Yippie

Author Topic: Waarom zijn subs bijna altijd actief en speakers zelden?  (Read 1083 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline belgiansound

Waarom zijn subs bijna altijd actief en speakers zelden?
« on: November 15, 2021, 12:58:33 »
Ik vraag me eigenlijk af waarom subwoofers meestal actief zijn? Uiteindelijk faalt na x jaar de versterker vaak of is de dsp na y jaar verouderd. Dan kan je de sub ook direct wegdoen omdat een nieuwe amp meer kost dan een nieuwe actieve sub.

Waarom is dit eigenlijk, is er een technische reden? Ik heb een zelfbouw sub en vind een losse versterker en dsp prima eigenlijk, geeft me ook meer vrijheid en zekerheid naar de toekomst toe. Evenveel kabels, alleen 1 versterker meer op het kastje...

Offline Staaled

• HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+30)
  • Total likes: 941
  • Houden we de boel de boel daarboven ?
Re: Waarom zijn subs bijna altijd actief en speakers zelden?
« Reply #1 on: November 15, 2021, 14:31:10 »
Het vermogen dat een sub vraagt vindt je enkel in PA amps. Dat ligt buiten het blikveld van de meesten.
Een complete doos voldoet voor een sub prima maar de meeste audioliefhebbers willen met speakers , amps en kabels kunnen tweaken.
Dan is actief geen optie.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Offline belgiansound

« Reply #2 on: November 15, 2021, 15:57:37 »
Zou een mogelijke technische reden ook kunnen zijn dat bepaalde producenten standaard al een boost inbouwen in hun versterker? Ik weet dat je niet elke plate amp zomaar kan vervangen omdat er standaard al DSP op toegepast is, dat kan mogelijk een technische reden zijn?

Op zich zou het niet nodig moeten zijn, er zijn genoeg goede software (audessy, ...) oplossingen die automatisch alles inregelen.

PA versterkers komen idd in beeld, maar die maken vaak lawaai, een mooie Hypex module in een proper kastje zal volgens mij beter kunnen koelen, neemt niet veel plaats in, en zou niet meer moeten kosten dan de versterker in de kast inbouwen. Geeft ook de mogelijkheid om te upgraden van een PA versterker naar een Hypex, wanneer je passief gaat.

Een andere reden zal wel commercieel zijn. De 'features' van de versterker zijn ook een selling point, handig te besturen met een app, betere room correction, etc. waardoor mensen een sub kopen niet om de driver of de specs, maar om de versterker die erin zit.

Langs de andere kant, je zou de subs weer een stuk kleiner kunnen maken en meer 'design' zonder die versterker die erin zit. Ook niet meer nodig om dicht bij een stopcontact te plaatsen aangezien je enkel een kabeltje moet leggen. Ook geen 'shielding' issues met de RCA kabel, gewoon een dikke luidsprekerkabel. De subs zouden ook lichter, kleiner, en uiteraard goedkoper zijn zonder de versterker.

Heb ik een gat in de markt gevonden of ben ik gewoon elke voeling kwijt met de gemiddelde subwoofer koper ;D

Offline jahtari

« Reply #3 on: November 15, 2021, 16:43:05 »
1 van de punten zal mogelijk zijn dat een actieve subwoofer de receiver flink ontlast van het zware werk. Minder hitte en ruimte nodig in de receiver en de gebruiker kan het zo gek maken als ie zelf wil in de externe subwoofer.

Verder heeft een plate amp op een subwoofer allerlei zaken die je op de meeste versterkers niet terugvindt, fase, crossover, etc.
Jahtari's 7.1.2 HT - Powergrip YG-1. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6.  Samsung 82RU8000 TV. Dali Oberon On Wall. XTZ 10.17. Nvidia Shield.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Bluesound Node. Nad C368. Elipson 1303.
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub. Reservebank: Kef LS50

Offline FrankBe

« Reply #4 on: November 15, 2021, 16:43:45 »
Ik gebruik 2x Crown XLS2502 en heb niks last van lawaaierige fans. De DSP van deze versterkers zou wel uitgebreidere kunnen. Spijtig dat ze door de chiptekorten momenteel zo slecht leverbaar zijn want anders zou ik er nu met Black Friday direct 2x bijkopen.
« Last Edit: November 15, 2021, 16:54:47 by FrankBe »

Offline Rob_Dingen

« Reply #5 on: November 15, 2021, 17:07:48 »
De reden lijkt mij gemak.
De diverse afstel mogelijkheden om zo goed mogelijk te integreren, zoals kantelpunt phase en volume.
En interne filters om de frequentie te verlagen van de sub.

Rob

Offline belgiansound

« Reply #6 on: November 15, 2021, 17:17:50 »
1 van de punten zal mogelijk zijn dat een actieve subwoofer de receiver flink ontlast van het zware werk. Minder hitte en ruimte nodig in de receiver en de gebruiker kan het zo gek maken als ie zelf wil in de externe subwoofer.

Verder heeft een plate amp op een subwoofer allerlei zaken die je op de meeste versterkers niet terugvindt, fase, crossover, etc.

Ja dat klopt ook wel, al is er nu nooit een eind trap voorzien voor een subwoofer in een surround versterker, maar wel een sub out. De gebruiker kan het natuurlijk ook zo gek maken als hij wil met zijn externe versterker. Voordeel is dat zo'n versterker ook 'tijdloos' is, 1000W geeft binnen 10 jaar nog altijd 1000W.

Dat van die fase, crossover, etc. klopt wel maar kan je toch ook in je surround versterker vaak instellen, inclusief de DSP? wordt dan doorgegeven naar de eindtrap en naar de sub. Je kan je afvragen waarom je nog room correctie etc. in een subwoofer versterker moet 'rammen' terwijl zo goed als elke surround receiver al over zeer goede DSP mogelijkheden beschikt?

Enkel bij een stereo setup is het inderdaad vaak (nog?) niet voorzien in de versterkers, ik heb het dan vooral over de surround versterkers met audessy etc. standaard ingebouwd.