Waarom zijn subs bijna altijd actief en speakers zelden?

Started by belgiansound, November 15, 2021, 12:58:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GPO

Quote from: belgiansound on November 15, 2021, 12:58:33
Ik vraag me eigenlijk af waarom subwoofers meestal actief zijn? Uiteindelijk faalt na x jaar de versterker vaak of is de dsp na y jaar verouderd. Dan kan je de sub ook direct wegdoen omdat een nieuwe amp meer kost dan een nieuwe actieve sub.

Waarom is dit eigenlijk, is er een technische reden? Ik heb een zelfbouw sub en vind een losse versterker en dsp prima eigenlijk, geeft me ook meer vrijheid en zekerheid naar de toekomst toe. Evenveel kabels, alleen 1 versterker meer op het kastje...

Passieve subwoofer + losse versterker kan prima, maar meeste commercieele subwoofers zijn eigenlijk altijd wel actief.

Dit om talloze redenen:

  • De interne sub versterker is helemaal aangepast op de driver (limiter, boost, vermogen, etc); die vormen dus 1 geheel. Je kunt dus niet zomaar een plate-amp vervangen voor een andere inderdaad.
  • mensen willen geen extra losse dikke versterker kasten, ik niet iig ...  :happy:
  • een eigen ingebouwde versterker is gewoon veel netter weg te werken
  • je weet als subwoofer fabrikant dat men niet allerlei vage combi's van passieve subwoofer en versterker gaat zitten uitproberen met als gevolg 'boem' en bijbehorende mogelijke garantieclaims.
  • een actieve sub kun je gebruiken met elke willekeurige 5.1 receiver; anders heb je een 'speciale' receiver nodig met een versterkte sub uitgang (nog nooit gezien eigenlijk). Dat lijkt me een veel te dure oplossing en niet flexibel; je hebt immers een hele dikke receiver nodig die ook nog eens vermogen aan 5/7/9 of meer luidsprekers moet voorzien. Aangezien de vermogens die de sub ingaan meestal nog meer zijn dan naar de luidsprekers; dan wordt dat een ingewikkeld verhaal. En dan nog steeds op een enkele voeding... dacht het niet. Daarom zijn de meeste plate-amps ook klasse D versterkers; over het algemeen veel vermogen, weinig warmte.

En tav levensduur: mijn plate-amp is ook ooit stuk gegaan, maar gerepareerd voor 100-150 euro en ik draai ondertussen al een jaar of 5-6 tevreden. Daarvoor ook heel lang meerdere SVS subs gehad; nooit geen issues gehad. Dus zo snel vallen die ook weer niet uit hoor. En de 'DSP' verouderd niet; bas blijft bas. En in hoeverre je kamer meewerkt zorgt ervoor dat je een fijne sublaag ervaart. Je kunt altijd nog corrigeren met ADSY of een externe DSP (zoals miniDSP of aanverwante technologie).
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Staaled

Ik was er wel klaar mee toen 2 plate amps van de JLAudio F112's het begaven.
Gezien import en buiten garantie hoge kosten.

Sindsdien passief en daar is een hoop mogelijk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 28, 2021, 12:37:48Monitoren zijn ook nagenoeg altijd powered.
Dit om absoluut zeker te weten dat je het meest ideale geluid krijgt wat volledig gefinetuned is op die speakers, die kast en die onderdelen.
Dus een versterker in een speaker, is eigenlijk ideaal :D

Heb ik al jaren, xlr kabel en een power kabel naar elke luidspreker. Wil nooit meer anders.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Zou hier vast lopen op stroom. Kan niet bij 7 speakers stroom leggen.

Xlrs zijn zonder meer een fantastische verbinding.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 30, 2023, 09:24:02Zou hier vast lopen op stroom. Kan niet bij 7 speakers stroom leggen.

Xlrs zijn zonder meer een fantastische verbinding.
Ik leg naar de meeste speakers een stroom en XLR kabel.
Net naar de subwoofer(s) niet omdat ik dan niet genoeg aansluitingen heb op net filters en ook te veel stroom trek waarschijnlijk.

9 vrije aansluitingen, 9 base layer speakers, komt mooi uit. De hoogte kanalen ook maar zo op de wall outlet dan.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Handig bij nieuwbouw, maar in een bestaand huis 7 stroom aansluitpunten maken en alsnog ook speakerkabels/XLR trekken... dan maar gewoon passieve speakers :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Gaat gewoon via kabelgoten vanuit mijn rack overal naar toe. Niks in de muren.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

mmuetst

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  4, 2022, 21:25:21Toch zou ik dit soort speakers niet als main speakers willen.
Ze zien er mooi uit maar het geluid is echt enorm vlak. Ideaal voor studio gebruik maar voor het echte luisteren is het mijn inziens een stuk minder geschikt.

Dat gezegd hebbende ze klinken waanzinnig goed. En door de ribbon ook een wat wijder afstraal gedrag. Mijn fluids waren super maar duidelijk een stuk minder wijd. Echt 1 hotspot en that's it. De Adams zijn een stukje wijder.
Ik reageer even nog op dit oude antwoord, soms vind ik het verwarrend, we willen als het om apparatuur gaat dat het minimaal het signaal beïnvloed, maar als we speakers hebben die heel neutraal zijn, dan vinden we ze saai. Ondanks dat ik niks met tweaken heb, luister ik toch liever naar mijn MyFi dan dat het HiFi moet zijn, en dat is omdat ik er van moet genieten.
Een actief systeem ontbreekt trouwens nog aan mijn speaker collectie zit ik mij te bedenken. Dus misschien toch nog eens op zoek naar een paar mooie actieve Adams. Mischien iemand nog een tip welke lekker te pruimen zijn?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Speelt wat anders mee.
Dit soort speakers zijn zogenaamde near field speakers. Dat is een andere techniek als wat je normaal in de kamer neerzet.

Ideaal voor achter de tafel. Niet echt in een kamer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Is near field niet een definitie om de driver relatief dicht bij elkaar te hebben zodat je op kleine afstand nog een goed geluidsbeeld overhoud ?

Dat doe je dan om in het directe geluidsbeeld te zitten en geen reflecties te krijgen.

Volgens die definitie is elke coaxiale speaker een near field.

Geen reden waarom je een actieve speaker niet in een HT opstelling op iets meer afstand kunt gebruiken. Max spl is wellicht ook lager. Mijn base layer haalt maar 105 dB
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Actief is wat anders als near field.

Near field is ontworpen om van dicht bij te luisteren. Voor HT en stereo gebruik je meestal far field ontwerpen.

En verder sla je de spijker op de kop. Wat ook meteen de kabel discussie eigenlijk wat apart maakt. Een near field monitor is ontworpen om fouten in een mix te laten horen, een zeer vlak frequentie bereik.

Een speaker voor stereo of HT is ontworpen om in de meeste ruimtes een mooi geluid te geven.

Zet 10 far fields naast elkaar en ze zullen allemaal anders klinken met een ruime marge.

Zet 10 near fields naast elkaar en qua frequentie gedrag zouden die bij elkaar in de buurt moeten zitten. Alleen bas/dynamisch bereik etc zullen verschillen.


Ik gebruik beide dagelijks en kan je vertellen dat muziek luisteren op near fields alleen werkt op 1 bepaalde plek. Beweeg je of loop je weg stort het volledige beeld in elkaar en klinkt het gewoonweg totaal anders.

Dus niet geschikt voor far field.
Maar ook de klank is gewoon enorm vlak. Totaal karakter loos zou je kunnen zeggen. Maar ideaal om fouten te horen.

Zet voor de grap eens een studio hoofdtelefoon op en wissel daarna voor sony of beats of Beyer en je schrikt van het verschil.

De aiaiai die ik gebruik heeft bv speciale drivers voor normaal gebruik en een driver kit voor studio gebruik.

Dus zou near fields echt 100% afraden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

Toch zie ik regelmatig reviews van active near field monitoren die het ook prima op een afstand doen.
Of zijn dat dan toch meer all-round monitoren. Zie ook als voorbeeld onze @HuubF en zijn Neumann KH420
Hoe zit het dan daar mee?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

#37
Geen idee.
Ns10 word ook wel eens in huis gebruikt. En sommige mensen mixen of op beats.

Alles kan.
Of het er alleen voor gemaakt is ;)

Tis niet zo dat de speaker politie voor de deur staat als je near fields gebruikt ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  2, 2023, 14:10:25Geen idee.
Ns10 word ook wel eens in huis gebruikt. En sommige mensen mixen of op beats.

Alles kan.
Of het er alleen voor gemaakt is ;)

Tis niet zo dat de speaker politie voor de deur staat als je near fields gebruikt ;)
Dit is wat ik op de website van Bax Music zie:

"Algemeen

Neumann heeft weer een voormalig Klein + Hummel product van een opvolger voorzien. Deze KH 420 actieve studiomonitor is een drieweg monitor die een zeer hoge kwaliteit van audio-reproductie waarborgt. Deze KH 420 is voorzien van een een 10 inch woofer voor het laag, een 3 inch driver voor het midden en een 1 inch tweeter voor het hoog. De mid-driver en tweeter zijn gemonteerd in een gesloten baffle met een waveguide die zorgt voor een uitstekende afstraling en grote sweetspot. Deze monitor heeft de mogelijkheid om de klank uitgebreid af te stellen op de akoestische eigenschappen van de ruimte. De KH 420 is bedoeld voor midfield- en main-monitoring en geschikt voor muziek-, broadcasting- en post productiestudio's voor gebruik tijdens het opnemen, mixen en masteren."

Waarschijnlijk zit het in:  midfield- en main-monitoring? Dat zijn dan andere toepassingen dan near-field?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Wat ik ervan weet is dat near fields bij de opnames en mixing stages word gebruikt omdat de heel gefocust en precies alles laten horen op 1 punt, en bij mastering vaak als extra check ook een groter main/medium field systeem. Die ruimtes zijn ook volledig akoestisch aangepast als je het goed doet ;)

Naast koptelefoon, autoradio, boombox etc. ;)

Maar je ziet mensen alles door elkaar gebruiken. En dat kan fantastisch gaan. Als je maar weet waar je naar luistert.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankBe

Quote from: mmuetst on October  2, 2023, 14:46:31Dit is wat ik op de website van Bax Music zie:

"Algemeen

Neumann heeft weer een voormalig Klein + Hummel product van een opvolger voorzien. Deze KH 420 actieve studiomonitor is een drieweg monitor die een zeer hoge kwaliteit van audio-reproductie waarborgt. Deze KH 420 is voorzien van een een 10 inch woofer voor het laag, een 3 inch driver voor het midden en een 1 inch tweeter voor het hoog. De mid-driver en tweeter zijn gemonteerd in een gesloten baffle met een waveguide die zorgt voor een uitstekende afstraling en grote sweetspot. Deze monitor heeft de mogelijkheid om de klank uitgebreid af te stellen op de akoestische eigenschappen van de ruimte. De KH 420 is bedoeld voor midfield- en main-monitoring en geschikt voor muziek-, broadcasting- en post productiestudio's voor gebruik tijdens het opnemen, mixen en masteren."

Waarschijnlijk zit het in:  midfield- en main-monitoring? Dat zijn dan andere toepassingen dan near-field?

Ik heb ook al naar de Adam S3V en S3H gekeken voor mijn front en bij uitbreiding misschien ook surround.