Waar liggen de grenzen van een (landschaps)fotograaf?

Started by LittleNinja, February 13, 2022, 09:22:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Morgen luitjes.

Ik wil toch eens een spiegel voor houden.

Voor het eerst ben ik gisteren meegegaan met een aantal leuke Instagrammers "met aanzien". Mensen die absoluut mooie platen weten te schieten en wellicht een inspiratie zijn voor velen.

De locatie was de prachtige Amsterdamse Waterleiding Duinen. Voor zonsopkomst dwaalden wij al over de velden op zoek naar mooie scenes en Neerlands wild. We gingen voor platen van diverse herten, vogels en misschien wel een vosje.

Onderweg werd er over van alles gesproken met bergen kennis over apparatuur, techniek, natuur & dier. Er werd onder meer gesproken over "groepjes huisvrouwen die een safari boeken en met kattenbrokjes, pindakaas & Sultana's het gebied in lopen om o.a. de vosjes te lokken". Of bijvoorbeeld dat mensen nu eens hun verantwoording moesten nemen en niet met een drone moeten gaan vliegen in gebieden als deze.

Na diverse herten en vogels zetten we de speurtocht in naar een vosje. Het vosje hadden ze al vaker gespot en gefotografeerd en men wist heel goed in welk gebied er gezocht moest worden. Tot dusver een prachtige ochtend.

Op een gegeven moment liepen we door een stukje duingebied en zagen we ineens een vosje lekker opgekruld in het helmgras liggen te slapen, uit de koude wind! Wij signaleerden in alle stilte de andere groepsleden (we waren met vier) die vervolgens zachtjes dichterbij kwamen.

Zonder problemen konden we pakweg op één a anderhalf meter van het prachtige diertje komen zonder haar(?) lastig te vallen. Ze kijkt heel even wat er aan de hand is, maar besloot om lekker te blijven liggen. We schieten wat plaatjes van het rustende diertje om haar in dit moment vast te leggen. Maar vanaf hier ging het verkeerd in mijn ogen..

De ervaren groepsleden besloten dat het nog niet genoeg was en verwisselden hun prachtige 150-600mm zoomlenzen voor stevige 85mm lenzen. Men ging kijken hoe dichtbij ze verder konden komen. Het vosje werd onrustiger want de "natuur paparazzi" zat al op ongeveer 50 cm van haar snuitje. Ik was op dat moment al lang afgehaakt en heb afstand genomen van het beestje om haar met rust te laten.

Het vosje had er genoeg van, stond op en wilde vervolgens een rustiger plekje voor zichzelf gaan zoeken. De drie #metoo fotografen omcirkelden het beestje inmiddels van drie verschillende windrichtingen op letterlijk maximaal 70/80 cm. Het vosje glipte tussen hen door en liep richting een ander gebied. Ik moest aanschouwen hoe de drie doorgewinterde musketiers met hun "optische geweren" achter het beestje aan bleven hobbelen om maar dat voor hun "belangrijke" plaatje te pakken te krijgen.

Nadat het slimme beestje wist te ontglippen via doornstruikjes, gaven mijn "collega's" het op. Voldaan. Blij met wat ze bereikt hadden..

Ik heb aangegeven dat ik niet begrijp waarom dit op deze manier moest. Wat het verschil is tussen hen en de drone kamikaze's of het pindakaasvolk.

Wat is nu wel en wat is nu niet acceptabel? Ik heb er blijkbaar een heel ander beeld bij. Het geeft mij in ieder geval een heel ander gevoel bij de platen die er o.a. op social media geknald worden.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

ajbeefde

Quote from: LittleNinja on February 13, 2022, 09:22:49

De ervaren groepsleden besloten dat het nog niet genoeg was en verwisselden hun prachtige 150-600mm zoomlenzen voor stevige 85mm lenzen. Men ging kijken hoe dichtbij ze verder konden komen. Het vosje werd onrustiger want de "natuur paparazzi" zat al op ongeveer 50 cm van haar snuitje. Ik was op dat moment al lang afgehaakt en heb afstand genomen van het beestje om haar met rust te laten.

Het vosje had er genoeg van, stond op en wilde vervolgens een rustiger plekje voor zichzelf gaan zoeken. De drie #metoo fotografen omcirkelden het beestje inmiddels van drie verschillende windrichtingen op letterlijk maximaal 70/80 cm. Het vosje glipte tussen hen door en liep richting een ander gebied. Ik moest aanschouwen hoe de drie doorgewinterde musketiers met hun "optische geweren" achter het beestje aan bleven hobbelen om maar dat voor hun "belangrijke" plaatje te pakken te krijgen.

Nadat het slimme beestje wist te ontglippen via doornstruikjes, gaven mijn "collega's" het op. Voldaan. Blij met wat ze bereikt hadden..


Wat een volk, als ik je goed begrijp ga je daar geen 2e keer mee op stap ........
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

LittleNinja

Quote from: ajbeefde on February 13, 2022, 09:29:19
Wat een volk, als ik je goed begrijp ga je daar geen 2e keer mee op stap ........

Correct. Of ik ga mee om ze op andere gedachten te brengen... al weet ik niet of ze al te ver heen zijn.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

ajbeefde

#3
Quote from: LittleNinja on February 13, 2022, 09:34:08
Correct. Of ik ga mee om ze op andere gedachten te brengen... al weet ik niet of ze al te ver heen zijn.

Ga meestal alleen, of met m'n echtgenote, met de camera op pad, hoef ik mezelf ook niet te ergeren aan al die grote praat en achterlijke acties..... ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

LittleNinja

#4
Ik vond het nogal dubbel.. Aan de ene kant roepen dat je het onacceptabel vind dat mensen amateuristisch met de dieren om gaan, om vervolgens als een stel verwende techno pubers achter een (inmiddels tam) dier aan te gaan rennen in haar eigen woon omgeving. Het zou toch grappig zijn om eens bij die mensen in huis met een camera achter hen aan te rennen vanaf het moment dat ik ze zelf wakker maak met het geluid van de autofocus van mijn camera.. :D

Quote from: ajbeefde on February 13, 2022, 09:36:07
Ga meestal alleen, of met m'n echtgenote, met de camera op pad, hoef ik mezelf ook niet te ergeren aan al die grote praat en achterlijke acties..... ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

mikekiwi

Ver over mijn grens heen in ieder geval; mijns inziens is jouw benadering de juiste.

Heb overigens afgelopen najaar daar ook gelopen, vlak bij het fietspad aan zeezijde. Stond er een man in een scootmobiel plakjes leverworst uit te delen aan voorbijkomende wandelaars zodat ze de vossen konden voeren. En die kwamen er inderdaad uit de bosjes op af. Die vent had gewoon 3 leverworsten bij zich. En stoer dat hij het vond....

Ik kan daar echt niet bij; ik vind het prachtige beesten, maar fototechnisch gezien vind ik het een veel grotere uitdaging om iets op een natuurlijke wijze vast te leggen dan dat je zo ver gaat als dat jij beschrijft. Geeft ook veel meer voldoening.

Hetzelfde geldt m.i. voor vogelaars die een vogelkijkhut reserveren (betaald dus) waarbij de verhuurder stukken vlees, muis en kuikentjes neerlegt zodat je maar zeker bent van een mooi resultaat.

Ik kan dus ook niet meer genieten van de ultieme vossenplaten die ik op Insta zie, louter omdat ik weet dat er iets aan vooraf zou kunnen zijn gegaan waar ik het niet mee eens ben.

LittleNinja

Op wild safari's gebeurt dit ook heb ik al begrepen. Meteen weg die charme. Ik snap wel dat als jij €3K per gezinslid uitgeeft aan een vakantie naar Zuid Afrika dat je ultiem teleurgesteld bent als je niets te zien krijgt...

Zoals altijd... money talks (too loud)

Quote from: mikekiwi on February 13, 2022, 09:42:32
Ver over mijn grens heen in ieder geval; mijns inziens is jouw benadering de juiste.

Heb overigens afgelopen najaar daar ook gelopen, vlak bij het fietspad aan zeezijde. Stond er een man in een scootmobiel plakjes leverworst uit te delen aan voorbijkomende wandelaars zodat ze de vossen konden voeren. En die kwamen er inderdaad uit de bosjes op af. Die vent had gewoon 3 leverworsten bij zich. En stoer dat hij het vond....

Ik kan daar echt niet bij; ik vind het prachtige beesten, maar fototechnisch gezien vind ik het een veel grotere uitdaging om iets op een natuurlijke wijze vast te leggen dan dat je zo ver gaat als dat jij beschrijft. Geeft ook veel meer voldoening.

Hetzelfde geldt m.i. voor vogelaars die een vogelkijkhut reserveren (betaald dus) waarbij de verhuurder stukken vlees, muis en kuikentjes neerlegt zodat je maar zeker bent van een mooi resultaat.

Ik kan dus ook niet meer genieten van de ultieme vossenplaten die ik op Insta zie, louter omdat ik weet dat er iets aan vooraf zou kunnen zijn gegaan waar ik het niet mee eens ben.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Het is heel simpel in mijn optiek
Ik ben te gast in HUN leefomgeving
Dus blijf ik bij ze weg, daarom hebben we lange lenzen.
Blijft een dier heel rustig liggen zonder tekenen van stress kun je dichterbij komen maar ten alle tijden met respect voor waar je bent.
Jouw geur aanbrengen aan een nest, woonplek etc. Kan desastreuze gevolgen hebben voor hele families die uit elkaar vallen omdat de plek als onveilig word gezien en de dieren dus vertrekken. Bij vogels kan het leiden tot het expres vermoorden van jongen of uitstoten van eieren.

Onbegrijpelijk van consumenten dat ze dit doen
Belachelijk en zeer onprofessioneel om het als "expert" te doen.

Lokken en voeren van wild is uit den boze
Wat wij ze voeren kan voor een dier de dood betekenen.

Echt bizar.


Waar ligt de grens ?
Drones in een natuurpark met vogels (never en nooit)
Fotografen in broedgebiedem (alle particulieren verbod op betreden)

Jammer genoeg denken mensen dat ze het dominante ras zijn en als ze een camera voor hun buik hebben dat ze alles maar mogen.
Kijken hoe ze het vinden als ik met een groepje cursisten in hun huis binnen val en ze steeds dichterbij ga fotograferen en als ze weg lopen dan lopen we ze gewoon achterna.

Dieren moet je met rust laten of in harmonie foto's van maken en dat kan perfect.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Bama

Quote from: LittleNinja on February 13, 2022, 09:47:36
Op wild safari's gebeurt dit ook heb ik al begrepen. Meteen weg die charme. Ik snap wel dat als jij €3K per gezinslid uitgeeft aan een vakantie naar Zuid Afrika dat je ultiem teleurgesteld bent als je niets te zien krijgt...

Zoals altijd... money talks (too loud)


Interessant verhaal dit voor mij mede omdat ik ook op het punt sta om dit te boeken om mijn oude hobby fotografie weer wat nieuw leven in te blazen. Ik sta er al van te kijken dat je op 5 meter kan komen dat lijkt me al een cadeautje dus ik ben het met je eens dat mensen veel te ver zijn gegaan. Een schrijven naar de organisator lijkt me heel normaal.

Maar het gebeurt overal. Ik ben gaan walvis spotten en de regel is dat ze niet dichterbij mogen komen als 500 m maar natuurlijk gebeurt dat in de praktijk niet. ( zal zo foto's zoeken maar was op een gegeven moment maar 2m)

Ik ben 2 x op "Safari" geweest in Zuid Afrika en de gidsen staan met elkaar in contact dus geven door waar een luipaard zit en daar sta je dan op een gegeven moment met 10 auto's omheen. Wat meer betalen en een privé gids nemen die de natuur respecteert is de enige optie om dit ook op een mooie manier mee te maken.

Maar sta nu wel in dubio dit nog te boeken of niet, misschien zit het in de club, bij wie was dit?

LittleNinja

Quote
Kijken hoe ze het vinden als ik met een groepje cursisten in hun huis binnen val en ze steeds dichterbij ga fotograferen en als ze weg lopen dan lopen we ze gewoon achterna.

Kan ik je daarvoor boeken Frank? Lijkt mij een hele goede actie namelijk.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Bama on February 13, 2022, 11:32:19
Interessant verhaal dit voor mij mede omdat ik ook op het punt sta om dit te boeken om mijn oude hobby fotografie weer wat nieuw leven in te blazen. Ik sta er al van te kijken dat je op 5 meter kan komen dat lijkt me al een cadeautje dus ik ben het met je eens dat mensen veel te ver zijn gegaan. Een schrijven naar de organisator lijkt me heel normaal.

Maar het gebeurt overal. Ik ben gaan walvis spotten en de regel is dat ze niet dichterbij mogen komen als 500 m maar natuurlijk gebeurt dat in de praktijk niet. ( zal zo foto's zoeken)

Ik ben 2 x op "Safari" geweest in Zuid Afrika en de gidsen staan met elkaar in contact dus geven door waar een luipaard zit en daar sta je dan op een gegeven moment met 10 auto's omheen. Wat meer betalen en een privé gids nemen die de natuur respecteert is de enige optie om dit ook op een mooie manier mee te maken.

Maar sta nu wel in dubio dit nog te boeken of niet, misschien zit het in de club, bij wie was dit?


Hi Bama.

In dit geval was het geen club maar gewoon een paar aan elkaar verbonden instagrammers die er lekker op uit gingen. Dat was in ieder geval mijn beeld. Dat we zo dichtbij de vos kwamen was eigenlijk toeval omdat we letterlijk op 1 meter afstand langs het beestje liepen. Ik had geen flauw idee wat er zou volgen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Quote from: LittleNinja on February 13, 2022, 11:33:10
Kan ik je daarvoor boeken Frank? Lijkt mij een hele goede actie namelijk.

Ik zou iemand als Edwin Smulders, of collega's vragen :D
Die hebben hier dagelijks ervaring mee. Al schijnt dat in Engeland nog wat sterker te zijn :-X
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

abbcdcg

Voor mij is hier geen grens gelegd. Indien wel, dan is men er over heen gegaan. Ik hanteer als basis toch ook wel om de natuur in zijn waarde te laten. Of het nu om dieren of de natuur gaat maakt niet uit. Ik probeer ook echt wel eens om dichterbij een object te komen omdat de compositie dan beter uitkomt, maar dat staat toch echt helemaal los van het verstoren van de flora en fauna.