Online verkoop en recht op retour

Started by B-art, October 9, 2021, 11:50:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B-art

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=180484.0

Hier vind je de rechten en plichten bij online verkoop. Wat zijn jullie ervaringen bij retour sturen?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Xander32

Top dat je dit topic hebt geplaatst 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Quote from: B-art on October  9, 2021, 11:50:47
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=180484.0

Hier vind je de rechten en plichten bij online verkoop. Wat zijn jullie ervaringen bij retour sturen?

Volgens mij 1 keer meegemaakt dat een winkelier een beetje ingewikkeld deed. Maar dat was met 1 mail over.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Tan Morten

Heb je ook de verzendkosten terug gekregen?

B-art

Nee dat niet maar daar is de verkoper dan weer niet toe verplicht. Aangetekend en verzekerd teruggestuurd met track & trace ongeveer 8 euro.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Toni71

#6
Een rechtsbijstandverzekering is ook wel een goed iets. Want wat is wijsheid, als de winkel zich niet houdt aan de wetgeving?

Wie procedeert om een koe, legt er een op toe. Of zoiets als, gelijk hebben en gelijk krijgen.

Procederen kost geld. Ook als men 'gelijk' heeft.

Genoeg te vinden op het net, als men zoekt op wie procedeert...

(een rechtsbijstandverzekering zal ook bij kleine zaken vaak gewoon geld uitkeren. Dit is goedkoper voor ze)






GH

Je hebt helemaal voor dit soort dingen geen rechtsbijstand nodig.... die worden ook al niet erg enthousiast voor kleine bedragen.

Er zijn zat voorbeelden te vinden van brieven waarin je bezwaar maakt en je retour opeist. En ook een deurwaarder is zelf eenvoudig in te schakelen.
Zodra ze dat ontvangen gaan 99% van de zaken alsnog overstag en krijg je ook je gemaakte kosten meestal zonder veel problemen terug.

Bij kopen op afstand laat de wet ook geen enkele ruimte voor dit soort artikelen... en dat weet de verkoper ook.
Het is best vervelend voor webshops want rertouren kosten nou eenmaal een enorm deel van je marge, maar dat zijn nou eenmaal de spelregels. Als consument ben je eigenlijk ook bijna altijd beter af door het te laten versturen.

Toni71

#8
'Er zijn zat voorbeelden te vinden van brieven waarin je bezwaar maakt en je retour opeist. En ook een deurwaarder is zelf eenvoudig in te schakelen.
Zodra ze dat ontvangen gaan 99% van de zaken alsnog overstag en krijg je ook je gemaakte kosten meestal zonder veel problemen terug.'

Je hebt een punt. Maar ook ga je er vanuit dat ze toch wel overslag gaan.

Ik heb geen zin om die moeite te doen voor relatief kleine bedragen. Brieven schrijven? Deurwaarder inschakelen? Dat regelt de rechtsbijstand maar.

'die worden ook al niet erg enthousiast voor kleine bedragen', daar worden ze voor betaald, om zaken af te handelen.

Zonder veel moeite heb je dan wel je geld terug.

Maar goed. Dit is mijn insteek hierin. De zaken zelf aanpakken kan ook natuurlijk. Waarbij er een kanttekening is, dat de deurwaarder voor beslag een vonnis nodig heeft. Zover zal het waarschijnlijk allemaal niet komen. Maar je weet het nooit.



GH

#9
Quote from: Toni71 on October 10, 2021, 12:24:20
'die worden ook al niet erg enthousiast voor kleine bedragen', daar worden ze voor betaald, om zaken af te handelen.

Zonder veel moeite heb je dan wel je geld terug.

Maar goed. Dit is mijn insteek hierin. De zaken zelf aanpakken kan ook natuurlijk. Waarbij er een kanttekening is, dat de deurwaarder voor beslag een vonnis nodig heeft. Zover zal het waarschijnlijk allemaal niet komen. Maar je weet het nooit.

Duidelijk...... je betaald graag premie (voor weinig toegevoegde waarde) en je hebt geen zin om een voorbeeldbrief een tikje aan te passen :-).
En voor het gemak vergeet je ook even je eigen risico bij een verzekering.

En de wet is zo duidelijk dat er geen enkele ruimte is dat ze niet overstag gaan..... een rechtsgang is extreem eenvoudig en geen rechter gaat niet in jouw voordeel beslissen. Elke beetje webshop weet dat ook en gaat overstag zodra je dit proces in gang zet.

Maar uiteindelijk moet iedereen natuurlijk gewoon doen waar hij zelf zin in heeft.
En als iedereen nou eens verstandig zou zijn en bij fatsoenlijke webshops zou bestellen en ook nog eens betalen via creditcard dan heb je dit soort gedoe eigenlijk nooit.

B-art

#10
Voorbeeldbrieven staan op de site van de ACM, de toezichthouder op de naleving van deze regels.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Toni71

#11
Ja, als het om mijzelf gaat?

Ik ben erg gemakzuchtig geworden nu ik ouder word/ ben. En ook al heb ik een afgeronde rechtenstudie, waarmee ik een eind kom in gedoe met niet nakoming wet- en regelgeving is mijn tijd me heilig tegenwoordig.

Wat ik uit handen kan geven is makkelijk. Zeker met gedoe voor relatief kleine bedragen. Trouwens ook met andere zaken waarbij eventueel geprocedeerd zou moeten gaan worden. Een rechtsgang makkelijk? Misschien voor de ene makkelijker als voor een ander. Ik geef dat liever uit handen voor een paar euro.

Maar inderdaad zal het waarschijnlijk nooit zo ver komen, in het geval van een webshop retour. De te volgen procedure is eenvoudig te vinden op het net.

Ieder zijn idee en/ of mening.





i2Paq

#12
Quote from: GH on October 10, 2021, 12:13:32
Je hebt helemaal voor dit soort dingen geen rechtsbijstand nodig.... die worden ook al niet erg enthousiast voor kleine bedragen.

Die hebben gewoon een brief te schrijven als je daar om vraagt.
En deze verzekering is niet alleen handig voor een dergelijk geval maar voor veel meer zaken.

Maar een dergelijke verzekering kost geld, wat men er vaak niet voor over heeft.

Geldt het zelfde voor een letselschadeverzekering.

Die heeft ons reeds dusdanig uitbetaald dat alle kosten, plus de jaren van premie, ruimschoots vergoed zijn.

Quote
Er zijn zat voorbeelden te vinden van brieven waarin je bezwaar maakt en je retour opeist. En ook een deurwaarder is zelf eenvoudig in te schakelen.
Zodra ze dat ontvangen gaan 99% van de zaken alsnog overstag en krijg je ook je gemaakte kosten meestal zonder veel problemen terug.

Je zult toch echt eerst moeten gaan procederen, wat je geld kost, voordat een deurwaarder ook maar iets anders doet dan een brief sturen.
Als dat laatste al gratis is.

Zelfde geldt voor een incassobureau, vaak is het sturen van een brief wel gratis maar daarna zul je toch echt eerst zelf geld op tafel dienen te leggen.
En als het om een klein bedrag gaat, laten we zeggen tot € 100,-, dekt dat echt de kosten niet als men niet over gaat tot betalen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Tan Morten

Quote from: B-art on October 10, 2021, 09:09:09
Nee dat niet maar daar is de verkoper dan weer niet toe verplicht. Aangetekend en verzekerd teruggestuurd met track & trace ongeveer 8 euro.

Jawel hoor.

Zie hier een quote van de Consumentenbond bijvoorbeeld:

We zien steeds vaker dat webwinkels de retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten. In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. Als de webwinkel dit soort rekentrucs gebruikt, is het lastig na te gaan of je wel alles terugkrijgt.
De webwinkel mag deze kosten met elkaar verrekenen, maar de webwinkel moet van tevoren duidelijk aangeven dat je die retourkosten uiteindelijk wel zelf betaalt.
De webwinkel mag geen valse beloften doen, zoals zeggen dat je gratis kunt terugsturen, terwijl je daarvoor in de plaats de bezorgkosten niet terugkrijgt.

Teejoo

#14
Quote from: Tan Morten on October 13, 2021, 16:00:33
Jawel hoor.

Zie hier een quote van de Consumentenbond bijvoorbeeld:

We zien steeds vaker dat webwinkels de retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten. In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. Als de webwinkel dit soort rekentrucs gebruikt, is het lastig na te gaan of je wel alles terugkrijgt.
De webwinkel mag deze kosten met elkaar verrekenen, maar de webwinkel moet van tevoren duidelijk aangeven dat je die retourkosten uiteindelijk wel zelf betaalt.
De webwinkel mag geen valse beloften doen, zoals zeggen dat je gratis kunt terugsturen, terwijl je daarvoor in de plaats de bezorgkosten niet terugkrijgt.

Ik zou je eigen quote nog een keer goed lezen ;-). Ze moeten dus wel duidelijk aangeven dat de retourverzendkosten voor eigen rekening zijn.

Tan Morten

Quote from: Teejoo on October 13, 2021, 16:13:04
Ik zou je eigen quote nog een keer goed lezen ;-). Ze moeten dus wel duidelijk aangeven dat de retourverzendkosten voor eigen rekening zijn.

Ik begrijp waar je op doelt, maar dat gaat over de retourkosten die jij betaalt om het terug te sturen.
Niet over de verzendkosten die initieel betaald kunnen zijn om het überhaupt te ontvangen  ;)

Teejoo

#16
Quote from: Tan Morten on October 13, 2021, 20:42:03
Ik begrijp waar je op doelt, maar dat gaat over de retourkosten die jij betaalt om het terug te sturen.
Niet over de verzendkosten die initieel betaald kunnen zijn om het überhaupt te ontvangen  ;)
Klopt, die hoeven ze dus niet terug te betalen. Behalve als ze zeggen dat retour gratis is.

Dus wel altijd kosten artikel + oorspronkelijke verzendkosten.

Tan Morten

Quote from: Teejoo on October 13, 2021, 20:58:40
Klopt, die hoeven ze dus niet terug te betalen. Behalve als ze zeggen dat retour gratis is.

Dus wel altijd kosten artikel + oorspronkelijke verzendkosten.
Juist, dan begrijpen we elkaar  ;D