Oude negatieven mogelijk op computerscherm te kijken ?

Started by addy, March 9, 2023, 10:10:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

addy

Heb wellicht wel duizend foto negatieven van vroeger, to 50 jaar terug.
Wil ze graag eens duidelijk bekijken op mijn Imac, is dat mogelijk, en zo ja hoe ?

J.A.F._Doorhof

Er zijn manieren om ze snel te digitaliseren

Camera op statief en dia op een softbox leggen. Gaat redelijk rap.

Ken zo geen dia projector die het rechtstreeks naar usb stuurt.

Zelf gebruik ik een reflecta mf5000 als je een keer echt goede scans wil mag je altijd mailen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Je hebt ook 'scanners' welke je voorop je camera kan plaatsen waarna je een foto van je negatief kunt maken. Ken dat van Nikon maar ongetwijfeld hebben andere camera fabrikanten en/of third party leveranciers iets vergelijkbaars.

https://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/tips-and-techniques/digitizing-film-using-the-d850-and-es-2-negative-digitizer.html
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

FOX123

Ik heb ooit een dia/negatief scanner gehuurd om dat te doen, ging gelukkig allemaal vrij snel, hier kan je zien wat dat ongeveer kost, https://www.gearbooker.com/nl/huur-fotoscanners-en-dia-scanners-73-c

addy

Oke, dus een bedraad aparaat naar je computer waarop je je negatief legt en dat rechtsreeks op je beeldscherm toont bestaat dus niet....
Gaat mij erom eerst makkelijk te kunnen zien welke negatieven ik wil scannen....

VlisChris

Quote from: addy on March  9, 2023, 11:52:08Oke, dus een bedraad aparaat naar je computer waarop je je negatief legt en dat rechtsreeks op je beeldscherm toont bestaat dus niet....
Gaat mij erom eerst makkelijk te kunnen zien welke negatieven ik wil scannen....

Zeer klassiek; tegen het licht houden met een vergrootglas. En noteren maar?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

addy

Geprobeerd, maar zeer slecht te beoordelen wat het is....

Cyrus·

Quote from: addy on March  9, 2023, 11:52:08Oke, dus een bedraad aparaat naar je computer waarop je je negatief legt en dat rechtsreeks op je beeldscherm toont bestaat dus niet....
Gaat mij erom eerst makkelijk te kunnen zien welke negatieven ik wil scannen....

Jawel hoor... je kunt met elke willekeurige glasplaatscanner de negatieven in je computer krijgen. Iedere all-in-one thuisprinter / scanner is hier geschikt voor. Gewoon de strips op de glasplaat leggen (met de glanzende zijde op de glasplaat) en scannen maar. 

Gratis programma's als Irfanviev, Photodemon, Paint.NET etc kunnen de negatieven omkeren naar normale kleuren. Het wordt dan wel gescanned als een filmstrip, maar je hebt zo wel snel inzicht en overzicht in je negatieven.

Als je uiteindelijk de negatieven (deels) wil digitaliseren voor afdrukken, een website, fotoboek of gewoon archiveren "voor later" dan kun je altijd nog een speciale fotoscanner aanschaffen, zoals bijvoorbeeld Epson V-serie. Daar zit dan een raamwerk bij waar je de negatieven (in strips van 6 afdrukken) in kunt klemmen. De scansoftware maakt daar dan per afdruk een losse scan van en corrigeert die zo nodig (kleurinversie, optimaliseren). 
Dat kan met de bijgeleverde of bijvoorbeeld het erg goede, maar ondergewaardeerde Vuescan los aanschaffen. 
Groeten,
Edwin

addy

Quote from: Cyrus· on March  9, 2023, 14:38:26Jawel hoor... je kunt met elke willekeurige glasplaatscanner de negatieven in je computer krijgen. Iedere all-in-one thuisprinter / scanner is hier geschikt voor. Gewoon de strips op de glasplaat leggen (met de glanzende zijde op de glasplaat) en scannen maar.

Gratis programma's als Irfanviev, Photodemon, Paint.NET etc kunnen de negatieven omkeren naar normale kleuren. Het wordt dan wel gescanned als een filmstrip, maar je hebt zo wel snel inzicht en overzicht in je negatieve

Als je uiteindelijk de negatieven (deels) wil digitaliseren voor afdrukken, een website, fotoboek of gewoon archiveren "voor later" dan kun je altijd nog een speciale fotoscanner aanschaffen, zoals bijvoorbeeld Epson V-serie. Daar zit dan een raamwerk bij waar je de negatieven (in strips van 6 afdrukken) in kunt klemmen. De scansoftware maakt daar dan per afdruk een losse scan van en corrigeert die zo nodig (kleurinversie, optimaliseren).
Dat kan met de bijgeleverde of bijvoorbeeld het erg goede, maar ondergewaardeerde Vuescan los aanschaffen.

Dat ga ik proberen ! Dank Edwin !

J.A.F._Doorhof

Epson V serie is inderdaad erg goed.
We hebben hier naast de reflecta ook een V750 staan.
Beide draaien hier op Silverfast Ai studio wat echt het maximale eruit haalt.

Wil je gewoon snel kijken kun je een fast scan doen, dit doen de meeste scanners voor de echte scan, en duurt meestal maar een seconde of 5.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ruud2

ik gebruik hiervoor al jaren een flatbedscanner van Epson , kost iets van 60 - 65 euro.
negatieven (kleur en zw) en dia's scannen , ook documenten etc. etc.
snel scan om een beoordeling te maken en dan  scannen tot 1200dpi. gewoon aansluiten op je laptop en klaar.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.