nieuwe macbook pro's

Started by denoontje, October 18, 2021, 22:14:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

paaj

#26
Ja ze gaan vol in de aanval nu Apple zijn eigen ding doet :p

...
https://www.youtube.com/watch?v=USn9EWaaBnc
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

El Nino

Heb een tijdje met Paralells gedraaid, maar dat blijven toch 2 omgevingen......En het switchen ertussen gaat niet heel soepel.

Snap niet waarom Microsoft gewoon echt dezelfde Office versie levert als voor Windows....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

denoontje

Nadeel mbt office waar ik tegenaanloop is dat je in powerpoint niet foto's kan selecteren en dat ie gelijk in een fotoboek worden gezet ..bijv 4 foto's per slide met mogelijkheden titels toe te voegen. Maar dat mag de pret niet drukken de pro is besteld. Gaat mijn mid2010 vervangen.

denoontje

Just a question...kun je dan ook evt madvr gaan draaien op zo'n pro?

J.A.F._Doorhof

Dacht dat parallels toen ik het gebruikte een optie had om "onzichtbaar" te werken. Dus dat het lijkt alsof je de app onder Mac startte maar is al een tijdje terug. Ga het dinsdag meteen testen.

PowerPoint is er wel op de Mac. Maar gebruik zelf liever keynote. Vind dat een stuk makkelijker met het toevoegen van veel foto's op aparte slides. PowerPoint doet dat nu trouwens al een stuk beter maar keynote doet het wat netter qua positie en snelheid
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

El Nino

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 28, 2021, 10:10:48
https://frankdoorhof.com/web/2021/10/back-to-mac-or-not/

Eerste snelle ervaringen.

Interessante review Frank! Kun je iets meer vertellen over hoe de trackpad werkt onder windows en extern keyboard? Dat gaf bij mijn MBP vaak problemen.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

J.A.F._Doorhof

Trackpad werkt super onder Windows en keyboard ook .
Ik heb alleen flinke problemen met Windows zelf

Kan alleen aan een MS Windows 11 arm komen en de startbutton bv werkt vaak in het begin wel maar later niet meer en meer gekke dingen. Neem aan dat het wel.opgelost word.

Verder draait Windows soepel, apps die ik nodig heb werken tot nu toe en vooral het "naadloos" werken is fijn. Druk gewoon op een exe file en parallels pakt het feilloos op. Net als drag en drop.

Wat leuker is
Je kan de iPad pro aan de mac koppelen via wifi en net even getest maar Lightroom en lichte retouching werkt eigenlijk fantastisch. Goed alternatief tegen Photoshop op de iPad :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richi

Is virtualbox een optie om Windows te draaien op de M1?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

J.A.F._Doorhof

Draai nu met parallels.
En als ik eerlijk ben en kijk naar de opties is parallels wel waar ik naar toe wil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Flinke update gedaan bij de review over niet werkende USB poorten via docks en een oplossing (als het goed is)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pjotr27

Paar uur geleden een MacBook Pro 14 binnen gekregen. Wow, het is wel een flinke update in vergelijk met mijn oude MacBook Pro 15... erg blij er mee...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

J.A.F._Doorhof

Had je nog de 2015 versie ?
In mijn optiek de laatste goede (tot nu)

Vandaag en gisteren duurtesten gedaan en het is gewoon ronduit BIZAR .

Wirecast is enorm zwaar (en buggy) en laat zelfs mijn i9 Dell met 32gb de koeler in de hoogste stand draaien en ik durf niet eens mijn desktop te delen als we live zijn. (sowieso niet verstandig)

De 14" instapper 10/10/16
Gisteren meer dan 5 uur laten draaien en draaide nog steeds. Vandaag live ermee gegaan en wow....

CPU lag bij de Dell vaak tegen de 80-90%
De MacBook..... 22-40 %
Bizar. Ronduit bizar.
Buiten video editen is wirecast een beetje het ergste wat je een laptop kan aandoen en de mbp was handwarm en ik vraag me af of er überhaupt wel koelers in zitten. De Dell hoorde je soms over mijn microfoon heen als ik er dicht bij zat. De mbp 0.0

Geniaal ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pjotr27

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 29, 2021, 18:15:02
Had je nog de 2015 versie ?
In mijn optiek de laatste goede (tot nu)

Vandaag en gisteren duurtesten gedaan en het is gewoon ronduit BIZAR .

Wirecast is enorm zwaar (en buggy) en laat zelfs mijn i9 Dell met 32gb de koeler in de hoogste stand draaien en ik durf niet eens mijn desktop te delen als we live zijn. (sowieso niet verstandig)

De 14" instapper 10/10/16
Gisteren meer dan 5 uur laten draaien en draaide nog steeds. Vandaag live ermee gegaan en wow....

CPU lag bij de Dell vaak tegen de 80-90%
De MacBook..... 22-40 %
Bizar. Ronduit bizar.
Buiten video editen is wirecast een beetje het ergste wat je een laptop kan aandoen en de mbp was handwarm en ik vraag me af of er überhaupt wel koelers in zitten. De Dell hoorde je soms over mijn microfoon heen als ik er dicht bij zat. De mbp 0.0

Geniaal ;)

Ja de 2015, die houd ik voor muziek luisteren en film. Accu is 1x vervangen en de inwendige speakers doen het niet meer.
Maar voor de rest ziet hij er echt nog als nieuw uit. Erg veel mee gedaan en erg blij mee geweest.

De 2021 ga ik nu mee verder, maar de 10/10/16 is niet de instapper... er is ook nog een 8 versie toch..
Kan je nagaan wat de M1Max gaat doen...
Ik kreeg hier ook een HP 450 binnen voor een kennis, die kost weliswaar maar een derde, maar wat een kwaliteitsverschil in de bouw alleen al...
Je kan dan anti Apple zijn, maar het werkt gewoon super, ook na 6 jaar dagelijks hevig gebruik..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kerkhoffd

Dat belooft wat. Hoewel ik nog goed vooruit kan met de 13" MacBook Pro late 2013, voel ik erg veel voor de nieuwe 14". De eerste MacBook Pro die weer net als mijn 2013 model een HDMI uitgang en cardreader heeft. Zwaar overbemeten voor wat ik er mee doe, dus twijfel of ik de 8 core CPU of toch de 10 core CPU versie moet gaan kopen.

Binnenkort maar eens in de winkel gaan bekijken en dan even geduld hebben tot Black Friday. De MacBook Pro zal geen korting opleveren, maar mogelijk wel weer aan een dure aankoop gekoppelde kortingsbonnen op accessoires. Altijd meegenomen.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

El Nino

Heb me even wat verder zitten verdiepen in Parallels 17 Desktop en dit is toch wel een grote vooruitgang tov bootcamp of eerdere versies van parallels.

Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn met Drag & Drop tussen Onedrive en Icloud drive (bestandsextensies) en bijvoorbeeld photo's uit Icloud naar een PPT. Heb een iphone en als ik dan photo's neem in de fabriek en die in een PPT wil verwerken, dan is dit onder Windows een hoop gedoe.

@ Frank: kom er maar in.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

J.A.F._Doorhof

Ik krijg gewoon Windows niet goed werkend. Zal echt even moeten wachten. Dat gezegd hebbende het loopt gewoon soepel en tot nu toe werkt de software die ik nodig heb vlekkeloos. Maar stelt ook weinig voor.

Wat niet werkt is trouwens meer gewoon irritant dan echt belemmerend. Zonder start knop kun je alles via het menu maar het is niet goed.

De 10/10 is trouwens eigenlijk de instapper.
De 8/8 werkt met binned chips wat ik begreep maw een Waver waar 1-2 cpus/gpus niet goed werken. Je kan die weg gooien of dus in mindere machines zetten.

Let wel. Het zal waarschijnlijk 0% problemen geven maar ik vertrouw het niet met het werk wat wij doen. Als bv een livestream offline gaat of gedurende een demo een laptop crashed weet ik zeker dat ik ga denken "zou het toch". Dus heb toch maar de 10/10 gekocht en niet een chip waar cores uitstaan omdat ze anders weggegooid worden.

Voor de casual gebruiker zal het echt geen enkel issue zijn maar wij pushen die machines echt vaak tot de grens qua omgevingen en software.

De max?
Man ik kan me niet indenken wat je daar allemaal mee wil doen. Vriend van ons heeft de max met 64gb besteld en een 4TB hdd. Hij wilde zeker weten dat zijn 48mp files goed gingen...... Tja (ik heb 100mp bewerkt op een 2012 mbp (toen ze nog een 17" beest hadden en nooit een probleem gehad behalve bij batch exports.die gewoon lang duren)


Even een leuke additie
De kaart lezer is heerlijk snel. Net even 16gb gedownload van een relatief snelle kaart en je zag de balk naar rechts vliegen ;)

Zoals gezegd. Dit zijn echt beesten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

El Nino

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 29, 2021, 20:51:36
Ik krijg gewoon Windows niet goed werkend.

Wat zeg je hiermee? Dat is toch de hele bedoeling van het draaien met Parallels of mis ik nu iets.....?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Tien

Quote from: Kerkhoffd on October 29, 2021, 19:46:35
dus twijfel of ik de 8 core CPU of toch de 10 core CPU versie moet gaan kopen.


Denk niet dat je de snelheid tijdens het werken gaat merken maar die laatste kan wel sneller laden (en daar zit ook een 95 watt lader bij)

Tien

#47
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 19, 2021, 07:46:15

Geen magsafe meer - check


Het is dan toch wel weer jammer dat het weer een nieuwe MagSafe standaard (V3) is waardoor ik niets aan mijn oude laders heb...

Maar goed, ik ben ook wel overstag. Mijn vorige pro was er ook nog eentje met al deze mogelijkheden.

J.A.F._Doorhof: Kan je iets vertellen over de kwaliteit van het scherm vergeleken met het oudere model? (hij is binnen toch inmiddels?)

pjotr2701

Quote from: Tien on October 29, 2021, 21:46:37
Het is dan toch wel weer jammer dat het weer een nieuwe MagSafe standaard (V3) is waardoor ik niets aan mijn oude laders heb...

Maar goed, ik ben ook wel overstag. Mijn vorige pro was er ook nog eentje met al deze mogelijkheden.

J.A.F._Doorhof: Kan je iets vertellen over de kwaliteit van het scherm vergeleken met het oudere model? (hij is binnen toch inmiddels?)

Ik vind de nieuwe Magsafe er wel stukken beter uitzien als de oude. Fijn is ook dat er een USB aansluiting op de lader zit. Je kan dus de kabel vervangen bij eventuele breuk.

Met Macboo Pro 2015 vergeleken (sorry dat ik antwoord) is het verschil bizar... dit scherm is zoveel mooier...

Pjotr27

Nou zeg, zet ik mijn account over, krijg ik meteen een nieuwe gebruikersnaam... Heel vreemd...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.