Coaxiale monitor

Started by Timvg, September 23, 2021, 18:33:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Deze keer niet voor mij persoonlijk, maar in functie van m'n job.. Een nieuw bouwproject.

Primair doel: versterken van kleine groepen (zang/ritmesectie) in een ruimte van 100m²
Secundair doel: dubbelen als grote afluistermonitors voor lessen muziekproductie.

Hiervoor ga ik werken met een coaxiale driver (RCF CX15N351) in combinatie met een Dayton  PPA800DSP plate amp. De reden voor de coaxiale driver is om een coherente afstraling te behouden op de verticale as. Veel gangbare (betaalbare) 2-weg PA speakers gebruiken iet of wat goedkopere onderdelen, vaak in combinatie met een te hoog crossover, wat verticale integratie niet ten goede komt, vaak ook horizontaal niet 100% optimaal is - maar wel de belastbaarheid omhoog gooit. Dit is jammer, want net bij dit soort gebruik zit/staat men vaak niet op de akoestische as te luisteren.

Door het gebruik van de CX15, in combinatie met steile filters kan ik zowel het afstraalgedrag optimaliseren, alsook de belastbaarheid. De versterker met ingebouwde DSP module geeft me ook voldoende vrijheid om een neutraal metend en klinken resultaat af te leveren. Initieel zullen deze als standalone set gebruikt worden, dus we gaan voor een bassreflex kist met een (anechoisch) -3dB punt van 60Hz. Door de grote 15" driver zou IMD binnen de perken moeten gehouden worden.



Wordt vervolgd..

FrankBe

#1
Volgmodus aan  ;)

Ik heb gelijkaardige plannen met de BMS 12c382 maar wel met ondersteuning van extra woofers voor het laag <100Hz. Het crossover mag bij die unit ook lekker laag op 1100Hz.

Timvg

Quote from: FrankBe on September 23, 2021, 18:39:42
Volgmodus aan  ;)

Ik heb gelijkaardige plannen met de BMS 12c382 maar wel met ondersteuning van extra woofers voor het laag <100Hz. Het crossover mag bij die unit ook lekker laag op 1100Hz.

En hoe ga je ze inzetten? Stereoset, thuisbios.. ?

FrankBe

#3
Quote from: Timvg on September 23, 2021, 18:46:45
En hoe ga je ze inzetten? Stereoset, thuisbios.. ?

Ik wil eerst proefdraaien in stereo en als me dat bevalt, ze inzetten als LCR ingebouwd in een AV muur in de woonkamer om zo kamerbrede projectie mogelijk te maken. Op L+R wil ik 4x 12" per zijde voorzien en op center 2x 12". Niet per sé om loeihard te spelen maar wel met een zo laag mogelijke vervorming door een zeer kleine conus uitslag. Ik hou niet zo van wild wapperende woofers  ;D

Qua versterking wil ik graag met de Hypex FA modules aan de slag.

Timvg

Quote from: FrankBe on September 23, 2021, 19:06:28
Ik wil eerst proefdraaien in stereo en als me dat bevalt, ze inzetten als LCR ingebouwd in een AV muur in de woonkamer om zo kamerbrede projectie mogelijk te maken. Op L+R wil ik 4x 12" per zijde voorzien en op center 2x 12". Niet per sé om loeihard te spelen maar wel met een zo laag mogelijke vervorming door een zeer kleine conus uitslag. Ik hou niet zo van wild wapperende woofers  ;D

Qua versterking wil ik graag met de Hypex FA modules aan de slag.

Heftig. Daar kan je volgens mij een kleine commerciële bioscoop mee van geluid voorzien  :D

FrankBe

Is die Dayton amp een nieuw product? Ik had er nog nergens info over gelezen?

Timvg

Quote from: FrankBe on September 23, 2021, 19:32:18
Is die Dayton amp een nieuw product? Ik had er nog nergens info over gelezen?

Ik geloof dat het een relatief nieuw (2019?) product is. Ben wel benieuwd. Eigenlijk altijd al tevreden geweest van Dayton producten. Feedback wordt altijd goed ontvangen m.b.t. firmware.

Timvg

Hier komt binnenkort wat vordering in samen met wat andere projecten.

Nieuwe spullen..

Tekening inladen



En dan mits een beetje voorzichtigheid krijg je zoiets




Ook maar eens de gewone frees voor wat kopieerwerk ingebouwd terwijl we toch bezig zijn.




Henkjan_O

Quote from: Timvg on December 10, 2021, 18:54:22
.....



....

oeh gaaf, jij hebt een Origin CNC bovenfrees.   Zelf geïmporteerd of is die er ondertussen ook in NL?

hoe werkt dat nou in de prakrijk?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Timvg

Ondertussen zijn ze ook in Duitsland beschikbaar! Zulke toestellen importeren dat zijn risico's die ik liever niet neem.

Werkt, mits wat voorzichtigheid, heel erg goed. Ik heb er nog maar een paar testjes mee gedaan, maar die zijn veelbelovend.

Voor echt productiewerk lijkt het toestel me minder geschikt - maar voor templates, uitsparingen (drivers, plaatversterkers, ..) is het iets heel handig. in combinatie met andere toestellen zoals een freestafel kan je gerust ook klein productiewerk verrichten. Aangezien ik geen plaats heb voor een CNC tafel, was dit de beste optie voor mij.




kermy

Volgen.


Met vriendelijke groet,


Kermy

FrankBe

@Timvg: Heb je intussen nog extra ervaring opgedaan met de Origin?

Verder ben ik alles aan het lezen wat ik kan vinden over 10" en 12" coaxiale drivers voor mijn LCR project...

Timvg

Quote from: FrankBe on December 29, 2021, 10:45:16
@Timvg: Heb je intussen nog extra ervaring opgedaan met de Origin?

Verder ben ik alles aan het lezen wat ik kan vinden over 10" en 12" coaxiale drivers voor mijn LCR project...

Jazeker! Voornamelijk ifv een open-source speaker project waar ik aan meewerk, via een Amerikaans forum, dat nog in de ontwerpfase zit.
Ik kan er dus ook niet zo heel veel over kwijt, aangezien ik onder een informele NDA sta. De naam is al bekend dus de gravure die ik op de achterzijde geplaatst heb kan ik wel delen, veel zegt het wel niet.



De coaxiale speakers zullen gebouwd worden in de loop van januari.

Timvg

Aangezien dit project dus i.f.v. m'n job is, heb ik de kisten laten bouwen door de interne klusdienst.
Mooi gebouwd, maar helaas bleek de beste man niet over een cirkelgeleider te beschikken, en heeft hij dus maar alle ronde gaten (ruim) uit de losse hand gefreesd.

Dit doet toch wat afbreuk aan het eindresultaat, dus ben ik momenteel bezig met het corrigeren hiervan door een uitsparing te frezen en een nieuwe buitenring te plaatsen. Excuses voor de onscherpe foto's.





Rob_Dingen

Prima opgelost maar toch jammer.
Hoe bevalt de handfrees?

Rob

Timvg

Prima hoor. Lukt me al aardig om er vrij precies mee te werken. Heel handig om bepaalde klussen, zoals deze, tot een goed einde te brengen.  :)

FrankBe

Inderdaad jammer van het slordige werk. Alles wat je zelf doet doe je beter  ;D

Heb je ze al horen spelen?

Timvg

Ach, niet zozeer slordig als met de beste bedoelingen. De bouw van de kist op zich is netjes. Mens heeft ook maar z'n best gedaan met de middelen voorhanden.

Ik heb ze nog niet horen spelen. volgende week de kisten bijschuren, en een laagje duratex erover. Daarna eerst alles uitmeten.

Timvg


Timvg

#20
Gezien het een bijna symmetrische speaker betreft enkel horizontale metingen deze keer.
Zoals verwacht meet zo'n speaker ook wel wat ruwer dan ander ontwerpen. Het klinkt echter niet onaardig, zelfs best goed - ik probeer hem binnenkort even met wat andere modellen te vergelijken alvorens een oordeel te vellen.

Ik kijk ook nog even om de polar rond het crossover 1kHz wat netter te krijgen. Desondanks dat het een coaxiale speaker betreft merk ik dat er door met timing te spelen toch nog wat winst te behalen valt.

Timvg

Zo, klein beetje delay op de woofer.. Netjes zo.


jossie

Off-axis volgr wel vrij netjes on-axis, zou met eq toch redelijk vlak te trekken zijn denk ik zo...
Omni !

Timvg

Dit is met EQ. Je kan daar natuurlijk verder in gaan, maar ik ben geen fan van de boel vlak te gooien met de (DSP) pletwals.

jossie

De 5K zou je toch nog wel wat kunnen opkrikken... ?
Omni !