Alternatief voor SSR?

Started by P_j_V, July 15, 2023, 11:56:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

P_j_V

De Google ChromeCast TV verbruikt teveel vermogen om vanuit de TV's USB aansluiting te voeden.
Er zit een adapter bij, maar ik wil de CC niet 24/7 'aan' hebben.

Ik had bedacht om een Solid State Relay (SSR) te gebruiken, gevoed door de USB aansluiting: https://www.robotshop.com/products/5v-1-channel-solid-state-relay-ssr
Dat komt alleen niet heel betrouwbaar over, dat type SSR was volgens de datasheet al afgeraden voor nieuwe proucten sinds 2010. Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze in China voor 13 jaar aan voorraad hadden...

Een simpele Triac schakeling zou ook moeten werken, ik heb er zelf 1 gemaakt met o.a. een MOC3021, maar die deed het niet heel lang: na een paar keer schakelen was er een flitsje en wat rook  :nowink:
Heeft iemand (een link naar) een betrouwbare Triac schakeling, bij voorkeur op basis van die MOC3021?
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Trabuca

Het is niet wat je vraagt, maar een slimme stekker via een automation routine zou de klus ook klaren. Ik heb er een paar die compatible zijn met Philips Hue, via de harmony afstandsbediening bij een activiteit gaat zo mijn subwoofer aan.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

P_j_V

Bedankt, dat is inderdaad ook een optie, maar dan moet ik gaan 'pingen' om te zien of de TV aan is (geen idee of 'ie op zn ip adres ook open poorten heeft).
Dan is er weer iets de hele dag actief, dat wil ik voorkomen.
Triacje of een betrouwbare SSR is lekker simpel.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz