SONCOZ SGP1

Started by mmuetst, September 1, 2023, 11:54:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Nieuwe budget versterker, veel versterker voor weinig geld.
SONCOZ SGP1
AB (geen klasse D dus) ziet er prachtig uit aan de binnenkant en buitenkant en wordt ook in Nederland geleverd door een dealer.
Gebalanceerde aansluitingen en veel vermogen.
Review door ASR




Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

Heel mooi ding. Even afgezien wat Amir ervan meet. 😊
Maar eh 1 VU meter naar links en de ander naar rechts... daar is iemand heel doof aan de rechterzijde denk ik. 😊
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

mmuetst

Quote from: Peerless Monster on September  1, 2023, 12:13:43Heel mooi ding. Even afgezien wat Amir ervan meet. 😊
Maar eh 1 VU meter naar links en de ander naar rechts... daar is iemand heel doof aan de rechterzijde denk ik. 😊
Die VU meters is wel een dingetje, dat zouden ze in die Chinese fabriek beter kunnen doen (zie ook commentaar op ASR forum) ze gaan nogal heen en weer
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

Quote from: mmuetst on September  1, 2023, 12:21:17Die VU meters is wel een dingetje, dat zouden ze in die Chinese fabriek beter kunnen doen (zie ook commentaar op ASR forum) ze gaan nogal heen en weer

Ah joh dat is ook charme van zo'n apparaat natuurlijk...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

. . .

#4
Tussen kunst en kitsch is dit wel meer de tweede. Daarom hebben goede VU meters meer vertraging ingebouwd (denk Accuphase / McIntosh).  :clapping:
Normaal gesproken is het 0 punt op de VU ook het nominale uitgangsvermogen, hier klopt het dus ook niet, zijn dus enkel een 'spelletje'.
Zit er een trafo of een SMPS in? Geloof best dat het goed klinkt maar voor mij is de "Patented Driver Module" gelijk een rode vlag, als het ingepot is, dan is zo'n apparaat nagenoeg onherstelbaar.

mmuetst

Quote from: WhySoSerious? on September  1, 2023, 20:40:15Tussen kunst en kitsch is dit wel meer de tweede. Daarom hebben goede VU meters meer vertraging ingebouwd (denk Accuphase / McIntosh).  :clapping:
Normaal gesproken is het 0 punt op de VU ook het nominale uitgangsvermogen, hier klopt het dus ook niet, zijn dus enkel een 'spelletje'.
Zit er een trafo of een SMPS in?
Ja klopt, het is puur voor de sier deze meters. De voeding is een SMPS (voor mensen die deze afkorting niet kennen,  een geschakelde voeding). Ze hebben later nog een modificatie toegepast om ook de juiste stroom/spanning te kunnen leveren bij 20Hz belasting van de versterker (zie de vervorming metingen op ASR met opmerking van Amir). Neemt niet weg dat ze een mooi stukje presentatie neer zetten. Als blijkt dat dit niet defect raakt binnen een aantal maanden en de kwaliteit echt zo goed is als ze doen geloven, dan is het zeker een mooie deal lijkt mij. Ze hebben nog wat kinderziektes opgelost en misschien doen ze ook nog wat met het commentaar op de VU meters....misschien wachten op de MKII?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

. . .

#6
Denk ik, ja ik heb al zo veel ellende met versterkers etc. gehad dat repareerbaarheid voor mij op plaats 1 staat, eerlijk gezegd. Zo'n ingepot custom module is nergens voor nodig en maakt het apparaat praktisch niet te repareren, de Chinese merken brengen ook zo veel nieuwe modellen uit dat 2 jaar later weten ze al haast niet meer wat de SGP1 was  ::)

mmuetst

Quote from: WhySoSerious? on September  1, 2023, 20:54:16Denk ik, ja ik heb al zo veel ellende met versterkers etc. gehad dat repareerbaarheid voor mij op plaats 1 staat, eerlijk gezegd. Zo'n ingepot custom module is nergens voor nodig en maakt het apparaat praktisch niet te repareren, de Chinese merken brengen ook zo veel nieuwe modellen uit dat 2 jaar later weten ze al haast niet meer wat de SGP1 was  ::)
Tja je moet dit zeker niet met de grote merken vergelijken. Maar stel je portemonnee is niet zo goed gevuld voor een Accuphase of een Mcintosh, dan is dit toch een leuk instappertje die zeker niet slecht presteert op papier en ook subjectief zijn mannetje staat. Het is klasse AB, meet goed, ziet er netjes gebouwd uit. Ja je moet wat risico nemen, in de hoop dat het ding een tijd mee gaat. Maar goed, heb ook huilende mensen gezien met defecte dure merk apparatuur die een service kregen van een natte dweil. Ik zeg YOLO  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

Quote from: WhySoSerious? on September  1, 2023, 20:54:16Denk ik, ja ik heb al zo veel ellende met versterkers etc. gehad dat repareerbaarheid voor mij op plaats 1 staat, eerlijk gezegd. Zo'n ingepot custom module is nergens voor nodig en maakt het apparaat praktisch niet te repareren, de Chinese merken brengen ook zo veel nieuwe modellen uit dat 2 jaar later weten ze al haast niet meer wat de SGP1 was  ::)

Neem een hardwired buis en meestal is dat het makkelijkst te repareren. 😉
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

mmuetst

Quote from: Peerless Monster on September  1, 2023, 21:03:27Neem een hardwired buis en meestal is dat het makkelijkst te repareren. 😉
Toch heb ik het gekraak van mijn Heartbeat 300B nog niet kunnen fixen. Ook niet met het swappen van buizen. En een transistor versterker is zo wie zo minder dodelijk om deze onder spanning te repareren in vergelijking met een buizenversterker. Hoewel ik voor beide voor onervaren mensen afraad.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

#10
Quote from: mmuetst on September  1, 2023, 21:07:31Toch heb ik het gekraak van mijn Heartbeat 300B nog niet kunnen fixen. Ook niet met het swappen van buizen. En een transistor versterker is zo wie zo minder dodelijk om deze onder spanning te repareren in vergelijking met een buizenversterker. Hoewel ik voor beide voor onervaren mensen afraad.

Repareren onder stroom doe je natuurlijk nooit  :crazy:
Je bedoelt meten? Ja dat is vaak wel een dingetje nog  ;D

Maar gekraak? Meestal een buis...
Maar hoe zijn je buisvoeten? Buisjes strak in de voet? Zitten er fetjes in de versterker?
Met een scoop zoeken denk ik naar die ritseltjes. Ga er maar aanstaan inderdaad.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

mmuetst

Quote from: Peerless Monster on September  1, 2023, 21:10:48Repareren onder stroom doe je natuurlijk nooit  :crazy:
Je bedoelt meten? Ja dat is vaak wel een dingetje nog  ;D
Meten is toch onderdeel van het repareren  ;D
Zonder meten weet je vaak niks.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

. . .

#12
Quote from: Peerless Monster on September  1, 2023, 21:03:27Neem een hardwired buis en meestal is dat het makkelijkst te repareren. 😉
Laat ik maar geen foto's sturen van een Jadis :clapping: Ja, het is grotendeels hardwired maar heeft ook zijn gebreken en stommiteiten zoals gelijkrichtdiodes die de print en de PSU caps van onderuit opbakken.....
Moet zeggen dat er weinig apparatuur is dat op langere termijn zorgeloos is, denk zelfs moderne Accuphase niet, Krell, Classe en ML al absoluut niet, processorgestuurd dus kun je als wegwerp beschouwen. Misschien McIntosh, daar het meestal vrij simpel in elkaar zit...

+ben nu ook met een CD speler bezig, volledig discrete uitgang, met de kap eraf 85*C op de torren gemeten. Gewoon een dom ontwerp.

mmuetst

Dan is deze SONCOZ SGP1 nog relatief simpel te repareren.

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

Quote from: WhySoSerious? on September  1, 2023, 21:14:49Laat ik maar geen foto's sturen van een Jadis :clapping: Ja, het is grotendeels hardwired maar heeft ook zijn gebreken en stommiteiten zoals gelijkrichtdiodes die de print en de PSU caps van onderuit opbakken.....
Moet zeggen dat er weinig apparatuur is dat op langere termijn zorgeloos is, denk zelfs moderne Accuphase niet, Krell, Classe en ML al absoluut niet, processorgestuurd dus kun je als wegwerp beschouwen. Misschien McIntosh, daar het meestal vrij simpel in elkaar zit...

+ben nu ook met een CD speler bezig, volledig discrete uitgang, met de kap eraf 85*C op de torren gemeten. Gewoon een dom ontwerp.

Er zijn genoeg domme ontwerpen inderdaad 😉
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler