DAC & headphone amp advies

Started by JoepS, October 1, 2021, 12:16:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JoepS

Goededag HTForum,

Lang geleden hier al eens rond gekeken, maar recent mijn interesse in "HiFi" teruggevonden.
In de huiskamer heb ik een redelijk eenvoudig DALI setje met een Denon AVR4308. Opzich tevreden mee, maar wil al heel lang een goede hoofdtelefoon hebben.
En toen kwam de Sony MDR-Z7M2 voorbij voor een goede prijs :-)
Snel aangesloten op AVR4308 in de hoop weggeblazen te worden door detail en "soundstage". Via de NMT en HDMI digitaal naar de AVR, AVR als codec waar van toepassing. Allemaal FLAC/WAV wat ik beluisterd heb.
Tsja, dat viel nogal tegen voor een hoofdtelefoon van 800 Euro. Mis transparantie, zelfs het idee dat er vervorming optrad op hogere volumes, weinig laag. Alles was het net niet.
Vandaag aangesloten op mijn (workstation) laptop. Ok, laten we het daar maar verder niet over hebben...

Nu ben ik dus opzoek naar een goede DAC met ingebouwde hoofdtelefoon versterker (of een betaalbare split). Ik wil geen strak budget stellen, maar 500 Euro vind ik een nette prijs.
Afspelen in eerste instantie via USB. Ik wil ook via Bluetooth kunnen luisteren en daarbij gebruik kunnen maken van de nieuwste codecs (5.0).
Niet perse opzoek naar "analytic/reference" spul, ik denk dat ik houd van warm geluid met aangenaam/stevig laag. Af en toe een beetje power mag ook best.

Ik zou graag de optie tot EQ hebben. Is het aan te raden dit in de DAC/Amp te doen, of beter in de "bron" (pc/mobile)? Zijn hier bepaalde tools/players aan te raden?

Wat zouden jullie adviseren?

Alvast dank!
Joep

Xander32

Wellicht een Marantz HD DAC-1?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Roeland

#2
Mocht je android phone hebben programma; Usb Audio Player Pro
PC foobar2000

De mobiele dac/amps worden beter en beter
Shanling UP5
Fiio BTR 5
review
https://hifigo.com/blogs/review/shanling-up5-vs-fiio-btr5-whats-new-with-the-latest-bluetooth-dac-amp-from-shanling

Lotoo paw S1 is ook interessant maar geen bluetooth.

Marantz HD DAC-1 is puur een component naast je PC en veel waar voor het geld.

Persoonlijk veel dac/amp combinaties gehad (componenten). Hiermee kun je het meeste resultaat mee behalen (kwaliteit).
Maar ik haal nu het meeste plezier uit de portable dac/amps

Wil je wat meer besteden raad ik je de lotoo paw 6000 aan; DAP met usb-c dac bleutooth etc.
Voor mij zijn alle andere dac/amps overbodig geworden na deze aanschaf

JoepS

Die UP5 ziet er niet verkeerd uit! Er is echter 1 probleem: hij is alleen te krijgen via AliExpress?
Aangezien hij duurder dan 150 Euro durf ik hem niet te importeren, onduidelijk welke kosten er dan bij gaan komen.
Weet je toevallig een leverancier in Europa?

bmateijsen

Quote from: JoepS on October  1, 2021, 16:13:28
Die UP5 ziet er niet verkeerd uit! Er is echter 1 probleem: hij is alleen te krijgen via AliExpress?
Aangezien hij duurder dan 150 Euro durf ik hem niet te importeren, onduidelijk welke kosten er dan bij gaan komen.
Weet je toevallig een leverancier in Europa?

Shanling UP5 is net geintroduceerd en komt er wel aan voor Europa. UP4 is denk ik bij Wifimedia gewoon beschikbaar.

Roeland

Gewoon lekker via Ali bestellen. Tegenwoordig rekenen ze al incl VAT

Mocht je zonder VAT gaan bestellen zijn de aanvullende kosten 4,- plus 21% van het aankoopbedrag.

De UP4 is een stukje minder dan de UP5

Uiteraard kun je ook nog even geduld hebben tot de NL importeur hem in huis heeft

Tip; Koop er gelijk een 4.4mm gebalanceerde vervangingskabel voor je sony erbij. Meen dat de originele van sony type MUC-B20SB1 is.
Je kunt ook naar imitatie zoeken. (ik vind het verschil enorm)

Slainte

Kijk eens naar Topping, hebben goed spul voor een leuke prijs.

Bijvoorbeeld: https://www.hifistudio79.nl/product/topping-dx3pro-soon-to-come/
JPlay - Chord DAVE - ASR Emitter I Exclusive - Magnepan 1.7i

Tabcam

Had je de hoofdtelefoon al een tijdje ingespeeld? Minimaal 24h zou ik zeggen. Voor €500 kun je veel moois kopen. Ik heb ook duurdere hoofdtelefoons meegenomen omdat de Sony duurder was.

Een aantal opties voor hoofdtelefoons op afnemende volgorde van prijs:

  • Dan Clark Audio Aeon Flow 2 €999 (zijn helaas flink duurder geworden, mss tweedehands?
  • Dan Clark Audio Aeon Flow RT $499
  • HifiMAN Sundara versie €349 (wel open, soms in aanbieding)
  • HifiMAN HE-400i 2020 versie €199 / $159 ex BTW denk ik, ook open

Qua dac/versterker de volgende opties:

  • JDS Labs Element dac II. €494 / $399
  • Topping EX5 €349
  • Loxjie D30 €249
  • Topping DX3 Pro €199
  • Linsoul DDHiFi TC44B  €93.02, USB-C via laptop/telefoon (AliExpress)

Btw, AliExpress is goed zolang er niks teruggestuurd hoeft te worden, anders moet je eerst door 5 hoepels springen en geld terugontvangen kan even duren. Helpdesk van Amazon is ook fijner.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jcstereo

#8
ik ben zelf heel blij met audio-gd. ik heb nog net een andere audio-gd dac gekocht zonder headphone /pre amp waardoor ik nog één over heb. hij is gekocht bij magna-fi (versie met upgrades) voor €1050 en gaat nu voor de helft weg.
hierbij een link: http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/NFB28.38/NFB28.38EN.htm

ook nog een uitgebreide review: https://www.youtube.com/watch?v=kJOthq1ZyWU

hopelijk heb ik hier geen forum regels overtreden.

JoepS

Sorry dat ik nu pas reageer, blijkbaar heb ik geen notificaties aan staan  :blush:
In eerste instantie wilde ik graag een desktop device, gebaseerd op de aanname dat deze meer power en meer fysieke ruimte (meer plaats voor componenten) heeft en dat ik vooral via de laptop zou gaan luisteren.
Maar de UP5 suggestie heeft me een beetje in de richting van "mobiel" geduwd. Toch wel fijn om lekker op de bank te kunnen zitten zonder een noodzaak van (struikel) draadjes (geen idee of de nieuwe BT5 codecs gaan bevallen).
Uiteindelijk besloten een UP5 te bestellen bij Audiophonics (Frankrijk), nog een paar tientjes goedkoper dan bij ome Ali. Helaas was hij bij Nederlandse leveranciers nog niet op voorraad.

Voor mij is dit nieuw terrein. Ik ga kijken of dit bevalt om dan eventueel in de toekomst nog een desktop model te kopen. Allemaal bedankt voor de suggesties, die ik ga ik dan zeker meenemen!

Wat betreft de 4.4mm sym. kabel suggestie, deze zit bij de hoofdtelefoon geleverd. Daarmee heeft een DAC met die aansluit optie ook een voordeel, het scheelt weer een lompe verloop kabel vanuit XLR.

Wat mij wel opvalt is dat de DAC/Headphone amp combi's allemaal veel meer vermogen kunnen leveren wanneer deze symetrisch aangesloten wordt. Iemand die weet hoe dat komt?

Vriendelijke groet,
Joep

JoepS

Quote from: Tabcam on October  3, 2021, 22:07:19
Had je de hoofdtelefoon al een tijdje ingespeeld? Minimaal 24h zou ik zeggen. Voor €500 kun je veel moois kopen. Ik heb ook duurdere hoofdtelefoons meegenomen omdat de Sony duurder was.

Ik moet bekennen dat ik hier niet in geloof(de). Maaaarr, ik heb inderdaad het idee dat hij beter is gaan klinken. Van de andere kant heb ik ook gespeeld met APO (en EQ settings voor de Sony) en zijn mijn oren waarschijnlijk gewend geraakt aan de hoofdtelefoon. Dus of het echt het inspelen van de Sony is, of het inspelen van mijn gehoord.. Geen idee :)
De Sony is niet meer leverbaar, ik denk dat Mediamarkt daarom een goede aanbieding had (dagdeal voor 459).

Tabcam

Quote from: JoepS on October  5, 2021, 12:03:23
Ik moet bekennen dat ik hier niet in geloof(de). Maaaarr, ik heb inderdaad het idee dat hij beter is gaan klinken. Van de andere kant heb ik ook gespeeld met APO (en EQ settings voor de Sony) en zijn mijn oren waarschijnlijk gewend geraakt aan de hoofdtelefoon. Dus of het echt het inspelen van de Sony is, of het inspelen van mijn gehoord.. Geen idee :)
De Sony is niet meer leverbaar, ik denk dat Mediamarkt daarom een goede aanbieding had (dagdeal voor 459).
Inspelen is geen proces van weken maar de eerste 10-24h maken wel verschil. Ik laat ze meestal inspelen met een speciaal burn-in programma van ruis, muziek en stiltes.

Dan kan je met een beetje geduld hopelijk alleen een dac/versterker dan twee (desktop en mobiel) kopen.


Quote from: JoepS on October  5, 2021, 12:00:09
...

Wat betreft de 4.4mm sym. kabel suggestie, deze zit bij de hoofdtelefoon geleverd. Daarmee heeft een DAC met die aansluit optie ook een voordeel, het scheelt weer een lompe verloop kabel vanuit XLR.

Wat mij wel opvalt is dat de DAC/Headphone amp combi's allemaal veel meer vermogen kunnen leveren wanneer deze symetrisch aangesloten wordt. Iemand die weet hoe dat komt?

Vriendelijke groet,
Joep
Gebalanceerd (/symmetrisch/) betekent 2x zoveel spanning en uiteindelijk dus meer stroom en dus meer vermogen als de hoofdtelefoon (en je oren :P) dat aan kan(/kunnen).

Om het nog een beetje ingewikkelder te maken (dus niet verder lezen als je dat niet wilt :wacko:), veel koptelefoons hebben wel gebalanceerde kabel maar zijn soms nog steeds niet echt gebalanceerd uitgevoerd Je krijgt dan vaak wel het volumeverschilvoordeel maar niet de foutongevoeligheid vn gebalanceerd.

De Linsoul DDHiFi TC44B is gebalanceerd en heeft een vaste verbinding met je mobiel. Dat is zowel een voordeel als nadeel. Bluetooth (Shanling UP5) verliest wel eens verbinding of veroorzaakt plops/stiltes. Ander nadeel is dat je telefoon sneller leeg is maar daartegenover staat dat je maar één apparaat hoeft op te laden en hij veeeel kleiner is. Ze hebben beide evenveel vermogen wat dus best knap is voor zo'n klein apparaat. Ben er erg tevreden over.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Roeland

Laat even weten hoe de UP5 bevalt  :thumbs-up:

JoepS

#13
Hij is onderweg, maar mijn Frans is niet zo best, dus wat lastig om de track-trace te volgen :-)
Zodra hij binnen is zal ik mijn ervaring delen.

@tabcam Tnx voor de toelichting! Ik heb APO & Peace geinstalleerd op mijn laptop, daar de EQ settings van oratory1990 ingezet en dat maakt een wereld van verschil. Daarnaast de functie gebruikt om een EQ te maken van mijn gehoor (die je dan over de EQ settings van oratory kunt leggen). Alles bij elkaar is er nu prima te luisteren naar mijn laptop. Erg benieuwd hoe de DAC gaat klinken!