Een andere streamer als vervanger voor de Raspberry Pi?

Started by Gemineye, November 2, 2021, 11:44:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gemineye

Ik zit zo af en toe eens met tussenpozen op dit forum. Daar tussendoor geniet ik vooral van mijn set :wub:. Zo eens in de zoveel tijd komt er eens een idee in mijn hoofd op van hoe het nog weer beter zou kunnen. Ik volg niet iedere keer de laatste nieuwtjes op het gebied van wat er allemaal te krijgen is, dus waarschijnlijk loop ik hopeloos achter  ;D

Ik gebruik op dit moment:
- Een Advance Acoustic MPP-505 pre amp
- Twee Hypex NC400 eindversterkers
- Scan Speak reference plus speakers
- REL Strata III met zelf ingebouwde Hypex amp (DIY projectje)
- Raspberry Pi met Volumio er op gezet als spotify streamer

Nou is mijn relatie met die raspberry nooit echt geweldig geweest; Teveel gedoe. Netwerkverbinding valt regelmatig weg, dan moet ik hem weer opnieuw opstarten. Ook tijdens spelen valt hij soms weg en moet ik hem opnieuw opstarten. Hij is via UTP kabel aangesloten. Ook een nadeel vind ik; ik heb het irritante probleem dat als ik een nieuw nummer op spotify aantik, hij dan iedere keer hetzelfde nummer af blijft spelen vanaf het begin. Dan moet ik eerst verbinding verbreken, nieuw nummer kiezen en daarna weer via de Pi verder.

Afgelopen week bekroop mij eens het gevoel dat ik eens wilde kijken naar een stabiel(er) alternatief. Er zullen toch ook wel plug&play alternatieven zijn.

Ik weet nog dat ik een tijd geleden eens heb getwijfeld aan een Onkyo 6170 streamer, maar die zijn er ondertussen niet meer.
Het huidige beste alternatief zou dan de bluesound node zijn vermoed ik zo. Een sonos connect zou ook kunnen, maar ik lees wat mindere berichten over de geluidskwaliteit daarvan.

Mis ik nog alternatieven?

Ik wil graag een mediaspeler die Spotify afspeelt, liefst UTP aansluiting en een COAX uitgang (dus ingebouwde DAC is géén vereiste).
Budget, tja wat zal ik eens zeggen; een paar honderd euro ofzo? Mag nieuw maar ook tweehands.

Ideeen?


:)

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Gemineye

Ja hè? Die had ik ook gevonden, ik vind evenwel twee versies, een "gewone" node en een 2i. Die 2i versie is de oude versie meen ik ergens gelezen te hebben?
:)

jazzy

Je zou ook nog eens naar een andere distro kunnen gaan, zelf gebruik ik Moode en ben er best tevreden mee. Is in ieder geval stabiel en werkt perfect met Spotify Connect.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Tien

mag/kan het ook zoiets als een Chromecast (Audio) zijn? Spotify blijft in kwaliteit onder de specs van die dingen.

Gemineye

Nadeel van een chromecast is toch dat dat altijd via je telefoon gaat dan? Das wel een nadeel vind ik ten opzichte van een apparaat die de muziek zelfstandig binnen haalt ook als de telefoon buiten bereik zal zijn.
:)

jvanhambelgium

Quote from: Gemineye on November  2, 2021, 14:57:40
Nadeel van een chromecast is toch dat dat altijd via je telefoon gaat dan? Das wel een nadeel vind ik ten opzichte van een apparaat die de muziek zelfstandig binnen haalt ook als de telefoon buiten bereik zal zijn.

Neen, je telefoon is eerder een "control" punt (afstandsbediening), de datastream (die dan later audio zal worden) komt wel degelijk rechtstreeks van Internet (vb Spotity) => Chromecast en loopt helemaal niet "over" of "doorheen" je telefoon.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

JGvH

Argon audio solo, heeft Spotify connect en Chromecast aan boord. Alleen dual WiFi maar zeer stabiel. Tijdelijk €149 bij hifi klubben

jazzy

Quote from: Tien on November  2, 2021, 13:36:57
mag/kan het ook zoiets als een Chromecast (Audio) zijn? Spotify blijft in kwaliteit onder de specs van die dingen.
Chromecast heeft een goede DAC, maar dat kun je ook bereiken door een betere DAC op je Pi te klikken. Ik gebruik de spotgoedkope (25 euro) DAC van Pimoroni en dat geeft al een uitstekende kwaliteit.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Teleflubbie

Quote from: jazzy on November  2, 2021, 12:47:00
Je zou ook nog eens naar een andere distro kunnen gaan, zelf gebruik ik Moode en ben er best tevreden mee. Is in ieder geval stabiel en werkt perfect met Spotify Connect.
Da's inderdaad een optie, die je zowieso eens kan proberen.
Als je geen rock-solid router/netwerk hebt, is Volumio inderdaad 'unforgiving' bij kortstondige netwerk drops.
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Gemineye

Quote from: jazzy on November  2, 2021, 17:53:58
Chromecast heeft een goede DAC, maar dat kun je ook bereiken door een betere DAC op je Pi te klikken. Ik gebruik de spotgoedkope (25 euro) DAC van Pimoroni en dat geeft al een uitstekende kwaliteit.
Een DAC is niet per se een vereiste want de pre amp heeft een ingebouwde DAC met voldoende ingangen.
:)

Gemineye

Quote from: Kingpin on November  2, 2021, 18:11:21
Primare NP5 misschien.
Oeh, die had ik nog helemaal gemist! Dat is ook nog wel een goede optie misschien! Duik ik ook nog even in! Deze is iets goedkoper dan de bluesound waarschijnlijk vooral omdat hij geen DAC heeft. Maar dat is dus ook niet per se een vereiste.
:)

MichM

Dan moet de ifi ZEN stream zeker in het lijstje. Extreem laag ruisniveau vergelijkbaar met veel duurdere streamers. Tidal/Spotify connect werkt heerlijk.

JGvH

Quote from: JGvH on November  2, 2021, 17:41:47
Argon audio solo, heeft Spotify connect en Chromecast aan boord. Alleen dual WiFi maar zeer stabiel. Tijdelijk €149 bij hifi klussen!



Moet natuurlijk klubben zijn ;D

Tien

Quote from: jvanhambelgium on November  2, 2021, 15:07:51
Neen, je telefoon is eerder een "control" punt (afstandsbediening), de datastream (die dan later audio zal worden) komt wel degelijk rechtstreeks van Internet (vb Spotity) => Chromecast en loopt helemaal niet "over" of "doorheen" je telefoon.

Om die reden kan je de Chromecast ook bedienen met bijv je browser of laten streamen via andere apparaten. Eenmaal aangezet, kunnen deze idd offline.
De DAC van de Chromecast hoef je niet te gebruiken, je kan ook de DAC van je eigen versterker gebruiken.

Kwabbernoot

Gaat het alleen om Spotify of ook plaatselijke muziek op de NAS of dingen als netradio of bv. Radio Paradise?

Ik gebruik zelf de Bluesound Node 2 en die bevalt prima. Snel, mooie interface van de app, stabiel.

Groeten...

Gemineye

Oke; de volgende opties bestaan dus:

- Andere software op de bestaande raspberry zetten
- Bluesound Node 2021
- Chromecast audio
- Argon Audio Solo
- Primare NP5
- Ify ZEN

Dank allen voor de tips; er staan er toch wel een aantal tussen die ik zelf nog niet zo bedacht had. Het blijkt toch best lastig als je (zoals ik) vooral muziek luistert en niet zozeer alle nieuwtjes op gebied van hifi volgt zoals ik dat "vroeger" vooral wél deed.

De Bluesound node klinkt als de meest veelzijdige van allemaal, en heeft ook wat ik er van begrijp de beste app en software. Doordat hij een goede ingebouwde DAC heeft, dat zou wellicht mogelijkheden openen voor wellicht ooit een andere voorversterker. Veel goede alternatieven hebben geen DAC viel me op, vandaar dat ik mijn Advance Acoustic al lang koester.

Dan heb ik me nog verdiept in de Primare NP5; Qua geluidskwaliteit lees ik dat deze goed presteert, puur digitaal gezien misschien zelfs wel iets beter dan de bluesound. De app die er bij zit is dan weliswaar iets minder gebruikersvriendelijk (schijnt... :unsure: )

Een lang verhaal kort; eigenlijk heb ik niet eens zo vreselijk veel zin om álle ins en outs van de verschillende mogelijkheden uitgebreid na te gaan. Van de bluesound lees ik goede recensies mbt gebruikersvriendelijkheid en dat is ook wat waard.

De ervaring heeft mij geleerd om nooit iets in een opwelling te kopen dus ik laat het nog even bezinken, maar vooralsnog denk ik dat ik zo'n bluesound node bestel vanuit de gedachte dat ik verwacht dat het de veiligste keus is ivm gebruikersvriendelijkheid en flexibiliteit in de toekomst.
:)

Gemineye

#18
Quote from: Kwabbernoot on November  3, 2021, 14:42:18
Gaat het alleen om Spotify of ook plaatselijke muziek op de NAS of dingen als netradio of bv. Radio Paradise?

Ik gebruik zelf de Bluesound Node 2 en die bevalt prima. Snel, mooie interface van de app, stabiel.

Groeten...

Nee eigenlijk alleen streaming. Op dit moment de "gewone" Spotify, maar ik kijk een beetje voorzichtig richting Tidal of anders Spotify HIFI mocht dat ooit eindelijk daadwerkelijk het levenslicht gaan zien. Ik kende een tijd dat ik alles ging rippen en opslaan op de NAS, maar op de een of andere manier vind ik het uiteindelijk gewoon teveel gedoe. Ik vind gemak eigenlijk wel belangrijk. Ooit zei ik dat ik nooit afscheid zou nemen van mijn CD's en CDspeler; nou is dat ook zo, ze staan gezamenlijk op zolder te verstoffen. Maar ik gebruik ze dus nooit meer. Ik kijk ook nooit meer DVD's sinds dat ook allemaal online kan.

In de kast betekent dat een behoorlijke opruiming; streamer, voorversterker en eindversterkers. that's it.
:)

DofN

Ik heb een mano streamer. 100% stabiel. Met LMS., maar je kan zelf kiezen welke software je erop zet.

https://magnahifi.com/mano-ultra-music-streamer-high-res/

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tien

De Chromecast Audio heeft een prima DAC. Ik heb deze op mijn werkkamer op een Yamaha CA-1000 zitten op de AUX en het is werkelijk prima kwaliteit (ook lossless vanaf mijn Synology).

Succes met je overweging.

JGvH

Quote from: JGvH on November  2, 2021, 17:41:47
Argon audio solo, heeft Spotify connect en Chromecast aan boord. Alleen dual WiFi maar zeer stabiel. Tijdelijk €149 bij hifi klussen!



ESS Sabre dac

JGvH

Quote from: JGvH on November  2, 2021, 17:41:47
Argon audio solo, heeft Spotify connect en Chromecast aan boord. Alleen dual WiFi maar zeer stabiel. Tijdelijk €149 bij hifi klussen!


Recent getest op hifi.nl

Kwabbernoot

#23
Quote from: Tien on November  3, 2021, 23:28:16
De Chromecast Audio heeft een prima DAC. Ik heb deze op mijn werkkamer op een Yamaha CA-1000 zitten op de AUX en het is werkelijk prima kwaliteit (ook lossless vanaf mijn Synology).

Succes met je overweging.
Het nadeel van Chromecast is dat je steeds andere apps moet openen op je telefoon/tablet als je van Tidal naar NAS of internet radio wil switchen. Daar is een Node toch handiger. Nou ja, Spotify moet weer bedient worden vanuit zijn eigen app maar dat schijnt een Spotify ding te zijn. Als ik het goed heb werkt dat ook zo bij Roon. Dat was voor mij ook een goede reden Tidal te overwegen.

Als je alleen Spotify gebruikt is het natuurlijk geen probleem.

Groeten...

Tabcam

Als je netwerkverbinding er regelmatig uit valt zou een andere streamer niet helpen. Ik gebruik beneden de BlueSound Node 2i en boven een Raspberry Pi met PiCorePlayer. Heb je Spotify Premium moet dat ook met PiCorePlayer werken. Vind de PiCorePlayer een vrij gebruikersvriendelijke oplossing die heel veel andere streamimgdiensten ook ondersteund. De BlueSound Node 2i is iets gelikter, maar ondersteund minder diensten, geen SoundCloud bv.

De beschreven siftwareproblemen zullen sowieso verholpen zijn met andere software op de Raspberry Pi. Ik zou als eerste PiCorePlayer of MoOde proberen en daarna pas naar andere hardware gaan kijken. Mocht het je internetverbinding zijn dan helpt ook iets als de manostreamer niet, onder water is die eigenlijk hetzelfde. Ik vind ook de aanstuurapps als iPeng (iOS) en Squeezer (Android) fijn werken voor PiCorePlayer.

Oja, je kan ook nog via WiFi proberen, soms gaat je ethernet langzamer omdat je dan op 100 mbps i.p.v. 1000 zit. Welke Raspberry Pi heb je?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i