Buizen radio

Started by J.A.F._Doorhof, October 2, 2021, 22:15:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Voor niet al te veel geld willen we een buizen radio voor regelmatig gebruik in een hobby kamer/kantoor

Voornamelijk looks en het vintage geluid moet in orde zijn
We zitten te denken aan een wat forser model met de speaker ingebouwd en een optie om een externe speler aan te sluiten (eventueel via FM of platenspeler ingang)

Wie heeft er ervaring met deze units ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Regenpak

Ik gebruik mijn buizenradio (Philips 667 "Berceuse" uit 1938) voornamelijk voor de looks en voor het spelen van Extra AM (1332 kHz) bij mij om de hoek. Schaf vooral een gereviseerd toestel aan want "zoldervondsten" en dergelijke kunnen onaangename verrassingen geven. Buizenradioclub Forum kan wellicht helpen hierbij.

Tjerk

J.A.F._Doorhof

Heb iemand gevonden die ze aanbiedt voor 75-150.
Volledig nagekeken en gereviseerd.
Denk dat dat het verstandigste is. Ben zelf niet bang om wat schoon te maken en een pre amp buis te vervangen maar electronica verder..niet mijn ding.

Ga woensdag misschien kijken.
Ben benieuwd
Hij gaat hier voornamelijk voor streamen van radio gebruikt worden. Veel spraak
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Regenpak

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  3, 2021, 09:47:48
Hij gaat hier voornamelijk voor streamen van radio gebruikt worden. Veel spraak
Daar zijn ze prima geschikt voor.

Tjerk

J.A.F._Doorhof

Natuurlijk is in je herinnering alles mooier maar ik had als kind een meubel met radio en platenspeler en dat klonk fantastisch. Jammer genoeg geen idee waar die is gebleven.

Hoop iets van die warmte met zo een oudere radio met grote speaker te horen. Speel met gitaar ook het liefst over buizen. Het klinkt gewoon "anders".
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Barry2001

De platenspeler ingang is niet echt geschikt voor een streamer, die ingang is daar te gevoelig voor. Maar misschien heeft de radio waar je naar gaat kijken ook wel een andere ingang (Aux), of een FM modulator idd kan ook. Welk type is het, de radio?

J.A.F._Doorhof

Nog geen idee.
Hij heeft er verschillende staan.

Zou inderdaad een aux moeten hebben voor bandrecorder of anders als nood oplossing een FM modulator erbij kopen.

Maar liever gewoon via bedraad.
Daarom ga ik ook liever naar die persoon omdat die er verstand van heeft.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

Zat te koop. Ik heb deze pas aangesloten: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178207.0

Mooi warm geluid. Aangesloten met een oude Apple AirPort op de tape ingang. Werkt prima. Alleen even het juiste kabeltje zoeken...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

J.A.F._Doorhof

Ziet er goed uit.
Ga zelf denk ik echt voor het model dat wat ronder is met de speaker erin.
Dit neigt al wat meer naar de "moderne" kant, ook niets mis mee :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#9
En gekocht.
Moet nu alleen een verloop kabel hebben voor de bandrecorder ingang. Kan alleen nergens de gangbare naam vinden voor die ingangen behalve PU jack maar daar kom ik ook niet echt verder

Iemand een idee?
Hij heeft zowel platenspeler als tape ingang dus ik hoop dat het met een verloop lukt.

metz 209/3d wf
Dit is hem geworden trouwens
Fantastisch geluid en helemaal gerestaureerd. Zal binnenkort even wat foto's maken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

Heet een DIN-aanslutiing: https://nl.wikipedia.org/wiki/DIN-connector

Verloopjes zijn prima te vinden naar 3.5mm of tulp.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

FS249

Mooie vintage radio. Hadden wij vroeger ook in de keuken staan. Om zes uur Frits-Spits op FM 3 en luisteren naar Joost den Draaijer. Altijd een feest.

Kijkend naar de luidsprekerbezetting moet dat erg goed gaan klinken. Zit er ook zo'n mooi groen afstem oog op?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

J.A.F._Doorhof

The magic eye ?
Die zit er op en werkt ook goed erg leuk om te zien hoe hij wijder word bij correcte afstelling.

Geluid is inderdaad super.
Absoluut niet steriel zullen we maar zeggen ;)

DIN is het jammer genoeg niet. Het lijken wel PU jacks maar zou niet weten of dat echt zo is. Verloop kabels zijn er denk ik wel maar moet dan even uitzoeken wat de exacte naam is.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FS249

Prachtig! Erg mooi! Geniet er van. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

CineSmurf

Cool!

Heb je een foto van de aansluiting? Er is hier vast wel iemand die m herkend.

Is PU niet pick-up?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

minplus

Zo eentje hadden we hier ook jaren 70. Heerlijke bak.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Regenpak

Zal wel zo'n platte vijfpolige plug zijn. Die zijn lastig te krijgen.

Tjerk

J.A.F._Doorhof

#17
Deze

Lijken banana pluggen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NAF

Als je op google op "dubble banana plug" zoekt vindt je volgens mij de connector waar jij naar op zoek bent.

Mooie buizenradio trouwens volgens mij heb ik deze als kind van mijn opa gekregen en een aantal jaren veel plezier van gehad.

In mijn herinnering kwam er een zeer aangenaam geluid uit.
Of ik dat vandaag de dag nog zo zou ervaren weet ik niet maar veel plezier ermee.
Alleen de aanblik al is zoveel beter dan die lelijke moderne plastic kasten.


New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

J.A.F._Doorhof

#19
Heb nu ook maar een FM transmitter gekocht.
Heb daar meer vertrouwen in als ik eerlijk ben.
En is uiteindelijk goedkoper dan een kabel en een Google Chromecast audio.

Blijf nog wel even kijken naar de kabel ;)
Maar het lijken wanderpluggen te zijn en die zijn 3mm banana zijn 4mm je moet dan een type hebben die tot 3mm ingeduwd kan worden via de splits en dat blijkt een probleem te zijn.

Dus vandaar dan maar de FM oplossing.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

genesis

#20
Quote from: J.A.F._Doorhof on October  6, 2021, 19:05:05
The magic eye ?
Die zit er op en werkt ook goed erg leuk om te zien hoe hij wijder word bij correcte afstelling.

Geluid is inderdaad super.
Absoluut niet steriel zullen we maar zeggen ;)

DIN is het jammer genoeg niet. Het lijken wel PU jacks maar zou niet weten of dat echt zo is. Verloop kabels zijn er denk ik wel maar moet dan even uitzoeken wat de exacte naam is.

Leuk! O0

Ik weet nog als kind dat als mijn Opa zijn buizenradio aanschakelde ik als kind door het display zat te kijken hoe de buizen opgloeiden, magie! :)

Genesis
Carpe Diem

J.A.F._Doorhof

Buizen zijn gewoon speciaal
Heb met de gitaren altijd buizen gehad.
Ook wel transistors of valvestate maar buizen klinken gewoon anders.

Als je van gloeiende buizen houdt zou je mijn gemodde carvin v3 moeten zien of een HK tubemaster. Buizen zijn niet verstopt bij die versterkers ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Roeland

Je kunt met banana plugs idd een nieuwe kabel solderen.

Ik zou er gewoon een nieuwe RCA op solderen.
Links is ground en rechts signal

Leuke website met foto's van binnenwerk en welke buizen geschikt zijn

http://www.khg-radiosammlung.de/metz/209/209.html

J.A.F._Doorhof

Wil hem graag origineel houden eigenlijk
Banana schijnen niet te werken. Je moet 3mm hebben en max 3.4. De meeste banana zijn 4mm

Officieel heten het wanderplugs.

Ik heb nu een leuke FM transmitter gekocht met een 12v omvormer. Zie je ook meteen op een display wat er speelt ;)

En qua prijs zat ik ongeveer op hetzelfde als wat ik wilde, namelijk een kabel met een Chromecast audio.

Bijkomend nadeel van de kabel route is dat het alleen maar 1 kanaal pakt dus links of rechts. Je zal dan in je bron moeten kunnen aangeven dat ze van stereo mono maken anders vallen bepaalde dingen weg.

Via de FM transmitter zou dit niet spelen (?)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Roeland