Fotografie | achtergrond systemen

Started by LittleNinja, October 5, 2021, 15:33:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Ja met zulke ervaringen snap ik dat wel.

Een kennis van mij gebruikt de pro versies (of heavy duty) en die lijken op zich wel in orde.

Maar ik ga nog even zoeken naar een oplossing van Manfrotto/Lastolite.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Uiteindelijk is het toch de Falcon Eyes oplossing geworden. Dit vooral omdat het voornamelijk nodig is voor één opdracht en ik hem nu ongebruikt voor een schijntje over kon nemen. Een no brainer op dit moment.

Het is allemaal niet zo solide als Manfrotto, dat merk je meteen. Door de (relatief dunwandige) aluminium buizen (wel een grote diameter trouwens) merk je dat je hem niet "zo strak als je kunt " aan moet willen draaien om te voorkomen dat je de buizen wellicht gaat vervormen.

Ook de draagtas van het Manfrotto systeem is een stuk mooier dan de "zak" bij de Falcon Eyes, maar voor dat geld kun je ook geen volledig vergelijkbaar product verwachten.

De nabije toekomst zal uitwijzen of dit een wijze keuze is geweest of dat ik alsnog het "echte" systeem ga halen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Bij mij krijg ik ze dus niet meer verder omhoog dan een bepaald punt en we zijn er behoorlijk voorzichtig mee. Zal ergens in de buis een deuk zitten door het klem systeem.

Mag mijn inziens nooit gebeuren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  6, 2022, 19:35:49
Bij mij krijg ik ze dus niet meer verder omhoog dan een bepaald punt en we zijn er behoorlijk voorzichtig mee. Zal ergens in de buis een deuk zitten door het klem systeem.

Mag mijn inziens nooit gebeuren.

Helemaal mee eens.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Waarschijnlijk 1x te strak gezet. En de pijp is zo dun dat het mis ging. Bij de Manfrotto is het een heel stuk dikker en voorkom je dat.

Zet je alles altijd zelf op kan het waarschijnlijk goed. Maar hier word ook vaak geholpen of doen stagiaires het opzetten en je kan 100x zeggen voorzichtig......

Long story short
Je krijgt waar je voor betaald. En doe je voorzichtig kun je er absoluut een paar jaar mee werken. Maar zet het niet te vast ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#30
Quote from: J.A.F._Doorhof on January  7, 2022, 08:56:36
Waarschijnlijk 1x te strak gezet. En de pijp is zo dun dat het mis ging. Bij de Manfrotto is het een heel stuk dikker en voorkom je dat.

Zet je alles altijd zelf op kan het waarschijnlijk goed. Maar hier word ook vaak geholpen of doen stagiaires het opzetten en je kan 100x zeggen voorzichtig......

Long story short
Je krijgt waar je voor betaald. En doe je voorzichtig kun je er absoluut een paar jaar mee werken. Maar zet het niet te vast ;)

In dit geval hebben we het over 6 tientjes, dus wil ik het risico wel een keertje lopen. Ik sluit niet uit dat er in de toekomst alsnog een Manfrotto/Lastolite oplossing komt. Het is nu eenmaal erg mooi materiaal.

Ik zet het inderdaad zelf op. Hobby, dus geen assistenten of dergelijken. Echter wel 1 uitdaging... het omhoog brengen van de stangen is wel een "kat" klus in je eentje. :D Bij Manfrotto hebben ze daar een prachtige, maar dure, oplossing voor.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Toch even een update over het systeem wat ik ben gaan gebruiken. Wellicht dat mensen dit topic weer eens lezen en benieuwd zijn naar de bevindingen na een tijdje gebruik.

De spullen komen in een grote draagzak. Daar past alles makkelijk in, echter heel handig is die zak niet. Je kunt hem niet lekker stevig sluiten en het voelt altijd een beetje onhandig als je de statieven en toebehoren vervoert.

De statieven zijn erg licht, ondanks dat ze "heavy duty" zijn. Ik heb ook een set met Manfrotto stands die ik gebruik voor mijn lichten en die voelen een stuk zwaarder en steviger. Het grote verschil zit hem in het gebruikte materiaal. De Falcon Eyes statieven zijn van aluminium en zijn niet debiel dikwandig. Het voordeel is het relatief lage gewicht, het nadeel is dat ze dus kwetsbaarder zijn. Dit wist ik vooraf door de ervaringen van een collega en door wat Frank hier omschreven heeft. Zolang je dit weet lijkt er weinig aan de hand te zijn. Vast is vast en dus niet je OCD de ruimte geven en toch nog een klap strakker trekken dan nodig is en je komt er prima mee weg.

De Manfrotto stands zijn van staal en daarmee flink zwaarder. Ze voelen wel onverwoestbaar aan en het mechanisme is duidelijk slimmer dan de Falcon Eyes.

Het opzetten van de stands spreekt voor zich: een simpele procedure zoals bij alle stands. Het systeem van de drie rollen had een kleine verrassing voor me. Ik had vooraf het vermoeden dat de drie rollen door verschillende lengtes van de "haken" enige vrijheid zouden hebben van elkaar wanneer je een rol op- of afrolt. Dit is dus niet het geval.. Ze hangen min of meer op eenzelfde afstand van het statief en dus lopen de rollen langs elkaar heen (en maken contact met elkaar). Op zich is dit geen probleem. Waarom die afstand wel handiger zou zijn geweest is vanwege de kettinkjes die daardoor ook vaak tegen elkaar hangen. Je pakt dus iets sneller de verkeerde ketting of in een heel enkel geval trek je rol 2 ook ietsje mee als je rol 1 of 3 afrolt (met oprollen kom je dit sowieso niet tegen).

Wellicht heeft iemand iets aan deze tekstuele narigheid, zo niet vind ik genoegen in het idee dat je de nodige tijd hebt verloren door mijn proza.

In alle gevallen een fijne ochtend, middag, avond of nacht.

Zoek het uit. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Als je het makkelijker wil doen
We verkopen een volledig automatisch systeem met 3 motoren, de juiste beugel voor wand en statief montage en een afstandbediening voor 219-239 inclusief BTW

Je kan dan je eigen statieven en rollen gebruiken. En de motoren zijn krachtig genoeg voor zowel onze profabric als vinyl rollen.

Kettingen wil je na een paar weken het raam uit gooien. Ze zitten vaak in de knoop of je snijdt je handen eraan. En de plastic dingen zijn na een jaar vaak al op zoveel punten gebroken dat ze een stuk korter zijn

We hebben hier 2 setups met motoren en zware rollen en dat gaat perfect.

Vroeger was het een stuk duurder maar doordat er nu veel meer vraag is zijn de prijzen enorm gezakt en voor 219 3 rollen met ab is een no brainer ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#33
Zodra die problemen komen, gaat die de overweging in. :thumbs-up:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"