Nieuw Vintage projectje: B&O Beogram 4004 restauratie

Started by HJ2, October 25, 2021, 11:24:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ2

Gisteren heb ik wat doms gedaan:

Ik heb een defecte (hij deed helemaal niets!) Beogram 4004 gekocht!
Een echte design klassieker (ook te vinden in het Museum of Modern Art) die het verdient om eens vertroetelt te worden.

Zie dit topic als een project draadje wat wel even gaat duren en waar ik af en toe een update zal posten als ik de tijd vind tussen alle andere lopende projecten en projectjes.

Natuurlijk na thuiskomst gelijk even onder de motorkap gekeken en na het vervangen van 1 van beide zekeringen zag het er allemaal al weer wat beter uit en ging hij netjes aan. De motor liep zich gelijk vast natuurlijk (uitgehard vet en uit gelubberde riemen)

Wordt vervolgd!

If you always do what you always did, you always get what you always got...

Dura

#1
Oh, dat was indertijd de mooiste draaitafel in mijn ogen, met die tangentiale arm.   :wub:
Veel succes!
Twani gaat het vast ook prachtig vinden.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

HJ2

Thanks!

Gelukkig hoef ik in 95% van de gevallen het wiel niet opnieuw uit te vinden, want wat is er al veel gedocumenteerd in de diverse fora en op Youtube.
Sommige klusjes ben ik erg goed in, andere matig en moet ik even wat kennis opbouwen, en weer andere dingen moet ik vanaf 0 leren.
Voorlopig van de straat dus :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Tien

Schitterend ding..
Zat er een goede naald bij? Is alleen al een vermogen waard..

WillyP

#4
B&O heeft hetzelfde gedaan. Een aantal draaitafels opgekocht (het was wel een voorwaarde was dat ze nog functioneerden) en helemaal opgewaardeerd naar de eisen van deze tijd. Ik dacht dat ze voor 10.000 Euro de deur uitgingen.

https://www.wallpaper.com/technology/bang-and-olufsen-beogram-4000-turntable

Toen ik een baan kreeg, vond ik dat een mooi moment om het originele model aan te schaffen. Volgens mij ging het om de 4002, die had nog een zwaar plateau. Kostte 2000 gulden, een klein fortuin in die tijd.

Helaas besloot de overheid om met terugwerkende kracht de salarissen te verlagen en zo spatte mijn droom uiteen. Het is dat ik geen LP's meer heb (en 10.000 Euro een beetje veel vind voor een draaitafel) maar het lijkt me nog steeds een begerenswaardig apparaat.

Veel succes met de restauratie!

WillyP

HJ2

#5
Klopt, dat is de 4000C!

Je krijgt een gereviseerde speler terug, met een iets ander geeloxeerd kleurtje op het alu en een eiken plint en een aantal kleine verbeteringen.
10k! What the heck...

Je kunt ook een printje kopen van een hobbyist waarmee je zonder solderen de draaitafel ineens met een Apple TV Remote kunt bedienen. Hoe gaaf is dat!
Nou ja, eerst maar eens de speler restaureren en zien wat ik allemaal tegenkom.

https://www.youtube.com/watch?v=JlUd8O1f8z8

Mocht het jeuken: Een gereviseerde tafel krijg je al voor veel minder, en die doet niets onder voor en 4000C.
Ik denk dat ik die van mij als 4004C ga vermarkten  ;)

Van de week komt de eerste shipment met onderdelen aan en kan ik aan de bak. Eerst even een nette elektronica werkplaats hoek inrichten in de studeerkamer...
If you always do what you always did, you always get what you always got...

HJ2

Vandaag eindelijk de tijd gehad om eens aan de bak te gaan.
Eerst het bureau eens opgeruimd om plaats te maken.

Ondertussen diverse bestellingen binnen gekomen, waaronder een belangrijke: Een doosje van Beoparts  :pompom:
Daarnaast nog een loupelamp besteld (de jaren gaan langzaam tellen) en wat dingetjes die ik door de jaren heen ben kwijtgeraakt.
Ik heb al 20 jaar geen electronica meer gesoldeerd, behalve wellicht een speakerdraadje oid in mijn youngtimer Lotus.
Maar ook 20 jaar geleden ws ik niet zo'n held, alleen onbezonnen, ik moet dus weer wat skills afstoffen her en der  ::)

Nadat ik alles bij elkaar had gescharreld ben ik dan ook maar begonnen met een makkelijk klusje met veel mechanica (voel ik me toch(nog)  het meeste in thuis)

De aandrijving van de platter had duidelijk een drupje olie nodig.
Omdat dit lagerbrons is, moet je de lagers uit het motortje peuteren en deze onder vacuum weer van verse single grade olie voorzien.

Na een avondje prutsen heb ik nu 2 piepkleine lagertjes in mijn hand. Best spannend omdat bij het demonteren 2 kleine spoeltjes die het toerental detecteren moeten worden losgehaald, terwijl ze met een pers-passing vast zitten aan het deksel van de behuizing.

Nou ja, als de boel weer in elkaar zit zullen we zien of ik niks heb gesloopt  :o
Ik weet dat dit schreeuwt om foto's. Ik heb ze wel gemaakt, maar nog even een gaatje vinden om ze te plaatsen.

Wordt vervolgd!
If you always do what you always did, you always get what you always got...

kermy


HJ2

#8
Zoals beloofd wat plaatjes bij het praatje:

Hier is het boefje:


Dit is het typenummer op de mijne, maar er zijn eindeloos veel varianten / dialecten op het thema...


Ondertussen is dit binnengekomen uit Denemarken: (Beoparts)


Ik markeer altijd oriëntatiegevoelige demontage delen, liefst met een scalpeltje (kun je niet per ongeluk uitgummen) en waar dat niet gaat / wenselijk is met een watervaste fineliner.


Voorzichtig zijn hoor, 't is allemaal fragiel spul  :o


Rotor:


Stalen ipjes los-vouwen voor de bottom-assembly:


Presto!


That was the easy part, nu het top deksel nog met de geperste spoeltjes apehaar


Wat prutsen en de-solderen verder kan ik ook het bottom lagertje eruit peuteren:


In de olie met dat lagerbrons!
Ik gebruik een single grade olie, niet te dik (SAE 20W20)


Dan vacuüm erop en de inter-kristallijne lucht insluitingen die vroeger vol zaten met olie worden opnieuw geinfuseerd met verse olie.
Dat ziet er zeer bevredigend uit voor de technische autist  :wub:


Ik ben straks vreselijk benieuwd of de boel weer in elkaar gaat, en of het weer werkt.
Anders wordt dit het kortste revisie topic ever!
Wordt weer vervolgd.




If you always do what you always did, you always get what you always got...

HJ2

Het wordt een proces met veel geduld...

De lagertjes waren vanochtend gestopt met borrelen in de olie, maar het blijkt dat de vacuümopstelling (op het werk) waar ik gebruik van maak, niet luchtdicht is.
Nu ik dat heb gefikst staat de boel weer vrolijk te borrelen. Vanavond dus niks in elkaar zetten helaas!
If you always do what you always did, you always get what you always got...

jazzy

Leuk topic! Heel gaaf dat je dit doet, vooral met je uitgebreide uitleg en foto's. Mijn eenvoudige Sony PS-FL77 heeft ook wat aandacht nodig, dit topic helpt me om moed te verzamelen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

HJ2

Dank je wel!

Nu nog zien of het topic niet voortijdig strand...
Ik doe mijn best!  :headbanging:
If you always do what you always did, you always get what you always got...

HJ2

#12
Zo, na nog een extra nachtje borrelen onder vacuüm zijn de lagertjes eindelijk helemaal uitgeborreld (wat een zuipschuiten zeg!)
Hopelijk heb ik vanavond gelegenheid om de boel weer in elkaar te prutsen.

Oh, enneuh... kom maar op met dat Sony PS-FL77 topic!
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Peerless Monster

Quote from: HJ2 on November  3, 2021, 12:03:46
Zo, na nog een extra nachtje borrelen onder vacuüm zijn de lagertjes eindelijk helemaal uitgeborreld (wat een zuipschuiten zeg!)
Hopelijk heb ik vanavond gelegenheid om de boel weer in elkaar te prutsen.

Oh, enneuh... kom maar op met dat Sony PS-FL77 topic!

Inderdaad! Hop maak een mooi topic aan van al dit prachtigs!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

w00Dy

Knap werk

Dat vacuüm smeren van de lagers was helemaal nieuw voor mij.

Ik knutsel zelf ook nog wel eens, en dus ook aan B&o en ik vind het echt knap in elkaar gezet. Topspul

HJ2

Idd, het is allemaal wel mooi ge-engineered voor het leven!

De truc met het vacuum kende ik zelf ook nog niet, En dan ben ik instrumentmaker van huis uit (lang geleden hoor jongens). Maar Beolover bracht me op het spoor met zijn excellente video reeks.

In mijn tijd werd lagerbrons in de olie gekookt voor een half uurtje  :ohmy:
Deze techniek is toch wel eindeloos veel beter iig.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

HJ2

En een kleine update:

Hier is het bottom lagertje al weer op zijn plek en ook de spoeltjes zijn weer op de fixtures gedrukt.
Snel nog even de weerstand gemeten en beide spoelen zijn nog keurig gelukkig  ;D
Nu de sleepcontactjes weer monteren:


Alles natuurlijk netjes schoonmaken met Alcohol


Monteren maar:


Omdat het motortje draait en trilt wil ik liever niet dat delen weer loslopen straks, dus gebruik ik een schroefdraadborgmiddel:




Zo goed als nieuw met lekker vet lagertje:


Lagertje met veerring in het deksel:


Nu moet het lagerkooitje weer worden vastgezet met de 3 omgebogen tabs. DIt moet onder voorspanning gebeuren zodat het veerringetje mooi opgesloten blijft en het lager voldoende voorspanning geeft zodat het niet gaat meedraaien in de loop van de tijd. Dat kan met een tooltje, maar ik heb een passende dop in de bankschroef gezet als aambeeld:


Dan, terwijl je de veerring op voorspanning houdt, kun je de tabjes weer terugtikken:


Nu moet de rotor worden teruggeplaatst waarbij de sleepcontacten over het kunststof ringetje op de as moeten worden 'gewiebeld'


Zie je ze zitten?


Alles weer netjes op zijn plek:


PCB weer terugplaatsen en re-flowen van de soldeerverbindingen (hier nog niet gedaan)


Kijken of alles op gevoel netjes loopt en draait, zonder bijgeluiden en dan maar spanning erop!
5V op de voeding, min op blauw, plus op wit (rood zijn de pulsgever spoeltjes voor het toerental)
Dan vooral in de gaten houden of de stroom die gaat lopen niet hoger wordt dan 30mA, want dat is een indicatie dat er iets niet lekker zit. All systems go!


Nu de pulley nog vastzetten. De passing is niet al te best en hij was al gelijmd. Alle lijmresten netjes verwijderen en de pasvlakken schoon maken met alcohol. Plakken maar:






Presto!
If you always do what you always did, you always get what you always got...

WillyP

Petje af, hoor. Wat een gepriegel. Dat zou mij in nog geen 100 jaar lukken.

Ik ben benieuwd of je straks verschil gaat horen met de 8002.

WillyP

Peerless Monster

Zo dan HJ! Prachtig gedaan, joh. Dat kan je wel aan jou overlaten zoiets 😊
Nog bedankt voor je mail.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

HJ2

#19
Kleine update weer (foto's volgen hoor):

Zojuist de hoofd print netjes verwijderd en de schroefjes weer op de juiste plek geschroefd om ze niet kwijt te raken.
Best wel wat connectoren zo rondom de print, ook naar de bewegende delen die geveerd zijn opgehangen.

Als eerste dus de print schoongepoetst en alle connectoren op het bordje doorgesoldeerd.
Tevens de 5 potmeters gereinigd waarbij draaien onvermijdelijk is. Dat zal me wel weer een feestje worden bij het afregelen straks  :devil:

Verder moet ik zeggen dat de print er heel erg netjes uitziet en dat ik, op 1 eilandje naast een transistor na, geen verdachte plekjes heb kunnen spotten.

Ik wacht nog op onderdelen om de belangrijkste componenten te kunnen wisselen voor verse exemplaren (Condensatoren, Relais etc), maar ik denk (en hoop!) dat er verder weinig problemen te verwachten zijn op deze nette print.

Op naar het volgende klusje!
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Dura

#20
Quote from: WillyP on November  6, 2021, 22:14:49
Petje af, hoor. Wat een gepriegel. Dat zou mij in nog geen 100 jaar lukken.
WillyP
Precies mijn gevoel, ik vond het echt spannend om te volgen, van foto naar foto. Hopelijk volgen er nog wat.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

HJ2

#21
Als beloofd:

Het hoofd printje zit vol met connectoren waarvan het kabelboompje o.a. naar bewegende / verende delen loopt. Deze worden het meest mechanisch belast en hebben dus de meeste kans op schade aan de solderingen (naast thermische belasting door falende componenten natuurlijk):
Die hoop ik er straks uit te kunnen vissen door met een thermografische camera naar de print in bedrijf te kijken.


Eruit dus met die print:


En de achterkant:


Er blijft een gapend gat achter waar nog veel meer werk aan zit te komen...


Het ziet er allemaal een beetje ranzig uit, maar dat komt m.n. door de verkleurde soldeerhars / conformal coating die er zo uit zien.
Maar dit is echt het enige verdachte eilandje / soldering die ik heb kunnen vinden:


Alle connectoren zijn opnieuw doorgesoldeerd:


If you always do what you always did, you always get what you always got...

w00Dy

Quote from: WillyP on November  6, 2021, 22:14:49
Petje af, hoor. Wat een gepriegel. Dat zou mij in nog geen 100 jaar lukken.

Er is een horlogemaker verloren gegaan aan HJ2 :clapping:

HJ2

Horloge-drager is momenteel wel even prima.
Anders heb ik straks WEER een hobby erbij, daar heb ik helemaal geen tijd voor!  :clapping:
If you always do what you always did, you always get what you always got...

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right