Sonos beam vs jbl 308 mkii

Started by belgiansound, November 13, 2021, 18:31:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Wat zijn jullie meningen hierover? Gelijkaardig kwa prijs, sonos ziet er beter uit, jbl heeft een grotere woofer.

Ik zou graag specs vergelijken maar vind geen info omtrent frequency range, of andere specs eigenlijk zoals driver grootte, bas reflex of niet, spl, ..., van de sonos. Iemand enig idee?

Naar gebruik lijken de jbl's ook minder eenvoudig aan te sluiten, moet nog een voorversterker tussen? Sonos is plug en play...

modde239

Ik heb zelf al ruim 1 jaar de Sonos Beam....top soundbar goed geluid en genoeg bas voor mijn woonkamer (25 m2). Tevens makkelijke bediening en uit te breiden met een sub en 2 surround speakers.

belgiansound

#2
Bedankt! En heb je enige technische info mbt de sonos? Ik vind er helemaal niets over, bij luidsprekers en versterkers is dit eenvoudig te vinden maar sonos lijkt het moeilijker te maken? Er zou ook beperkt muziek op gespeeld worden, vooral tv (en veel kindermuziek vooral...)

Max spl zonder teveel vervorming bvb

modde239

#3
Quote from: belgiansound on November 13, 2021, 18:48:25
Bedankt! En heb je enige technische info mbt de sonos? Ik vind er helemaal niets over, bij luidsprekers en versterkers is dit eenvoudig te vinden maar sonos lijkt het moeilijker te maken? Er zou ook beperkt muziek op gespeeld worden, vooral tv (en veel kindermuziek vooral...)

Max spl zonder teveel vervorming bvb

Gewoon Googlen er zijn zat reviews te lezen tevens veel reviews op Youtube. ;)

https://youtu.be/V0Q-CH0Kmik

https://youtu.be/FoCDR8lSpCg

belgiansound

Reviews genoeg maar specificaties? Heb gegoogled maar vind ze niet :nopompom:


belgiansound

Bedankt, staat echter ook niets nuttig. Ook op de sonos website staan de technische specificaties niet. Ter verduidelijking in bijlage de specificaties van de jbl 308p mkii.

Freq response, spl, driver size, distortion, vermogen, je weet wel basis specificaties voor elk audio product?

Op de Sonos site staat er dat er 1 tweeter is, 4 mid range rivers en 3 passieve drivers, en 5 klasse D versterkers. Meer niet :yawnee:

Ik word er een beetje moe van of het ligt aan mij. Waar zijn de technische specificaties?

Dirk

Sonos mikt gewoon op een heel ander publiek, die weinig/geen waarde hecht aan zo'n specsheet.
die specs zijn trouwens ook gewoon een deel vd marketing, waar bij momenten net zoveel BS te vinden is als op de rest van hun websites, just my 2cts
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

belgiansound

Ok, met die logica zijn alle specs marketing en moet je niets vergelijken, maar hoe kan je dan vergelijken? Alsof je een auto koopt maar de pk's, 0-100, verbruik en type verbrandingsmotor geheim gehouden worden. Gaat toch snel over 500 euro, met een subje etc los over de 1000 euro, dan wil je toch vergelijken?

Ik krijg een heel vreemde marketing vibe bij al die producten.

Nosoforos

#9
Hoewel ik de Sonos-producten behoorlijk mooi en goed vind, word ik helemaal gek van de problemen met de bediening: om de haverklap is mijn Sonos 5 niet te vinden op het netwerk. Van anderen met Sonos-speakers hoor ik dit ook vaak terug. Ik denk erover die van mij te verkopen en iets anders te nemen.

Edit: met de Beam lijkt me dit niet een probleem waar je zo snel tegenaan loopt, aangezien die via HDMI zal zijn aangesloten neem ik aan.

gerard1

Is dat dan niet eerder een netwerkprobleem? kan je de sonos niet op een ander kanaal zetten?.
Al contact gehad met Sonos, die kunnen dan in je systeem inloggen om misschien het probleem te vinden?

belgiansound

#11
Denk idd niet dat connectiviteit het probleem is, daar vind je ook veel over in de specificaties.

De combo met de gen3 sub is echter al +1300 euro. Dat is evenveel als een goede svs sub, 2 goede Klipsch speakers en een kleine klasse D versterker, waar je de specifacties geen geheim zijn...

Over de sub heb ik wat info gevonden, 2 6" in push pull, waarschijnlijk eerder 40hz getuned gezien kleine woofers, er zijn metingen uitgevoerd volgens de cea 2010 norm waaruit bleek dat de sonos specificatie van 25Hz een voorbeeld is van de eerder genoemde marketing. -3 db punt ligt op 34 Hz, maar de output van 100db is wel respectabel binnen zijn segment best wel imposant voor zijn grootte!

https://www.soundandvision.com/content/review-sonos-sub-page-2


stevefilmfreak54

Quote from: Nosoforos on November 14, 2021, 17:20:24
Edit: met de Beam lijkt me dit niet een probleem waar je zo snel tegenaan loopt, aangezien die via HDMI zal zijn aangesloten neem ik aan.

Ik heb de Sonos Beam gen 2 een aantal weken in huis, inderdaad had ik ook welis geen geluid, wel geluid, niemand op de site van Sonos kon of wil mij helpen dus ging zelf op onderzoek, heb ipv wifi verbinding, CAT kabel verbinding, sindsdien heb ik dat probleem niet (ga geen nooit zeggen) meer. Bij TV aanzetten zie ik gelijk HDMI eARC verbinding met gelijk geluid, van de weekend van mijn dochter een oude iPhone SE gekregen, geupdate naar iOS 15.1 en de Beam met Trueplay getest, ga ik van de week nog een keer doen, wel deze keer op mijn dooie gemak. Moet wel zeggen dat het geluid indrukwekkend is voor zo`n kleine soundbar zonder subwoofer, helaas zijn accessoires voor Sonos PEPERDUUR, dus voor mij geen subwoofer meer, toch ben ik tevreden.
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

belgiansound

Bedankt, mooi om te lezen!

Ondertussen gevonden wat ik bedoel:

https://content.abt.com/documents/110061/CINEMA1200_specs.pdf

Hier staan dus alle specificaties van de klipsch cinema 1200. Iets goedkoper dan een sonos bar + sub + 2 atmos speakers maar dus wel met alle specificaties. driver size, aantal drivers, freq range, output, ...

Wat ik zoek is dus dezelfde tabel, maar dan met een kolom 'SONOS' ernaast zodat je kan vergelijken...ik heb helemaal niets aan subjectieve 'reviews' (youtubers die een gratis bar krijgen) maar meer aan data, zeker als je een dergelijk bedrag uit zou geven.

gerard1

100 dagen geld terug garantie ( bij wifimedia )

Wat maken die specs nou uit? het gaat er toch om of je tevreden bent met de geluidskwaliteit, en ander gemak ( software, bediening enz )
Ik zou daar eens gaan luisteren ;D ;)

kappa9

Ik kan me niet voorstellen dat een soundbar hetzelfde niveau kan halen als 2 goed geplaatste JBL 308 luidsprekers.

Wel zit je inderdaad met een extra kabel naar de luidsprekers omdat ze op het lichtnet aangesloten moeten worden en de noodzaak van een voorversterker. Al kun je met een dac zoals bijv. de gustard x16 ze prima bedienen.

Groeten Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

belgiansound

#16
Quote from: gerard1 on November 15, 2021, 17:06:04
100 dagen geld terug garantie ( bij wifimedia )

Wat maken die specs nou uit? het gaat er toch om of je tevreden bent met de geluidskwaliteit, en ander gemak ( software, bediening enz )
Ik zou daar eens gaan luisteren ;D ;)

Nee, het klopt dat specificaties op zich niets zeggen over de klank, twee luidsprekers met dezelfde specificaties klinken volledig anders afhankelijk van de gebruikte technologie, materiaal woofer, sterkte magneet, ophanging, kastopbouw, ...

Langs de andere kant is het wel belangrijk, ik kan moeilijk alle mogelijke soundbars in demo plaatsen om te zien welke er wel goed klinkt. Voor een subwoofer bvb is het duidelijk, een zo vlak mogelijke freq curve, zo diep mogelijk, geen te kleine poort (chuffing), voldoende SPL, en een stevige versterker die niet oververhit na een uur.

Voor speakers is het toch ook belangrijk te weten of je ze op 60, 80, 100, ... Hz moet crossen met je sub, dus een soundbar die tot een 80Hz gaat (-3db) heeft een voordeel vs een soundbar die tot 120Hz (-3db) gaat. Idem met SPL, distortie, etc.

Voor een soundbar van 100-200 euro zou het mij niet kunnen schelen, maar een volledige sonos setup (incl sub en atmos speakers) gaat richting de 1600+ euro, dan verwacht je toch dat ze de moeite doen om transparant te zijn over hun specificaties, zoals Klipsch dat bvb wel is.

Voor mij zijn specificaties maar een 'startpunt', als de specs niet zijn wat ik zoek haak ik af, als ze binnen de range komen die ik zoek kan ik gaan luisteren en vergelijken. Uiteindelijk kan je 'klank' niet in specs gieten. Sonos lijkt een 'rookscherm' te werpen rond hun specificaties omdat ze niet vergeleken willen worden met de concurrentie, een beetje zoals BOSE aan marketing doet.

gerard1

Is een passieve soundbar dan niet een betere oplossing?

stevefilmfreak54

Had eerder geschreven dat ik geluids problemen tussen mijn QLED TV en Sonos Beam gen 2, af en toe doet hij het steeds, met geluid / geen geluid erg vervelend. Toch heb ik gezien via mijn TV instellingen wat er gebeurt en dat is namelijk als ik geluid heb dan is dat TV speakers als ik geen geluid hebt is dat Ontvanger - HDMI (zonder eARC).

Ben naar TV instellingen, geluid.......en heb ik daar even eARC UIT gezet en dan weer aan, toen ging Ontvanger wel ineens naar HDMI eARC, toen was het geluid wel via mijn Sonos Beam.

Weet niet waarom dit gebeurt en oorzaak ook niet, kloppen doet het ook niet. Iemand suggesties of een oplossing?

bvd.
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.