Zonnepanelen

Started by ericbe, September 30, 2021, 19:49:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ericbe

Mijn vraag is, ik wil zonnepanelen laten plaatsen en vraag mij af of de "kwaliteit" van deze stroom hetzelfde is
als de stroom die uit de meterkast komt?
Dus geen storingen of gebrom oid.
Alle serieuze reacties zijn welkom.
Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jossie

#2
Ja. Nee.

Of toch ja het tweede deel... [emoji6]
Omni !

Refie

De stroom van puur de PV panelen is DC. Via een DC/DC converter zou je deze gebruiken als voeding(en) voor je apparatuur. Je bent dan af van AC. 

Maar, je PV DC spanning gaat naar een omvormer welke DC omzet in AC, en de omvormers geven wel verstoring, of dit meer is als via het net is afhankelijk van veel factoren.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Dirc

misschien moet je wel speciale extra dure kabels van je panelen naar je omvormer of van je micro's naar je groepenkast leggen zodat je audio beter klinkt  :clapping:


Mediator

Toch nog een enigszins serieus antwoord dan. Ik maak gebruik van een stroom regenerator en het schijnt dat met name vervorming die men uitdrukt in THD de sinus vervormt. Ik merk bij alle audio die ik heb gehad een verbetering met de stroom regenerator. Hoewel mijn eind trappen er niet op staan. Ik denk dat er genoeg vervuiling om ons heen is maar ik weet niet of zo'n omvormer nu meer vervormde stroom aflevert. Maar ik ben daar nuchter onder. Verhuizen doe ik ook en dan let ik ook niet op schone stroom. Zonnepanelen zijn er voor een goed doel en goed geluid is niet alleen afhankelijk van stroom.

efsix

In mijn ervaring op het werk ligt het anders.
De solaredge inverters storen op het nationale portofoonnet.
Voor een groot evenement laatst het zonnepark uit moeten zetten.
Dus ja, storing in de radiogolven, in het wisselstroom gedeelte mij niet bekend.
Ik zou in ieder geval naar de omvormer kijken

jossie

Quote from: efsix on October  2, 2021, 10:10:43
In mijn ervaring op het werk ligt het anders.
De solaredge inverters storen op het nationale portofoonnet.
Voor een groot evenement laatst het zonnepark uit moeten zetten.
Dus ja, storing in de radiogolven, in het wisselstroom gedeelte mij niet bekend.
Ik zou in ieder geval naar de omvormer kijken


Ik kan me er wel iets bij voorstellen als de inkomende kabels niet voldoende zijn gedempt, dan hangt er een enorme antenne aan de potentiële 'zender'. Maar dat hoort natuurlijk geen probleem te zijn, lijkt me een ontwerpfout.

De laatste opmerking: waarnaar dan? Zelfs een techneut (als ik) kan aan het datasheet echt niks aflezen in dit verband.
Omni !

TopGun2010

Graag titel van dit topic aanpassen naar bijvoorbeeld zonnepanelen en effect op high end. Er is al een zp topic.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

ericbe

Quote from: TopGun2010 on October  3, 2021, 14:44:31
Graag titel van dit topic aanpassen naar bijvoorbeeld zonnepanelen en effect op high end. Er is al een zp topic.
Heb je voor mij de link, ik kon het nl niet vinden.
Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime

TopGun2010

Andere heet zonnepanelen ervaringen
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

ericbe

Quote from: TopGun2010 on October  3, 2021, 15:17:44
Andere heet zonnepanelen ervaringen
Als ik op zonnepanelen ervaringen zoek krijg ik alleen jou citaat.
Dus als jij een link kan vinden, graag.
Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime

TopGun2010

#13
Tapatalk geeft geen werkende link
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

ericbe

Quote from: TopGun2010 on October  3, 2021, 15:52:12
Tapatalk geeft geen werkende link
Enig idee wat het makkelijkste zoeken is?
Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime

SpeedyAndré

Kijk bij het afterhours subforum.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

ericbe

Quote from: SpeedyAndré on October  3, 2021, 17:16:09
Kijk bij het afterhours subforum.

André  8)
Gevonden! 149 pagina's
Heb er nu 20 doorgenomen en nog niets over mijn vraag gevonden.
Weet iemand een antwoord op mijn vraag?
Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime

SpeedyAndré

Quote from: ericbe on October  3, 2021, 20:11:18
Gevonden! 149 pagina's
Heb er nu 20 doorgenomen en nog niets over mijn vraag gevonden.
Weet iemand een antwoord op mijn vraag?
In dat topic gaat het meer over het plaatsen en het rendement.
Omvormers moeten zo nauwkeurig mogelijk de fase volgen omdat ook de netbeheerder geen storing of afwijkingen wil hebben.
Blijft over dat ze de spanning een beetje verhogen omdat ze anders niet kunnen leveren.
In de 9 jaar dat ik highend audio samen met zonnepanelen heb is me niets opgevallen aan het geluid, mijn omvormer zit op een andere groep en een verdieping hoger.
Het is een degelijke en goed afgeschermde SMA string omvormer, met name bij systemen als Solar Edge is er sprake van RF straling.
Deze RF bereikt de audio set misschien, of het moet niet opvallen tussen alle andere RF zooi die in de lucht hangt :)
Met name de P2000 porto's ondervinden er hinder van en het gaat om apparatuur en kabels die op het dak liggen, niet die in huis.
Ik heb niet de apparatuur om dit te meten dus ik ga maar op mijn oren af.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

jossie

Quote from: ericbe on October  3, 2021, 20:11:18
Gevonden! 149 pagina's
Heb er nu 20 doorgenomen en nog niets over mijn vraag gevonden.
Weet iemand een antwoord op mijn vraag?
Iets zegt mij dat mijn antwoord niet was wat jij zoekt.

Maar laten we een (mentaal) experiment schetsen.

Ga bij een bevriende audiofiel met zonnepanelen overdag bij volle zon op de luisterstoel zitten, zet het volume flink open terwijl de bron gestopt is.

Als jij dan iets 'hoort' zou dat de omvormer kunnen zijn. Mocht je niets horen, zoek dan vooral verder.
Omni !

ericbe

Quote from: jossie on October  3, 2021, 21:19:50
Iets zegt mij dat mijn antwoord niet was wat jij zoekt.

Maar laten we een (mentaal) experiment schetsen.

Ga bij een bevriende audiofiel met zonnepanelen overdag bij volle zon op de luisterstoel zitten, zet het volume flink open terwijl de bron gestopt is.

Als jij dan iets 'hoort' zou dat de omvormer kunnen zijn. Mocht je niets horen, zoek dan vooral verder.
Al mijn bevriende audiofielen zijn niet in het bezit van zonnepanelen.

Wat wil jij mij hier mee zeggen?
Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime

jossie

Dat is toch duidelijk? Dan kun je in de praktijk ervaren of er invloed is.

Ik heb antwoord gegeven op je vraag. Maar het beviel niet of je dacht misschien dat het geen serieus antwoord was?
Omni !

ericbe

Quote from: jossie on October  3, 2021, 22:51:19
Dat is toch duidelijk? Dan kun je in de praktijk ervaren of er invloed is.

Ik heb antwoord gegeven op je vraag. Maar het beviel niet of je dacht misschien dat het geen serieus antwoord was?
Ik snap wat je bedoelt.
Maar mijn vraag is: persoonlijke ervaringen met zonnepanelen die de set van stroom voorzien.
Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime

jossie

Bij mij liggen zonnepanelen op het dak, ik ervaar geen invloed op de weergave maar ik moet zeggen, ik heb nooit geprobeerd de panelen aan en uit te zetten voor direct vergelijk.

Maar ja... de hele straat heeft ze inmiddels zo'n beetje... stroom stopt niet bij de voordeur en ik kan de straat/wijk niet uitzetten...

Of bedoel je dat je een audio set direct wilt voeden met zonnepanelen los van het net? Via een standaard omvormer zal dat iig niet gaan, die wil niet starten als er geen netspanning op zijn uitgang wordt aangeboden want dan kan hij niet synchroniseren met de netfrequentie en (belangrijk) fase.

Er zijn uiteraard wel 'omvormers' die van 12 of 24 Volt netspanning kunnen maken, ik denk echter niet dat je daar iets mee opschiet.

Mogelijk kan in de software de 'standaard' omvormer gedwongen worden te starten maar lijkt me geen goed plan voor de hobby.
Omni !

ericbe

Quote from: jossie on October  4, 2021, 09:33:22
Bij mij liggen zonnepanelen op het dak, ik ervaar geen invloed op de weergave maar ik moet zeggen, ik heb nooit geprobeerd de panelen aan en uit te zetten voor direct vergelijk.

Maar ja... de hele straat heeft ze inmiddels zo'n beetje... stroom stopt niet bij de voordeur en ik kan de straat/wijk niet uitzetten...

Of bedoel je dat je een audio set direct wilt voeden met zonnepanelen los van het net? Via een standaard omvormer zal dat iig niet gaan, die wil niet starten als er geen netspanning op zijn uitgang wordt aangeboden want dan kan hij niet synchroniseren met de netfrequentie en (belangrijk) fase.

Er zijn uiteraard wel 'omvormers' die van 12 of 24 Volt netspanning kunnen maken, ik denk echter niet dat je daar iets mee opschiet.

Mogelijk kan in de software de 'standaard' omvormer gedwongen worden te starten maar lijkt me geen goed plan voor de hobby.

Kijk dat is bruikbare informatie!
Ik wil de set idd niet apart van voeding voorzien.
Bedankt Jossie.
Meridian DSP 5200 SE + Synergistic Research master
Meridian SW 1600
Meridian 218 + Farad 3 SRP + Roon
Gigawatt PowerPrime