Eindversterker met lager vermogen dan voorversterker zinvol?

Started by Tjerk1121, November 5, 2021, 10:35:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tjerk1121

Goedemorgen,

Ik heb een Denon AVR X7200 receiver met daarop 2 B&W 685S2 voorspeakers en een B&W HTM4 centerspeaker, verder Kef KHT 3005 eitjes als achterspeakers en de Kef KHT 3005 subwoofer. Volgens de specificaties levert de Denon 150 watt RMS. De Denon kan ook als voorversterker dienen maar heeft het dan zin om er een eindversteker met 85 watt op aan te sluiten die de B&W's aanstuurt?

Ik ben overigens heel tevreden over het geluid maar je blijft altijd zoeken naar iets om mee te pielen  :angel:

toetertje

Dat kan wel zin hebben, als het geluid van de eindversterker je beter bevalt.
En de denon hoeft 2 kanalen minder te doen, dus heeft wat meer reserve voor de andere kanalen.
Zelf heb ik een Astin trew versterker achter mijn sr7013 d.m.v. Ht-passtrough, en dat bevalt mij erg goed. Heeft ook nog het voordeel, dat ik ook eens kan luisteren, zonder de marantz aan te zetten.


Tabcam

Hangt van heel veel zaken af, hoe hard speel je, gebruik je de subwoofer en hoeven de 685s2 pas vanaf 100 of al vanaf 60Hz, zijn de 685s2 gebiampt, hoe goed zijn de voedingen van beide versterkers. hoe stabiel is de andere versterker bij vollast.

Uitproberen is het gemakkelijkst. Dan nog is verschil horen erg eenvoudig maar goed testen (moet eigenlijk met vrijwel gelijk volume) erg lastig.

Wat wil je bereiken? Als het alleen pielen is, dan zou ik het eerder in de akoestiek gaan zoeken. Is anders zelfbouwen een optie? Kan veel  voldoening geven.en heel erg veel opleveren qua geluidskwaliteit als je een goede kit kiest.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tjerk1121

Kleine update  ;D

Inmiddels is er een Rotel RMB 1075 eindversterker aan de Denon gekoppeld en het zal vooral komen omdat ik er geld aan uitgegeven heb, maar ik hoor wel degelijk verschil. Het lijkt alsof er meer verschillende geluiden te horen zijn in films en bij muziek is er ook meer te horen, de instrumenten lijken meer 'los' van elkaar te staan. Misschien wishful thinking maar ik hoor het en daar gaat het om  :clapping:

Overigens, 'geld uitgeven' viel best mee. ik heb voor € 400 de RMB 1075 en een RSP 1066 gekocht en de laatste weer voor € 150 verkocht via Marktplaats dus al met al een prima deal denk ik.

Op naar de volgende wijziging.............liefst een set mooie zuilen als front speakers maar die komen helaas niet door de ballotage en ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de 685's dus wellicht een grotere tv....je moet iets te wensen hebben   :thumbs-up: