Actieve (draadloze) speakers of toch versterker vervangen.

Started by Wotnix, September 30, 2021, 19:03:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wotnix

Beste mensen,

Allereerst wil ik een compliment maken aan mijn medeforummers.
Ik heb in de loop van de tijd veel inzichten en tips gekregen.

Daarvoor mijn dank!


Welnu,

Omdat mijn boxen te veel ruimte in beslag nemen, heb ik besloten om mijn full size ASW boxen te vervangen. Mijn Denon versterker wil ik ook upgraden, ware het niet, dat ik twijfel, gezien de vele technische mogelijkheden die er nu zijn.

Ik luister muziek, en kijk film, waarbij ik geen subwoofer heb.

Wat is dan kwalitatief beter, een bedrade passieve speaker waarbij ik mijn versterker moet vervangen, of een draadloze actieve speaker, waarbij ik dat niet hoef?


Bedankt voor jullie input.








| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

katwax

als de vraag is actief of passief, dan is dit toch een persoonlijke keuze.
Persoonlijk ben ik fan van actief, je hebt geen last meer van het moeten matchen en je hebt minder componenten (beetje afhankelijk van wat er allemaal in het actieve systeem aanwezig is)
Maar denk dat dit ook vaak een reden is om net niet actief te gaan voor andere, je kan niet veel meer wisselen en tevens kan je zeer weinig gebruiken van je huidige set.

Kwalitatief kan je dus 1 van beide kiezen, het is eerder dat je bij actief snel klaar bent en geen mismatch kan hebben.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Wotnix

Mijn apparatuur die ik nu heb:


  • Receiver
  • NVIDEA Shield
  • Platenspeler
  • DVD Speler
  • vier full size zuil speakers

De receiver / dvd speler zijn en speakers zijn >18 jaar oud.
De shield is net nieuw, maar kan deze niet aansluiten op de receiver.


De speakers moeten compacter vanwege ruimte gebrek.


Via de shield luister ik mijn CD-collectie die digitaal op een NAS staat en voor streaming.
De dvd speler staat >10 jaar onaangeroerd in de kast.

Vanwege de HDMI naar de TV zal ik dus de receiver moeten vervangen, maar misschien zijn er ook andere oplossingen?

| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Spijkie

Je hebt een platenspeler zie ik, dan denk ik dat het een receiver wordt met phono ingang en kleine passieve speakers. Kan een heel mooi resultaat geven hoor.

Of zie ik iets over het hoofd?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Wotnix

Ik heb een NVIDEA Shield.

Ik moet dat ding ergens via HDMI kunnen aansluiten en zoals de vlag er nu voor staat, moet dat via de receiver gebeuren, denk ik zo. Films kijk ik meer als TV, dus gaat daar ook meer de aandacht naar uit. Alleen de full size boxen, daar wil ik iets anders voor.
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Tabcam

Als je films kijkt moet je zeker zijn dat de eventuele vertraging van bepaalde actieve luidsprekers niet teveel is om lip-sync issues te voorkomen. Soms hebben ze low latency opties om dat te voorkomen.

Qua actief vs passief, de speaker in combinatie met de ruimte bepalen samen het meeste hoe goed het klinkt/kan klinken. Actief is wel gemakkelijker goed te krijgen/corrigeren maar kan ook meer aan stuk gaan. De grootste stap die ik heb gezet was om van passief versterkt naar een actieve open baffle te gaan.

Als ik vooral voor TV/series en film in de markt was zou ik denk ik naar de Heissmann Cinetor-Evo of de iets duurdere DXT-MON 182 kijken. Weliswaar zelfbouw (kits te koop), maar meet erg goed en met het ontwerp is  met zowel richtingsgevoeligheid als vervorming rekening gehouden. Zelf heb ik gemerkt dat met iets zelf bouwen ook een hoop plezier en voldoening bij komt kijken.

Zou sowieso eerst de luidsprekers uitzoeken en dan bepalen wat qua versterking handig is. Veel plezier met uitzoeken en luisteren!

Oh ja, wat is je budget ongeveer en hoe ziet de huiskamer (aanname :angel:) er uit?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

addesmo

Ik ken ze persoonlijk niet, maar dit met een voorversterker erbij klinkt misschien ook wel erg goed.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=173564.0

FS249

Quote from: Wotnix on October  2, 2021, 15:37:07
Mijn apparatuur die ik nu heb:


  • Receiver
  • NVIDEA Shield
  • Platenspeler
  • DVD Speler
  • vier full size zuil speakers

De receiver / dvd speler zijn en speakers zijn >18 jaar oud.
De shield is net nieuw, maar kan deze niet aansluiten op de receiver.


De speakers moeten compacter vanwege ruimte gebrek.


Via de shield luister ik mijn CD-collectie die digitaal op een NAS staat en voor streaming.
De dvd speler staat >10 jaar onaangeroerd in de kast.

Vanwege de HDMI naar de TV zal ik dus de receiver moeten vervangen, maar misschien zijn er ook andere oplossingen?

Je beschrijft niet welke receiver je nu hebt. Kan mogelijk nog prima jaren mee en met een Dac kun je prima geluid van digitaal naar analoog brengen voor de input op jouw receiver.

Je wilt van de 4 zuilen af. Ga je je kamer anders inrichten, waardoor de plek nu een issue wordt? Welke speakers heb je nu en waarom destijds voor 4 grote gekozen i.p.v. bijvoorbeeld 2 zuilen met 2 kleine achterspeakers? Dat scheelt alvast 2 zuilen in je kamer.

De 2 voor zuilen voor zou je ook kunnen vervangen voor goede monitoren met mogelijk een sub erbij. Monitoren kunnen tegenwoordig een heel mooi beeld neerzetten. Luistersessies bij goede hifizaken of mede-forumgenoten is absoluut aan te raden als je echt wat anders wilt.

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.