Wat zijn goede zelf configureerbare laptops?

Started by sandervg, October 17, 2021, 22:42:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ben toe aan een nieuwe laptop. Wil graag een laptop die je zelf kunt configureren (processor, HD, geheugen, wifi kaart etc.) want die standaard laptops hebben toch nooit precies wat je nodig hebt. Heb nu een laptop van BTO maar ik ben niet enthousiast over zowel bedrijf als de laptop zelf.

Wat zou een goed alternatief merk kunnen zijn? Voor mij zijn vooral van belang dat het probleemloos draait, goede support bij problemen en gebruik van fatsoenlijke materialen (niet te slap allemaal, goed toetsenbord e.d.).

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sschot

Ben zelf erg tevreden met Dell. Onder andere de XPS lijn
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sandervg

Dank! Niet eens aan gedacht dat Dell ook zelf configureerbare laptops aanbiedt, althans, tot zekere hoogte denk ik.

Nog andere merken die ik zou moeten overwegen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

FS249

Ik weet niet in hoeverre je zelf de configuratie bij hun kunt bepalen, maar er is wel veel keuze bij Asus. Ik gebruik al jaren een Asus Vivobook en een tijdje geleden ook een gekocht voor mijn betere helft met een SSD erin. Ik kan niet anders zeggen dat ze beide goed werken en solide gebouwd zijn.

Bij ons draaien ze echter wel op Linux.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

BJF

NAD M10 V2
Elac FS247

sandervg

Quote from: FS249 on October 20, 2021, 15:09:21
Ik weet niet in hoeverre je zelf de configuratie bij hun kunt bepalen, maar er is wel veel keuze bij Asus.
Ik zoek een bedrijf waar je nog wat vrijer bent in je configuratie keuzes.

Quote from: BJF on October 20, 2021, 15:51:32
Zelf laptop of pc samenstellen
Dat is dus BTO.... daar ga ik computer meer kopen. Service na aanschaf was echt prima, maar als er na paar jaar een nieuwe windows versie uitkomt nemen ze niet de moeite om hun stuurprogramma's hierop aan te passen. En een laptop van nog geen 2 jaar oud kan daarmee in de kliko omdat de grafische kaart van het moederboard het niet meer doet. En het erge is dat ze je dit verhaal vertellen zonder blikken of blozen alsof het echt de normaalste zaak van de wereld is. Ik zoek dus een soortgelijk bedrijf dat wat langer gewoon goede service en garantie verleend (hoewel met het net uitkomen van windows 11 de kans op dergelijke ellende kleiner is, gun is ze eigenlijk op dit moment de omzet niet... voor mijn gevoel hebben ze me in de kou laten staan destijds).

Anyway, heb ik me toch laten verleiden om in details te gaan  :-X. Back on topic: op zoek naar een BTO-achtig bedrijf voor zelf samengestelde laptops waar je goede ervaringen mee hebt. 
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

denoontje

tja als het geen window's moet zijn...nieuwe macbook pro/ of evt de air  is ook deels te configureren....retesnel iig.

BJF

Quote from: sandervg on October 21, 2021, 22:27:44
(...)
Dat is dus BTO.... daar ga ik computer meer kopen. (...)
Oeps, dat heb ik me niet gerealiseerd, sorry 😣
NAD M10 V2
Elac FS247

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Nosferatu

Als zelf configureren ook naderhand zelf onderdelen (RAM, PCI-e M.2 SSD) vervangen is, HP ProBook 430G7/8 ? Een versie met 10th(G7)/11th(G8) gen i5, 8GB RAM en een 256GB SSD kost rond de € 1000,-. Een 440G7 (14" variant) kan je zelfs nog een 2e 2,5" SSD erbij plaatsen.

Geheugen kan officieel uitgebreid worden naar 32GB maar de G7 versie ondersteunt onofficieel tot 64GB. 2TB PCI-e M.2 erin en klaar. De G8 heeft een Iris Xe grafische kaart en die doet het prima.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

efsix

Quote from: sandervg on October 17, 2021, 22:42:30


Wat zou een goed alternatief merk kunnen zijn? Voor mij zijn vooral van belang dat het probleemloos draait, goede support bij problemen en gebruik van fatsoenlijke materialen (niet te slap allemaal, goed toetsenbord e.d.).

Je vraagt om een M1 Macbookair...
Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding en sneller dan nagenoeg alle Windowslaptops.
Verdiep je er eens in. Sinds Apple eigen chips ontwerpt worden zelfs diehard Windows-gebruikers enthousiast.

denoontje

Quote from: efsix on October 22, 2021, 14:23:11
Je vraagt om een M1 Macbookair...
Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding en sneller dan nagenoeg alle Windowslaptops.
Verdiep je er eens in. Sinds Apple eigen chips ontwerpt worden zelfs diehard Windows-gebruikers enthousiast.

Helaas alleen niet meer verder te upgraden na de aankoop keuze (oude macbook nog wel).
Als je dat wilt geen macbook kiezen.

sandervg

Dank voor de adviezen.... ik ga me er eens in verdiepen. Heb een Mac niet overwogen. Ik ben zo bekend met het windows ecosystem, dat ik er niet naaruit kijk om een leercurve te hebben in het apple ecosystem. Misschien moet ik het toch eens een kans geven en me erin verdiepen. De laatste keer dat ik naar gekeken had (omdat ik toen zo klaar was met alle windows ellende) schrok ik wel van de prijzen, maar goed, dat is alweer een hele tijd geleden.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jahtari

Quote from: sandervg on October 22, 2021, 20:30:36
Dank voor de adviezen.... ik ga me er eens in verdiepen. Heb een Mac niet overwogen. Ik ben zo bekend met het windows ecosystem, dat ik er niet naaruit kijk om een leercurve te hebben in het apple ecosystem. Misschien moet ik het toch eens een kans geven en me erin verdiepen. De laatste keer dat ik naar gekeken had (omdat ik toen zo klaar was met alle windows ellende) schrok ik wel van de prijzen, maar goed, dat is alweer een hele tijd geleden.
Tijden zijn gelukkig veranderd. Zelfs de basis laptop van onder de 1000 euro is al heel goed, m1 chip, snel, energiezuinig en daardoor lange accuduur.

Met de komst van de nieuwe 14 en 16 inch modellen zijn ook de poorten weer terug zoals een normale hdmi aansluiting.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub