aankoopadvies draaitafel, budget ca. 4000

Started by relis, November 2, 2021, 22:48:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

relis

Hey allen.
Sinds een jaartje of 2 speel ik met veel genoegen met mijn huidige set met B&W 702 en Linn Selekt DSM. De muziek wordt afgespeeld via Tidal. Maar recent begint er toch wat te knagen en ik zou graag een draaitafel willen toevoegen aan de set. Nu heb ik daar nog heel weinig ervaring in, dus ik weet nog helemaal niet wat voor geluid ik mooi vindt en wat niet.

Wat heb ik tot nu toe gedaan. Ik heb alle 90+ bladzijden van Bas Akkerman's zoektocht gelezen  :tongue2: en ik ben bij AudioXperience in Nuenen eens gaan luisteren waar Martijn me enkele draaitafels heeft laten horen, gewoon om eens te kijken hoe het klinkt en wat de verschillen zijn. Hij had de Clear Audio Concept en een Linn LP12 Majik aangesloten en toen zijn we gewoon wat plaatjes gaan draaien. Ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat ik weinig geluidsverschil zou horen tussen de Linn en de Clear Audio, maar de Linn trok me veel meer in de muziek. Ik merkte ook dat bij "A Love Supreme" van John Coltrane het bij de Clear Audio heel chaotisch werd terwijl de Linn de rust kon houden. Misschien ook niet zo gek, want de Linn is 2x zo duur, maar ook bij de EAT C-sharp die heel even werd aangesloten, werd het chaotisch.

Eigenlijk mijn budget dus gebaseerd op de prijs van de LP12.

Nu is AudioXperience natuurlijk maar één winkel met maar een beperkt aantal merken. Ik zou daar ook nog naar Kuzma kunnen luisteren en volgens mij ook Michell, maar er is natuurlijk nog veel meer.
Wat zijn nog meer goede winkels in de omgeving Eindhoven? Daarbuiten kan natuurlijk ook, maar wellicht is dat niet nodig?
Wat zijn de merken die ik absoluut eens moet beluisteren? In andere topics ben ik al vaker Transrotor, VPI etc. tegengekomen?

Nu zijn er ook de verschillende systemen zoals een massaloopwerk of een suspended tafel enzo. Zijn daar vaste klank karakteristieken aan vast te spelden?
Natuurlijk snap ik dat het luisteren bij winkels altijd lastig is, want andere apparatuur en akoestiek dus moeilijk vergelijken. Bij AudioXperience was in ieder geval het systeem waarop alles werd afgespeeld gelijk aan mijn systeem thuis.

Any tips? :pompom:

Bama

Als je nog een keer een Lp12 wilt beluisteren zou ik naar symbiose audio in Zevenbergen gaan. Jan kan je heel goed de verschillen laten horen van de verschillende modellen en mogelijke upgrades en heeft ook vaak mooie gebruikte spelers staan.

jahtari

Waarom begint er iets te knagen?

Denk je dat het beter klinkt dan tidal/streamer? Heb je dat vergeleken in zo'n zaak?

Wil je er meer mee bezig zijn? Afstoffen, openen, opbergen, aanzetten, geen afstandsbediening?

Aandachtiger luisteren?

Wat moet een platenspeler bieden qua geluid? Als een soort van pluspunt?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Mediator

#3
Naast genoemde merken: Rega, Analogue Audio. Twee uitersten in toegepaste techniek maar allebei mooi. Denk ook aan een goede phono pre.

Ik herhaal mezelf weer eens voor de honderdste keer.

fietser

In de buurt van Eindhoven Kun je ook eens bij I-Ear gaan kijken. Hebben niet zo heel veel staan maar ze zijn wel bereid tot verder meedenken. Wil je er een dagje uit van maken kun je naar Audio-21 in Heerde. Hij heeft veel staan ook tweedehands of demo en denkt ook met je mee.
Mijn ervaring met de aanschaf van een draaitafel is dat het het moeilijkste onderdeel van je set is om aan te schaffen vanwege de vele variabelen die meespelen. Direct-drive, snaar, welke arm, elementkeuze mm of mc. Bovendien is ff luisteren en vergelijken bij een dealer lastig omdat er zelden 2 identieke tafels staan met bv een andere arm of element. Wil je de ideale combi vinden zal er dus een aantal keren moeten worden omgebouwd. Ga voor een merk tafel waar je vertrouwen in hebt en zoek hier eventueel een arm en element bij.
Lees je in en zoek een dealer waar je een goed gevoel bij hebt en die de tijd neemt.
Heb een jaar geleden de zelfde zoektocht gehad en heb uiteindelijk een tafel gevonden en vandaar uit alleen nog met een element aan het tweaken geweest.
Audioexpirience stond (staat) niet bovenaan mijn lijstje.
Succes.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

scrutinizer

Quote from: jahtari on November  3, 2021, 07:00:11
Waarom begint er iets te knagen?

Denk je dat het beter klinkt dan tidal/streamer? Heb je dat vergeleken in zo'n zaak?

Wil je er meer mee bezig zijn? Afstoffen, openen, opbergen, aanzetten, geen afstandsbediening?

Aandachtiger luisteren?

Wat moet een platenspeler bieden qua geluid? Als een soort van pluspunt?

Wat is nu je tip ? Zie alleen vragen........ ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

addesmo

Is die 4000 voor een tafel, arm, element combinatie? Of zit daar ook de phono pre en interlinks bij in? Want reken voor een beetje voortrap met interlinks ook rustig 1500!

Cyreg

Je bent dus platenspeler beginner hé  8)

Mijn advies is om eerst 'n goede simpele nieuwe of 2e hands (Rega Planar3?) met 'n mooi MM elementje (Nagaoka?) en 'n goed phonotrapje (GSP Communicator?) te kopen en 'n tijdje uit te proberen en ook om muziek/plaatjes te kopen

Dan na 'n half jaar even bekijken hoe vaak je de plaatjes draait en of je het mooi en handig genoeg vindt  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

relis

Wooo, flink veel reacties al  ;D

Quote from: Bama on November  2, 2021, 23:29:40
Als je nog een keer een Lp12 wilt beluisteren zou ik naar symbiose audio in Zevenbergen gaan. Jan kan je heel goed de verschillen laten horen van de verschillende modellen en mogelijke upgrades en heeft ook vaak mooie gebruikte spelers staan.
Goede tip, hier zal ik zeker eens gaan kijken.
Quote from: jahtari on November  3, 2021, 07:00:11
Waarom begint er iets te knagen?

Denk je dat het beter klinkt dan tidal/streamer? Heb je dat vergeleken in zo'n zaak?

Wil je er meer mee bezig zijn? Afstoffen, openen, opbergen, aanzetten, geen afstandsbediening?

Aandachtiger luisteren?

Wat moet een platenspeler bieden qua geluid? Als een soort van pluspunt?
Het is inderdaad de aandacht die je er in steekt bij het opzetten van een plaat. Ik zette laatst via Tidal wat op van Django Rheinhardt en ik dacht ook meteen: "Dit moet niet via Tidal, dit hoort via LP".
Ik heb bij AudioXperience inderdaad 1 op 1 vergeleken tussen Tidal en LP met hetzelfde nummer en de LP klonk gewoon lekkerder. Wat moet een platenspeler bieden qua geluid? Tja, het warme, levendige geluid denk ik.

Quote from: fietser on November  3, 2021, 09:27:19
In de buurt van Eindhoven Kun je ook eens bij I-Ear gaan kijken. Hebben niet zo heel veel staan maar ze zijn wel bereid tot verder meedenken. Wil je er een dagje uit van maken kun je naar Audio-21 in Heerde. Hij heeft veel staan ook tweedehands of demo en denkt ook met je mee.
Mijn ervaring met de aanschaf van een draaitafel is dat het het moeilijkste onderdeel van je set is om aan te schaffen vanwege de vele variabelen die meespelen. Direct-drive, snaar, welke arm, elementkeuze mm of mc. Bovendien is ff luisteren en vergelijken bij een dealer lastig omdat er zelden 2 identieke tafels staan met bv een andere arm of element. Wil je de ideale combi vinden zal er dus een aantal keren moeten worden omgebouwd. Ga voor een merk tafel waar je vertrouwen in hebt en zoek hier eventueel een arm en element bij.
Lees je in en zoek een dealer waar je een goed gevoel bij hebt en die de tijd neemt.
Heb een jaar geleden de zelfde zoektocht gehad en heb uiteindelijk een tafel gevonden en vandaar uit alleen nog met een element aan het tweaken geweest.
Audioexpirience stond (staat) niet bovenaan mijn lijstje.
Succes.
Dank je, we zullen er eens verder in duiken. Waarom staat AudioXperience niet bovenaan? Te weinig ervaring met draaitafels? Andere reden?

Quote from: addesmo on November  3, 2021, 10:14:49
Is die 4000 voor een tafel, arm, element combinatie? Of zit daar ook de phono pre en interlinks bij in? Want reken voor een beetje voortrap met interlinks ook rustig 1500!
In principe is die 4000 voor alles, maar ik wil de phono pre van de Selekt gebruiken. Ik lees dat deze heel behoorlijk is. Anders kan dat later altijd nog geüpgraded worden.

Quote from: Cyreg on November  3, 2021, 11:25:14
Je bent dus platenspeler beginner hé  8)

Mijn advies is om eerst 'n goede simpele nieuwe of 2e hands (Rega Planar3?) met 'n mooi MM elementje (Nagaoka?) en 'n goed phonotrapje (GSP Communicator?) te kopen en 'n tijdje uit te proberen en ook om muziek/plaatjes te kopen

Dan na 'n half jaar even bekijken hoe vaak je de plaatjes draait en of je het mooi en handig genoeg vindt  ;)
Ik begrijp de tip, maar ik wil graag dat de aan te schaffen draaitafel een beetje op hetzelfde niveau speelt als de rest van de set. Anders ga ik er niet uitkrijgen wat ik eruit wil krijgen en dan gaat hij de hoek in. Ik ken mezelf daar ondertussen een beetje in...

Cyreg

Ah OK, ik snap 'm  ;D,  dus dan zou ik inderdaad zeggen (zoals mede-forum'er eerder al noemde):
Op naar Symbiose Audio in Zevenbergen (Jan Verlegh, zeer deskundig) voor uitgebreide LP12 demo's en uitleg
Past natuurlijk dan ook naadloos in je eigen Linn system  :clapping:

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Bama

#10
Dat is het precies Relis wat je zegt.
Een goede opname op een goede speler klinkt beter dan een topstreamer.
En dan komt natuurlijk de beleving nog, het mooie van een hoes en de rust.
Een plaat draai ik minstens een zijde maar vaak een hele plaat, met streamen heb ik al regelmatig moeite om het hele nummer af te luisteren.
En dan heb ik geluisterd en dan zegt Roon of Tidal dan vindt je dit ook leuk dus dat ga ik dan ook doen.
Plaatjes draaien doe ik ook meestal alleen, lekker drankje er bij, is (voor mij) echt anders naar muziek luisteren.

ps, en voor jouw budget kan je al iets heel moois kopen.
Ik heb een tijdje geleden een erg mooie lp12 met phono, bijna nieuw en erg goed element en andere voeding verkocht dus je hebt pech anders had ik je kunnen helpen  ;)

relis

I-Ear - Tilburg
Symbiose Audio - Zevenbergen
Audio 21 - Heerde

Nog andere goede zaken met de nodige kennis van draaitafels?


GuidoK

#13
Quote from: relis on November  2, 2021, 22:48:53
en ik ben bij AudioXperience in Nuenen eens gaan luisteren waar Martijn me enkele draaitafels heeft laten horen, gewoon om eens te kijken hoe het klinkt en wat de verschillen zijn. Hij had de Clear Audio Concept en een Linn LP12 Majik aangesloten en toen zijn we gewoon wat plaatjes gaan draaien. Ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat ik weinig geluidsverschil zou horen tussen de Linn en de Clear Audio, maar de Linn trok me veel meer in de muziek. Ik merkte ook dat bij "A Love Supreme" van John Coltrane het bij de Clear Audio heel chaotisch werd terwijl de Linn de rust kon houden. Misschien ook niet zo gek, want de Linn is 2x zo duur, maar ook bij de EAT C-sharp die heel even werd aangesloten, werd het chaotisch.


Hadden die twee tafels hetzelfde element?
Want ik ben van mening dat daar verreweg de grootste verschillen en stappen in kwaliteit gemaakt worden.

Het klinkt dan ook heel raar, maar ik denk dus dat de zoektocht naar een draaitafel begint bij het element.
Ook financieel gezien omdat een element een slijtage onderdeel is wat soms minder speeluren heeft dan verwacht. Denk aan 1000 uur max voor een geavanceerde stylusvorm (ML/shibata/FG2 etc).
Dus het is wellicht ook verstandig dat àls je een keuze voor een element (of fabrikant van het element) maakt, dat je kijkt naar wat een vervangingsnaald kost, of waarschijnlijk wat een retip kost (ik neem aan dat je in deze prijsklasse gaat kijken naar een MC).
Er zijn fabrikanten die een inruildienst hebben, dus je levert je oude element in en krijgt een nieuw element terug. Ik denk dat dat qua garantie en kwaliteit een beter systeem is.

Ook voor dit bedrag zou ik kijken naar de arm op de speler en in hoeverre alle zaken betreffende het element afgesteld/uitgelijnd kunnen worden en met welk gemak.
Een goede afstelling van een element kan ook een wereld van verschil betekenen.
Garrard 401 - Ortofon AS-212


GuidoK

#15
Quote from: Rowdy on November  4, 2021, 19:49:06
https://hifi.nl/artikel/30569/Workshop-platenspelers-op-dond.-18-nov.-bij-Overgaauw-in-Leiden.html
Dat zou voor een beginner inderdaad best interessant kunnen zijn.
Los van dat zo'n winkel natuurlijk klanten wil trekken hoop ik dat ze goed verschillen tussen bepaalde aspecten kunnen laten horen.

Misschien wel een beetje een alternatief voor de analoge dagen zoals audioselectief dat vroeger organiseerde toen Henk Niemeijer nog leefde.
Wat een mooie winkel was dat (erg mooi grachtenpand ook natuurlijk)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Mediator

Quote from: relis on November  3, 2021, 22:10:52
I-Ear - Tilburg
Symbiose Audio - Zevenbergen
Audio 21 - Heerde

Nog andere goede zaken met de nodige kennis van draaitafels?

Analogue audio products - Nieuwegein.

PatrickP

Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

relis

Quote from: GuidoK on November  4, 2021, 19:15:50
Hadden die twee tafels hetzelfde element?
Want ik ben van mening dat daar verreweg de grootste verschillen en stappen in kwaliteit gemaakt worden.
Nee die twee hadden niet hetzelfde element. Ik weet niet welk element in de Clearaudio en EAT zat, maar de Linn was voorzien van de Adikt MM element.
Wel interessant dat jij de grootste verschillen tussen de tafels aan het element toedicht. Tuurlijk een goed element is beter dan een slecht element en met een slecht element kun je uit de beste tafel van de wereld geen goed geluid krijgen. Wat ik meestal lees (en wat bij mijn gevoel meer zou passen) is dat het verschil tussen (goede) elementen meer in de nuances zit. Maar goed, daar heb ik me echt nog te weinig in verdiept om iets uit eigen ervaring op te zeggen.

Quote from: GuidoK on November  4, 2021, 19:15:50
Het klinkt dan ook heel raar, maar ik denk dus dat de zoektocht naar een draaitafel begint bij het element.
Ook financieel gezien omdat een element een slijtage onderdeel is wat soms minder speeluren heeft dan verwacht. Denk aan 1000 uur max voor een geavanceerde stylusvorm (ML/shibata/FG2 etc).
Dus het is wellicht ook verstandig dat àls je een keuze voor een element (of fabrikant van het element) maakt, dat je kijkt naar wat een vervangingsnaald kost, of waarschijnlijk wat een retip kost (ik neem aan dat je in deze prijsklasse gaat kijken naar een MC).
Zoals gezegd weet ik nog te weinig. Ik lees wel goede ervaringen over de Linn Adikt en dat is een MM. Tegelijkertijd heb ik nog nooit een Linn arm of element op een ander merk draaitafel gezien, dus wellicht dat de Linnies mekaar hier wat beïnvloeden?

Quote from: GuidoK on November  4, 2021, 19:15:50
Ook voor dit bedrag zou ik kijken naar de arm op de speler en in hoeverre alle zaken betreffende het element afgesteld/uitgelijnd kunnen worden en met welk gemak.
Een goede afstelling van een element kan ook een wereld van verschil betekenen.
Welke zaken zouden op een arm afgesteld moeten kunnen worden? Ik was er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat voor dit bedrag alle armen dezelfde instelmogelijkheden zouden hebben. Wel allemaal op een iets andere manier omdat de bouwprincipes anders zijn.

Quote from: PatrickP on November  4, 2021, 23:28:54
Ik heb de VPI Prime, het grotere broertje hiervan. Top-draaitafel. Zeker naar luisteren!

VPI wil ik zeker nog eens gaan luisteren. Dit zijn geen suspended tafels, maar ook geen echte massa loopwerken toch?

Quote from: FS249 on November  4, 2021, 21:17:14
Je kunt je oor ook hier even te luisteren leggen: https://audioshowiear.nl/
Helaas kan ik dan niet volgens mij. Nu is het op audioshows ook erg lastig om iets zinnigs te kunnen zeggen en horen. Ik was afgelopen weekend op het Dutch Audio Event in Veldhoven en daar stonden ook setups met mooie draaitafels, maar dan is er echt geen pijl op te trekken op wat de draaitafel doet en wat de rest van de set.

addesmo

Ik heb toch wel een iets andere ervaring wat betreft de levensduur van een naald. Mits goed afgesteld en op goede, liefst gewassen lp's, gaat bij mij de naald toch wel langer mee hoor. Heb een Zyx cosmos airy al zeker een jaar of 6 oud en nog in perfecte staat. Ook op Duitse analog forum zijn er mensen die zo maar 5000 uur of meer met een naald spelen.
Denk dat je een afweging moet maken hoeveel van het budget in de tafel,arm en element gaan. Persoonlijk zou ikdan toch voor een goedkoper element gaan en die later upgraden als het goed bevalt. Ook voor 500 euro zijn er erg goede elementen te krijgen.
Keuze van de tafel is ook visueel vind ik. Je kijkt er welde hele tijd naar. Vandaar mede mijn keuze voor de Roksan Xerxes 20+😉, maar ook omdat deze een prachtige middenweg is tussen een geveerde en ongeveerde tafel.
Succes met je keuze!

GuidoK

Quote from: relis on November  5, 2021, 09:57:36
Nee die twee hadden niet hetzelfde element. Ik weet niet welk element in de Clearaudio en EAT zat, maar de Linn was voorzien van de Adikt MM element.
Wel interessant dat jij de grootste verschillen tussen de tafels aan het element toedicht. Tuurlijk een goed element is beter dan een slecht element en met een slecht element kun je uit de beste tafel van de wereld geen goed geluid krijgen. Wat ik meestal lees (en wat bij mijn gevoel meer zou passen) is dat het verschil tussen (goede) elementen meer in de nuances zit. Maar goed, daar heb ik me echt nog te weinig in verdiept om iets uit eigen ervaring op te zeggen.
Ik weet vrij zeker dat de grootste verschillen bij het element worden gemaakt, en dat het juist de tafel en arm zijn die de nuanceverschillen maken
Imo bepaald het element niet alleen voor het grootste gedeelte de klankkleur (meer/minder hoge danwel lage tonen etc), maar het bepaald voor een groot gedeelte ook de vervorming, wat zich uit in hoe goed de trackingprestaties zijn. En die vervorming is met name op de binnenste groeven (dus de laaste 1 of 2 nummers op een kant van een plaat) altijd hoorbaar. Dat kan varieren van het helemaal niet meer kunnen weergeven van bepaalde frequenties (hoge frequenties), tot slissen van S klanken, of bekkens en high hats die lijken te bestaan uit ruis ipv de werkelijke klank etc.

Doorgaans zijn elementen die een complexe naaldvorm hebben (dus microridge/microline, shibata, line contact, Gyger 2 etc) beter in het nauwkeurig aftasten van dit soort situaties (waarbij de golflengte op de plaat heel kort wordt), en ook een lichte cantilever (dus bijvoorbeeld van boron of indien aluminium dat de cantilever taps toeloopt) helpt hierbij. Ook de demping van de cantilever kan helpen (dit is iets anders dan de compliantie).
Dus ik denk dat het tot op zekere hoogte wel belangrijk is om te kijken welke mate van geavanceerde technologie je krijgt voor het geld wat je uitgeeft.
Je hebt elementen van 800 euro met een normale alu cantilever en een simpele elliptische slijping (soms zelfs nog bonded....), en je hebt elementen van 800 euro met een boron cantilever en microline of line contact naald.
Ik denk dat luistersessies zich dan ook niet moeten richten op wat het mooiste klinkt, maar op welke platen/tracks die het moeilijkst mooi te laten klinken zijn.
Het is heel moeilijk om een goede selectie platen/nummers samen te stellen die heel moeilijk af te tasten zijn en mindere elementen door de mand te laten vallen.
Want die kom je pas tegen door veel te luisteren, en dus ook met een element dat dat door de mand valt, en wat je dan oplost met een beter element wat niet door de mand valt.
Het is veel makkelijker een set platen/nummers samen te stellen waarbij je het verschil tussen een goedkope MM, een dure MM, een MC en zelfs de CD niet hoort en alles fantastisch klinkt.


Quote
Zoals gezegd weet ik nog te weinig. Ik lees wel goede ervaringen over de Linn Adikt en dat is een MM. Tegelijkertijd heb ik nog nooit een Linn arm of element op een ander merk draaitafel gezien, dus wellicht dat de Linnies mekaar hier wat beïnvloeden?
Linn maakt de meeste (alle?) van hun elementen niet zelf hoor  ;)
Ik heb wel linn armen op thorens tafels gezien, of linn elementen op andere armen. Er is geen magische beinvloeding hoor. Wel is het zo dat een bepaalde compliantie met een bepaalde armmassa matched.
Quote
Welke zaken zouden op een arm afgesteld moeten kunnen worden? Ik was er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat voor dit bedrag alle armen dezelfde instelmogelijkheden zouden hebben. Wel allemaal op een iets andere manier omdat de bouwprincipes anders zijn.
Azimuth bijvoorbeeld. Dat kan niet op armen van rega bijvoorbeeld. En ik vraag me ook af of het op de oude Linn Majik arm kan.
En dan is er dus ook het aspect van hoe makkelijk je de afstellingen kan doen. Uitlijnen van een element is sowieso vaak heel lastig, zowel qua theorie erachter maar ook qua uitvoering/handelen. Menig element sneuvelt tijdens het uitlijnen omdat motoriek in de handen toch niet goed genoeg bleek.
Als je azimuth gaat afstellen is het bijvoorbeeld een stuk fijner om een stelschroef achteraan bij de gimbal te hebben dan een stelschroef onder de armbuis.
En als je echt fijn wilt afstellen, dan kan VTA on the fly ook handig zijn. Met een testplaat en een scoop direct zien wat je afstelling doet.
Goed afstellen van een element is een hele wetenschap, maar de verbeteringen die te behalen zijn, zijn ook aanzienlijk. Echt grote, objectieve, meetbare verschillen in prestaties.
Dat kan ook een reden zijn om bijvoorbeeld bij een bepaalde winkel te kopen. Niet iedereen is even goed in het afstellen van een element.

Quote from: addesmo on November  5, 2021, 10:25:04
Ook op Duitse analog forum zijn er mensen die zo maar 5000 uur of meer met een naald spelen.
Ik heb daar nog geen geverifieerde data van gezien. Er zijn heel veel verhalen, maar geen foto's van tellers of boekjes waar men exact in heeft afgestreept hoeveel uren danwel plaatzijdes er zijn afgespeeld. Het is eigenlijk altijd 'een schatting' van 'iemand'.
Op VE is er wel iemand geweest die gewoon een nieuwe naald heeft laten lopen en dat met een teller geregistreerd heeft, en om de zoveel uur door een microscoop een foto heeft gemaakt om zo de slijtage inzichtelijk te maken.
Dat was dan welliswaar een goedkopere naald (bonded), maar die was ruim voor de 1000 uur versleten. Een geavanceerdere naald zal meer uren draaien, want het naaldprofiel bepaald ook voor een gedeelte hoeveel 'vlees' er is om te verslijten, maar meer dan 5x zo lang betwijfel ik.
Dus zonder een werkelijke registratie geloof ik dat dus niet. En dat laatste is dus eigenlijk nooit voor handen wat het een subjectief getal maakt.

Aan de andere kant heeft Jico (beroemde naaldenleverancier) onlangs nieuwe nude (square shank nude) naalden uitgebracht.
Geadviseerde levensduur: 150 tot 200 uur
Dat is weer de andere kant van het spectrum m.i.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

PatrickP

Quote from: relis on November  5, 2021, 09:57:36VPI wil ik zeker nog eens gaan luisteren. Dit zijn geen suspended tafels, maar ook geen echte massa loopwerken toch?
Ja, het is geen Rega...  ;D

Bijna 10 kilo ligt te draaien bij een Prime. Het geheel weegt 23 kilo meen ik.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

PatrickP

Quote from: GuidoK on November  5, 2021, 12:18:13
Doorgaans zijn elementen die een complexe naaldvorm hebben (dus microridge/microline, shibata, line contact, Gyger 2 etc) beter in het nauwkeurig aftasten van dit soort situaties (waarbij de golflengte op de plaat heel kort wordt), en ook een lichte cantilever (dus bijvoorbeeld van boron of indien aluminium dat de cantilever taps toeloopt) helpt hierbij. Ook de demping van de cantilever kan helpen (dit is iets anders dan de compliantie).
Dus ik denk dat het tot op zekere hoogte wel belangrijk is om te kijken welke mate van geavanceerde technologie je krijgt voor het geld wat je uitgeeft.
Je hebt elementen van 800 euro met een normale alu cantilever en een simpele elliptische slijping (soms zelfs nog bonded....), en je hebt elementen van 800 euro met een boron cantilever en microline of line contact naald.
Ik denk dat luistersessies zich dan ook niet moeten richten op wat het mooiste klinkt, maar op welke platen/tracks die het moeilijkst mooi te laten klinken zijn.
Het is heel moeilijk om een goede selectie platen/nummers samen te stellen die heel moeilijk af te tasten zijn en mindere elementen door de mand te laten vallen.
Want die kom je pas tegen door veel te luisteren, en dus ook met een element dat dat door de mand valt, en wat je dan oplost met een beter element wat niet door de mand valt.

Dat was dan welliswaar een goedkopere naald (bonded), maar die was ruim voor de 1000 uur versleten. Een geavanceerdere naald zal meer uren draaien, want het naaldprofiel bepaald ook voor een gedeelte hoeveel 'vlees' er is om te verslijten, maar meer dan 5x zo lang betwijfel ik.
Dus zonder een werkelijke registratie geloof ik dat dus niet. En dat laatste is dus eigenlijk nooit voor handen wat het een subjectief getal maakt.

Aan de andere kant heeft Jico (beroemde naaldenleverancier) onlangs nieuwe nude (square shank nude) naalden uitgebracht.
Geadviseerde levensduur: 150 tot 200 uur
Dat is weer de andere kant van het spectrum m.i.
Deel gequote.

Die 150 a 200 uur is exclusief inspelen?  :lookaround:

Volgens mij zijn juist de betere elementen met de geavanceerdere vormen de elementen die langer meegaan. Maar ik ben als herintreder nog bezig met mijn eerste lichting, dus kan het niet uit eigen ervaring zeggen...

En ja, het element zegt heel veel. Ik heb twee armen. Op de metalen arm zit altijd mijn Benz Micro Wood. De andere arm, de 3D geprinte arm, heeft afwisselend een Hana SL, Ortofon 2M Black en een Grado Reference Sonata 1 op zich. Elementen die wat prijs betreft elkaar niet zoveel ontlopen. De Grado is lekker voor jazz en stemmen, maar is lang niet ze detailrijk als de andere twee. Simpeler naaldvorm dan ook. Logisch. De Ortofon is een prima ding, maar de Hana is wat mij betreft de absolute winnaar. Is ook de enige MC van de drie. Die zou ik je dan ook aanraden als element om in overweging te nemen. Erg goed voor een redelijke prijs. Waar voor je geld! De Benz zit er absoluut nog een stuk boven, maar die ik meer dan 1000 Euro duurder, dus dat is maar goed ook!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

GuidoK

#24
Quote from: PatrickP on November  5, 2021, 18:55:37

Die 150 a 200 uur is exclusief inspelen?  :lookaround:
Dat weet ik niet, Jico zegt daar niets over.

Quote
Volgens mij zijn juist de betere elementen met de geavanceerdere vormen de elementen die langer meegaan. Maar ik ben als herintreder nog bezig met mijn eerste lichting, dus kan het niet uit eigen ervaring zeggen...
Ja helemaal waar. Geavanceerdere vormen hebben ten eerste een groter contactoppervlak, waarbij er doorgaans minder druk (dus kracht per oppervlak) wordt uitgeoefend op de naald, en door hun vorm verandert het contactoppervlak ook minder naar mate de naald slijt. Vooral Microline/microridge is hierop ontworpen. Dat houdt in dat de klank/prestaties van je naald ook minder veranderen naar mate deze slijt.
Want dat gebeurt ook aanzienlijk bij conische en elliptische naalden. Het contactvlak wordt breder naar mate deze slijt, en een breder contactoppervlak trackt minder goed.

In in het debat MM (danwel MI) vs. MC moet ook in ogenschouw genomen worden dat de bandbreedte van MC extreem veel groter is.
Een MM/MI element fungeert van zichzelf al als een laagdoorlaatfilter, met dus invloed op het frequentieverloop vaak in het hoorbare gebied en ook een grote faseverschuiving door het frequentieverloop.
Die faseverschuiving begint bij MM/MI elementen soms al bij 1khz, terwijl dit bij een MC element onder de 100khz helemaal niet aan de orde is.
Dus elektrisch gezien is een MC sowieso veruit superieur.
Een eigenschap die vaak aan MC elementen toegedicht worden dat ze in het hoog veel helderder en detailrijker zijn zou hieraan kunnen liggen.

Dus bij het kijken naar een combinatie van dit bedrag (4k) zou ik snel rond de 1k aan het element besteden en überhaupt niet meer kijken naar een MM element, maar eigenlijk een MC element zoeken die èn een boron cantilever heeft, èn een microridge/microline danwel een line contact tip heeft en dan bij een merk die ook een aantrekkelijk inruilprogramma heeft.
Dat kan overigens al vanaf rond de €500:
https://www.thakker.eu/en/cartridges/audio-technica-at-oc9xml-mc-cartridge/a-9744/
https://www.thakker.eu/en/pickup/audio-technica-at-33-ptg-ii-cartridge/a-4909/
Thakker is natuurlijk wel een vrij goedkoop adres en geen fysieke winkel. Maar het is ongelofelijk goedkoop als je kijkt welke technologie je ervoor krijgt. Er zijn ook merken waarbij je deze tech pas bij 2k+ krijgt.
En dat laatste is natuurlijk wel enigzins frappant aangezien geen enkele elementenfabrikant hun eigen naalden maakt, die worden allemaal extern ingekocht bij 1 van de 3 fabrikanten in de wereld. Dus AT heeft gewoon hele goede afspraken gemaakt met Namiki.

Maar het is altijd moeilijk, de keuze element vs tafel. Zoals hiereerder al gezegd is, is de keuze voor een tafel toch ook een visuele keuze. Een draaitafel is gewoon een blikvanger. Zeker eentje die er heel mooi uitziet.
Grosso modo vindt iedereen hifi apparatuur lelijk (met de beroemde WAF factor etc), maar dat geldt niet/het minst voor een draaitafel. Dat is denk ik het enige component wat wel een hele hoge WAF factor kan hebben terwijl deze toch heel erg opvalt.
Garrard 401 - Ortofon AS-212