Meer bas met 1 luidspreker dan met 2

Started by kappa9, September 23, 2021, 20:57:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kappa9

Dag allemaal,

Ik heb een vraag.
Wanneer ik 1 van de luidsprekers mute (minidsp) dan is de bass een stuk voller/dieper dan wanneer beide luidsprekers spelen.
Alsof het laag van de ene luidspreker het laag vd andere cancelt.
Nu krijg ik het idee dat ik daardoor helemaal niet het laag uit mijn luidsprekers weet te halen wat ze zouden kunnen.

Iemand een tip hieromtrent?

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

dre73

Maakt het niet uit of je dat met links of rechts doet?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

HJ2

Euhm... van 1 van de speakers de touwtjes omdraaien?
If you always do what you always did, you always get what you always got...

dre73

Daar lijkt het wel op.
Of een instelling verkeerd.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

kappa9

Quote from: dre73 on September 23, 2021, 20:59:52
Maakt het niet uit of je dat met links of rechts doet?
Nee maakt niks uit
Quote from: HJ2 on September 23, 2021, 21:05:59
Euhm... van 1 van de speakers de touwtjes omdraaien?
Je zou denken dat het iets met fase is maar ik heb echt de luidsprekers op de juiste manier aangesloten ;D
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

dre73

En als de Mini-DSP er tussenuit is?
Of een instelling in de DSP?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rob_Dingen

#7
Wat heb je verandert in je set waardoor dit probleem er ineens is?
En wat voor spullen heb je.

Rob

Ralf67

Wat er verandert is ?

MiniDSP ertussen  :D

kappa9

Quote from: dre73 on September 24, 2021, 13:54:32
En als de Mini-DSP er tussenuit is?
Of een instelling in de DSP?

Zonder minidsp dat kan ik wel eens proberen.

Quote from: Rob_Dingen on September 24, 2021, 14:38:07
Wat heb je verandert in je set waardoor dit probleem er ineens is?

Rob
Nou eigenlijk is het me pas opgevallen toen ik in het menu van de minidsp het filter aan aan het passen was.
Ik heb de luidsprekers onder de 80hz middels een bessel filter af laten kappen en de frequenties tot 80hz ook middels een bessel filter naar een sub ingesteld. Zodat de sub en de luidsprekers mooier in elkaar overlopen.

Toen ik de sub even gemute had en van 1 vd luidsprekers het filter gebypassed had (dus 1 luidspreker speelde vanaf 80hz en hoger en de ander het volledige signaal) toen hoorde ik ineens meer bass.

Als ik de filters op beide luidsprekers bypass (wat neerkomt op dat beide luidsprekers het volledige frequentiesignaal gaan weergeven) dan is de bass dus minder.

Als ik dan van 1 van de luidsprekers (maakt niet uit welke) de bypassknop weer aanklik of mute dan hoor ik weer meer bass.
Alsof dus in een bepaald laag frequentiegebied het laag van de ene luidspreker het laag van de andere cancelt.

Mijn set is als volgt.

MAC mini 2011
Gustard  X16 dac
Primare pre30
Minidsp
Musical fidelity a5.5
Von schweikert vr1
B&W AS608


Ik denk dat ik dit probleem altijd wel gehad heb maar het me pas is opgevallen toen ik de minidsp erbij kreeg.

Quote from: Ralf67 on September 24, 2021, 17:04:23
Wat er verandert is ?

MiniDSP ertussen  :D

Hahaha ja, eigenlijk klopt dit dus wel


Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Rob_Dingen

Het is in ieder geval een fase probleem.
Haal de Mini DSP er eens tussen uit en probeer of je dan nog steeds verschil hebt.
Is dat niet zo heb je iets verkeerd staan in de Mini DSP als het wel zo is zit er of een fout in de speakers of versterker waar de + en - is omgedraaid.
En je bent dan echt niet de eerste waar dat bij is.
Maar verwacht een setting in de Mini DSP

Rob

kappa9

Quote from: Rob_Dingen on September 24, 2021, 21:00:51
Het is in ieder geval een fase probleem.
Haal de Mini DSP er eens tussen uit en probeer of je dan nog steeds verschil hebt.
Is dat niet zo heb je iets verkeerd staan in de Mini DSP als het wel zo is zit er of een fout in de speakers of versterker waar de + en - is omgedraaid.
En je bent dan echt niet de eerste waar dat bij is.
Maar verwacht een setting in de Mini DSP

Rob

Stel dat het een fase probleem is, zou dan niet ook het hele stereobeeld niet moeten kloppen?

Ik ga van t weekend even kijken om de dsp ertussenuit te halen, nu aan het werk nog.

Bedankt in elk geval alvast voor alle reacties  ;D
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

dre73

Bij een faseprobleem in het laag staat het beeld altijd nog behoorlijk goed.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.


Xander32

Kan het ook akoestiek zijn, dat de sweetspot zich op een knoop bevindt? Dat een tweede ls de bass op de sweetspot uitdooft?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

#15
Het roept bij mij nog meer fvragen op;

  • Welke MiniDSP heb je?
  • Gebruik je de MiniDSP alleen als crossover voor de subwoofer of doe je er meer mee?
  • Heb je ook metingen, bv. met Dirac (hangt van de MiniDSP af) of met REW?
  • Zit het probleem in de lage bas of meer in de midbas
  • Staat de subwoofer toevallig net verkeerd? Verwacht het niet omdat het dan bij beide luidsprekers zou moeten optreden.

Uitsluiten kan bv. door zonder sub met aangepaste MiniDSP-instellingen te spelen. Meten helpt vaak het beste, kan voor mijzelf spreken dat ik vaker met het verwisselen van apparatuur fouten heb gemaakt die rare problemen veroorzaakten zoals een crossover-dip omdat de ene dac/versterkercombinatie wel de polariteit behield en de andere niet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kappa9

Ik heb het getest zonder minidsp en het probleem blijft zich dan voordoen.

Ik heb op youtube een aantal testtonen afgespeeld en vervolgens geluisterd hoe het klonk met 1 of met 2 luidsprekers. (Zonder subwoofer!)

Ik heb 35, 40, 45, 50 en 55 hz testtonen 1 voor 1 afgespeeld en ik hoor duidelijk dat wanneer ik 2 luidsprekers aangesloten heb dat de bass minder is en zodra ik dan 1 vd 2 luidsprekers loskoppel dan hoor ik dus meer/luidere bass. Wat mij wel ook op is gevallen is dat wanneer ik een testtoon afspeel van 35hz dan hoor ik het niet.

Ik heb dit getest met von schweikert vr2 luidsprekers welke in de specificaties tot 25hz zouden moeten kunnen gaan.
Het fenomeen doet zich overigens voor bij meerdere luidsprekers. (JBL LSR 308 PMKII, VR1's en dus de VR2's)

Quote from: morca on September 24, 2021, 22:03:02
Batterij erop en kijken of de speakers beide dezelfde kant op uitslaan.
Weet je igg of het in de speakers goed zit, of niet  ;D

Check! zodra ik de + met de + en de - met de - verbind (batterij->luidspreker) dan slaan beide luidsprekers naar buiten uit.
(Naar buiten betekent volgens mij ook dat je daadwerkelijk de + op de + en de - op de - hebt aangesloten)

Quote from: Xander32 on September 25, 2021, 07:51:30
Kan het ook akoestiek zijn, dat de sweetspot zich op een knoop bevindt? Dat een tweede ls de bass op de sweetspot uitdooft?

Dit denk ik eigenlijk dus ook. Al viel het me wel op dat wanneer ik achter een luidspreker sta om hem los te koppelen dat ik dan daar ook goed kon horen dat er meer bass weergegeven werd zodra ik de luidsprekerkabel eruit trok. Maar misschien zijn er dan meerdere plekken in mijn luisterruimte waar de bass uitdooft.

Quote from: Tabcam on September 25, 2021, 09:22:22
Het roept bij mij nog meer fragen op;

  • Welke MiniDSP heb je?
  • Gebruik je de MiniDSP alleen als crossover voor de subwoofer of doe je er meer mee?
  • Heb je ook metingen, bv. met Dirac (hangt van de MiniDSP af) of met REW?
  • Zit het probleem in de lage bas of meer in de midbas
  • Staat de subwoofer toevallig net verkeerd? Verwacht het niet omdat het dan bij beide luidsprekers zou moeten optreden.

Uitsluiten kan bv. door zonder sub met aangepaste MiniDSP-instellingen te spelen. Meten helpt vaak het beste, kan voor mijzelf spreken dat ik vaker met het verwisselen van apparatuur fouten heb gemaakt die rare problemen veroorzaakten zoals een crossover-dip omdat de ene dac/versterkercombinatie wel de polariteit behield en de andere niet.

1: DDRC24
2: Momenteel alleen als crossover voor de subwoofer, ik probeer om de hoofdluidsprekers wat te ontlasten van het laag zodat ze iets mooier om kunnen gaan met de rest van het frequentiegebied.
3: Ik heb dus de versie met dirac en een umik meetmicrofoon maar ik heb nog geen metingen gedaan.
4: Ik hoor het dus niet bij de 35hz maar wel bij de 40, 45, 50, en 55hz.
5: Ik heb het probleem met de subwoofer niet. Alleen met de luidsprekers.
Wanneer ik met de minidsp het laag onder de 80hz naar de sub stuur en de rest naar de luidsprekers heb ik wel een goede en redelijk strakke bass (Voor zover ik ervaring heb met het horen van een strakke en complete bass want misschien heb ik die wel nog nooit echt gehoord en weet ik niet wat ik mis :P)
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Als het met alle luidsprekers zich voordoet lijkt me de ruimte ook raar omdat ze allemaal een andere FR (FrequentieResponse) zullen hebben en je subwoofer ook in het lage laag je last met ruimtemodi zou moeten hebben.

Wat kan is dat de MiniDSP inverteert. Dat kan je zien aan de hand van de impulsresponse als je met REW meet. Gaat de impuls meer naar beneden dan naar boven en bij de andere luidspreker andersom, dan is die uitgang geïnverteerd. Meestal hoor je dat wel.

Mooiste is als je beide luidsprekers en de subwoofer los kan meten. De setting "frequency dependant windowing" aanzetten en op 3 cycles instellen, dan krijg je een veel beter zichtbare impulsrespons.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pjotr27

Ik zou eerst maar eens zonder die MiniDSP luisteren, dan sluit je meteen uit of het de luidsprekers zijn, de kamer of toch de MiniSDP...
(ik verdenk de laatste dat daar iets fout staat ingesteld)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

Quote from: kappa9 on September 25, 2021, 17:51:52
Ik heb het getest zonder minidsp en het probleem blijft zich dan voordoen.


Quote from: Pjotr27 on September 25, 2021, 18:46:11
Ik zou eerst maar eens zonder die MiniDSP luisteren, dan sluit je meteen uit of het de luidsprekers zijn, de kamer of toch de MiniSDP...
(ik verdenk de laatste dat daar iets fout staat ingesteld)

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pjotr27

Wat is Nederlands lezen soms moeilijk.... Sorry.....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Rob_Dingen

Nu weet je dat het niet de mini DSP is en ook de speakers niet na de batterij test.
Nu kun je nog eens de + en - omwisselen en nog eens luisteren.
Als dat ook niet helpt is het inderdaad de akoestiek al heb ik dat nog nooit mee gemaakt, maar dat wil ook niks zeggen.

Rob

chansig

Kan me ook niet zo goed voorstellen dat het de ruimte is. Maar loop eens door de ruimte heen om te horen of je overal hetzelfde probleem ervaart.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Zit de speakerkabel op 1 kanaal verkeert aangesloten wellicht?

kappa9

Quote from: Tabcam on September 25, 2021, 18:16:01
Als het met alle luidsprekers zich voordoet lijkt me de ruimte ook raar omdat ze allemaal een andere FR (FrequentieResponse) zullen hebben en je subwoofer ook in het lage laag je last met ruimtemodi zou moeten hebben.

Ja klopt, mn ruimte is ook wel raar.

Quote from: Tabcam on September 25, 2021, 18:16:01
Wat kan is dat de MiniDSP inverteert. Dat kan je zien aan de hand van de impulsresponse als je met REW meet. Gaat de impuls meer naar beneden dan naar boven en bij de andere luidspreker andersom, dan is die uitgang geïnverteerd. Meestal hoor je dat wel.

Mooiste is als je beide luidsprekers en de subwoofer los kan meten. De setting "frequency dependant windowing" aanzetten en op 3 cycles instellen, dan krijg je een veel beter zichtbare impulsrespons.



Ik ga me binnenkort eens verdiepen in het meten.
Voorlopig heb ik weinig tijd helaas. Ik moet dan echt even de tijd nemen om het te snappen en om rustig te kunnen meten.

Quote from: Pjotr27 on September 25, 2021, 19:45:15
Wat is Nederlands lezen soms moeilijk.... Sorry.....

Dat hebben we allemaal wel eens  ;)

Quote from: chansig on September 25, 2021, 22:38:41
Kan me ook niet zo goed voorstellen dat het de ruimte is. Maar loop eens door de ruimte heen om te horen of je overal hetzelfde probleem ervaart.

Gr. Hans

Ik ben voor de grap eens op de andere plek van mijn bank (2 zits bank) gaan zitten en daar is het effect precies omgekeerd.
Daar is de bass luider/voller met 2 luidsprekers dan met 1. Ik denk echt dat het aan mijn ruimte ligt.

Quote from: Contour on September 26, 2021, 15:45:20
Zit de speakerkabel op 1 kanaal verkeert aangesloten wellicht?

Nee dat is toch wel de basis zou je zeggen


Groeten Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT