nieuwe macbook pro's

Started by denoontje, October 18, 2021, 22:14:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Windows komt vast goed. Ik heb het idee dat het in de gpu emulatie zit gezien de problemen.

Vergeet niet dat de laptop net een dag of twee officieel uit is net als het OS en ik weet van de beta testen die we voor fotografie doen dat Apple regelmatig bij een laatste release toch net wat veranderd.

Geef het een paar weken en Windows zal wel soepel lopen.

Over het scherm kan ik heel kort zijn
Apple heeft met hun XDR scherm iets fantastisch neergezet met een enorm hoog prijskaartje (en toch vergeleken met de concurrentie enorm goedkoop) dat die technieken eerst in een iPad kwamen en nu in de laptops is gewoon super.

Dit soort kwaliteit schermen zie je eigenlijk nooit in handen van normale gebruikers. Vind het alleen jammer dat ze altijd voor die gloss schermen gaan. Vroeger hadden ze ook een optie voor mat en dat was echt fantastisch.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

paaj

Wow, gisteren de 14" met 24 gpu cores en 32gb ram ontvangen, dat voelt wel erg lekker snappy in vergelijk met de Pro M1 en 16" i9. Niet normaal.

Nu lekker bezig mijn projecten over te zetten, en dan kan de i9 de deur uit.

Wat een fantastisch scherm, contrast natuurlijk, maar dat 120Hz Promotion vooral, nooit gedacht dat dat zo'n verschil zou maken voor browsen etc. Nu wil ik mijn grote schermen ook upgraden 🙃
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

J.A.F._Doorhof

Wat ga je ermee doen Paaj dat je ze hoog inzet :D

Kleine update.
Hele dag al bezig met Lightroom en software installeren en denk "oh even accu checken".... 93%.
Dit is voor het eerst denk ik dat ik echt een full day battery life laptop tegen kom. Meestal is het na 2-3 uurtjes weg gedaan
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

paaj

Elk stapje was maar een klein beetje meer dus ik heb mogelijk iets overdreven :)
Voornamelijk web development, beetje design, mogelijk wat VM's en af en toe een game.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

J.A.F._Doorhof

Kerel....
Ik denk dat je inderdaad iets overdreven hebt ;)
Denk dat je gaat vliegen door die apps ;)

Zag toevallig gisteren een 10/10 getest met DJI en iPhone RAW video en gewoon 4-5 lagen over elkaar zonder proxy. Zelfs de iMac pro stotterde al bij 1 laag.

Ben heel benieuwd wat software developers hiermee gaan doen met bv 3d rendering met jouw machine zou je onderhand Hollywood kwaliteit tenders moeten kunnen maken als je hun keynote geloofd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

El Nino

Gisteren bij de Apple Store geweest en de nieuwe MBP bekeken. Hele gave machine geworden. Fantastisch scherm en fijn keyboard. Ook dat er een HDMI aansluiting opzit is lovenswaardig. Apple mag dan wel voorop lopen, maar in veel bedrijven zie je nog steeds HDMI voor overhead projectoren.

Zou zo weer over willen stappen, echter heb de volgende bedenkingen:

  • Microsoft zou geen Virtual Machine willen ondersteunen vanaf Windows 11 en indien mij Excel met OLAP cubes niet meer werkt heb ik helemaal niets aan de MBP
  • Werking van keyboard en mouse (gebruik nu Logitech en die zijn erg fijn) onder Windows en Max tegelijkertijd

Probleem is dat je bovenstaande niet zomaar kan testen en om nu EUR 3 K uit te geven en dan vast te stellen dat dit niet helemaal lekker werkt.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

J.A.F._Doorhof

Als je even stuurt wat moet werken kijk ik of het werkt onder numbers voor je en anders dus gewoon parallels. Zo draai ik ook office voor de database scripts.

Muis en keyboard van Logitech kan ik je nu al zeggen dat dit probleemloos zal werken. Zowel annewiek als ik gebruiken geen Apple muis maar Logitech en dat werkt gewoon zoals het hoort.

Geef zelf wel de voorkeur aan de Apple keyboards of een logic keyboard (niet Logitech maar logic)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WillyP

Gisteren ben ik even in de winkel geweest en heb ik de 16 inch bekeken. Alleen een beetje met Safari gespeeld. Daar merkte ik niet zoveel van de toegenomen snelheid. Zelf heb ik nog een 15 inch MacBook Pro. Het viel me op dat de trackpad erg stug was.

Enige aarzeling heb ik bij het scherm. Zeker, het was prachtig, maar voor mijn oude ogen waren de letters aan de kleine kant. Natuurlijk kun je de resolutie anders instellen maar dan verlies je weer scherpte en heb je gewoon effectief een kleiner scherm.

Nu had ik niet veel tijd, bovendien had ik mijn leesbril niet mee. Ik kom dus nog een keer terug.

Een vraagje nog. De beeldschermverhouding is 16:10. Wat gebeurt er als je via HDMI of Thunderbolt een scherm aansluit met een andere verhouding? Krijg je een vervormd beeld of krijg je zwarte balken?

Groet,

WillyP

J.A.F._Doorhof

Andere verhouding is geen probleem
Net als met een pc scaled ook de mac gewoon naar het nieuwe formaat.

Als je mirror gebruikt dan krijg je zwarte balken. Maar buiten presentaties zie ik weinig mensen mirror gebruiken eigenlijk.

Qua scherm loopt Apple wel enorm voor. Bij Windows is meestal native perfect maar zie ik toch vaak afwijkingen bij de scaling. Op de mac nog niet opgevallen.

Draai zelf met een 32" 4k monitor en op de standaard settings moet ik echt een vergrootglas gebruiken zo klein. Je kan als eerste gewoon fonts en spacing aanpassen of dus scaling. En die scaling gaat echt vlekkeloos. Beeld is hier ragscherp.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

El Nino

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 31, 2021, 10:27:59
Als je even stuurt wat moet werken kijk ik of het werkt onder numbers voor je en anders dus gewoon parallels. Zo draai ik ook office voor de database scripts.

Muis en keyboard van Logitech kan ik je nu al zeggen dat dit probleemloos zal werken. Zowel annewiek als ik gebruiken geen Apple muis maar Logitech en dat werkt gewoon zoals het hoort.

Geef zelf wel de voorkeur aan de Apple keyboards of een logic keyboard (niet Logitech maar logic)

Mercii, gaat om de koppeling vanuit Excel naar OLAP cubes (voor data analyse) uit een datawarehouse. Numbers is geen optie, dat is niet 100% compatibel met Excel en veroorzaakt problemen in mijn organisatie met andere gebruikers.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

J.A.F._Doorhof

Maar als het gewoon excel is waarom niet excel voor de MAC gebruiken trouwens?
Tenzij je een koppeling naar Access nodig hebt (welke niet op Mac te krijgen is) zou alles toch moeten werken.
Nu doen we geen spectaculaire dingen met Excel maar tot nu toe werkt alles op de Mac en PC versie onderling zonder problemen

Numbers is een ander verhaal, dat is meer "het is compatible"
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tien

Quote from: pjotr2701 on October 29, 2021, 22:28:10
Met Macboo Pro 2015 vergeleken (sorry dat ik antwoord) is het verschil bizar... dit scherm is zoveel mooier...

bedankt juist. Klopt het dat deze een stuk helderder kan?

Pjotr27

Ja, meer licht, mooiere kleuren, meer zwart en gewoon prettiger kijken. Ondanks dat het scherm iets kleiner is.
Mijn vrouw (die helemaal niet van techniek houdt), merkte op dat zij er ook wel zo één wil.. (ze heeft nu een Macbook pro 13 uit 2016)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

El Nino

#63
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 31, 2021, 16:18:49
Maar als het gewoon excel is waarom niet excel voor de MAC gebruiken trouwens?
Tenzij je een koppeling naar Access nodig hebt (welke niet op Mac te krijgen is) zou alles toch moeten werken.
Nu doen we geen spectaculaire dingen met Excel maar tot nu toe werkt alles op de Mac en PC versie onderling zonder problemen

Numbers is een ander verhaal, dat is meer "het is compatible"

Heb Excel voor MAC, echter de functie met OLAP cubes wordt daarin NIET ondersteunt..... da's het hele punt. Dus ben ik naar Parallels gegaan (bootcamp), maar dat vond ik meer gedoe dan gemak.

Lees wel dat er net een nieuwe Office for Mac is gereleased op 5 October. Als het daarin werkt dan hoef ik sowieso niet naar Parallels.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

J.A.F._Doorhof

Ah kijk dat wist ik niet.
Parallels in coherent is trouwens wel erg mooi. Kan nu zelfs gewoon bestanden heen en weer slepen tussen de os en.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

So far so good.
Veel mee gewerkt en de snelheid is gewoon bizar, MacBooks waren al snel maar dit slaat echt wel alles, SSD is zo snappy dat alles gewoon direct lijkt op te starten, tenzij je iets als logic op start dan is er natuurlijk het scannen van de VSTs etc. maar verder is het allemaal nagenoeg instant klaar.

Batterij geldt hetzelfde voor, het is bijna net als met de iPad Pro 12.9" je pakt hem gewoon op en gaat ervan uit dat hij het doet qua accu, mijn Dell pak ik eigenlijk altijd op en ga ervan uit dat hij leeg is :D

Zonder gekheid, best veel gedaan met de MBP en na een flinke dag zat hij nog net boven de 20%, normaal gebruik zou ik niet gek opkijken als je het klokje rond kan maken met een beetje surfen en streamen.

het scherm blijft gewoon geniaal, echt super voor het werk dat ik doe.
Windows draait nog steeds ruk, maar schijnt dus aan de release te liggen, zijn veel meer mensen met taakbalk issues, dus dat wachten we nog even af.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WillyP

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 31, 2021, 11:20:31
Andere verhouding is geen probleem
Net als met een pc scaled ook de mac gewoon naar het nieuwe formaat.

Als je mirror gebruikt dan krijg je zwarte balken. Maar buiten presentaties zie ik weinig mensen mirror gebruiken eigenlijk.

Qua scherm loopt Apple wel enorm voor. Bij Windows is meestal native perfect maar zie ik toch vaak afwijkingen bij de scaling. Op de mac nog niet opgevallen.

Draai zelf met een 32" 4k monitor en op de standaard settings moet ik echt een vergrootglas gebruiken zo klein. Je kan als eerste gewoon fonts en spacing aanpassen of dus scaling. En die scaling gaat echt vlekkeloos. Beeld is hier ragscherp.

Welke monitor gebruik je als ik vragen mag? Bij mijn weten is alleen de Apple monitor van 6K op het niveau van het scherm van de nieuwe MacBook Pro.

WillyP

J.A.F._Doorhof

De apple XDR is super goed maar niet te betalen.
Ik gebruik zelf verschillende BenQ monitoren en vooral de nieuwe monitoren die ook paperlike ondersteunen zijn echt fantastisch.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WillyP

Dank je. Op mijn slaapkamer staat een Samsung 40 inch 4K televisie. Qua pixelgrootte ideaal, maar zou die goed genoeg zijn om aangesloten te worden op een nieuwe MacBook Pro? Ik weet het, er gaat niets boven uitproberen, maar de MacBook Pro M1 staat hier voorlopig nog niet.

WillyP

J.A.F._Doorhof

#69
Je kan een tv gebruiken
Maar als je kleur kritische dingen moet doen zou ik toch voor een echte daarvoor gemaakte display gaan.

Gaat het puur om groter/groots dan zie ik geen reden waarom 40" een probleem zou zijn. Wij doen demo's op tradeshows met 65- en up ;)

4k is 4k maakt niet uit hoe groot de display is.
Vergeet alleen niet dat je onder Mac zeer goed kan scalen. Bijna niemand zal op een 14" zonder scaling kunnen werken.

Windows doet dat redelijk goed. Mac is qua aanpassen formaten op het scherm echt subliem
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerkhoffd

14" MacBook Pro 10/16 besteld. Was er nog één op voorraad, dus kan er als het goed is snel mee aan de slag.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Kerkhoffd

En gisteren meteen opgehaald. Wat een gaaf apparaat. Kan ik voorlopig weer mee vooruit.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

denoontje

Draait hier ookal 2 weken. Wek even wennen aan groter touchpad vs het 2010 model.
Wel erg moi scherm.
Helaas niet mijn colorpro spider het eruit meer op dus die ook geüpgraded naar de pro verzie.
Kan ik die ook gebruiken om de jvc te autocalibreren 8-)

vik

Zijn er hier gebruikers die iets kunnen melden over Parallels Desktop V17 ?

Hoe is het niveau op dit moment daar ben ik erg nieuwsgierig naar. Ik neig nog steeds naar een nieuwe Macbook Pro en wil ook af en toe (voor zover als mogelijk) Windows kunnen draaien.

Intel en AMD lopen nog steeds te hikken met throttling en performance issues en buiten dit om is een Macbook ook financieel een betere investering en waardevast in vergelijk met een intel of AMD laptop.

Ik draai nog steeds met een HP Pavilion Dv6  2140 ED uit het dyno tijdperk (2010) en overigens nog nooit problemen mee gehad maar ergens houdt het een keer op.

Nu wil ik zakelijk een nieuwe M1 Max 16 inch 24 core GPU minimaal 32 gb gaan aanschaffen en inmiddels ligt de nieuwe M2 16 inch ook weer op de loer. Keuzes!  :-\



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

paaj

Geen ervaring met Parallels op de M1, maar wat gebruik je dat je nog op Windows moet doen?
Ik zou zeggen dat Parallels met Rosetta (kan dat?) een behoorlijke verbetering moet zijn op je 2010 hardware.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2