Fotografie | achtergrond systemen

Started by LittleNinja, October 5, 2021, 15:33:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Goedemiddag forum collegae.

Uiteraard zitten we hier op een home theater forum, maar we hebben ook een aantal fotofanaten in ons midden en omdat ik jullie enorm waardeer, kwak ik deze vraag maar even hier neer.

Momenteel krijg ik steeds vaker verzoeken om "een foto te trekken" van verschillende mensen. Ik heb een aantal opvouwbare achtergronden, echter zijn die vooral geschikt voor "waist up" foto's (of je wil de nodige uren spenderen in Photoshop..). Ik denk er dus sterk aan om een achtergrond systeem aan te gaan schaffen. Wie hebben er ervaringen mee en kunnen hier wat adviezen droppen?

Ik denk zelf aan een statiefsysteem, zodat je deze lokaal kunt opbouwen. Muurbevestiging is dus geen optie. Je hebt ook mooie telescoop oplossingen die je klemt tussen de vloer en het plafond, echter lijkt dit me niet handig als het gaat om plaatsing in combinatie met een systeemplafond of hoge planfonds bijvoorbeeld.

Verder kun je nog de keuze maken tussen papierenrollen of bijvoorbeeld een doek.

Er bestaan systemen van €80 en systemen van €800.. :blink:

Welke adviezen willen jullie delen met mij (ons)?

gegroet,
Dennis a.k.a. LittleNinja


"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

sschot

vanuit mijn persoonlijke ervaring, die zeer beperkt is, en opgedaan met goedkope "troep"..... denk ik zelf aan het volgende

ik zou kiezen voor goede statieven, degelijk spul, zeker als je het wat vaker wilt gebruiken en dat het ook netjes werkt als ermee "gesleept" wordt
ik zou voor een rollen systeem kiezen, is niet het minst ruimte innemend, maar geeft wel de fraaiste achtergronden die je ook makkelijk laat doorlopen in de ondergrond, verder heb je hier geen of veel minder last van kreukels en dergelijke, waar je mijns inziens niet blij van wordt

alternatieve optie is nog
zorgen dat je een expert wordt in het maken van maskers in Photoshop, je personenen vrijzetten en vervolgens iedere willekeurige achtergrond erachter plaatsen.

Zo even wat eerste ingevingen
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

VlisChris

Papier vond ik een drama. Trappen mensen onmiddellijk kapot.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Quote from: sschot on October  5, 2021, 15:51:19
vanuit mijn persoonlijke ervaring, die zeer beperkt is, en opgedaan met goedkope "troep"..... denk ik zelf aan het volgende

ik zou kiezen voor goede statieven, degelijk spul, zeker als je het wat vaker wilt gebruiken en dat het ook netjes werkt als ermee "gesleept" wordt
ik zou voor een rollen systeem kiezen, is niet het minst ruimte innemend, maar geeft wel de fraaiste achtergronden die je ook makkelijk laat doorlopen in de ondergrond, verder heb je hier geen of veel minder last van kreukels en dergelijke, waar je mijns inziens niet blij van wordt

alternatieve optie is nog
zorgen dat je een expert wordt in het maken van maskers in Photoshop, je personenen vrijzetten en vervolgens iedere willekeurige achtergrond erachter plaatsen.

Zo even wat eerste ingevingen

Dank voor de feedback. Erg nuttig.

Ik heb deze ervaringen ook met lampstatieven.. uiteindelijk beter in geïnvesteerd zodat je met stabiele veiligheid kan werken. De vraag is, welk systeem is degelijk genoeg. Wellicht maar eens de lokale camera winkel binnen rennen.

Quote from: VlisChris on October  5, 2021, 15:56:22
Papier vond ik een drama. Trappen mensen onmiddellijk kapot.

De hell? Wat heb je gefotografeerd? Een rugby team? Bij normale mensen lijkt het wel mee te vallen als ik kijk naar de shoots die wij voor Opkikker/Droomdag doen. Je bent echter wel vaak het papier aan het afrollen omdat het niet meer schoon is (vooral bij witte achter/ondergronden).

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Was op gelegenheid waarbij dames hakken aan hadden.
Dus niet 100% representatief.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Lastolite heeft opvouwbare achtergronden, werken erg mooi.
Je kan ze ook magnetisch aan een kop bevestigen.

Nadeel is alleen het formaat.
Daarom hebben we ClickPropBackdrops naar Nederland gehaald.
Dit zijn hele stevige achtergronden die ik zelf ook op beurzen gebruik.
Je hangt ze aan een achtergrond systeem en nu kun je ook kleinere groepen fotograferen wat met de "reflectorachtige" achtergronden niet mogelijk is.

Je kan me altijd even mailen voor een catalogus.
Ze hebben ook een signature serie met achtergronden uit onze studio :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: VlisChris on October  5, 2021, 17:03:02
Was op gelegenheid waarbij dames hakken aan hadden.
Dus niet 100% representatief.

Maar dan nog.. als de rol gewoon netjes op een vlakke vloer is uitgelegd, moet dat ook wel kunnen. Meestal leggen wij de randen vast met een stukje tape zodat ze de randen niet meepakken wanneer ze er op stappen.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#7
Quote from: J.A.F._Doorhof on October  5, 2021, 17:10:27
Lastolite heeft opvouwbare achtergronden, werken erg mooi.
Je kan ze ook magnetisch aan een kop bevestigen.

Nadeel is alleen het formaat.
Daarom hebben we ClickPropBackdrops naar Nederland gehaald.
Dit zijn hele stevige achtergronden die ik zelf ook op beurzen gebruik.
Je hangt ze aan een achtergrond systeem en nu kun je ook kleinere groepen fotograferen wat met de "reflectorachtige" achtergronden niet mogelijk is.

Je kan me altijd even mailen voor een catalogus.
Ze hebben ook een signature serie met achtergronden uit onze studio :D

Lastolite ziet er wel goed uit, maar dan gewoon de Solo van 3m breed. Die is nog wel mee te nemen (telescoop arm). En het merk is uiteraard gewoon goed (Manfrotto).

ClickPro Backdrops
Hebben zij alleen elektrische systemen? Ik ben even naar de website gegaan om alvast even te kijken.

Ik zie dat jij jouw eigen lijn hebt met achtergronden daar. Stoer weer.

Gezien het gebruik in mijn geval is dit wel net even een investerinkje teveel. Ik heb geen bedrijf, kan niets aftrekken van de belasting en heb te weinig vraag naar (betaalde) opdrachten hiervoor.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Het ophangen doen wij zelf met klemmen en dat gaat goed mede doordat het materiaal enorm dik is.

Het enige wat echt lang goed blijft is lastolite en clickprop omdat het heel goed materiaal is. Met papier of de goedkopere versies heb je of heel snel kreukels (papier is bij ons 1 dag op een demo/beurs) of je krijgt irritante licht vlekken door het materiaal wat gebruikt is.

Prijs valt wel mee als je even met Annewiek mailt. We hebben vlak voor het uitbreken van corona een voorraad gekocht voor 4 shows en die zijn allemaal toen niet doorgegaan dus we hebben wel leuke "beurs aanbiedingen" voor die voorraad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#9
Quote from: J.A.F._Doorhof on October  6, 2021, 08:37:18
Het ophangen doen wij zelf met klemmen en dat gaat goed mede doordat het materiaal enorm dik is.

Het enige wat echt lang goed blijft is lastolite en clickprop omdat het heel goed materiaal is. Met papier of de goedkopere versies heb je of heel snel kreukels (papier is bij ons 1 dag op een demo/beurs) of je krijgt irritante licht vlekken door het materiaal wat gebruikt is.

Prijs valt wel mee als je even met Annewiek mailt. We hebben vlak voor het uitbreken van corona een voorraad gekocht voor 4 shows en die zijn allemaal toen niet doorgegaan dus we hebben wel leuke "beurs aanbiedingen" voor die voorraad.

Zijn het portable oplossingen, want ik heb hier geen ruimte voor om in te richten?

Edit: mailtje gestuurd.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

mikekiwi

Interessant om even mee te lezen. Heb in het verleden een mini zolder studiootje gehad met 3 papieren rollen aan een wandhouder. Werkte prima en deed best lang met een rol. Studiootje is omgebouwd naar HT vanwege het feit dat ik vaker film wilde kijken dan dat ik fotoshoots had.

Ben het fotograferen van mensen weer aan het oppakken en ben ook op zoek naar een portable iets om in een kleine ruimte toch iets op te kunnen bouwen. Heb een tweetal uitklapbare achtergronden, waarmee je idd alleen vanaf bovenlichaam + portret kan doen.

Is zoiets als in bijlage te zien is een alternatief? Of ben je daarmee te veel bezig met het weghalen van vouwen en kreukels in de nabewerking?

LittleNinja

Quote from: mikekiwi on October  6, 2021, 12:09:16
Interessant om even mee te lezen. Heb in het verleden een mini zolder studiootje gehad met 3 papieren rollen aan een wandhouder. Werkte prima en deed best lang met een rol. Studiootje is omgebouwd naar HT vanwege het feit dat ik vaker film wilde kijken dan dat ik fotoshoots had.

Ben het fotograferen van mensen weer aan het oppakken en ben ook op zoek naar een portable iets om in een kleine ruimte toch iets op te kunnen bouwen. Heb een tweetal uitklapbare achtergronden, waarmee je idd alleen vanaf bovenlichaam + portret kan doen.

Is zoiets als in bijlage te zien is een alternatief? Of ben je daarmee te veel bezig met het weghalen van vouwen en kreukels in de nabewerking?

Die oplossing had ik ook al voorbij zien komen. In principe trekt hij de bovenzijde wel strak, vermoed ik. De bodem is een ander verhaal, maar misschien werkt het met een beetje extra aandacht wel goed. Is dit de Lastolite variant of een Aliexpress variant?

Ik ben echter wel van mening dat die dingen meestal (net even) te krap zijn voor een klein setje mensen (koppels of gezinnen van 3 of 4). Maar goed, een rol van 4m ga ik niet in mijn auto proberen te duwen..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Nadeel van dat soort oplossingen is dat het best pittig is alles goed wit te krijgen en... Wel dat is het dan. Wit.

Heb met die dingen heel veel demo's gegeven en ben ze op een gegeven moment uit verveling maar met gels gaan belichten en dat is wel leuk. Maar ik zou er absoluut geen een nemen voor een home studio

Plaat hout of muur en lekker kliederen met verf of behang. Of dus zo een lastolite of clickprops. Dan ben je veel flexibeler. En het ziet er gewoon gaver uit ;)

Qua mobiel
Ja en nee
Je moet een simpel achtergrond systeem hebben met dwarsbalk (maar die heb je altijd nodig bij papier) en daar klik je het op via magneten of ik klemmen.

De achtergrond zelf zit in een rol.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mikekiwi

Quote from: LittleNinja on October  6, 2021, 12:17:10
Die oplossing had ik ook al voorbij zien komen. In principe trekt hij de bovenzijde wel strak, vermoed ik. De bodem is een ander verhaal, maar misschien werkt het met een beetje extra aandacht wel goed. Is dit de Lastolite variant of een Aliexpress variant?

Ik ben echter wel van mening dat die dingen meestal (net even) te krap zijn voor een klein setje mensen (koppels of gezinnen van 3 of 4). Maar goed, een rol van 4m ga ik niet in mijn auto proberen te duwen..
Dit is Bresser (BR-TR26), te koop bij de grote fotowinkels in NL. Zit tussen lastolite en Ali in denk ik. Afmeting is 180 breed, dus idd voor 1 enkele persoon of een klef koppel.

Die papieren rollen zijn overigens prima op maat te zagen weet ik uit ervaring  :P


LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  6, 2021, 13:23:28
Nadeel van dat soort oplossingen is dat het best pittig is alles goed wit te krijgen en... Wel dat is het dan. Wit.

En niet verwisselbaar, neem ik aan.

Quote
Heb met die dingen heel veel demo's gegeven en ben ze op een gegeven moment uit verveling maar met gels gaan belichten en dat is wel leuk. Maar ik zou er absoluut geen een nemen voor een home studio

Maar als je een witte achtergrond "nodig" hebt maar verder geen lege muur tot je beschikking hebt, snap ik deze keuze wel.

Quote
Plaat hout of muur en lekker kliederen met verf of behang. Of dus zo een lastolite of clickprops. Dan ben je veel flexibeler. En het ziet er gewoon gaver uit ;)

Qua mobiel
Ja en nee
Je moet een simpel achtergrond systeem hebben met dwarsbalk (maar die heb je altijd nodig bij papier) en daar klik je het op via magneten of ik klemmen.

De achtergrond zelf zit in een rol.

Ja precies.. En ik ben nu dus vooral op zoek naar het systeem om de achtergronden aan op te hangen, ongeacht of het papier, stof of vinyl is. Voor een opdracht zal ik sowieso 4 gekleurde achtergronden aan moeten schaffen in vastgestelde bedrijfskleuren, of het wordt er één en ga ik de kleur omzetten naar de gewenste kleuren in PS.

Voorlopig denk ik aan dit systeem:
https://www.manfrotto.com/nl-en/heavy-duty-support-for-roll-up-backgrounds-metal-collars-ll-lb1128/
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Manfrotto is gewoon goed
Heb zelf een Falcon eyes en dat is troep.
De Manfrotto is veel steviger ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  7, 2021, 00:16:29
Manfrotto is gewoon goed
Heb zelf een Falcon eyes en dat is troep.
De Manfrotto is veel steviger ;)

Hier ga ik toch even op doorvragen Frank.

Welke heb jij? Falcon Eyes heeft namelijk ook een zwaardere/stevigere versie.

Ik vraag dit omdat die zwaardere van Falcon Eyes (SPK-1A) kun je combineren met een aantal beugels waardoor je drie achtergronden tegelijk kan ophangen en dus snel kunt wisselen. Ik moet voor een opdracht namelijk drie verschillende achtergronden hanteren, afhankelijk van de keuzes van de persoon die gefotografeerd moet worden.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Wij gebruiken de Manfrotto 1004BAC series.
Die kunnen erg hoog en zijn super stevig, plus je kan ze aan elkaar klikken.

Op lokatie hebben we er vaak 2 voor de achtergrond mee, 3 voor flitsers en 1 voor de tafel dus dan is het handig dat we ze als 1 pakket mee kunnen nemen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#19
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 31, 2021, 13:04:30
Wij gebruiken de Manfrotto 1004BAC series.
Die kunnen erg hoog en zijn super stevig, plus je kan ze aan elkaar klikken.

Op lokatie hebben we er vaak 2 voor de achtergrond mee, 3 voor flitsers en 1 voor de tafel dus dan is het handig dat we ze als 1 pakket mee kunnen nemen.

Ja dat snap ik wel inderdaad. Ik heb ook een set van 3x de 1004BAC voor de lampen. Mijn specifieke wens is echter om drie rollen tegelijk op te kunnen hangen. Als dat ook kan met de Manfrotto, heb ik daar de voorkeur voor. Mijn vraag is dus eigenlijk of dat bij Manfrotto ook kan?

Wat zij ook hebben (Manfrotto) is een mooi scharnier systeem wat er voor zorgt dat je hem makkelijk in je eenmtje omhoog en/of omlaag kan doen per kant/statief.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Statieven zijn van boven allemaal gelijk dus je kan het ophang systeem van Falcon eyes of een ander merk gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 31, 2021, 16:10:59
Statieven zijn van boven allemaal gelijk dus je kan het ophang systeem van Falcon eyes of een ander merk gebruiken.

Hmm... Daar moet ik dan even serieus naar gaan kijken. Ik begreep namelijk dat er extra gaten zijn gemaakt voor de extra ophangingen.

Thanks zover.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Geen idee.
Wij gebruiken universele systemen.
Kan best dat er iets op maat gemaakt is door ze. Maar zou dan toch liever voor een universele mount gaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 31, 2021, 17:17:10
Geen idee.
Wij gebruiken universele systemen.
Kan best dat er iets op maat gemaakt is door ze. Maar zou dan toch liever voor een universele mount gaan.

Dat zal... maar ik heb dus wel een oplossing nodig voor drie rollen. Gelukkig kan ik hem volledig meerekenen in de prijs, dus verder weinig risico.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

De drie rollen hangen gewoon aan een haak.
Er zijn legio haken die op normale studio stands gehangen kunnen worden volgens mij.

Maar als FE een systeem levert dat goed is voor je ?
Wij hebben er alleen slechte ervaringen mee, 1 van de statieven wilde na een paar keer al niet meer omhoog en de buis sluit niet goed meer. Ik vind dat systeem echt prut.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"