Meer bas met 1 luidspreker dan met 2

Started by kappa9, September 23, 2021, 20:57:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Meten hoeft niet moeilijk te zijn, maar REW kan best intimiderend zijn. De REW helpbestanden zijn best goed.

In principe kan je bij Making Measurements beginnen en de stap Calibrating the Interface overslaan omdat je een Umik-1 hebt.

In jouw geval zou ik drie metingen maken, één voor de linker, één de rechterluidspreker en één voor de subwoofer. Daarna post je hier de SPL/fasegrafiek en de waterfallgrafiek per luidspreker/subwoofer.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i


kappa9

Quote from: Tabcam on September 28, 2021, 20:24:23
Meten hoeft niet moeilijk te zijn, maar REW kan best intimiderend zijn. De REW helpbestanden zijn best goed.

In principe kan je bij Making Measurements beginnen en de stap Calibrating the Interface overslaan omdat je een Umik-1 hebt.

In jouw geval zou ik drie metingen maken, één voor de linker, één de rechterluidspreker en één voor de subwoofer. Daarna post je hier de SPL/fasegrafiek en de waterfallgrafiek per luidspreker/subwoofer.

Dank je voor je advies. Ik ga deze stappen zeker even uitvoeren echter ga ik eind van de maand verhuizen.
In mijn nieuwe ruimte zal ik nadat ik alles netjes heb opgesteld gaan meten en de uitkomsten eens posten.
Uiteindelijk heb ik de dsp ook gekocht om het geluid te verbeteren maar het is een beetje op een laag pitje gekomen aangezien de verhuizing eraan zat te komen.

Quote from: morca on September 28, 2021, 21:09:44
Akoestische uitdoving??
Misschien eens schuiven met de setup?
Heb je een showcase topic?
Eens kijken hoe het erbij staat

Dat klinkt heel aannemelijk. Ik heb nog geen showcase topic. Ik lees meestal alleen alle interessante verhalen hier op t forum en post soms een vraag.
Misschien dat ik in de toekomst wel zo'n showtopic aan ga maken  ;D

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Frank72

Ik heb een gelijkaardig probleem.
Als ik tussen de luidsprekers ga staan, me in een aanliggende kamer bevindt of een van de luidsprekers omgekeerd aansluit klinken de lage tonen een pak meer aanwezig, maar dan zit nog steeds de stem iets meer rechts, en als ik er met mijn rug naartoe sta net omgekeerd (dus de andere luidspreker, niet mijn andere oor). Als ik door de ruimte (in L-vorm) loop verandert het geluid ook.
Anderen horen het ook, dus ligt het niet aan mijn oren.
Ik heb het bij elke versterker, elke set luidsprekers en bij iedere bron.
Zet ik dezelfde spullen op mijn slaapkamer, perfect!
Alleen, ik vind dat niet zo'n geschikte plek om bezoek te ontvangen...

RalphH

Lastig zo'n null, weinig aan te doen. Luidsprekers wat de kamer inzetten (als dat al kan) kan iets helpen. Anders subje erbij om de dip op te vangen.

Evt meten met rew om eea inzichtelijk te maken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Dan hetzelfde advies:

Quote from: Tabcam on September 28, 2021, 20:24:23
Meten hoeft niet moeilijk te zijn, maar REW kan best intimiderend zijn. De REW helpbestanden zijn best goed.

In principe kan je bij Making Measurements beginnen en de stap Calibrating the Interface overslaan omdat als je een Umik-1 hebt.

In jouw geval zou ik drie metingen maken, één voor de linker, één de rechterluidspreker en één voor de subwoofer. Daarna post je hier de SPL/fasegrafiek en de waterfallgrafiek per luidspreker/subwoofer.

Mocht je geen meetapparatuur hebben, geef dan aan waar je ongeveer woont, dan kan hoogstwaarschijnlijk iemand wel apparatuur lenen dan wel langskomen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geertidow

Akoestiek is zo ontzettend complex.
Ik heb de afgelopen maand veel gemeten met mijn A*BNB subwoofer, die op zichzelf superstrak speelt.
Schuif ik de woofer 20 cm naar achteren komt er een gigantische dip op 50 hz, zet ik die weer terug is die dip bijna helemaal weg.
Je kan voor de lage tonen misschien nog de truc proberen dat je de speaker (als een soort subwoofer) op je luisterpositie zet en dan gaat luisteren waar dat gekke wegvallen allemaal optreedt. Dan weet je in ieder geval of er plekken zijn waar je de speaker wel neer kan zetten (voor zover mogelijk).
https://www.digitaltrends.com/home-theater/how-to-setup-a-subwoofer/ en dan de carte blance methode. Al was het maar om van te leren.
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub