Het einde van mijn metrum dac??

Started by kappa9, November 25, 2021, 10:55:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kappa9

Dag allemaal,

Gisteravond kwam ik thuis na een lange dag werken en wilde even een uurtje (of wat) gaan luisteren naar wat muziek.
Toen ik mijn muziekruimte betrad rook ik tot mijn schrik een onaangename verbrande geur.

Bij inspectie van mijn apparatuur bleek mijn metrum acoustics NOS mini dac octave niet meer te werken.
Vanochtend heb ik de power supply eens opengeschroefd aangezien daar nog een spoortje van de verbrande geur uit leek te komen en ja hoor, op het printje is duidelijk te zien dat er een aantal weerstanden ? componenten door zijn gebrand.

Ook op het deksel zie je duidelijk dat een een kleine kortsluiting oid. moet zijn geweest.

Is dit nu het einde van mijn DAC of valt dit te repareren cq. is er ook een andere oplossing zoals bijv. een andere voeding?
Tevens vraag ik me af of mijn DAC zelf niet ook beschadigd geraakt kan zijn hierdoor.

Ik hoop dat (een van) jullie mij wat verder kunnen helpen.

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

Het lukte niet om 2 foto's ineens te uploaden  :huh2:
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Ohm Ivo

ben geen techneut, maar durf wel de bewering aan dat het einde van je powersupply nog niet het einde van je dac hoeft te betekenen. Misschien brandde hij door voordat hij schade aan de dac kon toebrengen. Ik denk dat het loont om je dac te testen met een andere (goedkope) voeding, zolang die het juiste voltage en ampere kan leveren.

Groet van Evert

Unkhman

ik zie dat je zekering geen originele is, heb je wel de juiste waarde genomen?
NUC8i7BEH - Roon - Kii Three BXT System
https://www.facebook.com/unkh.nl

Rob_Dingen

Dat kun je zo niet zeggen omdat je de rede niet weet.
Als de oorzaak sluiting in de DAC zelf zit ken je een probleem hebben zit het alleen in de voeding is het makkelijk te maken.
Neem contact op met Jossie hier van het forum die doet reparaties.

Rob

kappa9

Quote from: Rob_Dingen on November 25, 2021, 16:46:35
Dat kun je zo niet zeggen omdat je de rede niet weet.
Als de oorzaak sluiting in de DAC zelf zit ken je een probleem hebben zit het alleen in de voeding is het makkelijk te maken.
Neem contact op met Jossie hier van het forum die doet reparaties.

Rob
Oke bedankt! Dat ga ik doen.

Quote from: Unkhman on November 25, 2021, 12:00:45
ik zie dat je zekering geen originele is, heb je wel de juiste waarde genomen?

Ik heb zelf de zekering nooit vervangen. Heb m zo overgenomen van een vriend maar speel er al jaren mee en nooit problemen gehad.
Quote from: Ohm Ivo

link=topic=180895.msg3522996#msg3522996 date=1637835827

ben geen techneut, maar durf wel de bewering aan dat het einde van je powersupply nog niet het einde van je dac hoeft te betekenen. Misschien brandde hij door voordat hij schade aan de dac kon toebrengen. Ik denk dat het loont om je dac te testen met een andere (goedkope) voeding, zolang die het juiste voltage en ampere kan leveren.

Groet van Evert
Oke bedankt, ik denk ook dat als het alleen in de voeding zit dat ik met een andere voeding of gerepareerde voeding weer kan spelen

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT