BRAMSAT'S......hi end set's

Started by bramsat, October 1, 2021, 14:12:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: scrutinizer on October  8, 2021, 13:47:43
Analoog ..wedergeboorte??? Tja....Er is nog steeds meer muziek analoog vastgelegd dan er tot aan nu gedigitaliseerd is.
Of bedoel je dat er een grote groep mensen zich hebben laten verleiden naar digitaal begin 80-er jaren ;)
In mijn beleving zijn de ontwikkelingen gewoon doorgegaan op analoog gebied. Zowel bij opname alsook de weergave apparatuur.
Ik durf wel te stellen dat er inmiddels meer digitaal is geproduceerd dan ooit analoog is opgenomen. Er zijn zeker charmes in volledig analoog masr ook in electronisch/digitaal dus beide zullen nog lang naast elkaar bestaan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

bramsat

#51
Quote from: scrutinizer on October  8, 2021, 16:09:03
Ik denk dat het gemak van deze techniek zeker de toekomst heeft, bramsat.
Desalniettemin is deze techniek mijns inziens ook mede verantwoordelijk voor een verarming van muziek zoals we deze kennen, omdat we inplaats van albums luisteren een gewenning aanleren tracks te zappen.

Dat klopt allemaal wel...alleen de oldies uit de jr 60 klinken steeds beter vergeleken met een cdspeler damals.

Want ik vergelijk cd'tjes met een philips cdspeler van toen dus 1984, en een marantz of sony van pakweg 10 jr oud en mijn

bevindingen zijn......dat ik alleen het loopwerk nog van deze philips etc , in gebruik heb.

Is dat voor mij een vooruitgang? jazekers! mijn reference was altijd een philipscdspeler en wel 30jr! en dat is hij dus niet

meer....alleen het loopwerk van de 30jr philips klinkt solo ietwat minder als de 10jr oude marants ....heel vreemd.

Alleen de toekomst van weergave word de stream en de toekomst word met de E50 ESS dac. Het wordverdomd moeilijk om

geld uit te geven aan een pickup of element....want een Topping E50 voor 270 euro is een koopje, en deze dac uit china

word een reference in zijn prijsklasse, en ver heel ver daarboven.En jawel....de chip komt uit de u.s,a...dat wel :P

Bramsat bekijkt het hele dac gebeuren dagelijks.....wikt en weegt....leest tussen de regels door..en vooral wat vind de

consument werelwijd ,en houd de realiteit goed in de gaten 8)


.....Ik zie net dat de voeding voor de AIYIMA 2x 300 watt in NL bij DLH ligt samen met een winterjassje voor Binky

mijn maatje.Hij is inmiddels 20jr....en het enigste nadeel is dat ik bij nacht met binky eruit moet, want oude hondjes

en oude kerels plassen meer als op jonge leeftijd ondervind ik nu. ;)



Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

BJF

Quote from: bramsat on October  8, 2021, 10:55:37
Inderdaad totaal of topic....tegenvraag....waarom geen leeftijd aangeven? en ik zie ook niet wat voor set je hebt waarom?

En als je die beantwoord dan krijg je de mijne 8)
Ik heb geen 'hi end set', vandaar. Daarnaast wissel ik regelmatig van set, soms nog vaker dan dat ik van leeftijd wissel ;)

De dubbele regelafstand viel me gewoon op en ik ben/was oprecht benieuwd naar het waarom. Uiteraard ben je vrij om daar al dan niet op te antwoorden.
NAD M10 V2
Elac FS247

scrutinizer

#53
Ik gaf nergens een kwaliteitsoordeel vwb analoog vs digitaal 
Wel gaf ik aan er vanaf begin 80-er jaren geen stop is geweest kwa ontwikkeling van draaitafels, toonarmen en cartridges.

En vwb hetgeen ooit op analoge dragers uitgebracht denk ik niet dat er momenteel digitale transfers op de markt zijn.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

bramsat

Quote from: BJF on October  9, 2021, 10:23:28
Ik heb geen 'hi end set', vandaar. Daarnaast wissel ik regelmatig van set, soms nog vaker dan dat ik van leeftijd wissel ;)

De dubbele regelafstand viel me gewoon op en ik ben/was oprecht benieuwd naar het waarom. Uiteraard ben je vrij om daar al dan niet op te antwoorden.

Ik denk dat het komt dat ik veelal mijn leesbril kwijt ben en dan typt het voor mij overzichtelijke....en voor je het weet vind

ik het normaal en vind je het goed zo :unsure:

Ik wissel heel vaak van sets....alleen zo vaak dat er geen audio meer bij kan,maar in elk geval kun je teminste zien van

aha zo zit die Bramsat inmekaar en je kunt mij dan inschatten en daarop kritiek leveren.

Tis net als een bij iemand thuis met zijn boekenkast....bekijk je zijn titels wat hij alzo leest....dan begrijp je iets van hoe hij

tikt....zegt men :unsure:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

bramsat


Zo de voeding is geariveerd.....de reference tester bericht van, wat zijn jouw bevindingen? nu hij had een goed en een minder

goed bericht,bas was goed maar het hoog was niet zo best......dan zakt mijn broek dus af :mad: ik vroeg kun je het ampie

vanmiddag terugbrengen?....geen probleem dus...alles snel aangesloten analoog via een marantzspeler...en wat kwam eruit

kwa sound? exact waar  ik op gokte! het geluid of sound werd omhoog getild het klinkt allemaal schoner,stemmen exacter.

klinkt een class D anders! vind ik wel....vond de bas wat minder...de tester vond hem exacter en  droger.

Ben ik tevreden! totaal,het midhoog straalt beter.....ik heb deze dwerg puur gekocht voor de wharfedale evo 4.4

voor de wharfedale diamond zuil bezit ik nog de cambridge cxa 61..... en die doen het gewoon klasse.

Morgen even de aiyima 07 en de topping E30 erachter.En natuurlijk houd ik me in en wacht af tot morgen.

word vervolgd ::)
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

bramsat


Een tussenstand van de aiyima 07,zou ik deze amp willen missen? nee! zou ik de cambridge CXA61 willen missen!

nee dus ik geniet van beide.

Dag1 miste ik toch wat laag maar kreeg een tip van een class D +AB kenner en jawel dezelfde persoon die het laag goed

vond en het hoog kunstmatig.....was het bij mij andersom.Maar zijn mening was wel dat het ampje een paar dagen aan het

stroom moest.....en daar had ik dus mijn twijfels.....ik bedoel maar...speakers inspelen? oke....maar classD inspelen?

En ja de kleine begint onderin een meer aan bas af te geven,dus ik wacht nog een paar dagen dan weet ik meer :unsure:

https://www.amazon.com/gp/customer-reviews/R1XH967IIANY1F/ref=cm_cr_arp_d_rvw_ttl?ie=UTF8&ASIN=B08CJZGT6H
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Xander32

Mijn beperkte ervaring met klasse d (Ncore ev en Marantz PM10) is dat de bass strakker, droger is, meer punch en het hoog is meer aanwezig. Daardoor vallen de mids wat terug, waardoor het al snel wat meer kil en voor mij afstandelijk klinkt.

De magie van muziek zit voor mij vooral in het middengebied 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Dan maar hier even proberen: Wat is je probleem met dempen ?

Kan me niet herinneren dat we het hier ooit over hebben gehad. Wel in de zin van dat je mijn kleine ruimte icm de gebruikte speakers/subs niets vind/vond. Of het kaasdoek wat ik gebruikte. Maar nooit over demping. Ja toen ik iets zei over jouw opstelling op een ander forum. Toen doelde ik ook op demping. Ipv een gesprek werd het vertellen dat mijn set niet oke is, want ruimte, dsp, speaker grote, gebruik subs etc.

Dus nogmaals gewoon een vraag: Wat is je probleem met dempen ? Niets meer, niets minder.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bramsat

#59
Quote from: Xander32 on October 13, 2021, 06:41:32
Mijn beperkte ervaring met klasse d (Ncore ev en Marantz PM10) is dat de bass strakker, droger is, meer punch en het hoog is meer aanwezig. Daardoor vallen de mids wat terug, waardoor het al snel wat meer kil en voor mij afstandelijk klinkt.

De magie van muziek zit voor mij vooral in het middengebied 🎶

Dat beweer ik ook al jaren....de muziek zit in het midden! anderzijds heb je een speaker die dat al doet en in het hoog

(amt) terughoudend is dan is een D amp wel op zijn plaats.......en ik vermoed dat  deze EVO speaker voor een D amp

ontworpen is.....de cambridge evo d amp zou dan een goede combinatie zijn....alleen die kost geen 50 ballen ::)

want die kost 1700 euro met 75 watt.....Kijk een D amp is klangmatig een andere als een AB dus de evo speakerseries

moet de vermelding krijgen evo 4.4 D want hij is D geschikt....en neen ik ben niet de enigste die dat bemerkt.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

HuubF

Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

bramsat

#61
Quote from: chansig on October 13, 2021, 07:34:40
Dan maar hier even proberen: Wat is je probleem met dempen ?

Kan me niet herinneren dat we het hier ooit over hebben gehad. Wel in de zin van dat je mijn kleine ruimte icm de gebruikte speakers/subs niets vind/vond. Of het kaasdoek wat ik gebruikte. Maar nooit over demping. Ja toen ik iets zei over jouw opstelling op een ander forum. Toen doelde ik ook op demping. Ipv een gesprek werd het vertellen dat mijn set niet oke is, want ruimte, dsp, speaker grote, gebruik subs etc.

Dus nogmaals gewoon een vraag: Wat is je probleem met dempen ? Niets meer, niets minder.

Gr. Hans

In jouw beperkte ruimte is een grote speaker niet gewenst vind ik en vooral met de 4 subs....op oorhoogte...damals. :o

Op dit ogenblik bemerk ik dat met de EVO 4.4.....er werd op whatshifi gewaarschuwd dat deze speaker ruimte nodig had.

Dus dat wist ik maar ongeacht de waarschuwing nam ik ze en kom er achter dat het hele laag niet goed weg vloeit.

Had ik dat direct in het begin niet door? nee.Dus een evo4.4 heeft heeft een erg direct kamer vullende headroom en vandaar

het kijken wat doet een D amp.....Nu met die D amp is dat probleem helemaal uit de wereld geholpen.

En ik weet zeker dat als mijn kamer 1 meter breder was geweest dat het probleem ook was opgelost....alleen dat is

wensdenken.

Je proeft hieruit al hoe ik denk over kamergrote en speakergrote...En in een normale leefruimte moet een speaker gewoon

voldoen.....doet ie dat niet...dan word er zondermeer veranderd van speaker ik kijk niet op merk of wat dan ook.

Dus dempen doe ik niet...ik smijt gewoon die speaker eruit die aan die eisen niet voldoet.

Vanzelfsprekend is het een heel ander verhaal weer met erg grote ruimtes oftewel harde ruimtes dat WAV daar ingrijpt

is vanzelfsprekend.

Ben de laatste 20jr 4 keer verhuist.....dus ik weet zo'n beetje wat akoestiek kan doen.

En nee Hans heb geen kritiek op jouw speaker(s) maar vind de ruimte ietwat te klein thats all...kan heel goed zijn dat het

goed klinkt...dat weet ik dus niet,en woonde ik vlakbij had ik het kunnen meemaken....alleen jij woont in de voorhoek van

NL en ik in de achterhoek....en dat is te ver van mijn bed :(


Sorry voor het bovenstaande,en een herstel waag ik mij niet want dan raak ik vaak de hele tekst,verhaal kwijt :closedeyes:

Zoals al gedacht komt aiyima met mono blokjes.....600 watt aan 2 ohm!.....heb al aan 100 watt teveel wat moet ik met all

die watts?.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003259359213.html?ug_edm_item_id=1005003259359213&edm_click_module=item_detail&tracelog=rowan&rowan_id1=aeug_edm_19479_1_nl_NL_2021-10-12&rowan_msg_id=9576biz_search_product:0:0_3682260$b83d51feb9a0421295c5f83f22149994&ck=in_edm_other
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

chansig

Dank voor je reactie...mogelijk is dit het dichts wat je bij een antwoord op de vraag kan komen: Als een speaker niet matcht met mijn ruimte (of andersom) dan koop ik hem niet.

Is dat je antwoord ?

En inderdaad jammer dat je niet dichterbij woont. Dan had je kunnen ervaren wat een grote speaker (incl grote unit bezetting) in een kleine ruimte kan doen ook nog eens zonder subs of enige vorm van DSP.

Dan had je ook kunnen ervaren, als je dichtbij had gewoond, wat de subs op oorhoogte en flinke penislengte (om het in de stijl van de rukbunker te houden) van je oor geluidsmatig deden.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bramsat

Quote from: chansig on October 13, 2021, 18:10:29
Dank voor je reactie...mogelijk is dit het dichts wat je bij een antwoord op de vraag kan komen: Als een speaker niet matcht met mijn ruimte (of andersom) dan koop ik hem niet.

Is dat je antwoord ?

En inderdaad jammer dat je niet dichterbij woont. Dan had je kunnen ervaren wat een grote speaker (incl grote unit bezetting) in een kleine ruimte kan doen ook nog eens zonder subs of enige vorm van DSP.

Dan had je ook kunnen ervaren, als je dichtbij had gewoond, wat de subs op oorhoogte en flinke penislengte (om het in de stijl van de rukbunker te houden) van je oor geluidsmatig deden.

Gr. Hans

Ik ben dus old school stereo luisteraar...dus geen bas of treble knopjes etc normale goedkope speakerkabel geen equalizirs

of dsp.....subs, alles al wel gehad dat wel....geluid moet van voren komen dus geen surround....was 45 jr geleden al blij

dat de quadrafonie 4 speakers etc een snelle dood stierf. En inderdaad klinkt een speaker niet in mijn huiskamer dan gaat

hij eruit....en nee dat gaat niet direct maar ± 2mnd of zelfs 3 mnd.....

Belangrijk is de ideale plek vinden en dat is best moeilijk en ik kan dus alle kanten op met plaatsing....dus de wharfedale

Evo heb ik half in de kamer staan terwijl deze speaker voordien 2 mtr van het raam stond....en daar gaf hij teveel loudnes.

Nu test ik de aiyima 07 en vond deze class D wel een beetje meer bas nodig.....dus het schoot mij plotsklaps te binnen

de oude plek waar de evo teveel bas gaf.....en daar weer geplaatst en je raad het al wel perfect!... :bigsmile:

Alleen en dat is mijn mening, deze Zuil heeft minimaal een kamer nodig van 10x5 mtr en vooral met een AB versterker.

Heb de evo 4.4  nu vanaf januari en had nergens problemen met de weergave....totdat ik bezoek kreeg van een bekende

die aanmerkingen had op de evo in vergelijk met de daimond zuil....dan ga ik piekeren en weer vergelijken, en de bekende

had het gelijk aan zijn kant....uiteindelijk een classD laten komen en ben tevreden....klinkt zoveel beter vooral het midhoog.

Natuurlijk krijg ik die bekende nog op bezoek voor een gehoormatige APK....en jazekers hij kent zich goed uit met classD

want hij gaf nog de tip om een paar dagen te wachten op de uiteindelijke sound van deze kleine david...en dat klopt.

En let wel Hans de kritiek die ik had damals betrof de dutch&dutch en kon mij niet voorstellen dat zoiets in een kleine

kamer niet voldeed. deze aktiefe speaker moet gewoon een grote kamer aankunnen zonder sub...en daar ging het toen over

dacht ik..toch?



Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

chansig

Waar de discussie precies over ging weet ik niet meer. Wat ik nog wel weet is dat we het over subs hebben gehad en dat je je sub niet aan het spelen kreeg, met oa. als argument dat hij te groot was voor je kamer.

En wat mij betreft prima dat jij denkt, vindt dat de Dutch & Dutch een grote kamer aan moet kunnen en geen sub nodig heeft. De argumentatie dat ik subs gebruikte heb ik ook verschillende malen uitgelegd en dat ga ik niet allemaal nog eens herhalen.

Nogmaals jammer dat je niet in de buurt woont of andersom. Had een boel gescheeld denk ik.

We zijn het in ieder geval met elkaar eens dat de kamer een grote invloed heeft op wat je uiteindelijk hoort/waarneemt.

Wat nu je specifieke probleem met demping is weet ik alleen nog steeds niet.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bramsat

Quote from: chansig on October 13, 2021, 22:40:06
Waar de discussie precies over ging weet ik niet meer. Wat ik nog wel weet is dat we het over subs hebben gehad en dat je je sub niet aan het spelen kreeg, met oa. als argument dat hij te groot was voor je kamer.

En wat mij betreft prima dat jij denkt, vindt dat de Dutch & Dutch een grote kamer aan moet kunnen en geen sub nodig heeft. De argumentatie dat ik subs gebruikte heb ik ook verschillende malen uitgelegd en dat ga ik niet allemaal nog eens herhalen.

Nogmaals jammer dat je niet in de buurt woont of andersom. Had een boel gescheeld denk ik.

We zijn het in ieder geval met elkaar eens dat de kamer een grote invloed heeft op wat je uiteindelijk hoort/waarneemt.

Wat nu je specifieke probleem met demping is weet ik alleen nog steeds niet.  :D

Gr. Hans

Nu laat ik beginnen met vraag 1..Hans....is het nodig om een sub....let wel! in een doorsnee kamer te dempen...en waarom?
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

chansig

Basabsorbtie is wat anders Bram.

Het dempen is voor een andere gedeelte van de frequentie. Voor bas absorptie heb je iets meer nog dat een paneel (of meerdere zoals ik heb)  van een paar cm dik.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jahtari

#67
Quote from: bramsat on October 14, 2021, 07:19:42
Nu laat ik beginnen met vraag 1..Hans....is het nodig om een sub....let wel! in een doorsnee kamer te dempen...en waarom?
Dempen is altijd goed, het maakt het geluid veel strakker doordat de "echo" / galm minder wordt en daardoor je meer naar de opname luistert ipv de echo van je kamer.

In deze "waterfall" grafiek zie je van links naar rechts de lage tot hoge tonen, en de diepte van achter naar voren de nagalmtijd.



Wat je duidelijk ziet in dit voorbeeld is dat de lage tonen lang nagalmen, lang als in een paar tienden van seconden. Soms kun je als je een nummer pauzeert nog even kort het geluid horen nagalmen.

Een vriend van me heeft laatst zijn kamer grondig aangepakt met grote basstraps, lees 2 stuks in de hoeken van elk 60x60x240. Dit maakt een ongelofelijk verschil, de bas is veel droger en strakker, je hoort meer detail in de bas. Ik snap dat dit voor velen niet wenselijk is in een woonkamer, maar het helpt wel veel in het nastreven van goed geluid.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

bramsat

Quote from: chansig on October 14, 2021, 07:23:45
Basabsorbtie is wat anders Bram.

Het dempen is voor een andere gedeelte van de frequentie. Voor bas absorptie heb je iets meer nog dat een paneel (of meerdere zoals ik heb)  van een paar cm dik.

Gr. Hans

Dus het midhoog denk ik dan maar,is dat juist?..... en vanaf waar welke frequentie...ongeveer.

En voor een vergelijk jij zit in een kamer(zolder) vergelijkbaar met forumlid MAZ....ik zie daar 4 subs  2 grote ronde

(rogers?) speakers+2 speakers stands....Of MAZ equalizers (dsp) in gebruik heeft weet ik niet.

Wat vind je daarvan?
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

bramsat

Quote from: jahtari on October 14, 2021, 08:48:38
Dempen is altijd goed, het maakt het geluid veel strakker doordat de "echo" / galm minder wordt en daardoor je meer naar de opname luistert ipv de echo van je kamer.

In deze "waterfall" grafiek zie je van links naar rechts de lage tot hoge tonen, en de diepte van achter naar voren de nagalmtijd.



Wat je duidelijk ziet in dit voorbeeld is dat de lage tonen lang nagalmen, lang als in een paar tienden van seconden. Soms kun je als je een nummer pauzeert nog even kort het geluid horen nagalmen.

Een vriend van me heeft laatst zijn kamer grondig aangepakt met grote basstraps, lees 2 stuks in de hoeken van elk 60x60x240. Dit maakt een ongelofelijk verschil, de bas is veel droger en strakker, je hoort meer detail in de bas. Ik snap dat dit voor velen niet wenselijk is in een woonkamer, maar het helpt wel veel in het nastreven van goed geluid.

Wat is laatst? 6 mnd? 1 jr? kijk na een lange tijd weet je meer...nieuwe speakers die je voor het eerst beluisterd klinken

op het eerste gehoor toch ook erg goed.....alleen na een half jr weet je veel meer...toch?

Dus met speakers en het dempen.....wacht ermee totdat je zeker weet of het helpt . want terug gaan naar de normale

gemiddelde kamer omdat het hele dempen voor nop was.....het klonk gewoon hetzelfde of nog minder.

Ik ken persoonlijk 2 personen die terugkeerden op hun besluit om te dempen.....alleen die verkondigden in het begin

halelluja verhalen.....en dan kom ik 6/7 mnd later en al het gedemte was verdwenen....alleen dat deelde hij niet mee aan

zijn hificlubje.....ik vroeg waarom niet.....klinkt het nu beter of hetzelfde?....Bram hou op mij te pesten.

Na ja dat was hij dan, hij had de wand achter zijn speakers gedemt  met een aantal matten en dat vond hij geen succes.

alleen hij had ze ook nog geplakt met kit.....dat hield in dat het verwijderen van deze matten gepaard gaat met opnieuw

behangen ±10 mtr....en ja de dubbeldikke overgordijnen hingen er nog.....alleen praat met hem niet meer over dempen.

dus bezint eer gij begint.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

jahtari

Doe wat je zelf wilt, maar ik luister liever in een ruimte met behoorlijk wat demping. Wat een ander daarvan vindt maakt me niet uit.

Je kunt het effect van demping ook meten. Maar als je liever van een "levendig" geluid houdt waarbij de kamerreflecties lekker meeklinken, prima toch.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

bramsat


Dag 3....natuurlijk volgen er nog meer vergelijken....de voorlopige uitslag.

Eerste bevindingen zijn: deze kleine classD versterker verslaat menig AB versterker....let wel in mijn kamer!

en wel met Wharfedale evo 4.4....in het hoog is deze amp exacter, luchtiger, stemweergave beter en met de stemweergave

zijn we al in het middengebied toch? Dan het laag daar ben ik nog mee bezig en dat gaat de goede kant....want de speaker

die normaliter op de plaats staat waar hij het met AB amps goed doet is ± 1.80 naar achteren verplaats.

Kan mij goed voorstellen dat de evo4.4 ook gewoon aan een lange muur en er vlak voor geplaats kan worden....

dat vermoed ik dan!.....ik ga nog veel uitproberen....dat houd in een veel duurdere classD....moet niet ouder zijn dan±

1 jr....want ik vermoed dat veel AB versterker factories steeds meer classD op de markt gaan brengen.

Mijn vermoedens zijn ook dat de EVO series gehoormatig of hoe dan ook afgestemd zijn op classD oftewel een middenweg

hebben ingeslagen, want was ik de laatste 8mnd dan doof?....dus zelfs ik word wel eens bij de neus genomen of anders

geformuleerd bij de oren....wat ik wel  vreemd vond dat die amt tweeter haast onhoorbaar waren,en dat is met de classD

verleden tijd.

Met ietwat oudere wharfedale speakerseries of die niet de naam evo hebben is dat niet aan de orde want ik ken mijn

wharfedale daimond zuil heel goed en die speelt de sterren van de hemel met AB versterkers....dat ga ik ook nog uitproberen.

word vervolgd :smile:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Kingpin

De versterkers waarmee je test, zijn dat geintegreerde of eindbakken ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: jahtari on October 14, 2021, 09:42:27
Doe wat je zelf wilt, maar ik luister liever in een ruimte met behoorlijk wat demping. Wat een ander daarvan vindt maakt me niet uit.

Je kunt het effect van demping ook meten. Maar als je liever van een "levendig" geluid houdt waarbij de kamerreflecties lekker meeklinken, prima toch.
Volgens mij is er ook de oorzaak dat men vaak gewoon wat demping plaatst, maar niet op voorhand heeft gemeten en bekeken of dit wel de juiste frequentie aanspreekt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Tuurlijk moet je gewoon doen wat je prettig vindt. Op het moment dat Bram zich uitspreekt tegen dempen ben ik alleen benieuwd naar het waarom. Tot nu toe begrijp: A) we hadden een ander idee over wat er dan gedempt moet worden (Bram dacht aan de sub) en B) het lijkt er ook op dat het van horen zeggen is dat Bram zich erop deze manier over uitspreekt.

Ik zeg: Helemaal goed.

Het voordeel van dempen is al benoemd, het nadeel van teveel dempen is dat mensen kunnen ervaren dat het doods klinkt. Dit omdat de reflecties er weinig of niet meer zijn. Dat kan als niet fijn, mooi etc ervaren worden. Ik kan het erg waarderen. Ik meen vooral te horen wat er op de opname staat, zo min mogelijk kleuring door reflecties. Voor mij wordt het er niet minder levendig op. Maar zoals gezegd: ieder zijn ding.

Een teveel aan reflecties is in mijn ervaring dat het mij luistermoeheid oplevert. Maar een ander kan dusdanig gewend zijn aan dit geluid dat het als prettig ervaren wordt.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.