YES de Denon X2700H staat er. Nu heb ik een Atmos vraag.

Started by Wotnix, November 9, 2021, 18:32:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wotnix

Hallo lui,

De receiver kan tot maximaal 7.2 aan sturen.

Nu zie ik dat mensen een systeem maken met 2 voor, 2 zijkant of achter de luisterpositie en 2 tegen het plafond voor, die richting de luister positie stralen.

Als ik die 2 tegen het plafond wil monteren, dan moet ik ze aansluiten op de speaker uitgang van de achter speakers, als ik het goed begrepen heb.
Waarom heb ik dan zie zij speakers niet meer nodig?

Worden deze speakers virtueel in de ruimte gezet?


Zo langzaam gaat mij het licht uit.
Dank voor het advies.


| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

reza

Heyy,

Je kan kiezen wat je wilt.
Een 5.2.2 systeem met dus twee hoogte speakers of een 7.2 systeem met zeven speakers op de grond.

Je sides blijven als je gaat voor een 5.2.2 opstelling maar vervallen je rears ( dat worden je hoogte speakers) en afsluiten indd op je Heights kanalen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Wotnix

Misschien een rare vraag, maar hoe krijgen ze het voor elkaar dat speakers die zich voor tegen het plafond bevinden, klinken alsof ze achter je staan?
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

jahtari

Quote from: Wotnix on November  9, 2021, 18:45:11
Misschien een rare vraag, maar hoe krijgen ze het voor elkaar dat speakers die zich voor tegen het plafond bevinden, klinken alsof ze achter je staan?
Niet. Ze geven wel hoogte aan de geluid.

Als je een atmos setup wilt, kun je het beste kijken naar de guides van dolby zelf. Daarin staan de verschillende varianten en ideale hoeken/plaatsing. Kijk wat in je ruimte geplaatst kan worden. Voor atmos hoogte is het het beste om de deze boven je te hangen (.2.) of ook voor en achter boven (.4. Of .6.).

https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Wotnix

Zeker, de link naar de verschillende opstelling heeft geholpen.

Vooral wat Reza zei zet me aan het denken:

"Je sides blijven als je gaat voor een 5.2.2 opstelling maar vervallen je rears ( dat worden je hoogte speakers) en afsluiten indd op je Heights kanalen."


Dit brengt me in verwarring. Als mijn achter speakers nu tegen het plafond gaan, dan hoor ik toch het geluid boven mij i.p.v. achter mij?
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

jahtari

Quote from: Wotnix on November 10, 2021, 13:50:23
Zeker, de link naar de verschillende opstelling heeft geholpen.

Vooral wat Reza zei zet me aan het denken:

"Je sides blijven als je gaat voor een 5.2.2 opstelling maar vervallen je rears ( dat worden je hoogte speakers) en afsluiten indd op je Heights kanalen."


Dit brengt me in verwarring. Als mijn achter speakers nu tegen het plafond gaan, dan hoor ik toch het geluid boven mij i.p.v. achter mij?
Mogelijk dat reza het heeft over de aansluitingen.

Bij 7.1 heb je surround (left and right) en surround back (left and right). Dus er staan speakers naast je links en rechts en achter links en rechts. Bij 5.1 moet je bij denon geloof ik de surround gebruiken en niet de surround back.

Hier kun je dus bij jouw receiver de back kanalen gebruiken als hoogte. Welke "hoogte" kun je instellen in het menu (voor, midden, achter) en met "assign" kun je de back als hoogtekanaal instellen.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Mokumer45

Die achter speakers zijn in de 5.2 configuratie geen achter speakers meer, maar worden de Atmos speakers en moeten dan ergens tegen het plafond geplaatst/gemonteerd worden. Geen idee, of dat met deze speakers kan. Het zou zo maar kunnen, dat er hiervoor een paar Atmos speakers aangeschaft moeten worden. Mijn plan is, als ik ooit over ga naar Atmos, om  een paar Atmos speakers te kopen, die op mijn frontspeakers geplaatst kunnen worden. Die stralen dan schuin naar boven en weerkaatsen via het plafond. Verre van ideaal, maar eigenlijk geen andere optie. Kan geen speakers op een fatsoenlijke manier tegen het plafond plaatsen.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

jahtari

Quote from: Mokumer45 on November 10, 2021, 14:21:09
Die achter speakers zijn in de 5.2 configuratie geen achter speakers meer, maar worden de Atmos speakers en moeten dan ergens tegen het plafond geplaatst/gemonteerd worden. Geen idee, of dat met deze speakers kan. Het zou zo maar kunnen, dat er hiervoor een paar Atmos speakers aangeschaft moeten worden. Mijn plan is, als ik ooit over ga naar Atmos, om  een paar Atmos speakers te kopen, die op mijn frontspeakers geplaatst kunnen worden. Die stralen dan schuin naar boven en weerkaatsen via het plafond. Verre van ideaal, maar eigenlijk geen andere optie. Kan geen speakers op een fatsoenlijke manier tegen het plafond plaatsen.
Speakers tegen het plafond in het midden van de kamer is meteen echtscheiding....  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

jahtari

Toevoeging voor @wotnix:

Atmos is object gebaseerd, dus er zijn geen dedicated audio kanalen per speaker, maar een object wordt in een virtuele ruimte geplaatst en het systeem/de receiver bedenkt dan wel deel van het signaal naar welke speaker moet. Zo kun je dus zowel met 5.1 als 11.1 het geluid verdelen over de speakers. Of over de hoogte speakers. Heb je 6 hoogte speakers, achter/midden/voor, dan verdeelt het systeem het over die speakers.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

reza

Quote from: Mokumer45 on November 10, 2021, 14:21:09
Die achter speakers zijn in de 5.2 configuratie geen achter speakers meer, maar worden de Atmos speakers en moeten dan ergens tegen het plafond geplaatst/gemonteerd worden. Geen idee, of dat met deze speakers kan. Het zou zo maar kunnen, dat er hiervoor een paar Atmos speakers aangeschaft moeten worden. Mijn plan is, als ik ooit over ga naar Atmos, om  een paar Atmos speakers te kopen, die op mijn frontspeakers geplaatst kunnen worden. Die stralen dan schuin naar boven en weerkaatsen via het plafond. Verre van ideaal, maar eigenlijk geen andere optie. Kan geen speakers op een fatsoenlijke manier tegen het plafond plaatsen.

Dit dus :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Wotnix

Ik snap de object oriƫntatie en dat je geen fysieke achter speakers hoeft te hebben.
Ik zou dan twee speakers voor, twee aan de zijkant en twee hoogte speakers hebben die achter me, op hoogte gemonteerd worden. Echtscheiding krijg ik niet en kan en mag  :angel: speakers plaatsen op hoogte mocht ik dit willen. Dit mag voor en achter in de kamer.

Waar ik benieuwd naar ben of ik geluid dat komt van een hoogte speaker, dat ik dat dan ervaar als zijnde achter, begrijp je?

| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

jahtari

Een hoogte speaker die achter aan de wand hangt zal nooit zo klinken als 1 die boven je hangt.  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Wotnix

Quote from: jahtari on November 10, 2021, 22:15:59
Een hoogte speaker die achter aan de wand hangt zal nooit zo klinken als 1 die boven je hangt.  :D

OK,

Ondertussen zie ik veel Youtube en begin het langzaam te begrijpen.
Vraag van vandaag is, hoeveel hoogte speakers zijn ideaal? De ruimte is ongeveer 3 bij 5.
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

RalphH

Quote from: Wotnix on November 10, 2021, 21:57:17

Waar ik benieuwd naar ben of ik geluid dat komt van een hoogte speaker, dat ik dat dan ervaar als zijnde achter, begrijp je?

Je moet het oude "achter" gebeuren van je 7.1 even vergeten. De 2 surrounds doen dit gewoon.
2 speakers die achter je een stereo beeld vormen, net zoals fronts dat aan de voorka t doen:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

reza

Quote from: Wotnix on November 10, 2021, 23:58:19
OK,

Ondertussen zie ik veel Youtube en begin het langzaam te begrijpen.
Vraag van vandaag is, hoeveel hoogte speakers zijn ideaal? De ruimte is ongeveer 3 bij 5.


Jouw versterker doet er maar twee.
Mijn ervaring is ( ik heb er 4 ) dat je met twee echt een WOW effect zal krijgen ( met sommige films ) dit geldt trouwens ook als je 4 hoogte speakers hebt.
2 is echt genoeg. 4 is misschien beter voor een totaal geluidsbeeld maar vind ik persoonlijk iets minder klinken als 2.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jahtari

Plaats eens een foto van je woonkamer/ ht ruimte. 2 hoogte speakers kunnen al genoeg zijn. Als je ze echter voor en achter alleen kunt hangen, zou ik er zeker 4 nemen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

joostb

Quote from: jahtari on November 11, 2021, 07:34:14
Plaats eens een foto van je woonkamer/ ht ruimte. 2 hoogte speakers kunnen al genoeg zijn. Als je ze echter voor en achter alleen kunt hangen, zou ik er zeker 4 nemen.
hij heeft toch alleen een aansluiting voor 2 atmos speakers of zie ik dat verkeerd

jahtari

Quote from: joostb on November 11, 2021, 09:15:11
hij heeft toch alleen een aansluiting voor 2 atmos speakers of zie ik dat verkeerd
Nee klopt.

De versterker is 7 kanaals, dus ofwel 7.1 of 5.2.1 met 2 hoogtespeakers


Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Wotnix

Quote from: joostb on November 11, 2021, 09:15:11
hij heeft toch alleen een aansluiting voor 2 atmos speakers of zie ik dat verkeerd

Correct.
Een vraag is of dit voldoende is. Gezien de reactie hier. Denk ik van wel  ;)
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Wotnix

Quote from: jahtari on November 11, 2021, 07:34:14
Plaats eens een foto van je woonkamer/ ht ruimte. 2 hoogte speakers kunnen al genoeg zijn. Als je ze echter voor en achter alleen kunt hangen, zou ik er zeker 4 nemen.

Dit is een soortgelijke woning met ongeveer de zelfde maten.

In de foto's zie je het zitgedeelte met een hoekbank. Bij mij staan er twee stoelen voor het raam, dus de hoekbank is er niet.
Op de hoeken staan vier full size luidsprekers. Ik heb (nog) geen subwoofer en het dressoir is vervangen door een lage kast en de TV hangt aan de muur,

Op de plattegrond aan de onderzijde staan dus die twee stoelen.


De total kamer wordt over de lengte gescheiden door een gordijn. Zeg maar van de hal muur naar de keuken muur (de rode lijn)
De ruimte die het beslaat is 3.22 breed en 5.13 mtr.



Ik hoop dat het een beter beeld geeft.



| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Wotnix

Quote from: RalphH on November 11, 2021, 06:21:18
Je moet het oude "achter" gebeuren van je 7.1 even vergeten. De 2 surrounds doen dit gewoon.
2 speakers die achter je een stereo beeld vormen, net zoals fronts dat aan de voorka t doen:

Lui,

Ik heb het voor elkaar.

Ten eerste als je in je config-mode van de receiver verklaart dat je ook achter luidsprekers hebt, dan kun je geen Atmos opstelling maken.
Deze speakers vervallen dan. De speakersaansluitingen die voor de zijkant bedoelt zijn daar heb ik mijn speakers die achter de luisterpositie staan op aangesloten.
Dit gaf het juiste effect.

Bovendien heb ik mijn stoelen verplaats zodat ik meer van de wand af zit.

En ik moet zeggen, dit werkt perfect.
Later ga ik de Atmos plafond speakers aanbrengen.


Ik wil jullie hartelijk danken voor het meedenken.


| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

RalphH

Mooi!
Maar heb je de achter luidsprekers dan wel fysiek van positie veranderd conform een 5.x.x opstelling?
Min of meer naar de hoeken ipv recht achter je?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Wotnix

Quote from: RalphH on November 15, 2021, 14:15:01
Mooi!
Maar heb je de achter luidsprekers dan wel fysiek van positie veranderd conform een 5.x.x opstelling?
Min of meer naar de hoeken ipv recht achter je?

Ja!

Ik heb de stoelen naar voren geschoven zodat ze 1.5 mtr van het raam af staan. De achter speakers heb ik ongeveer een halve meter naar voren geschoven zodat ze niet recht, maar onder een hoek naar de luisterpositie stralen, zoals je ook schrijft. Dit is fenomenaal, en ik moet bekennen dat ik ruim 18 jaar mijn " achter" speakers niet goed had aangesloten  :blush:

Daarom ben ik blij met dit forum!
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

etienne

wat voor speakers heb je staan in je woonkamer ?   
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII