Spendor A7 vs D7.2

Started by Pathos, November 28, 2021, 08:30:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pathos

Ik heb bij een dealer auditie gedaan voor de Spendor A7 vs. D7.2. Gebruikte apparatuur was de PrimaLuna EVO 300i versterker.

Ik begon te luisteren met de A7. Mijn ervaring is een vol en boeiend geluid. Wat me echt greep. Het klonk warm en daardoor waren de stemmen heerlijk. Vooral het middenbereik was meer naar voren en maakte me emotioneel betrokken. Daarom denk ik dat ik de snaren van een gitaar beter hoor en de pianotoetsen beter als ze worden aangeslagen. De bas was vol en had power. Alsof hij een geduwde bas heeft en dus meer punch en kickbas.

De D7.2 was erg mooi aan de bovenkant in het hoog. Nooit hard of overdreven scherp zoals sommigen in een review zeggen. Zelfs op sommige momenten was de A7 helderder. Zeer oplossend, veel resolutie met veel details. Maar wat me meteen opviel, is dat het middenbereik minder naar voren of warm is en dat de bas minder impact op mij had. Het was zeker strakker en met meer gelaagdheid dan de A7. Lijkt wel alsof de D7.2 dichter bij de muur moet worden geplaatst om dezelfde basweergave te hebben als de A7? De D7.2 was imo minder emotioneel. Het was snel maar "dunner" / lean, terwijl de A7 meer laid back of relaxt was.

Ik kan niet zeggen dat de D7.2 een overweldigende indruk op me heeft gemaakt. Ik had hoge verwachtingen vanwege de hogere prijs en reviews. Maar mijn onderbuikgevoel zegt dat ik voor de A7 moet gaan.

Maar... ik ben benieuwd of de samenwerkende versterker zo'n groot verschil kan maken? Ik heb een Pathos TT-hybride (dus geen 4 of 8 ohm aansluitingen) en ik vraag me af of een thuisauditie me anders kan doen beslissen...?

Ik denk zelf niet dat de klankeigenschappen van een speaker, die ik nu mis (in de D7.2, het volle aangrijpende mid en meer (kick)bas) er door een andere versterker er ineens bij komen? Of hebben we het dan wel  over een perfecte Match & Synergie?

Alvast bedankt

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

addesmo

Altijd thuis proberen! Akoestiek is zeer waarschijnlijk geheel anders dan bij de dealer.

Xander32

... en zelfs de bron en het bronmateriaal kan een verschil maken. Maar de match ls - ruimte zijn vooral bepalend voor het eindresultaat. Kan je de 7 niet thuis uitproberen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MichielB

Akoestiek en versterker ... en andere elektronica kunnen een wereld van verschil maken, misschien is het een optie om bij de dealer je eigen versterker te gebruiken?
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Pathos

Quote from: MichielB on November 29, 2021, 23:18:41
Akoestiek en versterker ... en andere elektronica kunnen een wereld van verschil maken, misschien is het een optie om bij de dealer je eigen versterker te gebruiken?

Gelukkig is er de mogelijkheid om de speakers thuis uit te proberen. Wat ik mezelf wel afvraag is of het inderdaad écht dat verschil kan gaan uitmaken met mijn versterker. Dit aangezien de A7 in eerste instantie voor mijn gevoel beter klinkt. Straks thuis heb ik dat A/B vergelijk niet. Zou het dan zomaar kunnen zijn dat de D7.2 ineens zijn "kracht" laat zien omdat hij beter Matched met mijn versterker thuis? Worden de prestaties dan niet lineair worden doorgetrokken met beide speakers aangesloten op mijn versterker?

Gr Sebas
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Xander32

Versterking kan een set maken of breken. Een mismatch doet al het muziekplezier te niet.

Quote from: Pathos on November 30, 2021, 05:13:35
Gelukkig is er de mogelijkheid om de speakers thuis uit te proberen. Wat ik mezelf wel afvraag is of het inderdaad écht dat verschil kan gaan uitmaken met mijn versterker. Dit aangezien de A7 in eerste instantie voor mijn gevoel beter klinkt. Straks thuis heb ik dat A/B vergelijk niet. Zou het dan zomaar kunnen zijn dat de D7.2 ineens zijn "kracht" laat zien omdat hij beter Matched met mijn versterker thuis? Worden de prestaties dan niet lineair worden doorgetrokken met beide speakers aangesloten op mijn versterker?

Gr Sebas
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dura

Leuk verslag, wat ik mooi vind is dat je ook echt luistert en jezelf niet probeert te overtuigen in de zin van 'deze is duurder dus moet ie toch ook beter zijn'. 
Die combinatie met de Pathos zou ik zeker eerst proberen, weliswaar geen buizen eindtrap die gevoelig zijn voor het impedantie verloop van de speaker, maar wel een beperkt vermogen en aparte opbouw. Mooi ding trouwens.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Pathos

Quote from: Xander32 on November 30, 2021, 08:03:07
Versterking kan een set maken of breken. Een mismatch doet al het muziekplezier te niet.

Dank je. Soms heeft men net een paar woorden nodig om overtuigd te raken 😃
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Pathos

Quote from: Dura on November 30, 2021, 11:00:34
Leuk verslag, wat ik mooi vind is dat je ook echt luistert en jezelf niet probeert te overtuigen in de zin van 'deze is duurder dus moet ie toch ook beter zijn'. 
Die combinatie met de Pathos zou ik zeker eerst proberen, weliswaar geen buizen eindtrap die gevoelig zijn voor het impedantie verloop van de speaker, maar wel een beperkt vermogen en aparte opbouw. Mooi ding trouwens.

Dank je wel. Ben nog elke dag blij met m'n Pathos. Like, my pride and joy.

Het is natuurlijk wel lastig als je de reviews leest en iedereen zegt dat de duurdere D7.2 de betere speaker zou moeten zijn en een "wereld van verschil is", om dan niet een klein beetje bevooroordeeld te zijn. Als eerste ga ik af op wat ik hoor en luister vooral naar m'n gevoel. Alleen ga je jezelf dan soms afvragen van; Wat is er dan zoveel beter? Vind ik het wel mooier wat ik hoor? Luister ik wel zoals anderen?

Wat me wel opvalt is dat naarmate je vaker luistert en meer sets hoort, je toch anders leert luisteren.
Nu valt me sound staging en stereo imaging meer op. Alleen vraag ik me af of ik wel "klaar" ben voor die micro-detaillering, meer resolutie, gelaagdheid en verfijning? Dit dan zonder dat het te analytisch of klinisch klinkt. Ik hoop het met de D7.2 icm mijn Pathos TT te vinden...
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.