audio research ls7 standaard diode vervangen, verstandig?

Started by gizmo2, October 6, 2021, 10:45:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

Ik weet niet of het goed te zien is maar de buitenste pinnen zitten gekruist aan de binnenste pinnen vast.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

ErikmdGH

Aha, ik zie het al. Mogelijk zijn deze triodes zo geschakeld dat deze als zenerdiode kunnen werken.

Deze kunnen dan de voedingsdiodes blussen. Dat zou ook de door jou opgemerkte geluidsverandering kunnen verklaren. Je haalt namelijk op een nette manier de schakel ellende weg die mogelijk de versterker geluidsmatig beïnvloedt.

Als dat zo is zou ik ze er weer netjes inzetten.

gizmo2

Aha oké.
Zal ze morgen er weer eens tussen solderen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

ErikmdGH

:) wel op precies dezelfde plek solderen en zeker niet omkeren.

gizmo2

Quote from: ErikmdGH on July 26, 2022, 23:02:50
:) wel op precies dezelfde plek solderen en zeker niet omkeren.
Ha ja we willen natuurlijk geen knal of iets dergelijks krijgen [emoji16]

Is me nog wel iets anders opgevallen.
Voor zo'n maand geleden heb ik 4 nieuwe buizen aangeschaft "electro harmonix 6922" en nu de kap eraf was en het een beetje donker was zag ik dat er met het aanzetten een van de buizen een beetje begon te vonken (beetje blauwig) en na zo'n 10 seconden het weg was.

Heb vervolgens de buis van plek verwisseld en daar was hij ook even aan het vonken net of er kleine balletjes rond vlogen ook licht hij hetzelfde op als de andere drie.

Verder hoor ik niets aan het geluid, geen brom, geknetter, of andere rare dingen

Kan dit kwaad is dit normaal of een buis die niet naar behoren werkt?



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

ErikmdGH

Ik heb dat effect van die Harmonix buis niet eerder gezien.

Als het na 10 seconden voorbij is dan is de run-in mute nog actief in de LS7, waardoor je er niets van merkt, behalve dan zoals je zegt dat er vonkjes zijn te zien. Maar je wil toch geen plotselinge knal door je speakers horen als dit effect nog een keer zou optreden bij het verouderen van de buis, bv na een uurtje spelen.

Omruilen bij de leverancier lijkt mij de juiste weg.

gizmo2

Inmiddels een ander buisje erin gezet en deze vonkt niet, die andere gaat dus terug naar de fabrikant.
Ben ook niet van plan om die triode buisjes terug te zetten hij klinkt en werkt nu prima.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: