'1981 Philips/Sony press kit presenting the Compact Disc Digital Audio System'

Started by ll0ll, October 11, 2021, 09:04:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ll0ll

Op 8 maart 1979 presenteerde Philips het Compact Disc Systeem in Eindhoven aan de internationale pers. Na deze presentatie ging Philips op zoek naar een partner om het Compact Disc Systeem tot een wereldwijd geaccepteerd standaard te krijgen. Ze vonden daarin Sony.

Zes meetings volgden waarin alle randvoorwaarden werden bepaald. Zo werd bijvoorbeeld de afmetingen van de CD vergroot van 11.5cm naar 12cm.

Nadat Philips en Sony tot een overeenkomst kwamen, hebben ze het Compact Disc Digital Audio Systeem gezamelijk op 27 mei 1981 aan de wereld gepresenteerd. Voor deze presentatie is een pers kit gemaakt, die bestaat uit een 6-tal verslagen, een aantal foto's en een aantal brochures.
Deze pers kit was al langere tijd online in PDF vorm te vinden (hier).

Ik heb een exemplaar van deze pers kit onlangs kunnen kopen en vandaag op mijn site gezet.  :geek:

1981 Philips/Sony press kit presenting the Compact Disc Digital Audio System - Dutchaudioclassics.nl

Een erg mooie en unieke/historische pers kit! ;)






Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Kjelt

Ik heb ooit nog een cursus gehad van een van de medeuitvinders.
Dit was ergens 2000-2002 ofzo en de beste man was toen al met pensioen maar gaf hele leuke achter grond informatie. Ik ben helaas het meeste alweer vergeten op eentje na. Er was een hoop gezever tussen Sony en Philips over de afmetingen, ook van de opname, zeg maar het gaatje.
Een van de nederlanders kwam toen met een (leek wel random) maat in mm's die goedgekeurd werdt.
Toen de andere techneuten hem vroegen hoe hij aan dat getal kwam , wuifde hij ze mee naar de koffie automaat op de gang. Voor de koffie haalde hij een dubbeltje uit zijn portemonnee, liet deze even goed zien en gaf een dikke knipoog  :D

jahtari

Mooi deze historie. Moet ik weer denken dat ik rond die tijd als kind in het evoluon was en wondere wereld keek, wow.  :ohmy:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Peerless Monster

Mooi dit weer!
Dus een dubbeltje? Broodje aap of toch de waarheid hoe te checken?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ll0ll

Quote from: Kjelt on October 11, 2021, 09:13:06
Ik heb ooit nog een cursus gehad van een van de medeuitvinders.
Dit was ergens 2000-2002 ofzo en de beste man was toen al met pensioen maar gaf hele leuke achter grond informatie. Ik ben helaas het meeste alweer vergeten op eentje na. Er was een hoop gezever tussen Sony en Philips over de afmetingen, ook van de opname, zeg maar het gaatje.
Een van de nederlanders kwam toen met een (leek wel random) maat in mm's die goedgekeurd werdt.
Toen de andere techneuten hem vroegen hoe hij aan dat getal kwam , wuifde hij ze mee naar de koffie automaat op de gang. Voor de koffie haalde hij een dubbeltje uit zijn portemonnee, liet deze even goed zien en gaf een dikke knipoog  :D

Klopt, dat dubbeltje komt van Joop Sinjou, destijds hoofd afdeling CD lab binnen Natlab. ;)
Hier een verslag van de 6 meetings tussen Sony en Philips in Tokyo/Eindhoven waarbij de randvoorwaarden van het compact disc systeem werden bepaald. Ook het dubbeltje komt daarin voor
https://www.dutchaudioclassics.nl/The-six-meetings-Philips-Sony-1979-1980-The-Start-of-Digital-Audio/

Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Peerless Monster

Quote from: ll0ll on October 11, 2021, 11:20:59
Klopt, dat dubbeltje komt van Joop Sinjou, destijds hoofd afdeling CD lab binnen Natlab. ;)
Hier een verslag van de 6 meetings tussen Sony en Philips in Tokyo/Eindhoven waarbij de randvoorwaarden van het compact disc systeem werden bepaald. Ook het dubbeltje komt daarin voor
https://www.dutchaudioclassics.nl/The-six-meetings-Philips-Sony-1979-1980-The-Start-of-Digital-Audio/



Fantastisch! Zo leren we iedere keer weer bij. Wat leuk.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ll0ll

Quote from: jahtari on October 11, 2021, 09:33:04
Mooi deze historie. Moet ik weer denken dat ik rond die tijd als kind in het evoluon was en wondere wereld keek, wow.  :ohmy:

Ja en het huis van de toekomst, dat was ook gaaf  8)

Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Staaled

Quote from: ll0ll on October 11, 2021, 11:42:00
Ja en het huis van de toekomst, dat was ook gaaf  8)



Die baard bevestigt maar weer eens s'mans vooruitziende blik. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

donaldk

Foto's? Ik zie geen film in positief en negatief? Ik heb het staartje van die tijd nog meegemaakt. Vooral in press kits van Amerikaanse bedrijven. Eind jaren 90. Daarna af en toe nog wel wat prints voordat het allemaal digitaal werd.

ll0ll

Quote from: donaldk on October 12, 2021, 04:58:48
Foto's? Ik zie geen film in positief en negatief? Ik heb het staartje van die tijd nog meegemaakt. Vooral in press kits van Amerikaanse bedrijven. Eind jaren 90. Daarna af en toe nog wel wat prints voordat het allemaal digitaal werd.

Een video van deze happening of die van 8 maart 1979 in Eindhoven zou heul welkom zijn! ;)
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Deleted User

Als je in youtube zoekt naar: "presentation cd player philips pinkeltje" dan kom je een hoop tegen... Ik weet niet of je die al eens gezien hebt of wellicht al hebt.

ll0ll

Quote from: Jazzman on October 12, 2021, 10:22:59
Als je in youtube zoekt naar: "presentation cd player philips pinkeltje" dan kom je een hoop tegen... Ik weet niet of je die al eens gezien hebt of wellicht al hebt.

Zeker, maar bewegend beeldmateriaal van de presentatie/introductie is niet te vinden...
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

donaldk

Quote from: ll0ll on October 12, 2021, 10:19:03
Een video van deze happening of die van 8 maart 1979 in Eindhoven zou heul welkom zijn! ;)

I bedoel dus een still photo in de vorm van een film materiaal. Negatief of positief, in plaats van de bekende kleine raamwerkdia. Voor opname in ouderwetse fysieke opmaak/druk.

ll0ll

Quote from: donaldk on October 13, 2021, 23:18:46
I bedoel dus een still photo in de vorm van een film materiaal. Negatief of positief, in plaats van de bekende kleine raamwerkdia. Voor opname in ouderwetse fysieke opmaak/druk.

Je verwacht negatieven?
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

donaldk

Dat film positief of negatief in de perskit zaten ja. Gewone afdruk kan ook, maar gezien grote schaal van deze tech bedrijven...

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.