nieuwe macbook pro's

Started by denoontje, October 18, 2021, 22:14:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

En het apple event is geweest en nieuwe 14/16 inch macbooks zijn te bestellen:
2 nieuw processoren, nieuwe schermen, magsafe en diverse poorten en sd card reader.




J.A.F._Doorhof

#1
Heb altijd gezegd dat de reden dat ik weg ging bij Apple waren

Geen magsafe meer - check
Geen HDMI meer - check
Geen cardreader meer - check
Geen goed keyboard meer - check
Belachelijke prijzen - semi check

Eindelijk lijkt het dat apple na een paar jaar een totaal doorgeschoten ontwerpteam weer snapt dat creators geen fashion machines willen hebben maar gewoon een werk beest.

En het scherm......
Daar zullen veel mensen verrast over zijn. Heb zelf de iPad pro M1 en dat scherm is gewoon bizar goed. 1000-1600 nits voor een laptop is heerlijk voor buiten workshops bv.

Dus....belofte gehouden ;)
14" 10/16 1tb besteld.
Qua prijs zeker niet goedkoop maar toch dicht tegen wat ik voor mijn i9 Dell betaald heb.

Ben heel benieuwd.
Hij komt dinsdag
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

Wat ik niet zo snel kan vinden, gaat er ook data over de nieuwe magsave? Kan ik 'm dus aansluiten aan mijn monitor met USB-C?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

efsix

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 19, 2021, 07:46:15


Dus....belofte gehouden ;)
14" 10/16 1tb besteld.
Qua prijs zeker niet goedkoop maar toch dicht tegen wat ik voor mijn i9 Dell betaald heb.

Ben heel benieuwd.
Hij komt dinsdag


Kan ik hem vast bij je reserveren Frank?  ;D
Je vorige Mbpro begint nu na 7 jaar de batterij wat minder te worden...

Kerkhoffd

Ik overweeg de 14" ook serieus. Mijn huidige MacBook Pro heeft het serieus lang uitgehouden (sinds 2013), maar is nu wel aan vervanging toe. Vorige versies waren - zonder de voor mij noodzakelijke aansluitingsmogelijkheden als eerder genoemd - ook geen optie.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Pjotr27

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 19, 2021, 07:46:15
Heb altijd gezegd dat de reden dat ik weg ging bij Apple waren

Geen magsafe meer - check
Geen HDMI meer - check
Geen cardreader meer - check
Geen goed keyboard meer - check
Belachelijke prijzen - semi check

Eindelijk lijkt het dat apple na een paar jaar een totaal doorgeschoten ontwerpteam weer snapt dat creators geen fashion machines willen hebben maar gewoon een werk beest.

En het scherm......
Daar zullen veel mensen verrast over zijn. Heb zelf de iPad pro M1 en dat scherm is gewoon bizar goed. 1000-1600 nits voor een laptop is heerlijk voor buiten workshops bv.

Dus....belofte gehouden ;)
14" 10/16 1tb besteld.
Qua prijs zeker niet goedkoop maar toch dicht tegen wat ik voor mijn i9 Dell betaald heb.

Ben heel benieuwd.
Hij komt dinsdag

Waar krijg je hem zo snel? Bij Apple zie ik alleen maar vanaf 3 november...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

J.A.F._Doorhof

@efsix
Zal ik hem vast vasthouden dan ?
Lol
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

denoontje

Quote from: Kerkhoffd on October 19, 2021, 11:29:08
Ik overweeg de 14" ook serieus. Mijn huidige MacBook Pro heeft het serieus lang uitgehouden (sinds 2013), maar is nu wel aan vervanging toe. Vorige versies waren - zonder de voor mij noodzakelijke aansluitingsmogelijkheden als eerder genoemd - ook geen optie.
Hier een macbook pro van mid 2010[emoji48]. Vandaag even spelen met een m1 air, anders bestellen die hap.
Denk dat de pro langer ondersteund wordt ook mbt ios upgrades.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kerkhoffd

Quote from: denoontje on October 19, 2021, 18:36:43
Hier een macbook pro van mid 2010[emoji48]. Vandaag even spelen met een m1 air, anders bestellen die hap.
Denk dat de pro langer ondersteund wordt ook mbt ios upgrades.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vanmiddag maar eens groot onderhoud gedaan aan de MacBook Pro. Door het vele thuiswerken (teams vreet stroom) is de accu bijna aan vervanging toe. Maar opschonen en herstart maakt dat ie weer lekker snel draait. Áls ik voor de nieuwe 14" ga, krijgt de 2013 Pro een mooi tweede leven als laptop voor mijn schoolgaande dochter.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

vik

Yep de 16 inch gaat besteld worden!  ^^

Quote from: denoontje on October 18, 2021, 22:14:23
En het apple event is geweest en nieuwe 14/16 inch macbooks zijn te bestellen:
2 nieuw processoren, nieuwe schermen, magsafe en diverse poorten en sd card reader.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Nico111

#10
Quote from: Pjotr27 on October 19, 2021, 14:59:34
Waar krijg je hem zo snel? Bij Apple zie ik alleen maar vanaf 3 november...

Als je meteen na de aankondiging hem besteld had dan was de levering snel. Maar deze datum liep binnen de kortste tijd erg snel op.
De Apple NL shop kon het eerst ook de drukte niet goed aan(lange laadtijden ). Dit terwijl de Apple site hier echt niet snel last van heeft.

Maar wat een gave ontwikkeling bij Apple. Ik werd er helemaal enthousiast van terwijl ik zelf helemaal geen MacBook Pro nodig heb :clapping:
Ik heb nog een MacBook Air van mijn werk (onderwijs) en ik heb thuis een iMac M1 en wat een gigantisch verschil is dit. Mijn laptop stottert steeds door dat zijn werkgeheugen vol zit. En de M1 vliegt echt overal doorheen.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Kerkhoffd

Enige minpuntje vind ik is dat de camera bij 720p is gebleven. Voor videobellen / thuiswerken had dat bij een machine van dit kaliber en bij deze prijs wel een 1080p mogen zijn.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Tinus_

Volgens Apple: 1080p FaceTime HD-camera
Rebuilding my HT

Kerkhoffd

Kijk, dat is mooi. Foutje op de site van AMAC dus waar ik mijn informatie vandaan haalde.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

J.A.F._Doorhof

Presentatie was trouwens kippevel.
What have we done..... (als in angst)
but most importantly... what are you going to do with it

Geniaal :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jahtari

Quote from: Kerkhoffd on October 20, 2021, 14:48:21
Enige minpuntje vind ik is dat de camera bij 720p is gebleven. Voor videobellen / thuiswerken had dat bij een machine van dit kaliber en bij deze prijs wel een 1080p mogen zijn.
720p is voldoende voor videobellen vind ik. Scheelt ook een hoop onnodige bandbreedte.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

J.A.F._Doorhof

1080P is toch wel erg fijn hoor.
Helemaal als ze dezelfde techniek als bij de iPad pro gebruiken.
Echt geniaal hoe de camera je volgt en als bv Annewiek erbij komt hij uitzoomed voor 2 mensen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

denoontje

Quote from: denoontje on October 19, 2021, 18:36:43
Hier een macbook pro van mid 2010[emoji48]. Vandaag even spelen met een m1 air, anders bestellen die hap.
Denk dat de pro langer ondersteund wordt ook mbt ios upgrades.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

en de pro is besteld 14'

StefaanD

Quote from: CineSmurf on October 19, 2021, 08:42:54
Wat ik niet zo snel kan vinden, gaat er ook data over de nieuwe magsave? Kan ik 'm dus aansluiten aan mijn monitor met USB-C?
Data over de MagSafe, uh nee dacht het niet. Maar als je bedoelt dat je die nieuwe MBP ook gewoon kan opladen via UDB-C van je monitor dan ja dat zal nog altijd werken.

J.A.F._Doorhof

#19
Wat ik begrijp is dat magsafe echt puur laden is en ook het snelladen ondersteund (heerlijk 50% in 30 minuten, dan is het eindelijk mogelijk op reis even ergens snel te laden zonder de accu's van de camper te belasten als we los staan)

En zijn de TB poorten voor standaard laden.
Mijn XPS doet dat ook. Snel laden via de standaard aansluiting en net genoeg om te blijven werken op de interne GPU via TB
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

Quote from: StefaanD on October 20, 2021, 23:21:19
Data over de MagSafe, uh nee dacht het niet. Maar als je bedoelt dat je die nieuwe MBP ook gewoon kan opladen via UDB-C van je monitor dan ja dat zal nog altijd werken.

Is nu namelijk superhandig, dat ik mijn macbook aansluit met USB-C aan mijn monitor. Dan laat ie op en heb ik beeld. Ik ga wel even uitzoeken of je de USB-C poort dan ook voor opladen kan blijven gebruiken.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

paaj

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

El Nino

Ben maar voor 1 reden afgestapt van Apple en dat is dat Office (Excel) voor Mac géén gebruik van OLAP cubes ondersteund en daar heb ik zakelijk veel mee te maken...... Heb nu een Lenovo Yoga en is een fijne laptop met een mooi hoge resolutie scherm (3840 x 2160 - 500 nit). Strakke afwerking en touch screen (soms wel handig). Glass trackpad werkt minder fijn bij het selecteren van gegevens.

Zou zó weer terug naar Apple willen, maar zonder een nieuwe Excel versie die OLAP ondersteunt gaat dit niet snel gebeuren vrees ik.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Pjotr27

Quote from: denoontje on October 20, 2021, 19:16:20
en de pro is besteld 14'

Levertijden zijn voor mij te lang. Helaas.... Heb nog hoopje dat sommige winkels voorraad krijgen volgende week... Ik wil hem meenemen naar Indonesië en kan niet maand wachten
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

J.A.F._Doorhof

@El Nino
Ik heb voor de hobby Access nodig en die zit niet in het office pakket van Apple.
Er is me "gegarandeerd" (eerst zien dan geloven) dat de nieuwe M1Pro chips zo krachtig zijn dat je met parallels zonder enige vorm van vertraging met dat soort dingen moet kunnen werken, zelfs games zouden redelijk lopen.

Misschien dat dat een optie is ?
Ik heb zelf enorm goede ervaringen met Dell XPS laptops trouwens maar na heel wat jaren Apple en nu een paar jaar Windows ben ik toch ook wel weer blij terug te gaan.
We doen enorm veel op locatie en de laptops/ipads worden hier dagelijks behoorlijk belast, met een MacBook vond ik het werken altijd handiger op locatie dan nu met de windows PC helemaal in stress situaties. Tot nu toe trouwens maar 1x echt een serieus probleem gehad met de Windows laptop maar..... voel me gewoon voor mijn werk altijd wat veiliger op locatie met een MBP.

Thuis maakt het volgens mij qua stabiliteit heel weinig meer uit, snelheid is Apple gewoon bizar bezig.
We hebben een PC shop gehad vanaf de introductie van Windows 3.11 en er waren momenten dat je een flinke sprong zag zoals het schakelen naar de GPU en multicore CPUs maar wat Apple nu doet qua ontwikkeling heb ik in al die jaren nog nooit gezien (zo een enorme speed boost) ben super benieuwd wat we er hier mee kunnen gaan doen qua foto/video/muziek. De vorige M1 ging zo snel terug dat ik niets heb kunnen testen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"