alles over hoe iets klinkt. Mijn eind bakken meten ook niet goed op alle vlakken maar toch ga ik heel hard lachen als iemand aangeeft dat het daarom rotzooi is die ik beter kan wegdoen. Ik loop sowieso achter niets aan voordat ik het zelf heb gehoord of dat ik verneem dat een als mij bekend betrouwbaar persoon het heeft gehoord en zegt dat het goed is.

Xander32

Graaf op Tannoy, een goede match? Het lijkt mij iig een erg fraaie set 👌🏻

Quote from: Mediator on November 28, 2021, 06:10:56
Ik sluit me hier bij aan. Er is weinig belangrijkers dan de synergie tussen een versterker en een luidspreker. Trouwens ook mijn ervaring met mijn eindtrappen. Hoe een apparaat meet zegt niet altijd alles over hoe iets klinkt. Mijn eind bakken meten ook niet goed op alle vlakken maar toch ga ik heel hard lachen als iemand aangeeft dat het daarom rotzooi is die ik beter kan wegdoen. Ik loop sowieso achter niets aan voordat ik het zelf heb gehoord of dat ik verneem dat een als mij bekend betrouwbaar persoon het heeft gehoord en zegt dat het goed is.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Quote from: Xander32 on November 28, 2021, 06:33:39
Graaf op Tannoy, een goede match? Het lijkt mij iig een erg fraaie set 👌🏻

Tja wat zal ik zeggen, we doen allemaal aan my-fi. Maar binnen dat kader is dit het mooiste dat ik ooit gehad heb. Grote Tannoys hebben het meest baat bij neutrale apparatuur die zo transparant mogelijk is. Met OTL/OCL buizen kom je daarmee een aardig eind in de buurt. Probleem van de Tannoys is wel dat ze wat lastiger zijn aan te sturen. Één eindbak is onvoldoende.

MAW

#13
Ik was afgelopen weekend juist wel gecharmeerd van een Hegel (h390) op een set Dynaudio contour 60i.

Heel veel controle en toch levendig en ruimtelijk. Ik had zelf een MacBook met benchmark dac2 meegenomen.

Via digitale ingang werd alles een stuk vlakker. Een flink verschil. Dat vind ik wel zonde (en eigenlijk ook wel slecht bij zo'n dure versterker). Jammer dat ze er niet een goede dac in zetten (al lees je dat vreemd genoeg juist wel in alle reviews).

Het hele analoge gedeelte is echt wel goed.
Ik zou er wel een willen hebben voor bij mijn contour 60's.

Als Hegel een hype is hoor ik graag welke versterker beter zou zijn voor bij mijn luidsprekers ;)
Gr. Martijn

Spijkie

Hegel doet t dan ook erg goed op dynaudio , dus die match is er zeker. Hegel neerzetten als hype is gewoon onzin, dan was hegel er al lang niet meer geweest.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Mediator

Oud topic nieuw leven ingeblazen. Ik vind Accuphase of Jadis door de bank genomen erg mooi op Dynaudio. Als ik Xander32 zijn beschrijving mag geloven (en wij lijken toch een beetje dezelfde oren te hebben) dan zou ik Hegel ook niet snel combineren met Dynaudio.

Xander32

Hegel op Dynaudio; klinisch/ steriel. In eerste instantie indrukwekkend door het oplossingsvermogen, bij heel iets langer luisteren blijkt iedere samenhang uit de muziek zijn te verdwenen. Heel enthousiast ben ik dus niet 😏

Quote from: Mediator on July 11, 2023, 21:27:34Oud topic nieuw leven ingeblazen. Ik vind Accuphase of Jadis door de bank genomen erg mooi op Dynaudio. Als ik Xander32 zijn beschrijving mag geloven (en wij lijken toch een beetje dezelfde oren te hebben) dan zou ik Hegel ook niet snel combineren met Dynaudio.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

https://hifi.nl/artikel/32558/Review-Hegel-H600.html

Het nieuwe topmodel van Hegel de H600. Gelijk in een review. Geen revolutie maar evolutie zo te lezen.

jahtari

Nietszeggende test. Weten ze nog uit hun hoofd hoe de 590 speelde op deze speakers?

Puur reclame.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub