Nieuwe kijkplezier keuzes.

Started by darkrunner, October 19, 2021, 13:55:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

darkrunner

Hoor graag de meningen van andere weet het even niet meer wat te kiezen

85" Sony is de goedkoopste optie en zou ik geen projector erbij doen maar bank 25cm naar voor.

83" Oled zou ik ook geen projector erbij zetten (bank iets naar voor)

77" Oled zou ik dan wel weer met een projector doen, voor gewone tv uitzendingen en simpele series lijkt de Lg A serie me meer dan voldoende, miss later nog een PS5 erbij kopen en toch voor de Lg C gaan.

De Tw9400 zal vanaf het middenpunt gemeten 70 cm naar rechts komen te staan en op 2 meter hoogte (plafond =258H) van projector plaats tot zit luister positie is 140 cm, kan dit met een Alr scherm of moet de projector in het midden op een Alr scherm projecteren en hoe valt het fan geluid mee van de Tw9400? (ben daar nogal gevoelig voor)

Kijkafsrand is rond de 300 cm.



darkrunner

Daarstraks nog even Ziggo uitzendingen op de Sony 85X95J bekeken, hier in Belgie heb ik nog een tv Decoder die nog slechter beeld geeft...
Maar wat een belabberde kwaliteit is dat om dagelijks gewone tv op te kijken, ga toch passen voor die grote maat en voor 77 Oled gaan, 83" Oled gaat gewone tv ook niet op aan te zien zijn vermoed ik, zelf op 77" zal het waarschijnlijk pover zijn maar die maat is dan weer goed voor gewone series, sf/actie series en films daar ga ik de 9400 voor bijkopen.

scoc

Op die afstand en in woonkamer zou ik voor 83 inch oled gaan van Sony (betere beeld processing) en dus geen projector.

En aub geen reguliere tv uitzendingen gebruiken om te testen want dat is gewoon basis of zwak in beeldkwaliteit en dat zelfs op een 55 inch oled. Zelfs een full hd stream via Amazon Prime is veel beter dan tv uitzending via Digibox (ik zit ook in België).
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Kerre

#3
Inderdaad wat hier boven gezegd wordt. Geen reguliere tv (kabel/digitenne, bestaat dit nog?) gebruiken. Maar een goede kwaliteit stream. Aanbevelingswaardig zijn die 4K YouTube demo films, al dan niet met HDR. Edit: mits je een scherm/projector op kwaliteit wilt beoordelen.

Mbt de keuze oled of projector, ik zou voor beide gaan.  :P Puur vanwege het bioscoop gevoel. Een LG/OLED 65 inch, is voldoende voor op die afstand. En daarnaast een projector, bijv die Epson 9400 of de nieuwere die eraan zit te komen. De Ls 11000/12000.

Maar dan moet je wel rekening houden met verminderde zwart waardes in een niet verduisterde ruimte. Ook met een ALR scherm. Dat zag ik niet direct terug komen in je verhaal. Ik zal wat foto's als beeldvorming bijvoegen van mijn lichte, witte woonkamer omgeving met een ALR scherm. Projector is een Epson TW 7300. Zowel overdag (zomer dag, daglicht, zonder gordijnen ) als ook savonds (donker, zonder gordijnen, waarbij de laatste is met spotjes in de erker uit.)
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Dirk

Ik vind wat ik hierboven lees redelijk bizar, want waarop kijken jullie dan wel naar die "gewone tv" ?
is zo'n bronmateriaal dan plots niet meer om aan te kijken op een >75" of hoe moet ik dat nu lezen?
da's dan wel een probleem als je (zoals de meesten onder ons toch schat ik) ook wel eens gewoon naar het nieuws of een ander regulier programma wil kijken...je kijkt immers niet enkel en alleen series & films...ik althans niet :unsure:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kerre

#5
Nee. Gewone tv kijken kan natuurlijk overal op. Ik bedoel als je het beeld van de tv/projector wilt beoordelen, dat je dan niet naar SD kwaliteit moet kijken. Maar als het even kan naar een kwalitatief goede bron. Alhoewel streaming natuurlijk ook artefacts in het donker weer zal geven tov een blu-ray bijvoorbeeld.

Daarbij mijn tv is maar 49 inch, de kijkafstand vanaf de bank is 4 meter. Die ga ik echt niet verschuiven.

Ik heb mijn post hierboven daar ook even op aangepast.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

darkrunner

#6
Heb in de winkel liever dat men reguliere tv opzet in plaats van die nietszeggende demo's, er wordt hier best nog veel gekeken naar reguliere tv uitzendingen dus ik neem dat zeker mee in mijn keuze al gaan we binnenkort overschakelen naar satelliet tv.


Denk dat ik mezelf toch het meest plezier ga doen met een 77" Sony A80J Oled en voor de films/actie series een Tw9400
Ruimte is zeker niet wit maar ook nog niet donker (heb vrij spel als ik alles pikzwart van boven tot onder verf is het ook goed), er gaat volgende week een donkere melamine meubelplaat van 347 x 207 (kleur: Rusty brown) tegen de tv/projectorscherm muur komen die de hele muur bedekt tot net onder de tv kast, de zijkanten gaan ook een donkere kleur krijgen, plafond is licht taupe en ga ik zo laten

Vandaag wat leuke prijzen gekregen

-Lg77A1         €2349 + €100 cashback
-Lg77C16LA     €2795 + €300 cashback
-Sony77A80J  €2899 +  €300 cashback
-Lg83C14LA 3995 + 300 cashback

Kerre

#7
Dan heb je de ruimte eigenlijk al voorbereid voor een projector.  :angel:

Edit: Dan heb je waarschijnlijk ook niet zoveel aan bovenstaande foto's...
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

darkrunner

#8
Ja en nee, was eerst van plan om voor de Sony 85X95J te gaan zonder projector, het is pas sinds vandaag dat de Oled optie definitief erbij is gekomen, 83" tv is wel leuk daar niet van maar dan een film in 2:35:1 als je die bv 210/220 projecteert dat is zo een wereld van verschil in beleving, vrees dat ik daar altijd ga blijven aan denken als ik op een 83" tv een film opzet zeker als die dan in 2:35:1 is, projector en 83" tv lijkt me ook een beetje overdreven voor bv: Alleen Elvis blijft bestaan en De slimste mens ter wereld (de Belgische versie niet die saaie van Nl) lijkt een 83" me toch zwaar overkill :) 

Aan de andere kant een projector heeft ook wat nadelen voor me, ben gevoelig voor fan/iris lawaai ,(hopelijk heb je daar met de Tw9400 niet te veel last van) overdag kijken is geen optie want dan valt het beeld in elkaar of je moet heel je woonkamer verduisteren maar zie mezelf overdag niet zitten met de rolluiken dicht, naar beeld met grijze balken wil ik echt niet meer kijken.

Welk Alr scherm is dat wat je hebt? want geeft precies toch nog veel licht af of komt dat door de spotjes, hier kijken we s'avonds tv/op de Pj zonder licht, hebben ook overal rolluiken en gordijnen.

Heb ook nog een ander scherm gevonden Screen International Double Format Cinema grey, zoiets lijkt me ook wel handig

scoc

#9
Quote from: darkrunner on October 19, 2021, 23:37:45
... De slimste mens ter wereld (de Belgische versie niet die saaie van Nl) lijkt een 83" me toch zwaar overkill :) 

Off topic maar toch... Je bedoelt dus de Belgische versie die van begin tot einde via een script loopt met volledig uitgeschreven "grappen" en bijna een constante lachband  :closedeyes:  Dat kijk ik zelfs niet meer op een iPad.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

darkrunner

Geef maar gewoon toe, stiekem kijk je er ook naar.

darkrunner

Deel 1 kan beginnen, de Sony 77A80J is besteld, rest zal beslist worden na 20/11 na het event. (Pj/scherm keuze)

darkrunner

#12
77" was toch de juiste maat voor me, ideaal voor tv uitzendingen en series, en dan binnenkort lekker films op een 105" scherm
Okdanks de vele twijfel ook Abosluut geen spijt van Oled,  vanaf nu geen last van blooming meer en paneel van mijn tv vertoond geen zichtbare banding.

darkrunner

Besloten om de 77A80J Oled te houden, de 83A90J zou me 2600 extra kosten als ik mijn 77 inruil maar voor gewone tv is 83" me toch te groot.

Dus de projector optie is weer open te groot
Zie hier en daar dat de TW-9400W leuk geprijsd staat maar een zwarte is ook goed, 23/11 verjaardag dus tegen dan wil ik eentje kopen, pb's met prijs zijn welkom.