Coaxiale monitor

Started by Timvg, September 23, 2021, 18:33:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Het probleem is dat dat natuurlijk gemiddeldes zijn (behalve de on-axis dan).

Als je naar de afzonderlijke curves gaat kijken dan zie je hoe dat akoestisch probleem zich steeds wat verplaatst en al bij al moeilijk te corrigeren valt.


jossie

Dat klopt maar de eerste drie,  vier grafieken zijn het merendeel van de energie, wat daarna komt voegt erg weinig toe aan de power response (vrijwel niks).

Proberen kan altijd, klinkt het niet beter, kan het weer weg  ;)



Omni !

Timvg


FrankBe

Quote from: Timvg on January 21, 2022, 15:20:43
Dit is met EQ. Je kan daar natuurlijk verder in gaan, maar ik ben geen fan van de boel vlak te gooien met de (DSP) pletwals.

Mooi resultaat  ;)

Je kan altijd corrigeren en luisteren. Als het je niet bevalt, kan je nog een stap terugzetten.

Timvg

Even een filterupdate.



Ze staan nu opgesteld in de bedoelde ruimte, en dat klinkt helemaal niet slecht. Het laag moet nog wat afgesteld worden in de loop van de week.

Maar voor de rest:

-Heel juiste plaatsing/ruimtelijke afbeelding
-Desodanks de ribbeltjes in de metingen klinkt het naar mijn oren vrij juist, misschien iets meer kleuring in bepaalde opnames, maar ik geloof dat dit met de laagafstelling kan opgelost worden. De kleuring die ik opmerk situeert zich voornamelijk in de hogere bassen.

FrankBe

Is er aan dit project nog iets gedaan? Ik ben zelf ook nog altijd zeer sterk geïnteresseerd in een coaxiale driver voor mijn HT upgrade omwille van de inbouw vlak onder het beeldscherm alsook de horizontale spreiding.

Timvg

Ik ben nog steeds bezig met het upgraden van mijn meetsetup. Door omstandigheden geen vordering gemaakt, heb alles in huis, maar geen tijd om verder te werken.
Wanneer dat klaar is ga ik deze nog eens doormeten om wat zaken aan te passen.

Of het nu allemaal coherenter klinkt dan een conventionele (niet-coaxiale) 2-weg.. Ik twijfel  :) Zou het eens naast mekaar moeten horen.

FrankBe

Quote from: Timvg on May 25, 2022, 14:02:23
Ik ben nog steeds bezig met het upgraden van mijn meetsetup. Door omstandigheden geen vordering gemaakt, heb alles in huis, maar geen tijd om verder te werken.
Wanneer dat klaar is ga ik deze nog eens doormeten om wat zaken aan te passen.

Of het nu allemaal coherenter klinkt dan een conventionele (niet-coaxiale) 2-weg.. Ik twijfel  :) Zou het eens naast mekaar moeten horen.

Ik wil zelf ook terug aan de slag met bouwen en meten. Ik heb de bas drivers in huis alsook multiplex en zwart MDF. Ik ga ook mijn gesloten subs herbouwen naar basreflex @16Hz.

Qua meten wil ik me voorlopig beperken tot REW met de UMIK1 maar wat is daarna de meest logische upgrade?

Rob_Dingen

Quote from: FrankBe on May 25, 2022, 15:57:45
Qua meten wil ik me voorlopig beperken tot REW met de UMIK1 maar wat is daarna de meest logische upgrade?

Rew is opzicht prima maar verdiep je goed in de software.
Een USB mic is niet geweldig voor speaker ontwikkeling.
Dus de eerste investering zou een analoge mic met een usb audio interface met phantom voeding.

Rob

Timvg

Wat Rob zegt dus.

Voor de rest: een degelijk meetplatform met draaiplateau in stappen van 10° om horizontaal en verticaal afstraalgedrag te meten.

Het kan wel met een USB mic, maar dan wel met de akoestische timing referentie* in REW.
Ik ga voor speakerdesign overstappen naar ARTA, en daar is dat geen optie.

Een timing referentie heb je nodig om correcte info te krijgen mbt fase. Dat is belangrijk wanneer je dan vervolgens al je metingen gaat importeren om zo het filter te gaan ontwikkelen. Dit kan een akoestische timing referentie zijn of een loopback kanaal.

Rob_Dingen

Quote from: Timvg on May 25, 2022, 19:02:18
Het kan wel met een USB mic, maar dan wel met de akoestische timing referentie* in REW.
Ik ga voor speakerdesign overstappen naar ARTA, en daar is dat geen optie.

Een timing referentie heb je nodig om correcte info te krijgen mbt fase. Dat is belangrijk wanneer je dan vervolgens al je metingen gaat importeren om zo het filter te gaan ontwikkelen. Dit kan een akoestische timing referentie zijn of een loopback kanaal.
Mijn inziens heb je altijd een timing reference nodig.
Dat gaat helaas niet helpen met een usb microfoon wel met een analoge.
Het probleem met een usb mic is dat de timing dus niet constant is waardoor je fase fouten krijgt tussen individuele drivers.

Rob

FrankBe

Arta is vrij betaalbaar zo te zien.

Het grote probleem qua metingen wordt ongetwijfeld de aard van de speakers: inbouw in een (weliswaar stevige) TV wand. Misschien moet ik dit verder bespreken in mijn eigen topic  ;)

kermy

Ik heb eens op de ARTA site gekeken, een prijs kwam ik daar niet tegen, of lees ik er over heen?

Wel heb ik de screenshots bekeken, ligt het aan mij, of ziet het er allemaal wat simpeler uit dan in REW? En dat is dan niet bedoelt als kritiek, meer een vaststelling.

Waar zitten de voordelen van ARTA ten opzichte van REW?


Met vriendelijke groet,

Kermy

FrankBe

Quote from: kermy on May 25, 2022, 19:38:45
Ik heb eens op de ARTA site gekeken, een prijs kwam ik daar niet tegen, of lees ik er over heen?

Wel heb ik de screenshots bekeken, ligt het aan mij, of ziet het er allemaal wat simpeler uit dan in REW? En dat is dan niet bedoelt als kritiek, meer een vaststelling.

Waar zitten de voordelen van ARTA ten opzichte van REW?


Met vriendelijke groet,

Kermy

De personal licence key kost €79 en de commerciële €149 Zie https://artalabs.hr/download.htm onderaan

kermy

Quote from: FrankBe on May 25, 2022, 19:50:48
De personal licence key kost €79 en de commerciële €149 Zie https://artalabs.hr/download.htm onderaan

Dat is voor een stuk professionele software niet echt duur te noemen. Dan nog een mooie mic en pre amp neem ik aan, is het reëel om te stellen dat je voor 300 euro up and running kan zijn?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Zowel REW als Arta zijn geen professionele oplossingen.
Bij professionele software zit meestal hardware bij zoals bijv Clio 12 die ik gebruik daar kan ik bijv gewoon ingeven 2,83 V uit (1W 8 Ohm) en dan klopt dat dus en hetzelfde geld voor de input.
Verder werkt dat helemaal om windows audio heen, dus instellingen in windows hebben geen invloed.

Rob

kermy

Quote from: Rob_Dingen on May 25, 2022, 21:08:50
Zowel REW als Arta zijn geen professionele oplossingen.
Bij professionele software zit meestal hardware bij zoals bijv Clio 12 die ik gebruik daar kan ik bijv gewoon ingeven 2,83 V uit (1W 8 Ohm) en dan klopt dat dus en hetzelfde geld voor de input.
Verder werkt dat helemaal om windows audio heen, dus instellingen in windows hebben geen invloed.

Rob

Dat ziet er prijstechnisch ook gelijk serieuzer uit, daar gaan niet zoveel hobbyisten zich aan wagen lijkt me. Heb je daar behalve hobby nog andere doeleinden voor?

Met vriendelijke groet,

Kermy

Timvg

Quote from: Rob_Dingen on May 25, 2022, 19:11:45
Mijn inziens heb je altijd een timing reference nodig.
Dat gaat helaas niet helpen met een usb microfoon wel met een analoge.
Het probleem met een usb mic is dat de timing dus niet constant is waardoor je fase fouten krijgt tussen individuele drivers.

Rob

Bij de akoestische timing referentie lukt dat met een USB microfoon ook. Je gebruikt dan een (statische) secundaire weergever die als referentie dient. Ik heb in REW eens de loopback en akoestische timingreferentie vergeleken (weliswaar met de analoge microfoon) en dat geeft een 1 op 1 resultaat. Het is wel meer rompslomp, en in ARTA ben je er natuurlijk niks mee.

Rob_Dingen

Quote from: kermy on May 25, 2022, 22:04:22
Dat ziet er prijstechnisch ook gelijk serieuzer uit, daar gaan niet zoveel hobbyisten zich aan wagen lijkt me. Heb je daar behalve hobby nog andere doeleinden voor?

Met vriendelijke groet,

Kermy
Nee maar hiervoor had ik ook een serieuze meetset van ATB waar ik 20 jaar mee gedaan heb en daarvoor had ik nog een neutrik plotter meet systeem ook 10 jaar mee gedaan.
En als je dat gewend bent is het moeilijk om terug te gaan naar de software oplossingen die een usb interface nodig hebben.
En om zo'n set af beschrijven over 10 tot 20 jaar vind ik geen probleem.
Ik gebruik het overigens ook voor versterkers DAC's enz.

Rob

kermy

Quote from: Timvg on May 26, 2022, 10:03:58
Bij de akoestische timing referentie lukt dat met een USB microfoon ook. Je gebruikt dan een (statische) secundaire weergever die als referentie dient. Ik heb in REW eens de loopback en akoestische timingreferentie vergeleken (weliswaar met de analoge microfoon) en dat geeft een 1 op 1 resultaat. Het is wel meer rompslomp, en in ARTA ben je er natuurlijk niks mee.

Zou je daar wat meer uitleg over willen geven, en dan bedoel ik het gebruik van een statische referentie in REW?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Quote from: Timvg on May 26, 2022, 10:03:58
Bij de akoestische timing referentie lukt dat met een USB microfoon ook. Je gebruikt dan een (statische) secundaire weergever die als referentie dient. Ik heb in REW eens de loopback en akoestische timingreferentie vergeleken (weliswaar met de analoge microfoon) en dat geeft een 1 op 1 resultaat. Het is wel meer rompslomp, en in ARTA ben je er natuurlijk niks mee.
Volgens mij ook niet want het probleem is dat het niet constant is.
Er loopt op het zelfbouwaudio forum een topic over, ik weet er verder het fijne niet van want ik gebruik het niet.

Rob

Timvg

Dat wordt een praktijktestje, na alle lopende projecten.

Rob_Dingen

#47
Wat je wel kan doen bij een 2 weg.
Is eerst de tweeter meten daarna de woofer en samen tegelijk.
Laad die 3 metingen in Vituixcad geef iedere unit een eigen bron en speel met de delay van een van de units totdat ze op de curve van de samen gemeten units ligt.
Dan weet je zeker dat het klopt en kun je een filter simuleren.

Rob

Timvg

Dat doe ik sowieso als 'check'. Vooralsnog kloppen de simulaties en de meetresultaten telkens wel, op de akoestische as alleszins. Volgende maal eens een check doen op de hoeken ook.