Stelvoet trillingsdemper machines gebruiken voor subwoofer

Started by belgiansound, October 31, 2021, 18:14:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Op zoek naar goede voetjes voor men subwoofer kwam ik stelvoeten tegen van HBM voor machines

https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-stelvoet-trillingsdemper-met-draad?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces-across-google&gclid=Cj0KCQjw_fiLBhDOARIsAF4khR1KNrnWpSBgDCuYmjG-f4V9hKPkvQNNkmRCd8yrbhZiVxSr3mEAyCkaAnv6EALw_wcB

Nu vraag ik me af of dat geen goede optie zou zijn? De sub zal zwaar zijn, rond de 50kg, dus de voetjes tot 80kg zouden voldoende moeten zijn

Dirk

Ik heb in het verleden veel geprobeerd onder subs, maar kom toch telkens weer uit bij de SVS Soundpath dempers, die ik nu onder alle soorten en maten van subs gebruik (bij extreem zware exemplaren gewoon 6 ipv 4 stuks), tot 100% tevredenheid.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RalphH

Als het on a budget moet, kun je eens een paar tegeldragers proberen. Liggen er hier ook onder en de vloer doet helemaal niks voor zover ik kan constateren.
Ze liggen ook onder de bank (2onder elke poot) en de mogelijke overdracht van bass shaker naar vloer wordt ook helemaal weggenomen.

En anders inderdaad de voetjes van Dirk, die zijn er voor ontwikkeld en veel mensen hebben er goede ervaringen mee.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

belgiansound

Bedankt voor de tips! Die svs voetjes zijn wel prijzig maar ik vind idd veel reviews.

Vroeg me gewoon af, puur technisch, of die industriĆ«le voetjes niet gewoon goedkoper zijn door de grote oplage ivm svs ea sub voetjes  of er werkelijk een groot kwaliteitsverschil tussen zit.

Voor mij is het ook belangrijk dat het rubber geen sporen maakt op mijn parket, heb nog altijd gele ringen van goedkope voetjes. Ik kan er wel vilt onder kleven, kan je ze gelijk ook gemakkelijk verschuiven.

luistervinkje

Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

RalphH

Met vilt eronder is de kans wel aanwezig dat je sub gaat "lopen" denk ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

belgiansound

Quote from: luistervinkje on October 31, 2021, 19:01:20
Soundcare spikes :)

Mja en dan van die speciale houten blokjes eronder leggen om het geluid te verbeteren.  :pompom:

Ik dacht dat spikes meer voor tapijt was, en ik vind het onvoorstelbaar onhandig om te verzetten.

luistervinkje

Quote from: belgiansound on October 31, 2021, 19:17:13
Mja en dan van die speciale houten blokjes eronder leggen om het geluid te verbeteren.  :pompom:

Ik dacht dat spikes meer voor tapijt was, en ik vind het onvoorstelbaar onhandig om te verzetten.

Heb je al eens gegoogeld dan hoe ze er uit zien, ik heb ze onder mijn beide sub s en ben er zeer tevreden over . 

https://viertron.nl/soundcare/
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

toetertje

Ik heb zelf wel goede ervaringen met Sorbothane voetjes, zowel onder gewone speakers als
onder de subs. Ook bij vrienden gebruikt, en veel buren blij gemaakt.  ;D

https://www.peakhifi.co.uk/cgi-bin/ecom.cgi?Command=ShowProduct&db_pid=539

belgiansound

Bedankt! Nu begin ik opnieuw te twijfelen.

Ik heb geen buren, is een vrijstaande woning, en de vloer beneden is een betonnen plaat, dan chape, dan onderparket en massief parket erop (uit de jaren '70). Eronder is er een kruipkelder. Ik lees dat ze bij een betonnen vloer eerder spikes aanraden, en bij een zwevende vloer isolatie voeten. Ik denk dat ik eerder in de zwevende vloer zit.

Kwestie van ratelingen, we hebben enkel dat de glazen in de keuken meetrillen wanneer er echt een extreem diepe toon is (bij godzilla maar ook andere series en films, verrassend hoeveel sub laag er is). Dat is denk ik eerder te wijten aan de geluidsgolven dan de vloer die trilt?

Voor mij is het voornaamste dat hij stabiel staat, het is namelijk een oude parket die we al hebben laten opschuren, maar ik moet de voetjes kunnen bijregelen.

Ik zou van de gelegenheid gebruik maken om eventueel de voetjes van mijn piega subwoofers ook te vervangen. Zijn regelbare maar metalen voetjes (verchroomd) die de sub dus koppelen aan de vloer.

Ik lees van die SVS voetjes enkel positieve zaken, zijn volgens mij zachter dan de sorbothane voetjes. Sorbothane maakt volgens mijn korte zoekfunctie ook vlekken op parket. SVS hoop ik niet, maar vind er niets specifiek over.

Een ontkoppelingsplaat vind ik niet zo mooi, of ik moet het zelf maken (is toch een DIY subwoofer voor iets). Lijkt mij wel nog leuk als project, maar ik vind ook altijd referenties naar een vorm van rubber eronder kleven (en zal niet goedkoper uitkomen dan deftige voetjes en er misschien wat klunzig uitzien)


KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

RalphH

Als je twijfelt of ontkoppelen de weg te gaan is, zou ik echt even goedkoop een pakje tegeldragers bij de bouwmarkt halen en kijken wat het doet en als het werkt, dan een nettere/betere oplossing aanschaffen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer