Hulp bij maandenlange zoektocht naar geintereerde versterker..

Started by Josla, October 18, 2021, 18:11:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Josla

Hallo allemaal,

Introductie: Allereerst wil ik aangeven dat ik best wel een noob ben wat betreft Hifi en hardware. Ben de 50 gepasseerd en muziek is altijd al een passie geweest, en drum vanaf mijn 11e levensjaar. Ik heb in diverse bands gespeeld, percussiegroep en van alles wat slagwerk betreft.
Heb me ondertussen behoorlijk veel over hifi gelezen, en veel (YouTube) filmpjes bekeken over Hifi en weet ondertussen wel in grote lijnen hoe en wat. Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik mijn zoektocht naar de juiste versterker omschrijf en de reden waarom ik nog steeds geen beslissing genomen heb.
Uiteraard ben ik me terdege bewust dat niet alles op Internet heilig is, en je met "Google/ :google: internet wijsheid" flink de plank mis kan slaan.

In het verleden heb ik een Onkyo TX-NR5009 aangeschaft, in eerste instantie omdat ik een home cinema van plan was. Dit plan was al snel van de baan omdat ik geen zin heb in een berg speakers op te stellen en hangen vooral vanwege de kabelspaghetti, EN een vrouw die dat niet ook zo ziet zitten  :-X
Dus op zoek naar zuilen, gewoon stereo vind ik sowieso mooier. Ik had een paar Tannoy's gekocht (2013 zuilen met 3 speakers, weet niet meer welke) die ik al heel snel zat was, ze klonken voor mij "hol". Dus op zoek naar betere en een tijd liep later tegen wel heel erg mooie speakers aan, waarvan ik het merk nog nooit van gehoord had, maar ohhh wat een prachtige speakers vind ik de Triangle Magellan Cello in Mahonie. Vanwege het toch wel hoge prijskaartje ging ik er vanuit dat het qua geluid echt wel goed zou zitten. En inderdaad...het holle geluid van de Tannoy's was ik binnen 2 seconden vergeten, het geluid van deze speakers is ronduit goed te noemen. In het begin vond ik ze wel wat aan de schelle kant, en de bas iets rommelig. Ik heb ze 50 cm van de muur geplaatst en een beetje ingedraaid, vanaf dat moment klinken ze fantastisch bij normaal volume.

technical specifications
cello
Type luidspreker    Vloerstaand
Frequentie bereik    35-20000 Hz
Gevoeligheid    91dB
Aanbevolen vermogen    150-350 Watt
Impedantie    3-8 Ohm
Crossover-frequentie(s)    400/2800 Hz
Aantal speakerunits    4
Afmetingen (H x B x D)    1138 x 423 x 371 mm
Gewicht    34kg
Onze woonkamer is 4 meter breed en 11 meter lang, de speakers staan 50 cm van de lange muur en 2 meter vanuit het midden (dus ongeveer 4 meter uit elkaar)

Nu ben ik op zoek naar een geïntegreerde versterker, :clapping: omdat ik van de Onkyo af wil, deze doet geen recht voor de speakers en zodra het volume hoger gaat beginnen de bassen al snel te rommelen..
Hoe meer ik op Internet zoek en informeer des te lastiger wordt het. Het advies hoeveel Watt een versterker nodig heeft om deze speakers aan te sturen val ik zowat van mijn stoel, want volgens vele bronnen op het Internet zou dat ongeveer het dubbele moeten zijn dan wat het nominaal vermogen van de speakers is? In de uitgebreide specificatie van de speaker staat:
Power handling (W) 200 Repetitive peak power 350 en SPL max (dB) 112 Sensitivity dB/W/m 91
Ik kan mij niet voorstellen dat er een versterker van 400 W per kanaal @ 8 Ohm moet komen, echt niet. :tounge2:

Volgens mij gaat het ook om welke klasse versterker gebruikt wordt? Ik heb zelf het idee dat een pure klasse A versterker met bijvoorbeeld 80 Watt per kanaal eerder de zware speakers GOED kan aansturen dan bijvoorbeeld een klasse D of F, of maak ik daarmee een denkfout?
Uiteraard ben ik gaan rekenen vanaf 91db/m en kom bij SPL 112 db aan een versterker van 128 Watt per kanaal uit. Waarom schrijft TRIANGLE dan eigenlijk 200Watt voor?
De bronnen die theoretisch onderbouwen hoe men het vermogen voor luidsprekers berekent, maken mij onzeker. :nopompom:


Uiteraard met de blijvend stijgende stroomtarieven wil ik toch liever voor de een stroom gebruiksvriendelijkere variant gaan dan een pure klasse A wat dat betreft. Tenslotte staat de versterker elke dag een uur of 5 aan, is het niet voor muziek, dan wel vanwege het tv geluid.
Dat brengt mij op het punt HDMI (E)ARC dat kan ik volgens mij met een stereo versterker wel vergeten, of ik zou voor de NAD M33 moeten gaan, en dát vind ik weer net te veel van het goede, er zit zoveel op wat ik helemaal nooit gebruik, en ik wel veel voor zou betalen (BluOS) en ik weet het niet, oja en een HDMI module drijft de prijs richting 6000 Euro.
Jullie begrijpen het wel, ik wil graag gepast vermogen, HDMI ARC 4K of anders met meerdere TOSLINK en normale digitale ingangen.

Dat wat ik tot nu toe overweeg, en of jullie hopelijk een goed advies zouden willen geven, en mee willen denken:
NAD komt in December met de C399 uit, die heeft 185 Watt @8Ohm per kanaal, heeft BI-Amping, en is een modulair systeem, met in mijn achterhoofd dat er wellicht een HDMI-module voor uitkomt. (€ 2000,- met module ongeveer € 2500,-)
Rotel ra 1592 mk2 (nieuw) genoeg digitale ingangen of het uitloopmodel voor 400 Euro minder en toch nieuw de Rotel ra 1592? (€2200) (wat is het verschil behalve de prijs?)
Hegel H360 (gebruikt) heeft 3x Toslink maar géén Bi-Amping.
Musical Fidelity M6 500i (nieuw) (€3000,-) Veel vermogen maar geen digitale ingangen,  een DAC  aanschaffen wil ik eigenlijk niet, maar het vermogen spreekt me aan (komt door die berekeningen waar ik het eerder over had)
Musical Fidelity M6si (€ 2400,-) zelfde verhaal wat betreft de missende digitale ingangen.

Jullie gedachtegang en het liefst onderbouwde argumenten en/of suggesties zijn van harte welkom  :pompom:

Verdeling?
Nog een iets wat mij door het hoofd spookt, en wel Bi-Amping. Hoe wordt het vermogen in een versterker gedeeld bij Bi-Amping? Ik bedoel versterker heeft 200 Watt per kanaal, is dat dan 100 Watt voor het lage en 100 Watt voor het mid-hoge gedeelte? Ik zou dat vreemd vinden als dat zo zou zijn, want het bas gedeelte vraagt volgens de geleerden veel meer vermogen dan de tweeters. En dan zou ik gewoon de verbindingen op de luidsprekeraansluitingen gebruiken ivp aparte kabels.






CinéHome

De genoemde versterkers doen NIET aan bi-amping. Daartoe zouden er 4 versterkerkanalen aanwezig moeten zijn.

Je zal verwarren met bi-wire, waarbij er bij sommige modellen 2 paar aansluitingen zijn en een A/B knop. Die laatste is er enkel om 2 sets luidsprekers aan 1 versterker te hangen - waarbij het vermogen dan wel in parallel wordt verdeeld over de 2 luidsprekers.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

Waarom wil je geen aparte dac? Vaak heb je tegenwoordig voorversterker/dacs, evt met streaming erbij. Maar dat laatste hoef je dus ook niet, begrijp ik.

Voordeel van een voorversterker/dac is dat je dan evt kan starten met 1 stereo eindtrap om later naar bi-amping te gaan.
Wanneer percussie je ding is,  kan ik dat zeker aanbevelen. De lage tonen van je zuilen apart aansturen,  geeft doorgaans een betere definitie van het laag en meer 'slam'.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Rowdy

Ik heb de Triangle Comete 30th Anniversary gehad. Eerst in combinatie met een Myryad M-serie en later met de Rega Brio. Vond het met de Rega Brio wat fijner klinken, lees: warmer, dan met de Myryad.
Probeer de gewenste versterker thuis te beluisteren, bijvoorbeeld Rega Elicit-R of de duurdere Rega modellen.

Josla

Quote from: MichelDW on October 18, 2021, 18:24:41
De genoemde versterkers doen NIET aan bi-amping. Daartoe zouden er 4 versterkerkanalen aanwezig moeten zijn.

Je zal verwarren met bi-wire, waarbij er bij sommige modellen 2 paar aansluitingen zijn en een A/B knop. Die laatste is er enkel om 2 sets luidsprekers aan 1 versterker te hangen - waarbij het vermogen dan wel in parallel wordt verdeeld over de 2 luidsprekers.
Thanks  :worship:
Dat bedoel ik, na een lange tijd zoektocht naar Bi-amping versterkers, kom ik nu erachter dat het niet automatisch Bi-amping is als er dubbele speakeraansluitingen aanwezig zijn  :omg: De Nad bijvoorbeeld M33 heeft dat meen ik wel, maar ik vind de NAD M33 niet zo mijn ding (niet mooi) en ook te duur.

CinéHome

Ook de M33 heeft dat niet... enkel als je er een M22.2 bij zet.  :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

jahtari

Met een gevoeligheid van 91db heb je met 50 watt al een teringherrie. Met normaal luisteren zul je zelden boven de 10 watt uitkomen. Vergeet dat bi-amping, onzin.

Veel belangrijker dan welke versterker is de akoestiek. Ik zie een harde ruimte, demping/absorptie is vele malen belangrijker op weg naar goed geluid. Dik tapijt, akoestisch schilderij dat soort dingen.

En ruimtecorrectie, lees het beperken van de invloed van pieken en dalen in de laagweergave.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Josla

Quote from: MichelDW on October 18, 2021, 18:26:08
Waarom wil je geen aparte dac? Vaak heb je tegenwoordig voorversterker/dacs, evt met streaming erbij. Maar dat laatste hoef je dus ook niet, begrijp ik.

Voordeel van een voorversterker/dac is dat je dan evt kan starten met 1 stereo eindtrap om later naar bi-amping te gaan.
Wanneer percussie je ding is,  kan ik dat zeker aanbevelen. De lage tonen van je zuilen apart aansturen,  geeft doorgaans een betere definitie van het laag en meer 'slam'.

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, ook aan twee losse stereoblokken, maar dat wordt voor mij te veel aan losse apparaten. Zoals je op de erg vertekende foto ziet, is er niet zoveel plek om dat alles neer te zetten. Trouwens de kast waar de Onkyo en zo op staat is 220 cm breed, op de foto ziet dat veel smaller uit.

Meer 'slam' is zeker welkom ja, :pompom: hmmm maar goed dat ik nog geen beslissing genomen heb. :P

FS249

Met een stap van een surround naar een goede stereo versterker zul je sowieso zeker een flinke stap vooruit gaan maken. Overigens de Onkyo al eens op alleen stereo weergave gezet. Als dat kan? Zou zeker al een verschil kunnen geven.

Met de gevoeligheid van jouw speakers heb je zeker geen super zware versterker nodig qua power. Wat wel fijn is een stabiele voeding in de amp, zeker als het impedantie verloop naar 3 Ohm kan gaan.

Verder zou ik gaan kijken bij goede dealers die je e.e.a. kunnen laten zien of bij forum genoten bij je in de buurt. Als je in het Noorden woont ben je van harte welkom om eens bij mij te luisteren wat een goed stabiele versterker kan.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Josla

Quote from: jahtari on October 18, 2021, 18:50:17
Met een gevoeligheid van 91db heb je met 50 watt al een teringherrie. Met normaal luisteren zul je zelden boven de 10 watt uitkomen. Vergeet dat bi-amping, onzin.

Veel belangrijker dan welke versterker is de akoestiek. Ik zie een harde ruimte, demping/absorptie is vele malen belangrijker op weg naar goed geluid. Dik tapijt, akoestisch schilderij dat soort dingen.

En ruimtecorrectie, lees het beperken van de invloed van pieken en dalen in de laagweergave.

Dat met die gevoeligheid en berekening is ook wat ik dacht, maar waarom zijn er vele adviezen waarin de berekeningen voor een passende versterker op gemiddeld 2 maal het nominale vermogen van de speakers uitkomen. Zowel YouTube als het internet staat er vol van.
Zoals gezegd, een andere berekening 91db/m naar max 112 db(SPL)  zou 128 Watt echt voldoende moeten zijn. En precies zoals je zegt het hoeft ook geen overkill te zijn, je luistert toch naar een normaal volume en af en toe eens harder ja, maar wel op een normale manier.

Akoestiek heb ik uiteraard ook bekeken, ik weet dat het zeker te verbeteren is, maar voorlopig laat ik de situatie voor wat het is. Voordeel is volgens mij wel dat er veel ruimte naar de zijkanten is voordat het geluid tegen een muur komt, ongeveer 3 tot 4 meter. ;D

minplus

Ik stuur m'n 90 db/m 350 watt JBL's probleemloos aan met een 2x 150 Watt McIntosh met een fantastisch resultaat.
Zo'n Mac kost wat boel veel meer dan je uitgangsbedrag tenzij je hem zoals ik deed 2ehands koopt. Maar dan heb je iets voor de rest van je leven en je (klein)kinderen daarna.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Josla

Quote from: minplus on October 18, 2021, 20:09:16
Ik stuur m'n 90 db/m 350 watt JBL's probleemloos aan met een 2x 150 Watt McIntosh met een fantastisch resultaat.
Zo'n Mac kost wat boel veel meer dan je uitgangsbedrag tenzij je hem zoals ik deed 2ehands koopt. Maar dan heb je iets voor de rest van je leven en je (klein)kinderen daarna.

Een McIntosh is absoluut mooi, :worship: maar zou hem nooit aanschaffen, zeker niet omdat ik hem niet mooi vind, maar ik hou het liever wat decenter om het zo maar te zeggen. :nopompom: ;)

Zweitse

NAD komt aan het eind van het jaar met de C700. Deze heeft echter maar 80 Watt, maar wel hdmi eARC. 80 Watt voor speakers van 91dB zou naar mijn idee voldoende moeten zijn voor normaal huiskamer gebruik.

Kingpin

Met 91dB/W/m heb je niet veel wattages nodig.
Veel belangrijker is het vermogen dat de voeding kan leveren, en hoe 'snel' deze het kan afgeven.
Vaak zie je het al aan de specs hoe iets bij 8 en 4 ohm is gespecificeerd.
Google laat ook vaak de binnenkant zien van apparaten .. heel handig soms.

Vraag is ... speel je vaak heel hard ?
Wil je heel veel slam (dan sowieso een sub) of zoals eerder is opgemerkt door te biampen.
Ik kijk nooit naar wattages, zegt totaal niets, en zeker met jou rendament speakers en dips tot 3 ohm zou ik me daar helemaal niet druk om maken.
Een stabiele voeding zegt veel meer.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Josla

Quote from: Zweitse on October 19, 2021, 15:28:58
NAD komt aan het eind van het jaar met de C700. Deze heeft echter maar 80 Watt, maar wel hdmi eARC. 80 Watt voor speakers van 91dB zou naar mijn idee voldoende moeten zijn voor normaal huiskamer gebruik.

Klopt, :clapping: vanwege NAD met de C399 komt (modulair systeem) ergens in December, had ik die op het oog omdat er naar zeggen een HDMI module voor komt. Had ik de aankondiging van de C700 ook gezien. Er is nu alleen nog maar een BluOs module voor de C399 beschikbaar. Deze heeft 185 Watt en is toch iets wat ik niet uit mijn hoofd krijg om voor ïets meer vermogen te gaan.  :pompom:

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Je vroeg naar klasses versterkers. Elke klasse heeft goed en slecht ontworpen versterkers. Met het energieverbruik van versterkers en de betere kwaliteit van klasse-d, hebben die bij mij een streepje voor tegenwoordig.

Zelf heb ik goede ervaringen met Purifiversterkers, is vaak een te onderscheiden stap. Dat is dan klasse-d maar een groot verschil met vroeger. Bas wordt vaak strakker en door sommigen dan als minder bas ervaren terwijl er vaak meer detail/"textuur" waar te nemen valt. Ook wordt soms de ruimte minder aangesproken en kan dat ook een ander basgevoel geven.

Zoals Kingpin aangeeft kan je ook voor een andere opzet gaan zoals een passieve voorversterker/volumecontrole. NordAcoustics heeft een geïntegreerde versterker met TVC. Die is wel met NCore, een op Purifi gebaseerde oplossing is duurder doordat je dan meerdere losse componenten nodig hebt en een Purifiversterker vaak ietsjes duurder is.

Zelf heb ik goede ervaringen met ruimtecorrectie, bv. Dirac Live.Daar win je vaak meer mee dan je vooraf denkt. Dan kan je richting de NAD componenten denken en heb je vaak ook een streamingdeel dus een soort van alles-in-een-oplossing. De M33 vind ik de mooiste maar is erg duur. De M10 kost de helft en is meer binnen budget, maar gebruikt weer Hypex NCores.

Helaas woon je niet echt dichtbij, anders was een Meet&Greet wel handig. Dan kan je het zelf horen wat verschillen zijn. Ik zou sowieso thuisdemo's zien te regelen. Heel veel succes met je zoektocht.


Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Als je zo weinig mogelijk afzonderlijke onderdelen wil kan je tegenwoordig super integrated versterkers kopen (hoorde die term onlangs bij Darko) zoals Naim Uniti Atom of als je nog stap verder wil dan ga je naar actieve speakers :)
Vergeet bi-amping (voorlopig toch zeker), dit is iets waar niet iedereen even veel waarde aan hecht  ;)

Hdmi maakt de zoektocht lastiger, denk dat je daar eerst moet uitmaken of dit een must is of niet, want dit gaat je opties beperken. Linn DSM heeft bv ook HDMI.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Josla

Quote from: Kingpin on October 19, 2021, 15:31:25
Met 91dB/W/m heb je niet veel wattages nodig.
Veel belangrijker is het vermogen dat de voeding kan leveren, en hoe 'snel' deze het kan afgeven.
Vaak zie je het al aan de specs hoe iets bij 8 en 4 ohm is gespecificeerd.
Google laat ook vaak de binnenkant zien van apparaten .. heel handig soms.

Vraag is ... speel je vaak heel hard ?
Wil je heel veel slam (dan sowieso een sub) of zoals eerder is opgemerkt door te biampen.
Ik kijk nooit naar wattages, zegt totaal niets, en zeker met jou rendament speakers en dips tot 3 ohm zou ik me daar helemaal niet druk om maken.
Een stabiele voeding zegt veel meer.

Met de specs is eigenlijk iets waar ik juist overal tegenstrijdigheden lees, en ik daarom juist via het forum daar duidelijkheid probeer te krijgen. Ik begrijp dat het vermogen relatief is, maar wel degelijk in relatie met de voeding staat, dat lijkt me ook logisch want ampère is tenslotte de elektrische stroomsterkte.

Weet niet of jullie Hans Beekhuyzen op YouTube bekend is, daar heb ik een uitdraai van de Ohmse weerstand gezien van een luidspreker onder belasting, dat gaat echt alle kanten uit, van veel lager dan dan aangegeven impedantie tot wel 22 Ohm of zoiets. Het is blijkbaar de nominale Ohmse weerstand waar een bepaalde luidspreker zijn stempel op gezet krijgt.

Ik ging er wel vanuit dat de voeding ook afhankelijk is welke klasse versterker het betreft, want de goedkope klasse F? versterkers hebben een systeem waarin de voeding schakelt naar het gevraagde vermogen, maar die voedingen zijn erg klein, en dat soort versterkers wegen dan ook bijna niets. (PA versterkers geloof ik)
Een aparte sub hoeft niet, de speakers hebben voor mij genoeg ooompf en zeker met een goede versterker waar ik dus naar op zoek ben  :angel:

Volume zowat altijd op een normaal niveau, héél af en toe een keertje hard als ik in een opstandige bui ben  :headbanging: (en mijn vrouw er niet is) :pompom: :laugh:


Tabcam

Je hebt korte en lange versies, hier de korte, klein beetje kort door de bocht versie waarbij ik de voor audio niet gebruikte klassen zoals B, C, E en F oversla.
Klasse A: continue dezelfde stroom, bij grotte wattages vreeeeet dat stroom  klinkt vaak mooi ('warm' :P), maar je stopt ook een kachel in je huiskamer.
Klasse AB: een stuk efficiënter met sommigen die een groot deel nog klasse A zijn. Nog steeds redelijk wat rustverbruik, zeg 40 a 60 Watt. Klank hangt beetje van de bouwer af.
Klasse D: Zeer efficient, rustverbruik kan 10-30 Watt zijn. Klank hangt sterk van de module af, kan van koud/kil/klinisch naar flinke vleug warmte en vloeiend.
Klasse G: efficiëntere versie van klasse AB, vrij zeldzaam maar klinkt vaak goed omdat men er veel tijd en geld in moet stoppen maar ook duurder.
Klasse T: ook erg efficient en ook hier hangt het van het ontwerp af hoe het klinkt. Er wordt gezegd dat het buizenachtig kan klinken.

Ik sla voor het gemak buizenversterkers over alhoewel je hele mooie geïntegreerde hebt zoals een Pegaso. Vrij warm voor de huiskamer.

Er is nog meer te zeggen over versterkers, hoe deze reageren op niet ohmse belastingen etc., maar dan wordt het nog technischer en ik weet niet hoeveel je al weet van impedanties etc. Dat ze 8 en 4 Ohm specificeren heeft veel te maken dat luidsprekers vaak tot 4 Ohm 'dippen' en dan zegt het 4 Ohm vermogen relatief het meeste, uitzonderingen daargelaten. Jouw Triangle Magellan Cello dippen zelfs tot 3 Ohm dus een hele stabiele versterker is aan te raden.

Dat vermogen lang niet altijd wat zegt heeft o.a. met die klasses en buizenversterkers vs transistoren en chip-amps te maken. Weet niet af dat je zoektocht gaat vereenvoudigen omdat je ook andere functies in het apparaat lijkt te willen hebben.

Gezien jouw opstelling kannik me voorstellen dat jouw vrouw een mooi aanzicht wil. Mag een schermpje á là de NAD M10/M33 en wat vind ze dan mooi. Kan me voorstellen dat jij sowieso blij gaat zijn met de stap, zeker als je met Dirac gaat inmeten.

Oja, de C399 heeft nog geen Dirac of streaming met BluOS. Kan me voorstellen dat met modules het minstens zo duur wordt als een M10.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Josla

Quote from: Tabcam on October 19, 2021, 18:09:44
Je hebt korte en lange versies, hier de korte, klein beetje kort door de bocht versie waarbij ik de voor audio niet gebruikte klassen zoals B, C, E en F oversla.
Klasse A: continue dezelfde stroom, bij grotte wattages vreeeeet dat stroom  klinkt vaak mooi ('warm' :P), maar je stopt ook een kachel in je huiskamer.
Klasse AB: een stuk efficiënter met sommigen die een groot deel nog klasse A zijn. Nog steeds redelijk wat rustverbruik, zeg 40 a 60 Watt. Klank hangt beetje van de bouwer af.
Klasse D: Zeer efficient, rustverbruik kan 10-30 Watt zijn. Klank hangt sterk van de module af, kan van koud/kil/klinisch naar flinke vleug warmte en vloeiend.
Klasse G: efficiëntere versie van klasse AB, vrij zeldzaam maar klinkt vaak goed omdat men er veel tijd en geld in moet stoppen maar ook duurder.
Klasse T: ook erg efficient en ook hier hangt het van het ontwerp af hoe het klinkt. Er wordt gezegd dat het buizenachtig kan klinken.

Ik sla voor het gemak buizenversterkers over alhoewel je hele mooie geïntegreerde hebt zoals een Pegaso. Vrij warm voor de huiskamer.

Er is nog meer te zeggen over versterkers, hoe deze reageren op niet ohmse belastingen etc., maar dan wordt het nog technischer en ik weet niet hoeveel je al weet van impedanties etc. Dat ze 8 en 4 Ohm specificeren heeft veel te maken dat luidsprekers vaak tot 4 Ohm 'dippen' en dan zegt het 4 Ohm vermogen relatief het meeste, uitzonderingen daargelaten. Jouw Triangle Magellan Cello dippen zelfs tot 3 Ohm dus een hele stabiele versterker is aan te raden.

Dat vermogen lang niet altijd wat zegt heeft o.a. met die klasses en buizenversterkers vs transistoren en chip-amps te maken. Weet niet af dat je zoektocht gaat vereenvoudigen omdat je ook andere functies in het apparaat lijkt te willen hebben.

Gezien jouw opstelling kannik me voorstellen dat jouw vrouw een mooi aanzicht wil. Mag een schermpje á là de NAD M10/M33 en wat vind ze dan mooi. Kan me voorstellen dat jij sowieso blij gaat zijn met de stap, zeker als je met Dirac gaat inmeten.

Oja, de C399 heeft nog geen Dirac of streaming met BluOS. Kan me voorstellen dat met modules het minstens zo duur wordt als een M10.

Thanks voor het verduidelijken van de versterker klassen  ^^.
Een buizenversterker is prachtig om te zien, ik vind ze zelfs wat mysterieus hebben als je tenminste de lampen ook kan zien, maar het past niet in ons huishouden, ik hou het liever wat stabieler en industriëler zeg maar. We hebben ook een grote hond ( oud Duitse langhaar herder) en die stuift wel wat ja. Zo'n open buizenversterker is gewoon te kwetsbaar.

Elke keer weer blijft de NAD M33 bovendrijven, ik heb hem zeker nog niet afgeturfd, maar ik vind hem net te duur eigenlijk. De M10 bevalt me niet zo qua uiterlijk.

Voor de NAD C399 is er de BluOS 2i-module, €500,- of bedoelde je wat anders? Ik vermoed dat er ook een HDMI-module voor zal komen, hoop ik vooral ;) Tenminste, als ik niet van tevoren een andere keuze maak.

Ik heb wel besloten dat ik een concessie betreffende HDMI wel wil (moet) maken, als er dan maar TOSLINK beschikbaar is :thumbs-up:


Fijn dat er zoveel response, goede raad en advies van jullie komt. :clapping:

Sjettepet

Ik kan na twee weken luisteren de Benchmark AHB2 aanbevelen. Past in jouw gestelde budget, heeft voldoende power en in volstrekt neutraal. Ik heb veel ervaring met diverse smaken Class D versterkers en er altijd een voorliefde voor gehad vanwege de inzetbaarheid en prijs/kwaliteit verhouding, maar de Benchmark biedt de voordelen van Class D en Class A/B wat mij betreft. En hij is lekker compact.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Tabcam

Quote from: Sjettepet on October 20, 2021, 08:32:51
Ik kan na twee weken luisteren de Benchmark AHB2 aanbevelen. Past in jouw gestelde budget, heeft voldoende power en in volstrekt neutraal. Ik heb veel ervaring met diverse smaken Class D versterkers en er altijd een voorliefde voor gehad vanwege de inzetbaarheid en prijs/kwaliteit verhouding, maar de Benchmark biedt de voordelen van Class D en Class A/B wat mij betreft. En hij is lekker compact.
Het is toch een eindversterker en geen geïntegreerde versterker? Moet wel zeggen dat het rustverbruik erg netjes is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

addesmo

Als je naar de Nad m33 kijkt kun je ook de Lyngdorf tdai 3400 op je lijstje zetten. Met beide heb je ook gelijk een uitstekende streamer aan boord en Room Perfect van Lyngdorf heeft echt een grote meer waarde!

CinéHome

Dirac in de M33, M10v2 of C399, C658 is natuurlijk ook van een heel grote meerwaarde. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.