speaker modding

Started by DrBoom, June 7, 2002, 13:47:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DrBoom

Toen ik mijn Yamaha NS-45E speakers kocht vond ik dit best mooie speakers en was ik over de klank wel tevreden (gezien mijn vorige "installatie" een jvc miniketen met Bose 4.2 speakers was).
Nu heb'k die net 's even opengeschroefd om de binnenkant eens te inspecteren...had'k dus ook beter niet gedaan.

Wat een ramp is me dat, interne bedrading van 0.75 mm², crossover filter bestaat uit 2 spoeltjes en 2 kleine condensators die gewoon op een houten plankje gelijmd zijn en wat aan elkaar gesoldeerd. >:(

Nu wil ik hier dus wat aan veranderen om misschien wat beter geluid te krijgen.
De bedrading ga ik maar vervangen door 2.5 mm², zal al heel wat beter zijn gok ik.
Wat dempingswol betreft, enkel de linkerzijde van de speaker heeft dit, de andere niet (de logica ontgaat me hier).
Dus misschien de andere kant ook dempen ?

Kan ik verder nog eenvoudige dingen veranderen om wat betere resultaten te krijgen ?
Van crossovers ken ik niet veel eigenlijk, dus kan ik ook niet zelf berekenen.
Ik weet dat ik hier geen topspeakers kan van maken, maar een paar eenvoudige tweaks kunnen misschien toch wat verbetering brengen.

Alle hulp is welkom :)

J.A.F._Doorhof

Houdt er rekening mee dat zodra je in speakers dingen gaat veranderen, je de klank gaat veranderen. Dit kan goed uitpakken, maar houdt er rekening mee dat het ook slechter kan worden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PM

Tja.. de demping zou ik ook mee opletten...

Dikkere neutrale kabels kunnen geen kwaad lijkt me...
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Je veranderd er toch wat mee, een kabel kan als een soort EQ werken. We hebben toen als test bv de Bazuinen van ons gemod met Eichmann bekabeling en dat scheelde enorm in de hoog en laag weergave.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PM

Mm... bij mij zitten er ook van die dunne kabeltjes in mijn speakers.. maar die zal ik maar niet gaan vervangen dan...
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Proberen kan altijd, het kan zeer positief uitpakken.

MvrGr
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PM

mmm... vervangen door UTP? :)

Zou gewone no-name speakerkabel verbetering brengen t.o.v. de dunnen kabeltjes die er nu in zitten?
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Als ze echt zo dun zijn, dan zal een wat dikkere no-name mischien best wel positief kunnen werken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DrBoom

probleem n°1: 'k krijg dat houten plaatje waar die crossover op zit vastgelijmd ni uit de kast :)
Zit vast met nietjes, maar nogal straffe precies.
morgen of zo wel eens proberen om het zo te solderen

en ja, die interne bedrading is echt maar 0.75 mm².
Zijwanden zijn 0.75 cm MDF, front en achterkant 1.5 cm vezelplaat, waarom ze niet gewoon overal MDF gebruiken weet'k ook niet.

's in elk geval de allerlaatste keer geweest dat ik speakers koop van een fabrikant die hoofdzakelijk elektronica maakt.
Volgende keer koop ik wel B&W of iets dergelijks, maar was nu beetje boven m'n budget als student.

DrBoom

'k ben er dan toch maar aan begonnen, bijna 3 uur bezig geweest voor 1 speaker :-\
De andere is voor morgen hoor.
Of het veel uitmaakt zal ik morgen weten te zeggen, 't is nu wat te laat om nog ff door te spelen (appartement), maar ik meen een beter middenbereik te horen. Kan uiteraard ook verbeelding zijn, zou je eigenlijk moeten meten maar zo'n apparatuur heb'k niet.

Anyway, de 2.5 mm² kabels zullen in elk geval niet slechter zijn dan die 0.75 prullen

cinepaulis

Hoi,

Heb enkele jaren geleden ook mijn Philips speakers gemodificeerd. Met succes al zeg ik het zelf. Het verschil voor en na modificatie was aanzienlijk in positieve zin.

De interne bedrading vervangen lijkt me een hele goede zaak. Bij een high-end speaker ontwerp kan een subtiele ingreep nu juist iets teweeg brengen wat je niet wilt. Maar bij de 'normale' speakers zou ik het zeker proberen. Gooi de originele bedrading nooit weg, zodat je desgewenst altijd terug kunt.

Waar ook veel winst van te behalen is het vervangen van de condensatoren door technisch betere. Met name de standaard ELCO's (electrolytische condensator) is te vervangen door MKP  of MKT. (folie condensatoren). Dit levert je vaak een veel gedetailleerder midden en hoog op, wat veel rustiger is: minder schel/fel zonder verlies aan hoeveelheid hoog.
Overigens zijn MKT/MKP condensatoren niet echt geschikt voor het laag, maar wel weer voor hoog/midden. Voor het laag moet je in ieder geval echte bipolaire condensatoren gebruiken en niet de standaard 5 cent ELCO's.

Hou de waarden van de condensatoren in eerste instantie gelijk, want die bepalen op welk punt de unit (woofer/tweeter) wordt afgefilterd.

Succes !

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Rob_Dingen

Hoi

Ik ben het daar totaal niet mee eens
Het is niet altijd zo dat er een bepaald onderdeel is gebruikt voor de prijs
Dus stel dat je er een goede kwaliteit spoel en speakerdraad in zet mit minder interne weerstand
Dan kan het gebeuren dat je dus een stuk minder laag hebt
Hetzelfde geld voor het hoog als je een bipolaire elco vervangt door een mkp heb je minder verlies dus gaat het hoog harder spelen
Ik denk dat je speakers moet kopen die je goed vind klinken en er verder vanaf blijven als je iets verandert is dat de speaker kabel maar geen filter componenten

Rob

cinepaulis

Hoi Rob,

Ja en Nee ;)

Ja:
Ik ga aan mijn speakers ook echt niet meer 'sleutelen' aan de interne kabels of het filter. De klank vindt ik goed en de integratie ook. Einde verhaal.

Nee:
Maar om wat goedkopere speakers te verbeteren kun je serieus resultaat boeken met eerder genoemde aanpassingen. Die Philips speakers van mij zijn ECHT opgeknapt: minder agressief hoog, duidelijker midrange.

De effecten van het vervangen van filtercomponenten die je beschrijft zijn precies wat ik ook heb ervaren, maar dat hoeft geen drempel te zijn. Effe 'plat en bot' gezegd: het kan alleen maar beter worden !
Niet meteen opspringen om te reageren ;D

Wat ik bedoel te zeggen is dat een ontwerp van een (heel) goedkope speaker vaak niet 'heilig' is. Andere speakers kopen is uiteraard altijd mogelijk, maar je kunt met weinig kosten en wat soldeer werk toch eens kijken of je de bestaande speakers kunt verbeteren. Het is ook een beetje trail en error, maar het is echt niet zo dat het per definitie een slechter resultaat oplevert.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

Paul,

Hier ben ik het toch met Rob eens.
Wij hebben als test één set Bazuinen met ALLEEN maar als verandering andere interne bekabeling en zelfs op de RTA zag je gewoon dat de speaker anders mat.

En dat is nog wel het minste dat je kan wijzigen.

Of het beter klinkt is een ander verhaal.
Als je een rechte speaker hebt, en je veranderd je filter en daardoor krijg je meer hoog, zou je kunnen zeggen het hoog is beter geworden, andere mensen zouden zeggen er is een boost in het hoog.

Bij goedkope speakers zou je het kunnen proberen, maar boven een X bedrag zou ik NOOIT wat veranderen intern.

Verzwaren etc. is natuurlijk een ander verhaal, zolang je maar niets aan de inhoud van de speaker veranderd.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

Ik zie het ook niet als DE manier of DE tweak van de eeuw. Maar ik vind het persoonlijk wel een optie om budget speakers te verbeteren.

> SUBTIELE MODUS: UIT <
Wat ik ook voornamelijk zou aanpakken is de felheid/schelheid van veel budget speakers. Een andere condensator voor het hoog kan hierbij serieus helpen.
OK, misschien dat je daardoor bij 20 kHz een -3 dB dip krijgt, so what ? Dat is beter te hebben dan zo'n snijdend hoog wat door je schedel boort.

Het is een beetje 'klooien' en trail and error, maar je kunt best een en ander verbeteren. Het gaat ook vaak om echte 'fouten' of irritaties eruit te halen.
> SUBTIELE MODUS: AAN < ;D

Het is puur mijn persoonlijke mening. Ik wil ook niet van de daken schreeuwen dat iedereen zijn speakers moet openslopen en alles gaan vervangen.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

Ben ik met je eens.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"