Nieuwe luisterruimte

Started by kappa9, October 10, 2021, 17:11:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kappa9

Dag allemaal,

Binnenkort ga ik verhuizen en krijg hierdoor een mooie zolder tot beschikking om een luisterruimte van te maken.

Nu is het wel zo dat de wasmachine aansluiting daar zit samen met de zonneboiler en de cv ketel.

Mijn vraag is kan ik zonder zorgen mijn apparatuur en luisprekers daar plaatsten of is dit slecht om te doen in een ruimte waar ook soms een wasmachine draait (vocht misschien?)

Groeten Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

chansig

Ik zeg doen. Mijn set staat ook op dezelfde verdieping en dus zelfde groep als de wasmachine, droger en zonnepaneelomvormer. Ws als ik het benoemd had was het een probleem, de mensen die hier hebben geluisterd hebben het nooit genoemd als een probleem.

Dus nogmaals: Ik zeg doen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Zou een aparte groep naar de zolder leggen. Meestal zit er een loze leiding van de meterkast naar de zolder.
Als de luchtvochtigheid te hoog is kun je gebruik maken van vochtvreters.

reza

Zoals Hans al schreef, gewoon doen.
Maakt geen fluit uit. Hier precies dezelfde situatie en iedereen die komt luisteren/kijken gaat  :pompom: :clapping: zo weg!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kingpin

wat een forum ;D
we willen een zo goed mogelijk en schone stroombron, dure netkabels etc maar notabene de minst schone groep wordt aangeraden ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

donaldk

Nee die wordt afgeraden.
Quote from: Rowdy on October 10, 2021, 17:46:12
Zou een aparte groep naar de zolder leggen. Meestal zit er een loze leiding van de meterkast naar de zolder.
Als de luchtvochtigheid te hoog is kun je gebruik maken van vochtvreters.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jossie

#7
Bij ons staat de wasmachine niet de hele dag aan hoor. Hebben jullie rare hobbies of zo?

TS is/was ook wat meer bezorgd over schade/vocht dan de geluidskwaliteit.
Omni !

pameijer

Je moet een wasmachine op een aparte groep aansluiten. Zijn gewoon NEN normen voor. Alle apparaten met een aansluitwaarde hoger dan 2000 Watt moeten een eigen groep in de meterkast hebben.

Maar ik kan me niet voorstellen dat de aanwezige stopcontacten op die zolder niet al op een andere groep zitten?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

minplus

Ook mijn idee.
Je zet de "zware" apparaten op elk een aparte groep.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Quote from: chansig on October 10, 2021, 17:14:26
Ik zeg doen. Mijn set staat ook op dezelfde verdieping en dus zelfde groep als de wasmachine, droger en zonnepaneelomvormer. Ws als ik het benoemd had was het een probleem, de mensen die hier hebben geluisterd hebben het nooit genoemd als een probleem.

Dus nogmaals: Ik zeg doen.

Gr. Hans

Quote from: pameijer on October 10, 2021, 20:16:36
Je moet een wasmachine op een aparte groep aansluiten. Zijn gewoon NEN normen voor. Alle apparaten met een aansluitwaarde hoger dan 2000 Watt moeten een eigen groep in de meterkast hebben.

Maar ik kan me niet voorstellen dat de aanwezige stopcontacten op die zolder niet al op een andere groep zitten?

Nog even gekeken. Maar inderdaad. Aparte groep voor wasser en droger. Ook de omvormer zit op een aparte groep.

Ik heb dus een aparte zolder groep waar een paar lichtpunten opzitten, ws de ketel en dan dus de speakers, mac en tv.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kappa9

Beste allen,

Dank voor de reacties.

26 oktober krijg ik de sleutel, dan ga ik eens kijken naar de verdeling van de groepen en hoe het op zolder zit.

Het ging me in eerste instantie inderdaad om de mogelijke risico's ten gevolge van vocht, maar dat zal wel meevallen denk ik.
Ik kan altijd nog wat ramen openzetten  ;D Ik heb naast magnepans ook nog een set quad esl 57's en ik begreep dat deze elektrostaten wel gevoelig zijn voor vocht, iets met knetterende en ploppende geluidjes enzo.

Ik kan niet wachten tot ik die ruimte kan gaan inrichten. Stukje langer (meer rechthoekig dan mijn huidige woonkamer/luisterruimte) en met een in hoogte aflopend plafond wat volgens mij ook wel goed is voor de akoestiek.


Groeten Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Hanky Panky

Maar...klinkt je set beter naast een Miele of geeft juist een Beko meer diepte en transparantie?

:D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Tien

nou...op mijn houten zolder uit 1880 moet je geen LP willen draaien tijdens het centrifugeerwerk van een Miele. En al helemaal niet zonder subsonic filter ;-)

minplus

Had maar een Siemens genomen of een betere draaitafel. :D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

kappa9

#15
Even een update.

Op zolder zit de wasmachine op een eigen groep. Direct ernaast zit nog een wandcontactdoos welke weer onderdeel van een andere groep blijkt te zijn dus daar heb ik voor nu alles maar op aangesloten.

Al met al klinkt het al best redelijk vind ik. Qua stereobeeld breedte en diepte ben ik er zelfs op vooruit gegaan t.o.v. mijn vorige luisterplek in de vorige woning. Ook het laag is hier een stuk strakker.

In de toekomst wil ik hier eens gaan proberen te meten met een umik 1 om te kijken hoe geluid zich in de ruimte gedraagt en wil ik gaan kijken naar akoestische behandeling om het geluid naar mijn smaak en middels meten nog meer te verbeteren, is altijd al een soort van droom van me geweest om daar iets mee te gaan doen, al vind ik het erg moeilijk om me ertoe te zetten omdat ik er echt geen weinig kaas van heb gegeten en niet zo goed weet waar ik moet beginnen.
Ook het plaatsen van de maggies zelf kan misschien nog wel verder geoptimaliseerd worden denk ik. Daarnaast zijn er nog nieuwe luidspreker steunen op komst waardoor het afstraalgedrag vd maggies ook weer gaat veranderen. Dus dat maar eerst weer afwachten.

Ik heb voor de gein na het lezen over kurk onder de apparatuur maar een wat kurk gekocht en gekeken of ik verschil zou horen. Ik denk alleen dat ik verschil hoor omdat ik dat leuk zou vinden. Blind weet ik niet of ik het zou kunnen horen.

En eindelijk een lekkere stoel om lekker met de benen omhoog te kunnen luisteren  :tongue2:

Momenteel ook een dac te leen van een forumlid (metrum HEX) om te kijken hoe die zich verhoudt t.o.v. mijn andere dac (Gustard X16)  (erg vriendelijk zeg!).

Nu maar lekker even luisteren deze zondagochtend :clapping:

Ook nog alvast 2 foto's om een beetje een beeld te krijgen van de huidige opstelling :)

Groeten Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

kappa9

Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Kerre

#17
Quote from: kappa9 on December  5, 2021, 10:32:28
In de toekomst wil ik hier eens gaan proberen te meten met een umik 1 om te kijken hoe geluid zich in de ruimte gedraagt en wil ik gaan kijken naar akoestische behandeling om het geluid naar mijn smaak en middels meten nog meer te verbeteren, is altijd al een soort van droom van me geweest om daar iets mee te gaan doen, al vind ik het erg moeilijk om me ertoe te zetten omdat ik er echt geen kaas van heb gegeten.

Met betrekking tot akoestische behandeling kwam ik afgelopen nacht (rond 03.00 ging de wekker om het noorderlicht te bekijken, maar het was bewolkt.  :nopompom: ) de volgende Engelstalige links tegen. Op vond ik wel interessant en behapbaar om te lezen.

http://arqen.com/acoustics-101/reflection-free-zone

https://overtoneacoustics.com/blogs/acoustic-solutions/acoustic-panels-vs-soundproof-foam

https://www.audionirvana.org/filedata/fetch?id=91649&d=1506811814
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

minplus

Beslist zorgen dat je oren een stuk boven de rugleuning van je stoel zitten, anders mol je het geluid.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

kappa9

Quote from: Kerre on December  5, 2021, 11:29:48
Met betrekking tot akoestische behandeling kwam ik afgelopen nacht (rond 03.00 ging de wekker om het noorderlicht te bekijken, maar het was bewolkt.  :nopompom: ) de volgende Engelstalige links tegen. Op vond ik wel interessant en behapbaar om te lezen.

http://arqen.com/acoustics-101/reflection-free-zone

https://overtoneacoustics.com/blogs/acoustic-solutions/acoustic-panels-vs-soundproof-foam

https://www.audionirvana.org/filedata/fetch?id=91649&d=1506811814

Thnx!

P.s. en balen van het Noorderlicht

Quote from: minplus on December  5, 2021, 16:16:54
Beslist zorgen dat je oren een stuk boven de rugleuning van je stoel zitten, anders mol je het geluid.

Goeide tip, dank je !!
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Kerre

Quote from: kappa9 on December  7, 2021, 22:24:39
Thnx!

P.s. en balen van het Noorderlicht

Goeide tip, dank je !!

No worries, de avond erna eens was het wel heel lichtjes te zien. En gisteren nog veel beter en veel feller.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel